Hoppa till innehåll

Foto

Lizardmen

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
98 replies to this topic

#81 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 05 mars 2013 - 09:08

Vad borde kompen då vara för en sådan lista? 12? 15?

Den borde kompa 10 men andra arméers komp 10 listor borde kompa lägre.
David "Dangerous" D

#82 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 05 mars 2013 - 09:34

Jag ger inte riktigt upp om kompen för terradons.
1. Ang fjugins exempel att man kan låsa en enhet hela spelet med 2 enheter terradons (genom att fly) så borde väl den som blir låst kunna charga med något annat mot någon av terradon-enheterna? De är ju inte så bra på slåss, så nästan vad som helst skulle fixa biffen.
2. Andra fast-cav borde kunna genomföra samma manöver. Ev kanske man behöver 3 enheter, men många kompar mycket bättre även för 3 enheter.

Man ser till att fly igenom sina andra enheter, så att dom hamnar väldigt långt bak, utanför chargerange för andra units. Och just pga detta blir det MYCKET svårare att göra om man inte flyger
Terradon riders är väl för övrigt rätt mycket bättre på att slåss än de flesta andra fast cav.

3. DE dark riders kan du få 2x5 utan och 1x5 med crossbows för -11 komp. I pts blir de 100 pts dyrare (85+85+110=280), men det är core-pts och kan därför till och med vara en fördel. Och de slår betydligt hårdare i närstrid med sina spjut, hatred, WS4. Och med M9 fast-cav är de inte heller så mycket långsammare.

Kan mycket väl vara så att terradons är rätt-kompade, men då tycker jag Dark-riders är gravt felkompade. Liksom Empire pistolliers. Och HE elllyrian reavers.
Samtliga kompar -3 för första 2 units, och som diverters är de väl ändå nästan lika bra?

Kom igen, har någon kompetativ lista någonsin använt ellyrian reavers eller pistoliers? Terradons är en skitbra enhet (som har många fler användningsområden är bara diverting), pistoliers och reavers används typ enbart som kompsmink.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#83 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 05 mars 2013 - 12:00

Jag ger inte riktigt upp om kompen för terradons.
1. Ang fjugins exempel att man kan låsa en enhet hela spelet med 2 enheter terradons (genom att fly) så borde väl den som blir låst kunna charga med något annat mot någon av terradon-enheterna? De är ju inte så bra på slåss, så nästan vad som helst skulle fixa biffen.
2. Andra fast-cav borde kunna genomföra samma manöver. Ev kanske man behöver 3 enheter, men många kompar mycket bättre även för 3 enheter.

Man ser till att fly igenom sina andra enheter, så att dom hamnar väldigt långt bak, utanför chargerange för andra units. Och just pga detta blir det MYCKET svårare att göra om man inte flyger
Terradon riders är väl för övrigt rätt mycket bättre på att slåss än de flesta andra fast cav.

Mycket bättre på slåss? Med WS 2/3 & S3/4? Vet inte om jag håller med om att de är mycket bättre på slåss än annat fast-cav, eftersom en liten enhet har 6A istället för 10A som 5st av annat fast-cav har. Ellyrian reavers, DE, pistolliers och troligen även goblin wolfriders är bättre. Vilka fast-cav är terradons bättre än i närstrid? De har Stomp, visst, men det blir högst 3 träffar S4. Och funkar inte mot cav.

Jag förstod att man flyr genom sin egen enhet, och inte kan kommas åt för att man hamnar långt bak. Men chargar med en "vanlig" enhet först så kan terradons antingen stå kvar, och få spö, eller fly, och då kommer enheten terradons initialt ville blocka "loss".
Förstår inte varför inte annat fast-cav kan göra samma sak. Man använder väl inte fly-move på 10 utan ground-move när man flyr? Terradons har väl M2 och swiftstride? Andra har M8-9 och swiftstride. Och med free reform vid rallningen och under hela moven kommer man väl rätt långt på 16-18" move, även om man måste springa runt enheten man flytt igenom?

3. DE dark riders kan du få 2x5 utan och 1x5 med crossbows för -11 komp. I pts blir de 100 pts dyrare (85+85+110=280), men det är core-pts och kan därför till och med vara en fördel. Och de slår betydligt hårdare i närstrid med sina spjut, hatred, WS4. Och med M9 fast-cav är de inte heller så mycket långsammare.

Kan mycket väl vara så att terradons är rätt-kompade, men då tycker jag Dark-riders är gravt felkompade. Liksom Empire pistolliers. Och HE elllyrian reavers.
Samtliga kompar -3 för första 2 units, och som diverters är de väl ändå nästan lika bra?

Kom igen, har någon kompetativ lista någonsin använt ellyrian reavers eller pistoliers? Terradons är en skitbra enhet (som har många fler användningsområden är bara diverting), pistoliers och reavers används typ enbart som kompsmink.

Dark riders ser man väl rätt ofta? De andra, nej. Finns klart bättre alternativ för samma sak hos HE och empire, med örnar och annat skapligt billigt cavalry.
LM har sina saurus cavalry, som är bra mycket dyrare än annat cavalry, och kan inte fylla alls samma roll som terradons, tex WM-hunting eftersom de är mycket långsammare och klumpigare.

#84 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 05 mars 2013 - 12:08

Screemer. Det är ingen som säger att andra enheten är för billig. Den skall ju sänkas lite så jag förstår inte problemet? Försöker du säga att de skall kosta -3 per enhet som sämmre fast cav gör? Kanske i ett vakum hade jag kunnat förstå att man skulle betala -6 per enhet om 3. Men med resten av Lizard listan gör att Terradons blir auto-magiskt mycket bättre för att du har så många diverters. Om du vill släppa på terradons så behöver man tok strypa skirmishsers, små enheter med rankade skinks, swarms och singel Razdons.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#85 Screamer

Screamer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 598 Inlägg:

Postad 05 mars 2013 - 12:37

Jag förstår problemet med för mycket diverters i en LM-lista, och att det blir tråkigt.

Men som kompen är utformad för andra lag kan man väl rätt ofta bygga med i princip lika mycket diverters, och vilken del är det som gör detta extra tråkigt och effektivt i en LM-lista jmf med andra? Kan man kompa högt specifikt mot det, istället för lite på alla enheter som kan vara bra tillsammans? Om ni förstår hur jag menar.

LM är svåra att kompa rätt rakt över, och ni gör ett bra jobb. Men det hade varit trevligt att kunna bygga vettiga listor på komp 13-17, utan att helt behöva skippa magiker/monster/skytte/diverters.

Kanske stegrande minus för diverters? Upp till 4-6 "diverters" inget minus, men med fler kommer kompsmällen? Och räkna skink skirmish/chamoskinks/terradons som diverters oavsett kostnad + räkna in alla trupper som kostar mindre än 100 pts, eller nåt sånt. Då måste man ha 3 swarms, 2 razordons/salamandrar etc för att de inte ska räknas in i divert-kompsmällen.
Blir lite som WMP-poäng för andra.

#86 Ratatatata

Ratatatata

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 297 Inlägg:

Postad 01 april 2013 - 18:42

Som arrangör på Gothcon såg jag ju inte så mkt av matcherna så ta detta med en nypa salt. Men när jag kollade listor inför turneringen fick jag en smärre chock av att det inte finns något eskalerande minus på jungle swarms - har alltid läst det som att det är "Each Jungle Swarm base in the army after the 4th -1" men så är det ju faktiskt inte. Vet inte om det är felskrivet eller om det "ska" vara så men det erbjuder en möjlighet till kompsmink. Sen gick det inte så bra för den armén ändå men vad det berodde på ska jag låta vara osagt.

Tycker också att de listor folk fick in på komp 13+ var riktigt hårda. Mkt paddor med dwellers i toppen också (slutresultatet ljuger lite för övrigt, skulle i normala fall varit ytterligare en dwellers-padda uppe på top 3 om det inte utgått minuspoäng av andra skäl).

Daniel Terdell, Föreningen Ylva

Wood elves, Tomb Kings

#87 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 01 april 2013 - 21:35

ja just det, om man inte räknar med olika minus så hade alltså 6 av de 7 bäst presterande listorna life.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#88 Ranie

Ranie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 Inlägg:

Postad 02 april 2013 - 13:55

Jag kan tycka att jungelsvärmarna behöver ett minus när de börjar spammas kanske minus 2 per svärmenhet efter den 4e (eventuellt mer efter den ~6e). Sedan tycker jag Tetto´eko borde ge ett eskalerande minus om man tar fler heavens magiker i listan också (av typen -X per mage level with lore of Heavens present in the army excluding Tetto´eko). Det gick som sagt inte jättebra för mig på GothCon, men jag är fortfarande av tron att om någon som är bättre på att spela MSU än jag hade kört listan så hade den kunnat placera sig riktigt bra.

#89 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 02 april 2013 - 14:03

Jo, ska vara totala ante

Som arrangör på Gothcon såg jag ju inte så mkt av matcherna så ta detta med en nypa salt. Men när jag kollade listor inför turneringen fick jag en smärre chock av att det inte finns något eskalerande minus på jungle swarms - har alltid läst det som att det är "Each Jungle Swarm base in the army after the 4th -1" men så är det ju faktiskt inte. Vet inte om det är felskrivet eller om det "ska" vara så men det erbjuder en möjlighet till kompsmink. Sen gick det inte så bra för den armén ändå men vad det berodde på ska jag låta vara osagt.

Det är nog en felskrivning faktiskt. :blush:

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#90 Christian

Christian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 288 Inlägg:

Postad 06 juli 2013 - 08:11

Det är bra att ni sänkt slannen lite. Skulle för övrigt sänka ruminations med till -8 per spell. Likaså föreslår jag ett minut på -5 på första stegadon om man har life i listan. Lord kroak -80. En lista med han, hans 40 templeuardkompisar och lite supporteneheter skulle kompa uppemot 20 och vara oslagbar för en hel del arméer.

#91 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 148 Inlägg:

Postad 08 juli 2013 - 21:13

Har shadow helt plötsligt blivit en asbra lore för LZ eller vad har hänt?
Den kompar helt plötsligt 15 istället för 5.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#92 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 09 juli 2013 - 06:45

Har shadow helt plötsligt blivit en asbra lore för LZ eller vad har hänt?
Den kompar helt plötsligt 15 istället för 5.

Tror svaret finns att hämta här: http://swfbr.ipbhost...ic=5846&p=87822

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#93 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 09 juli 2013 - 07:57

Precis. Shadw/death har strypts åt över alla arméer.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#94 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 148 Inlägg:

Postad 09 juli 2013 - 09:22

Ah, då bör den iaf lättas här sen.

Bara kärringar och Österrikare kör shadow med LZ!

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#95 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 09 juli 2013 - 09:51

Ah, då bör den iaf lättas här sen.

Bara kärringar och Österrikare kör shadow med LZ!

Fast kan man verkligen motivera det?

Närstridstrupper med mycket attacker (saurusar) eller billiga med bra initaive (skinks) funkar ju utmärkt med mindrazor och withering. Saurusar med T4 och 4+ armour save är ju också rikigt fina med enfembling foe.

Mycket skytte är ju bra med withering. Lite o-optat med poison, men salamanders och razordons mot trupper som fått smaka withinering får ju vuxna män att gråta.

Ursprungligen hade lizardmen snällt straff på shadow för att "man vill ju inte i combat med en lizardmen armé, så kasst med en lore där fokus ligger på combat buffar", men tror inte det påståendet håller riktigt längre. Tror inte shadow är direkt sämre för lizardmen än t.ex. för warriors of chaos, demoner, etc

Det är en lore som man lär bygga listan väldigt mycket runt, men gör man det kan nästan alla böcker bygga bra grejer av det

Erik Aronson

#96 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 678 Inlägg:

Postad 24 augusti 2013 - 21:48

Så här inför Gates, så är det kanske lite sent att påminna, men vore nog bra om någon tog och tänkte efter på det som Einar (Ranie) skrev i posten ovan om både jungleswarms och lore of heavens ;)

Jag kan tycka att jungelsvärmarna behöver ett minus när de börjar spammas kanske minus 2 per svärmenhet efter den 4e (eventuellt mer efter den ~6e). Sedan tycker jag Tetto´eko borde ge ett eskalerande minus om man tar fler heavens magiker i listan också (av typen -X per mage level with lore of Heavens present in the army excluding Tetto´eko). Det gick som sagt inte jättebra för mig på GothCon, men jag är fortfarande av tron att om någon som är bättre på att spela MSU än jag hade kört listan så hade den kunnat placera sig riktigt bra.

Nu verkar det som om flera spelare kommer köra på liknande listor igen och man får tydligen in rätt mycket.
En annan sak är väl feedbackscroll + banehead combon? Rätt seg combo som till och med är med i ETC:s restrictioner.

Don't play with fire, play with trees!

#97 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 24 augusti 2013 - 21:56

Så här inför Gates, så är det kanske lite sent att påminna, men vore nog bra om någon tog och tänkte efter på det som Einar (Ranie) skrev i posten ovan om både jungleswarms och lore of heavens ;)

Nu verkar det som om flera spelare kommer köra på liknande listor igen och man får tydligen in rätt mycket.
En annan sak är väl feedbackscroll + banehead combon? Rätt seg combo som till och med är med i ETC:s restrictioner.

Inte som att det är aktuellt med nya boken iaf ;)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#98 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 24 augusti 2013 - 22:01

Feedback scroll + banehead har iofs ett straff

Erik Aronson

#99 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 678 Inlägg:

Postad 25 augusti 2013 - 01:24

Hahaha sant glömde bort att det är nya boken efter gates :ph34r:

Don't play with fire, play with trees!