Hoppa till innehåll

Foto

Chaos Dwarfs

• Please log in to reply
236 replies to this topic

#181 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 997 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 22:51

+1 på Wond

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

Forward, Onward, March!

#182 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 341 Inlägg:

Postad 08 februari 2013 - 23:08

Chalice är grymt bra (med swfac ruling) också.
Offensivt: Efter winds of magic plockar man bort D3 tärningar för båda, och motståndaren sitter då i 90% av fallen med för för få tärningar för att plocka bort den viktigaste spellen att få igenom för CD-spelaren, vilket i kombination med flames of azgorh, ash storm, pruple sun och andra potentiellt matchavgörande spells CD har tillgång till kan vara jäkligt bra.
Defensivt: Man lägger alla sina dispel tärningar på att dispella första spellen motståndaren lägger, och sedan när man inte har några tärningar kvar aktiverar man chalice och plockar bort så mycket från motståndaren att han inte kan lägga fler vettiga spells.

Riktigt najs båda för sitt egen magifas och för sitt magiförsvar. Tycker inte direkt att -30 är så tokigt, det är ungefär vad andra får punga upp med för att få feta fördelar i bådas magifaser.

Chaos dwarf har för övrigt en riktigt bra remains in play i doom and darkness.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#183 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 341 Inlägg:

Postad 16 februari 2013 - 08:46

Ny mall i första posten, v1.7.0

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#184 alltunder

alltunder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Postad 16 februari 2013 - 10:16

Tycker ni gör ett väldigt bra jobb med kompmallen, men verkar som om kompen blev onödigt hård på t.ex. små enheter m BCs och IG m fireglaives?

Ska bli spännande att göra en lista, men jag tror tyvärr att en enkel lösning blir att man fyller ut väldigt mkt mer med hobgoblins. Rätta mig gärna om jag tänker tossigt. :)

#185 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 811 Inlägg:

Postad 16 februari 2013 - 11:00

För oss som inte hade sparat den gamla mallen och har jättekoll, åt vilket håll blev det? :)
Postad bild

#186 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 341 Inlägg:

Postad 16 februari 2013 - 14:45

För oss som inte hade sparat den gamla mallen och har jättekoll, åt vilket håll blev det? :)

Har inte ändrats från betan. I betan slogs great weapon, fireglaves och blunderbuss ihop till en gemensam post då det var väldigt små skillnader mellan dom. Blev några pyttesmå njusteringar uppåt och nedåt på olika storlekar (fireglaves fick bara snällare komp).

Bull centaurs fick sämre komp, men rätt liten skillnad på små units och större på stora units.

Erik Aronson

#187 alltunder

alltunder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Postad 26 februari 2013 - 22:04

Kul komp! Gick faktiskt att få ihop en lista på 15,7 om man droppade en Warmachine. Go mobila dvärgar!

#188 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 19 april 2013 - 20:55

Så berätta, är Destroyern fortfarande -70 komp hård?

#189 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 20 april 2013 - 06:52

Absolut.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#190 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 20 april 2013 - 08:48

Absolut.

Fortfarande, efter demonprinsarnas intåg?

#191 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 20 april 2013 - 08:59

Tycker du att han gör destroyern så mycket sämre eller vad då?

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#192 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 20 april 2013 - 09:30

Tycker du att han gör destroyern så mycket sämre eller vad då?

Demonprinsen har väl i princip samma roll i armeen, fast han gör allt bättre, till ett lägre kompstraff. Bara en tanke. Hur har de presterat på turneringsfronten?

#193 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 20 april 2013 - 10:10

Så du menar att pga att prinsen eventuellt kompar för lite så ska man sänka destroyern?

Jag tycker inte att destroyern och prins alls fyller samma roll i de olika arméerna faktiskt.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#194 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 20 april 2013 - 10:30

Så du menar att pga att prinsen eventuellt kompar för lite så ska man sänka destroyern?

Jag tycker inte att destroyern och prins alls fyller samma roll i de olika arméerna faktiskt.

Nej, jag tycker destroyern fortfarande kompar för hårt.
Men eftersom du och jag tycker olika är kampen redan förlorad. Glöm att jag sa nått

#195 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 20 april 2013 - 10:49

Men eftersom du och jag tycker olika är kampen redan förlorad. Glöm att jag sa nått

Absolut inte. Men vill du ha en ändring så får du gärna komma med lite substans (mer än, jag tycker...). Posta ett par listor med destroyern och se vad dom kompar, och känns det som att listan kompar för lågt men att allt annat kompar rätt så kanske destroyern är för hårt kompad. Kompar listorna rätt så kanske det ändå är nått annat som kompar för snällt, och att kompen skall omfördelas lite.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#196 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 20 april 2013 - 11:33

Absolut inte. Men vill du ha en ändring så får du gärna komma med lite substans (mer än, jag tycker...). Posta ett par listor med destroyern och se vad dom kompar, och känns det som att listan kompar för lågt men att allt annat kompar rätt så kanske destroyern är för hårt kompad. Kompar listorna rätt så kanske det ändå är nått annat som kompar för snällt, och att kompen skall omfördelas lite.

Samma sak gäller ju er. Jag har svårt att se hur den kan vara gamebreaking. Men ni kanske kan övertyga mig? Vad är motivationen bakom kompen på den?

#197 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 20 april 2013 - 17:48

Det är inte speciellt svårt att motivera. Den är skitsnabb, slåss ashårt och tål tokmycket => mycket kompstraff.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#198 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 20 april 2013 - 17:57

Det är inte speciellt svårt att motivera. Den är skitsnabb, slåss ashårt och tål tokmycket => mycket kompstraff.

Snyggt, du lyckades lista alla fördelar med den.
Ska du inte ta med nackdelarna då?
Flaming attacks (hjältar med 2++ save gillar), frenzy + inte flyga (diverters gillar), de är demoner (lore of light) utan magiska attacks (vc) och världens största baser, så warmachines träffar dem enkelt.

Dessvärre har jag ingen lösning på hur de ska kompas. jag spelar inte ens cdorfs, jag tycker de bara är galet högt straff för något som går att kontra med nått utan lika stort straff

#199 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 036 Inlägg:

Postad 20 april 2013 - 18:33

Håller med konstantin. Destroyern är en modell som nästan varje arme har möjlighet att hantera. Väljer man att spela helt utan diverters får man skylla sig själv tänker jag. Frenzy är en bövla nackdel. Visst slaktar den, men dels de ständiga toughnesstesten, att den är flaming och att den inte flyger och är på världens största bas som gör det förhållandevis lätt att blockera bort den om man tänker till gör att den inte riktigt förtjänar den kompsmäll den får. Jag tycker den bör kompa -50 till -60 typ. Det är en hejdlöst jobbig pjäs men den är långt ifrån omöjlig att hantera.
Johannes Einemo
HYMS

#200 Cunlux

Cunlux

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 200 Inlägg:

Postad 20 april 2013 - 22:13

Du glömde den största nackdel av alla. Unstable. Har kört med den en 10-15 gånger. Den har överlevt 2. Tagit sina poäng fem sex gånger. 90% av gångerna har den dött av combatres. Vad ska den ha i comp? Ingen aning. Skulle nog oavsett aldrig ta med den på turnering. (kanske ändrar mig om det släpps en supersnygg modell iofs) Har svårt att se att det skulle finnas någon turneringspelare som inte kan hantera den. Men höja comp på annat och sänka den... nej. Den är hur som helst jävligt tråkig att spela mot.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar