Hoppa till innehåll

Foto

Chaos Dwarfs

• Please log in to reply
236 replies to this topic

#1 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 284 Inlägg:

Postad 04 februari 2012 - 21:40

Swedish Comp System

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 winners (Skaven), 2015 (Skaven)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System och The 9th Age

#2 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 284 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 08:24

Vi fortsätter diskussionen i denna tråden

"I teorin funkar det utmärkt att stå bredvid en warmahcine och använda taurusen för att charga saker som hotar krigsmaskinerna."

Och den här taktiken tycker ni att man ska ha -5 extra för?

Tja, de kraftfulla krigsmaskinerna blir ju fortfarande mycket träffsäkrare och stabilare med honom. Visst att man kanske tappar förmågan efter ett tag när man vill ut och slåss, men man har det i alla fall under de där kritiska första rundorna. Lite sämre, men inte nog för att det ska vara värt att göra skillnad imo.

"Den betalar mycket komp för hur bra den kompletterar krigsmaskiner och dess "stå bakom linjerna där ingen någonsin kommer åt dig och kasta awesome longrange spells"-förmåga."
Awesome long range? Menar du hatred med range 12" eller magic missile med range 8"? Kanske direct damage med range 10,5"? =P Skulle nog säga att förutom 6: spellen är det här inte direkt en awesome longrange lore som man kastar förbi sin linje. Den enda spellen som specifikt är bra för en wm-lista är ash storm, och den har range 24". Min åsikt är att ash storm inte motiverar att den här loren kompar så sjukt illa.

Det är just ash storm och 6:e spellen jag menar. Den ena har okej range (24) och låser ner en hel enhet så den knappt kan gå, vilket är bra då man kan fokusera skyttet på annat och veta att man är safe från en viss enhet. Den andra spellen har oändlig range och gör ungefär samma sak som krigsmaskinerna, DVS spränger jättestora hål i allt den träffar. I warmahcine shootouts så är den också mycket bra att ha.
Att ha mer longrange grejer än motståndaren är väldigt bra för chaos dwarf då dom inte är den bästa arméen på att springa fram mot motståndet.

Har man inte en lista som utnyttjar dessa saker skulle jag råda till att ta en annan lore. Lore of hashut är som allt annat, kompat efter hur bra den är i en lista som är gjord för den. Har man inte en defensiv skytte-lista finns det en risk att man betalar onödigt mycket för den.

Om något ska ändras på sorc på taurus så tror jag att det bästa vore att sänka minuset lite själva taurusen.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 winners (Skaven), 2015 (Skaven)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System och The 9th Age

#3 Keef

Keef

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 101 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 09:58

Allt du säger låter rimligt. Jag anser dock fortfarande att slutsumman för den modellen är lite väl hög.

Man kanske kunde ta ner great taurus till 15 då?

#4 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 12:20

Problemet med Great taurus är att den får t6, det i kombination med blazing body gör den immune mot str 4 attacks och lägre, vilket är rätt bra:). Sen är det lite klurigt att få in den modellen på 2400-2500 pts om man vill ha eq på sin lord.

Ang diskussionen med lore of hashut, är det inte rätt stor chans att det blir bajsmacka när man slår spells?
Jag menar, ash storm och 6an är ju väldigt bra, men eftersom man inte kan backa upp med lvl 1or och 2or som kan generera de spells man vill ha är det väl stor risk att INTE få båda, det finns tillochmed chans att man inte får någon av dem!

//K

#5 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 13:15

Iron Daemon War Engine
1st Iron Daemon War Engine -12
2nd Iron Daemon War Engine -18
Hellbound -4
Skullcracker -2

jag ser fortfarande inget minus för min tredje?

;)

//K

#6 Rickie82

Rickie82

Member

• Members
  • PipPip
  • 13 Inlägg:

Postad 11 februari 2012 - 21:21

Har gått över det här lite nu och tänkte bara säga mina tankar.

När det gäller hjätarna känns det som profeten är lite väl hårt kompad, specielt när han är det enda valet utöver en special charecter. Sen känns det som att lore of hashut får lite väl mycket respekt av folket. Två spells som är bra, resten av loren är rätt medioker. Känns som att de populära lorsen i BRB'en överlag lätt trumpar den.
Bull Centaur Taur’ruk känns också lite överlag, för att få honom rolig krävs det en hel del poäng. Däremot ska nog kompen upp lite på Khans på vargar, då de är biligare och säkrare (ingen animosity) än vanliga wolfboys.

Känns som fireglaives och blunderbusses är för hårt kompade. Kostnaden för dem vapen alternativen är så höga att de i stort sätt alltid är sämre än standard gubbarna. Största skälet till att lira med dem är för skojs skull och hög komp på dem kanske får en del till att inte spela med dem ens då.
Samma sak med ironsworn typ, vanlig dvärg är i stort sätt bättre bara genom att vara mer kostnadsefektiv.

Sen förstår jag inte redigt varför k'daai fireborn är hårdare kompat än bull centaurs. Enheterna är i stort sett matematiskt jämlika, ena är bara snabbare å mer defensivare medans den andra är långsammare, ömtåligare men lite offensivare.

Sen när det kommer till rarechoisen blir det knepigare, förstår det som att de flesta är rädda för destroyen men är han verkligen värre än dubbla hydror/abombs? Kanske lite i överkant med -100. Och eftersom han e så hårt kompad känns det som att hellcanons blir en no brainer. Eftersom dreadquaken är rätt mediocre för sina poäng.

Över lag känns det som folk är rädda för allt i listan för att dem bara har läst reglerna, ignorerat vissa nackdelar å sen glömnt att kolla prislappen (känsla jag fått överlag surfande på många forum, bara sett kompmallen här). Är inte många armer som kommer att ha färre gubbar på bordet än CD's. Sen hjälper det väl inte att listan inte spelas av många, och människor är oftast rädda för det okända.

Men överlag känns det väl som listan får den efekten ni är ute efter, man kan bara ha 2 av 4 grejer som folk tycker är bra. Sen ska man väl inte ta mina observationer på för stort alvar heller. Då jag inte är så jätte insatt å bara har cross kollat lite med andra listor. Å faktiskt aldrig vart på någon tunering. Polarn har faktiskt försökt tvinga med mig ett par gånger, å nästa gång han drar iväg så hakar jag la på för en gångs skull å kikar på vad warhammer utan öl kan va för något ^^

#7 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 11:15

Har någon provat spela Chaos dwarves med kompmallen?
eller är det för hårt kompat?
jag håller nämligen på att bygga en liten lista och är intresserad över vad folk tycker om dem,
är k'daai verkligen så bra t.ex. ;:D ?

//K

#8 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 11:33

K'daai är immun mot alla enheter som har s4 eller lägre om inte dessa har magiska attacker. s5 attacker woundar den bara på 6or om inte dessa är magiska, så ja. Den är helt galen mot de flesta, framför allt mot enheter. Det är hjältar med magiska vapen och s6+ som inte är infanteri som har en liten chans mot den. Men över lag känns listan ganska hårt kompad om man bortser från det stora miffot.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#9 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 11:45

K'daai är immun mot alla enheter som har s4 eller lägre om inte dessa har magiska attacker. s5 attacker woundar den bara på 6or om inte dessa är magiska, så ja. Den är helt galen mot de flesta, framför allt mot enheter. Det är hjältar med magiska vapen och s6+ som inte är infanteri som har en liten chans mot den. Men över lag känns listan ganska hårt kompad om man bortser från det stora miffot.

Och diverters då? Går väl att stoppa den? Kan tänka mig att banishment funkar rätt bra mot den också....
Jag måste komma igång med min lista så jag kan börja provspela! :D

//K

#10 alltunder

alltunder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 11:52

Hade tänkt mig att köpa upp en lista - men ärligt talat vet jag inte om Destroyern är helt nödvändig, känns som om man kan få ihop en rätt stabil lista ändå - iaf till ETC.

#11 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 12:02

Två tåg, en raket, lite gobboriders och hjältar på vargar ser till att plocka bort diverters ganska fort. :)

#12 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 12:18

Inte nödvändig, men cool om inte annat!
Kanoner borde väl hantera den helt okej också, den har bara 4+ ward...
jag menar, steamtanken hade t10, kanoner plockade den med...

//K

#13 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 12:32

M9 och 4+ ward. Den chargar turn2.

Och sedan är det inte alla som har multipla kanoner, kanske inte så skoj för dem.

#14 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 12:48

Värt att tänka på är ju att kanoner bara woundar den på 3+ också.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#15 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 13:10

3+ är bättre än 4+ :)
jag tror alla lag har en lösning!

//K

#16 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 733 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 13:24

Krävs runt 8 kanonskott mot den för att ha en relativt säker chans att ha ihjäl den dock.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#17 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 2 826 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 13:28

vad krävdes på en steamtank innan? Tror det var 6st som träffade vilket borde bli ungäfr 8/9 kulor för att döda av den.

Björn Ericson

SWFBR - Admin

The 9th Age - Army Design Team, Former Deamon Legions Army Book CommitteeFörening: HYMS & GoB Syd

#18 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 13:33

vad krävdes på en steamtank innan? Tror det var 6st som träffade vilket borde bli ungäfr 8/9 kulor för att döda av den.

Fast den var ju oskadliggjord av första woundande kulan eftersom den inte längre kunde göra något då.

Hur som så är destroyern otroligt fånigt hård.

3+ är bättre än 4+ :)
jag tror alla lag har en lösning!

//K

3+ med 4++ save är mycket värre än bara 4+.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#19 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 13:47

Jag vill provspela mot den. Jag spelar inte alla lag direkt. Men rent Theoryhammer kan har jag kommit på följande lösningar med mina lag:
Chaos warriors: gateway, hellcannon,
Ogres: ironblaster (grape funkar rätt bra den med), poison maneaters,
VC: skrikattacks,

Nästan alla lag har ju tillgång till billiga hjältar med 2+ ward mot eld också.

Sen kan alla lag som har tillgång till shadow, death eller light borde kunna roa sig kungligt.
För sänker man tuffheten på den så är den inte så häftig längre va? :)

//K

#20 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 11 april 2012 - 13:49

Var den inte immun mot eld också? Eller var det nån annan? Gör ju att metal ettor inte funkar heller.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar