Hoppa till innehåll

Foto

Empire

• Please log in to reply
269 replies to this topic

#21 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 23 april 2012 - 12:36

Jag menar bara att de var jobbigt med både Death magi mot mina karaktärer och en WH som jagade min BSB =)

Taktiken han spelade med var ruggig mot mina beastmen.

Death magi och sniper mot charakters, min scroll och dice gick dit. Sen sänkte han Generalens LD och sköt med kanonerna på nått som kunde fly, plötsligt var min armé LD 6-7 och flydde hej vilt medans han skapa panik och wounda mina karaktärer. Med engineers till kanonerna eller hellblasters så är de auto kills i princip.

Resterande av hans armé var 4 charakters på pegasusar och massa knights. Alltså +1 armor

Ärligt talat är de det jobbigaste / svåraste listan jag mött.

Allt går att kontra men mot Beastmen kan du vinna turn ett med denna setupen. Innan spelet startat.

#22 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 23 april 2012 - 12:57

Lore of death är drygt, finns inte mer att säga. Det är dock inte empire relaterat. Testa att möta death Darkelves så får du se på jobbigt. Jag har i en annan tråd argumenterat för hårdare komp på lore of death men ingen verkade hålla med mig.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#23 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 23 april 2012 - 13:07

Nä förstår att de inte är relaterat till empire endast men ville ta upp att Death i kombo med vissa saker är snuskigt bra.

#24 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 23 april 2012 - 13:18

Jag vet inte om jag håller med om att ett straff för light på wizards. Light var en väldigt bra lore innan, speciellt med war altar eller med flaggelants men nu när altaret är kasst så är det inget vidare längre. Tycker att straffet för lightwizards och altaret inte heller är nödvändigt. Ja den har kvar bansishment men jag tyckte nog den stora behållningen var kunna ha två försök på sig att kunna lägga game winners som time warp och speed of light. Den nya vagnen samt billigare präster gör att det är lättare än någonsin att träffa i närstrid utan dom buffsen.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#25 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 23 april 2012 - 15:53

Jag har spelat 3 matcher med nya empire och mött de en gång så även om det inte är jättemycket så måste jag generellt säga att nya empire kompar för snällt men jag är ofta för en snäll komp som man kan höja senare.

Men jag ska ändå ta upp vad jag tycker kompar fel.

General of the empire kompar för bra. Även om han inte slås jättebra så är han ett billigt sätt att få högt LD samt hold the line. Skulle ta upp honom till minus 7. Även griffon kompar lite väll bra och skulle nog vilja ha upp den något steg. Just nu kan man lira med två killar på griffon för minus 18 i komp och det trycker jag är för lite.

Arch Lector kompar för högt. Han är väldigt likt en vanlig präst förutom lite bättre stats men det är inte värt så mycket minus. Skulle satt han på minus 8. Man kan höja minuset på waraltar lite då för det är den som gör honom värd att ha med.

Jag skulle gärna se ett stegrande minus för witch hunters. Har man tre stycken kan man kontrollera stora delar av spelplanen.

Tycker att deras vanlig skytte kompar kanske lite för bra. Om de höjdes med ett på varje steg vore det okej men är lite osäker.

Greatswords är lite svårkompade. De ligger rätt om man ser de själva men med warrior priest och eller hurricanum tar de hand om nästan allt fast det är svårt att kompa efter det.
David "Dangerous" D

#26 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 23 april 2012 - 16:19

Du missade minuset för flyers. Två generaler på griffon kompar 24, vilket är något högre än du trodde så jag antar du är nöjd då :P

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#27 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 23 april 2012 - 16:19

Vad spelade du med/mot som 3 witchunters var så farliga mot ? (Börjar undra om jag och de flesta på Warhammer empire underskattat häxjägaren då folk här verkar livrädda för honom)

Det vanliga skyttet kan höjas om någon vill. Ingen kommer spela med det ändå annat än möjligen någon enstaka liten enhet för att fylla ut core. Vanliga crossbows och handgunners är inte värda de 9 points de kostar så vem bryr sig om vad de kompar ? Mitt dvärgskytte är bra men det är för att de klarar sig hyfsat i närstrid om de måste. Emp skytte går sönder om någon nyser på det,

Griffonen kan också gott kompa i princip vad som helst. ett T5 W5 monster utan save är inte värt i närheten av 170p. Enda skälet att någonsin spela en griffon vore att försöka utnyttja någon ld sänkare i kombination med bloodroar men jag tror inte den kombon är bra nog för att någon skulle försöka detta på riktigt. (Vc,Tk,Doc är anledningen)

#28 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 23 april 2012 - 16:22

Vad spelade du som 3 witchunters var så farliga mot ? (Börjar undra om jag och de flesta på Warhammer empire underskattat häxjägaren då folk här verkar livrädda för honom)

Inte livrädda, bara medvetna. De har en stor potential antingen med VHS eller i små archer enheter så de kan marchera runt och skjuta på karaktärer/monster.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#29 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 23 april 2012 - 17:01

Du vet att witchuntern som bäst skjuter 2 bs 4 pistolskott ? ska kan snipa träffar han på 6:or, annars 5:or. Förutsätter long range då han inte lär vilja stå 6" från en fiende enhet.
Tycker inte det direkt är ett bra sätt att använda ca 55p. Mer ett bra sätt att bjuda motståndaren på lätta poäng. Archers är ju inte heller direkt bra med sina B3 S3 skytte attacker.

Varför skulle man skjuta på monster med honom förresten. Han har inte heroic killing blow ?

En enhet pistoliers är ett överlägset alternativ om man vill gå omkring och skjuta och pistoliers anses av de flesta empire spelare vara överprisat skräp.

#30 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 23 april 2012 - 17:09

Du vet att witchuntern som bäst skjuter 2 bs 4 pistolskott ? ska kan snipa träffar han på 6:or, annars 5:or. Förutsätter long range då han inte lär vilja stå 6" från en fiende enhet.
Tycker inte det direkt är ett bra sätt att använda ca 55p. Mer ett bra sätt att bjuda motståndaren på lätta poäng. Archers är ju inte heller direkt bra med sina B3 S3 skytte attacker.

Varför skulle man skjuta på monster med honom förresten. Han har inte heroic killing blow ?

En enhet pistoliers är ett överlägset alternativ om man vill gå omkring och skjuta och pistoliers anses av de flesta empire spelare vara överprisat skräp.

Man kan använda dem för bait and flee vilket jag tycker är ett bra alternativ. Tänkte fel på monster, jag menade saker som single fiends och örna ect. Han är bäst i en enhet med VHS. Men inte helt värdelös utanför då han har re-role to hit och ibland to wound med sina pistoler samt KB. Inte tok bra, men han kan latja omkring och leka warplock engineer när det behövs samtidigt som han kan riskera att peta in ett KB skott. Tycker dock inte att det behövs eskalerande minus på honom då den liggar bra som den gör, förutom med VHS då jag tycker den ligger på tok för lågt.

#31 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 23 april 2012 - 17:34

Om man möter arme som måste vara offensiv mot en vilket är de flesta arméer när man spelar empire så är witch hunters riktigt bra.

Han kommer träffa på femmor eller sexor med re-roll så det är inte så svårt att få en träff. Sedan är det en på sex att man dödar en karaktär vilket är väldigt bra för en kille som kostar 55 poäng.

Det är väldigt lätt att få en charge med sina enheter istället för att bli chargad med. Bara att gå ut från sin enhet och skjuta på något som är kanske 10 bort. Även om han inte dödar något så flyr han bara och det blir svårt att nå honom och sedan kan ens inf block charga nästa runda.

Men som sagt jag har inget emot att de inte ändrar på kompen så mycket och sedan kan man höja den efter hand.
David "Dangerous" D

#32 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 23 april 2012 - 17:50

Har han reroll to hit and wound med sitt skytte också mot sitt offer blir han lite bättre än jag trodde. Tror fortfarande inte att det är en bästa användningen av 55p dock.

#33 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 24 april 2012 - 19:34

Just ja, instämmer i att arch lectorn är lite väl hårt kompad. Det som skiljer honom från en vanlig präst är nu +1 W +1 Ld och större allowance för items annars är det ingen skillnad alls. Detta känns inte värt 7 kompsteg. Vill ni inte att man ska få in lector och altare för billigt kan ni flytta lite av lectorns minus till altaret. Lectorn i sig borde nog kompa 7 inte 12.

Troligen får vi dock aldrig se en lector annat än på altaret. Utan altare känns han inte värd det han kostar över en vanlig präst.

#34 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 442 Inlägg:

Postad 24 april 2012 - 20:29

Vill man ha en Ld9 general så är ju lectorn fortfarande bättre än de andra valen, så tror nog man kommer se honom då och då. Dock är kanske -12 lite mycket, men det måste vara lite skillnad mellan honom och generalen.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#35 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 24 april 2012 - 21:23

Vill man ha en Ld9 general så är ju lectorn fortfarande bättre än de andra valen, så tror nog man kommer se honom då och då. Dock är kanske -12 lite mycket, men det måste vara lite skillnad mellan honom och generalen.

Vet inte riktigt om jag håller med. En GotE är bättre med en CoC till fots och vill man ha en ridande Ld9 General är en GM med runefang och tricksters ganska hett också. Snackar vi en fot General utan Crown of Command tycker jag det är lite 50-50 mellan en GotE och en AL. Båda tillför olika saker och den stora frågan är snarare hur mycket annan man vill ha in i Hero sektionen. Är man poäng kort till en präst där kan man nog se en Al över GotE annars skulle jag nog ta en GotE som mit fot val. Främst för att det är lättare att få bra save och ward med honom än med en AL. Det stora är bristen på FPA och lectorns WS4 som gör honom mer sårbar. Sen kan man ju alltid klämma in Ld pinnen i nån enhet för att göra en hero General till Ld9.

#36 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 24 april 2012 - 22:21

Jag skulle definitivt säga att lecotorn är den bästa LD9 generalen för även om han kanske dör lite lättare än andra generaler så är hans förmågor väldigt bra. Men jag skulle ge honom mellan 3 - 4 mer i komp än den vanliga generalen så 6 - 7 på general of the empire och 10 på lectorn är väll okej.
David "Dangerous" D

#37 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 24 april 2012 - 22:23

Jag har i vilket fall aldrig övervägt en altarlös lector i någon lista jag byggt. En sak som spelar in är att han inte har tillgång till fullplate. Ok jag kan fixa det med t.ex dragonhelm men det finns bara en sådan och många som skulle behöva den. GotE har ju också Hold the line vilket lectorn saknar. Jag tycker han ska kompa lite men inte mycket mer än GotE eller GM och då hamnar vi på 7-8.

@Buffy. GotE ligger på 5 så 3-4 mer landar på 8-9

#38 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 24 april 2012 - 22:29

Funderar på om inte STanks även borde räknas som krigs maskiner. Deras kanoner känns jäkligt stabila. 1 STank, 1 HBVG, 2 Cannons ger ett mer minus på -5 och är effektivt 3 kanoners och en Helblaster. Tycker det är på tok för lite, en STank skall räknas som en kanon i mallen. Sen bör även alla kanoner kompa -10 i grund men andra skall räknas dubbelt i det eskalerande krigsmaskins minuset. Monster är sällsynta som det är och ju fler auto-win som folk kan ha mot dem och chariots ju färre kommer dyka upp. Två kanoner kommer sänka det mästa i monsterväg, och om det mot förmodan inte skulle göra det som kommer Helblastern, Outriders eller DGK chargen att klippa det sista woundet!

#39 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 24 april 2012 - 22:56

Ska kanon kompen göras om är det större än empire mallen, då behöver sättet krigsmaskiner kompas på ändras över samtliga mallar.
Kanonerna ligger rätt här i förhållande till hur krigsmaskiner är kompade i andra mallar.

Mitt förslag är att Någon (Joey_Boy kanske) startar en ny tråd ang hur krigsmaskiner borde kompas (Vilket sedan kommer ha en dominoeffekt för om man höjer kompen på krigsmaskiner kommer man också behöva höja kompen på t.ex monster som i dag är kompade efter att de lätt dör av kanoner och katapulter)

#40 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 24 april 2012 - 23:06

Gällande STANKEN så har jag också funderat på om den borde räknas in i det eskalerande krigsmaskins minuset. Dock är jag osäker, jag vill inte se en repris på en del 7:th mallar för empire som straffade stanken i så många olika kombinationer att en liten ändring i listan kunde slå enormt på kompen.

Jag har uppfattat det som att kompen nu är skriven så att saker med type Warmachine räknas in i eskalerande minus och inget annat. Plockar vi in STANKEN så öppnar vi för plocka in och ur saker ur eskalerande minus lite som vi vill. (Off topic, jag skulle t.ex gärna se anvil of doom bortplockat från dvärgarnas eskalerande WM minus då den visserligen har typ Warmachine men på inget sätt fungerar som en sådan.)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar