Hoppa till innehåll

Foto

Spraylack - Behöver Tips Och Råd

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 Mad 'At

Mad 'At

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 412 Inlägg:

Postad 11 juni 2019 - 10:34

Hej

Tänkte prova att spraylacka lite figurer för att skydda mot slitage, så jag köpte GWs lack och testade. Men jag tycker resultatet blev alldeles för glansigt.

Någon som har några tips på vilka som producerar bra lack men en matt finish? Och har ni några tips för applikationen av lack?

Army of Darkness

Superior Wizarding Hat ^^

#2 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 077 Inlägg:

Postad 11 juni 2019 - 21:01

Jag använder vallejos klarlack, därefter vallejos mattlack. När modellerna börjar glänsa vet man att de ska lackas om. Är ganska temperatur och fuktighetskänsligt så spraya en testmodell innan du gör hela armén.

Johannes Einemo
GoB-Syd

#3 GGH

GGH

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 175 Inlägg:

Postad 11 juni 2019 - 21:19

Jag har brukat spraya mina med armypainters matta lack. Den nyper bort alla metalleffekter.
Gabriel GH

#4 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 12 juni 2019 - 10:33

AK gör en fantastisk penselmattlack man kan slänga på efteråt. Värt att nämna när det kommer till lack är att det kan ta rätt lång tid att torka. Och bra att låta det göra det ordentligt.
Postad bild

#5 Mad 'At

Mad 'At

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 412 Inlägg:

Postad 12 juni 2019 - 21:27

Tack för svar. Låter som att jag får lov att investera i nått mattlack också. Alphaspel verkar inte ha Vallejo inne just nu så det blir nog Army Painter. Ska komma ihåg att prova på mindre viktiga figurer innan jag kör på riktigt.

AK gör en fantastisk penselmattlack man kan slänga på efteråt. Värt att nämna när det kommer till lack är att det kan ta rätt lång tid att torka. Och bra att låta det göra det ordentligt.

Vad menar du med AK? Jag använder ett oljebaserat lack från Vallejo som jag penslar på där det behövs på vissa figurer. Det funkar asbra, men att den är oljebaserad gör att den är lite jobbig att använda, så jag skulle gärna hitta en ersättare.

Army of Darkness

Superior Wizarding Hat ^^

#6 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 13 juni 2019 - 10:32

https://images.app.g...Lg18avP4qWqYo96
Märket är AK. :)
https://images.app.g...Lg18avP4qWqYo96