Hoppa till innehåll

Foto

Chaos Dwarfs

• Please log in to reply
236 replies to this topic

#201 sandpeople

sandpeople

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 221 Inlägg:

Postad 22 april 2013 - 14:45

Vissa böcker har inget svar på destroyern, det är därför den kompas så hårt.

Deamons of Chaos - Blodletters, Plaugebearers, magi, GD

NEJ! Bloodletters har inte en sportkepa mot en destroyer om det inte är för någon het spell inblandad! Sist jag mötte en tuggade han i sig 60 st, 2 heralder och jag gjorde väl 2 wounds tror jag, och det var inte ens tärningarnas fel vill jag minnas... :excl: Och misstänker en liknande utgång för Plaguebearers även om man kan lotta in lite poisonwounds.

Sist jag mötte den åt den upp 30 plaguebearers och en bsb i ett nafs. Sedan slogs den mot en Great unclean one och tog ner den till 1 wound innan den dog. Den är bra!
Chaos dwarfs har också mer är nog med grejor att skjuta bort eventuella hot (beridna hjältar speciellt) och har saken att ställa i vägen (khans och hobgoblins).

#202 Nicke

Nicke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 796 Inlägg:

Postad 28 maj 2013 - 16:20

Är det helt nerlagt med att sänka Destroyern en bit?

Vet inte riktigt hundra om -20 för Taurusen då den dör relativt enkelt mot allt som har templates då den inte har någon save

Sen -15 extra för Destroyern ihop med Bale Taurus är med i matchen känns lite hårt oxå då jag inte sett den comba apbra ihop med Taurusen.

Det jag tycker ska ha -15 är om Profeten rider på Bale Taurus är väl om den Mörke Fan har Lore of Hashut och lvl4, enda jag ser är egentligen Signaturen att ge Hatred till alla friendly units inom 12".

Profet med Earthing Rod lvl4 Fire + Bale Taurus -52, Destroyer -70 + -15 för att Taurus är med = -137 komp och jag tycker det är TOK förmycket för 3 figurer som verkligen inte är värt den släggan som ni verkar se att det är värt.

Sen om man ska ha in en del godis till som BSB så har man automatiskt -25 till och det fungerar inte riktigt.

Så tycker inte extra -15 för att man har en Destroyer + Bale Taurus skall ges, som sagt så är det så SJUKT mycket komp som försvinner för ens kunna bygga en lika bra armé som tex, Empire med Massa kanoner + banishment. Anser det tokigt mycket bättre då dom även får in bepansrade Flygande fän på köpet

Noob of the Year!!

#203 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 345 Inlägg:

Postad 28 maj 2013 - 17:30

En rätt vanlig listtyp med chaos dwarfs är aggro-listor baletaurus+kdaai+bullcenatur buss. En riktigt stark build som kan köra över många listor, och som inte borde kompa en bra bit under 10. Empire som du tar upp är väl den absolut sämsta matchupsen, testa spela mot den wood elves istället :)

Dessa aggro-dvärgar gick nästan helt obehindrat in på komp 10 förut, och det lades därför in ett kombo-minus för destroyer+baletaurus. En tid senare tyckte vi fortfarande den gick inte för lätt, var rätt små justeringar som behövdes göras (typ spela ooptad lore på sorc propheten, spela utan BSB, etc), så det lades in ett eskalerande minus på taur'ruks.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#204 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 28 maj 2013 - 20:23

testa spela mot den wood elves istället :)

Challenge accepted! :ph34r:

"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#205 Nicke

Nicke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 796 Inlägg:

Postad 24 juli 2013 - 10:31

Kollat lite på skillnaden mellan Great Taurus och Bale Taurus

Great Taurus kostar nu -5 komp, har -1T -1W, reggar D3W om man castar Fire på honom samt inte kan skadas av Lore of Fire

Bale Taurus kostar nu -20 och har Breath Attack S4 men inget av ovanstående samt ger -15 komp extra för Destroyer om han är med i leken.

Det är inte ofta som man kan combochargea med Bale Taurus + Destroyer som ni så vackert säger är en mördande faktor och därför det stora minuset.

Så ni tycker alltså att -20 för Breath attack och +1T +1W jämnförelse till Great taurus skall ges?

2/10 matcher har man fått in Destroyern och han har plockat poäng men annars har han blivit bortdivertad helt och hållet eller dött och inte gjort ett skit.

Håller med dom andra som skrivit att han kan i viss procent vara hård för vissa listor att hantera men i det stora hela så kanske han inte gör något på turneringarna i huvudtaget och jag tycker verkligen fortfarande att hans -70 + -15 om BALE Taurus är med i leken är fortfarande tok för mycket.

Hade Destroyer haft Fly så är jag med på varför och då kanske kompat hårdare men -70 för något som 90% av alla listor kan ta hand om.

Dra gärna en diskusion till VARFÖR just Bale Taurus skall ha -20 då han inte kan regga woundsen jämnfört med Great Taurus och VARFÖR är Bale Taurus så sjuukt mycket hårdare strypt än Great Taurus.

Ja just ja han har juh en Breath Attack på S4 som är Game Breaking?

Noob of the Year!!

#206 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 075 Inlägg:

Postad 24 juli 2013 - 12:51

Hur är skillnaden är statsen i övrigt mellan bestarna? Det som är så hårt i din lista är att du har tre sjukt snabba och hårda hot, varav bale taurus är den mest svårhanterliga då han har fly. Destroyer går att diverta, men att göra det hela matchen kan vara svårt stundtals (speciellt när han inte springer av bordet! :D) och man får börja offra dyrare enheter för att hålla honom på avstånd. Diverters blir samt dyrt kompmässigt också. Tidigare har ju bale taurus med prophet mosat ihjäl en 21 manna enhet med nurgle warriors med hw/shield utan större problem, som defensivt är en av spelets bästa enheter. Kan bara tänka mig vilken oreda han ställer till med mot sämre enheter.

Sen får kompgruppen svara för resten, men som jag ser det så är det ju kombinationen bale taurus och destroyer + nån annan bra enhet som är galet bra, baserat på det jag mött på brädet :).

Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#207 Kristian.K

Kristian.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 507 Inlägg:

Postad 24 juli 2013 - 13:07

Kan inte annat än hålla med min bror. Vad dessa bestar kan ställa till med på egen hand är makalöst. De kan i princip på egen hand vinna spelet åt en. Att motståndaren divertar blir närmast en självklarhet. Då måste man spelmässigt plocka dessa diverters med magi eller annat chaff. Sen är dessa bestar inne i närstrid senast runda 2 som om de inte vore illa nog. Lägg då till ward save på det så är dom dessutom svårare att döda. Menar då närmare bestämt på destroyern. Chaos dwarf listor är inte lätta att möta, varken pusch eller defensiva builds. Dom är som dvärgar på steroider och man häpnas av att de så lätt har tillgång till bra stats och bra gear.

Så i förhållande till dvärgar så har dom: bättre warmachines, magi, samma/eller bättre stats, diverters, monsters. Whats not to like?? :)

Tror också att kompgruppen kollat på enheternas potential, sen om det i verkliga spelet blir så alla gånger är en annan femma beroende på hur man spelar och vem man möter. Detta gäller ju alla raser iofs :)

Förening: Timewarp Eskilstuna
Spelar: DoC, High elves, Wood elves, Ogre Kingdoms, Orcs & Goblins, Beastmen, Dwarfs

#208 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 345 Inlägg:

Postad 24 juli 2013 - 13:36

Bale taurus är ju stat-mässigt rätt lik en drake. Flyga, s4 breath, styrka 6 stomp, en färre attack men bränner folk i BtB, ingen save och ett wound färre men man tvingas rerolla to-wound, runt 100poäng billigare. Känns naturligt att den ska kompa i samma klass som en drake (vilka ligger runt -20).

Great taurus är ju stat-mässigt lite sämre, ett färre wound och toughness, samt inget breath. Kan verka vara små skillnader, men tycker det summerat ihop till rätt mycket.

Ett flygande s4 breath är riktigt fint att ha, säkert värt nånstans mellan 5 och 10 i alla fall.

Ett extra toughness är ju mycket mer värt när man måste rerolla lyckade to wound, gör då mycket större skillnad än enbart att man måste slå ett högre på to-wound tärningarna. Som exempel:

s5 mot vanlig T6 kille: 33% att man woundar

s5 mot vanlig T5 kille: 50% att man woundar

Alltså en ökning av antalet wounds man gör på +50% (0,50/0,33=1,51)

s5 mot bale taurus: 11% att man woundar

s5 mot great taurus:  25% att man woundar

Alltså en ökning av antalet wounds man gör på 125% (0,25/0,11=2,27)

Någonstans mellan -5 till -10 för extra toughness och ett extra wound känns väl inte direkt orimligt?

Sen finns det en viktig detalj till som är lätt att glömma. Det är att man ju faktiskt sätter sin general och till lika main caster uppe taurusen. Varje liten edge man kan få blir ju då lite extra mycket värd då man tappar runt 700VP när han dör, samt förmodligen  nästan hela magifasen och sin 18" Ld10 bibbla. Det kan därför vara riktigt fint att ha det där breathet att dra när combaten ser lite tung ut, eller att ta 1-2 wounds färre pga T6 så man inte breakar lika lätt. Man kan väl se det som att great taurusen har fått en del komprabatt pga detta, att man sätter sin viktigaste och dyraste pjäs uppe på ett relativt klent monster.

Kombo-minuset för bale taurus + destroyer är som ovanstående skiver pga att dessa två pjäser själva kan styra en hel match. Visst, extremt mycket för 2(3) pjäser, men det är ju inte dåliga pjäser direkt, och dom kostar ju nånstans mellan 900 och 1000 poäng också.

Kanske att great taurus skulle in där någonstans egentligen också, men tror inte direkt någon har spelat med great taurus ändå, så vi kan kanske vänta och se om det är ett problem.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#209 Nicke

Nicke

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 796 Inlägg:

Postad 02 augusti 2013 - 19:38

frågar vidare dåååå

ingen annan som tycker att destroyer kompar tok förmycket/för lite för allt negativt/positivt som  finns med honom?

Visst han slår hårt och kan vara rätt jobbig att ta hand om MEN han flyger inte och har största basen till Monster ever i hela spelet.

Tycker inte han är värd -70 i längden då det finns tillräckligt mycket att ta hand om honom med i alla listor, specielt kanoner och magi som alla har tillgång till.

Mötte polarens lista med isfågel, eldfågel, stardragon och en till dragon och har för mig att hans lista låg på 10.6 eller liknande med HE.

Han så gott som pissade på Destroyern för att han inte kunde ta några poäng alls.

OM Destroyern hade flying så förstår jag hans stora -70 men nu gör han inte det.

Noob of the Year!!

#210 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 02 augusti 2013 - 20:58

Om du kollar tidigare i den här tråden så är nog destroyerns komp på tal ett antal gånger med motiveringar.
Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#211 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 345 Inlägg:

Postad 02 augusti 2013 - 21:26

På nått sätt lyckas destroyern trots sin hårda hitta en plats i de flesta kompade chaos dwarf listorna..

Tror extremt få andra modeller skulle få se lika mycket spel som destroyern gör om de låg på komp -70.

Erik Aronson

#212 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 03 november 2013 - 19:23

Ta bort minuset för runes of hate på jätten. -2 för berzerker rage är så där.
Stefan Pettersson
Rogue Trader

#213 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 004 Inlägg:

Postad 22 november 2013 - 10:04

Snygga till wordingen på smedernas minus. Lite luddigt just nu. =)

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

Forward, Onward, March!

#214 Cunlux

Cunlux

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 200 Inlägg:

Postad 09 september 2014 - 18:49

Märker att alla arméböckerna diskuteras nu efter GoW utom just CD. Det var ju trots allt bara CD, DoC och brets som låg utanför medlet 50BP +-5BP, så det borde ju vara bara de tre man diskuterar. Alla andra kompar ju korrekt nu.

#215 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 09 september 2014 - 19:01

Dock så har fjugin skrivit lite om CD i någon annan tråd så något kommer nog hända.
Stefan Pettersson
Rogue Trader

#216 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 17 september 2014 - 20:25

Ny beta ute nu!

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#217 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 19 september 2014 - 20:44

V1.14.0 ute nu!

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#218 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 03 november 2014 - 20:30

Tycker det vore bra om ni la alla WM minus som deamonsmiths har på WM för just nu ger de minus om man har en offensiv armé som lirar utan WMs.

David "Dangerous" D

#219 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 27 november 2014 - 18:06

Nu ska ju snart en ny beta komma så dags med lite input.

Jag är verkligen ingen expert på CD men har lirat lite med de på UB. Jag tycker nog att deras Iron deamon ska gå upp 2-3 steg i komp.

Jag vet att de är ganska lätta att binda upp för många arméer men de är ändå svåra att döda.

Låt oss säga att man spelar med två och möter någon med en knight buss eller monster. De går och skjuter på det en runda och då kommer det då så mycket att de sakerna inte kan avancera så lätt.

Sedan kanske de blir uppbundna men de kommer nog ändå aldrig dö.

Nu spelas CD väldigt lite så man behöver kanske inte ändra på något.

David "Dangerous" D

#220 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 123 Inlägg:

Postad 28 november 2014 - 10:09

Jag måste hojta till och säga att många av maskinerna kompar åt fanders för mycket. Både Deatshrieker Rocket, Dreadquake och Magma Cannon kompar typ som Empires kanoner. Vilket jag tycker är lite skevt. Problemet i CD är att WMP-kompen går uppåt snabbt som satan, även om man nöjer sig med 2-3 maskiner. Väldigt svårspelad arme som det är nu, när det enda kompmässigt ok förslaget är push-CD. Vilekt funkar lite halvdant.

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar