Hoppa till innehåll

Foto

Vermin Swarm Etc 2016

• Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 Peppe

Peppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 690 Inlägg:

Postad 11 augusti 2016 - 14:01

Mitt ETC

Uppladdning

Nu när jag kommit hem och börjat jobba tänkte jag skriva lite om mitt ETC. Det blir inte några detaljerade battle reports då jag har för dåligt minne och inte har tillräcklig fokus för att både kunna spela och dokuentera samtidigt.

Först lite om vägen dit. Från början hade jag ingen ambition att åka ner till ETC, men efter att snackat lite med Lagge någon gång i januari bestämde jag mig för att vara med i truppen och var med på första spelträffen och lirade HE. Efter en till spelträff och att lirat VS på lincon fick jag sista platsen in i laget. Efter lite övervägande tackade jag ja, vilket  jag i efterhand är väldigt glad för. Testade lite olika listor, men efter en okej Warm-up för egen del (tog ca 71-72 BP) satt jag och Kaj i bilen på väg hem och tog fram nedanstående lista. Efter att Christian gett sitt godkännande så spikades den. Listan var:

Magister: General, Plague patriarch, Level 4, Path of Disease, Tome of arcane lore, 245

Tyrant: The doom blade, 180

Chief: BSB, Lightning rod, 115

Plague prophet on Plague pendulum: Glittering cuirass, Halberd, 244

Apprentice magister: Level 2, Path of ruin, Dispel scroll, 125

Apprentice magister: Level 2, Path of ruin, Eye of the storm, 110

42 Plague Brotherhood: FCG, Plague ridden, Icon of ruin, 339

58 Slaves: Musician, 126

20 Rat-at-arms: Musician, Standard, 100

15 Plague brotherhood: Musician, Standard, 100

2 x 5 Gutterblades: Poison, Scouts & Ambush, 85

3 x 1 Rotary gun: 65

2 x 1 Lightning cannon: 85

2 x 1 Dreadmill: 140

Total: 2499

Tanken med listan är att ingenting ska kunna slåss mot blocket. Med 4-6 buffar i listan och icon of ruin (-2 dispel på augment och universal) så blir enheten hårdare än… ja….

I övrigt har man en del skytte och stek och listan ska inte förlora så mycket och kunna möta det mesta och förhoppningsvis ta små vinster. I lottningen hade jag satt vinster mot de flesta KoE-listor, ogres och beast herds och draws mot resten.

Efter ett Warcon, två spelhelgar och en del andra matcher var det äntligen dags att dra ner till Aten. Eter lite poolhäng första dagen var det dags att dra ner till venuen som var handbollsarenan till OS 2004. Utanför va det rätt slitet men när man kom in såg det riktigt lovande ut. Vi mötte  Serbien i träningsmatchen. Jag mötte deras BH spelare, vilken jag satt W på. Han var riktigt trevlig och lirade bra. Blev draw på objektivet och jag dödade lite mer vilket blev 11-9 till mig. Inte så övertygande start för egen del, men laget mosade och vi vann med 132-28 eller något liknande.

Match 1

Efteråt blev det middag, en öl nere på stranden och sänggång rätt tidigt för att ladda mot första matchen mot Tyskland. På morgonen var man riktigt laddad. Vi visste att vi skulle få möta Tyskland så jag hade rätt OK koll på deras listor. Jag hade vinst mot deras BH, men försluts mot deras VS. Det blev EoS, där jag hade en satt Draw + . Mötte Yannic Titgemayer och han va en riktigt trevlig spelare. Han lirade:

Prelate, General, Dragonscale Helm, Shield, Altar of Battle, Barding 288

Artificer 55

Artificer, Horse 65

Captain, BSB, Hardened Shield, Plate Armour 100

Wizard, Lvl 2, Path of Light 90

Wizard, Dispel Scroll, Lvl 1, Path of Light 100

Wizard, Tome of Arcane Lore, Lvl 1, Path of Light 80

40 Heavy Infantry, FCG, Halberd, Banner of Speed 275

40 Heavy Infantry, FCG, Halberd 250

2x10 State Militia, Paired Weapons, Skirmish 50

2x1 Artillery, Cannon 100  

Artillery, Volley Gun 125  

2x5 Reiters, Brace of Pistols 85

Arcane Engine, Foresight 140  

4 Knights of the Sun Griffon, M, S, Lance, Shield,Gleaming Icon 232

Steam Tank 230

Vi skulle hålla mitten så jag ställde mig bakom en kulle och allt scoring bakom så jag kunde gå upp på objektivet sista rundan och ta det. Allt annat stort ställde sig bakom kullar så han inte kunde skjuta på det. Planen var att lira lite defensivt då risken om jag pushar är att han divertar och sen skjuter och magiar ut mig. Jag fick sista rundan vilket är bra då man ska ta mitten. Skillnaden med den här listan och övriga var att han inte hade flaggelanter och väldigt mycket diverters. Visste att om jag skulle pusha skulle jag bli utskjuten och bortdivertad så därför den defensiva spelstilen.

Första rundorna hände det inte så mycket utom när jag får ett läge att pusha lite. Jag tar 4 demigryphs vilka jag tyckte han ställde bort lite, samt att jag va nära att få stanken med ena hjulet. Lyckades inte få stanken men fick griparna med väldigt bra skytte från mina rotary guns + ena hjulet. Min runda 4 så misfirar jag med en rotary gun så den skjuter på mina rat at arms som panikar. Det var inte så bra, då de hade tänkt ta objektivet med dessa. Nu har jag bara stora blocket som kan ta det och han har sina två stora enheter. Var nära att få in bell tolls (alla i enheten tar en toxic träff) de två sista rundorna och då hade jag fått bort ena enheten + karaktärerna tillsammans med mina rotary guns och då hade jag både fått objektiet och fler VP och slutat på ca 14-6. Nu blev jag istället bortdivertad och förlorade med 13-7 då jag torskade scenariot. Laget torskade 99-61 så absolut inte vad vi räknat med.

Match 2

I nästa match får vi Belgien. Möter Paschal Sidiras och hans SE. Han lirar:

Dryad Matriarch (Wilderness) GENERAL (55), level2 (45), Oaken Crown (5)

Thicket Shepherd(130), BSB (25), Flaming Standard(20), Entwined Roots (5)

Druid (White Magic) (70), level 2 (25), Dispel Scroll 130

18 Sylvan Archers(154), Black Arrows (72),Standard(10), Musician(10) 246

28 Forest Guard (222), Full Command (30), Veteran Standard: Gleaming Icon (5);257

8 Dryads (80), Skirmishers (30) 110

5 Heath Riders (90), Elven Cloaks (10), Standard (10) 110

5 Thicket Beasts (205), Entwined Roots (50), Full Command (30) 285

7 Blade Dancers;105

7 Blade Dancers 105

5 Wild Huntsmen ;145

5 Wild Huntsmen ;145

3 Kestrel Knights (120), Skirmish (15), Light Armour(12), Swap Longbow for Shield (6) 153

3 Kestrel Knights (120), Skirmish (15), Light Armour (12), Swap Longbow for Shield (6) 153

10 Briar Maidens (210), Champion (60) 270

Scneariot blev breaktrough så här skulle jag få väldigt svårt då han bara kan sprida ut sig. Kände mig hemma i match-upen och det borde sluta 12-8 till mig, men här när han får scenariot kan det istället bli förlust med 11-9. Blev en klassisk match där jag bara försöker pusha och han divertar. Jag skjöt bort lite och han sköt bort lite. Trycker på en sida och lyckas stoppa upp hans thicket beast och archers från att komma över. I hans sista runda gör han för att citera Furion ”a huge mistake” och ställer sina 5 heath riders så jag når med black lightning. Steker bort 3 med magi och dödar de två sista med en kanon och lyckas få in 1 scoring enhet själv och conetesta objektivet. Lyckas vinna med 12-8 vilket jag är nöjd med. Laget får 90-70, vilket är lite mindre än vi hoppats på. Matchen var trevlig och fick en belgisk öl innan matchen. Dök upp en situation då jag bad att vi skulle spela med mina tärningar efter han slagit 4 6:or i rad i viktiga lägen.

Match 3

Möte med Bulgarien. Möter dock en engelsman som spelar ogre kingdoms och det här är en av mina trevligaste matcher på hela ETC. Spelaren heter Alex Wheatley och han lirade:

Great Khan: General, Trolleater, Bluffer's Helm, Dragonfire Gem, Khagadai’s Maul, 295

Khan:BSB, Hoardmaster , Iron Fist, Dragon Scale Helm, Wizard's Hood, 215

Shaman: Magic Level 2, Path of Butchery, Iron Fist, Dispel Scroll, 169

1 x 49 Scraplings:Standard, Champion, Scrapling, Foreman, Short Bows, 182  

1 x 11 Tribesmen : FCG, Heavy Armour, Iron Fist,Banner of Speed, 445

1 x 6 Mercenary Veterans: +1 Ballistic Skill,Poisoned Attacks,Brace of Ogre Pistols,Musician, Standard, Flaming Standard, 370

1 x 1 Sabretooth Tigers:  40

2 x 3 Tusker Cavalry: Standard, Iron Fist, Light Armour 2 x 241

2 x 1 Thunder Cannon: 2 x 150

Det här ska vara en riktigt bra match up då jag borde kunna ta hans gutstar. Har testat denna strid flera gånger och det ska vara kross, eller som Wennberg skulle ha sagt, nuddar staren mina plaguemonks är det 20-0.

Efter 2 bra första rundor då jag skjutit bort en kanon med ett hjul samt hans enda diverter tänkte jag först att jag borde bara kunna köra in plaguemonksen i hans dödsstjärna och vinna 20-0. Efter lite konsultation med Kaj och Lagge beslutade vi att jag skulle softa och skjuta ut honom istället. Det fungerade också. Förlorade ett hjul och en rotary gun och dödade allt utom staren, samt att jag fick scenariot. Safade och vann 18-2 och laget vann 100-60 vilket var vad vi behövde efter första dagen.

Match 4

Nu gällde det att ta ännu en 100-vinst för att vara med i toppen och vi möter Luxemburg som gått bra efter första dagen. Jag möter en till ogre kingdom som har lite mer skytte än förra listan men som jag ska verkligen kunna mosa i combat. Han hette Jeremy Payen och lirade:

Great Khan: General, Mark of True Chaos, Hellfist, 233

Great Shaman: Level 4, Heavens, Mark of TrueChaos, Dispel Scroll, Ring of Fire, 328

Khan: BSB, Mark of True Chaos, Ogre Crossbow,138

9 Bruisers: Mark of Pestilence, Standard, Musician, Banner of Discipline, 463

3 Tribesmen: Mark of Lust, 87

3 Tribesmen: 75

7 Bombardiers: Mark of Change, FCG, 331

7 Mercenary Veterans: +1 Ballistic Skill, Poisoned Attacks, Mark of Change, FCG, Brace of Ogre

Pistols, 441

Kin-Eater: Mark of Pestilence, 96

2* 1 Thunder Cannon: Mark of Change, 154

Han börjar och jag drar lightning rod (storm banner). Han lyckas ändå göra 4 wounds i pendelumet, vilket är lite drygt. Jag pushar max och försöker skjuta ut hans kanoner. Drar även upp med ett hjul. I hans runda 2 skjuter han ut pendelumet och dödar ena hjulet. Inte den start jag hade velat ha, men det känns fortfarande OK då jag ändå kan mosa han i combat med doomblade och fortfarande har ett hjul kvar, slavar samt två kanoner och en del magi. Runda 3 dödar han det andra hjulet och ena kanonen, samt sista kanonen dör runda 4. Alla rotary guns är döda runda 3. Man kan sammanfatta första rundorna med att han slår 5:or och 6:or på allt viktigt och bara mosar. Det värsta i tärningsrape jag vartit med om. Därutöver gör jag väldigt lite i mina faser. Då vi spelar flaggor så hoppas jag att överleva med alla mina flaggor och döda hans bombardiers. I min sista runda har jag 4 plaguemonks kar i en enhet och 12 rat at arms kvar samt hälften av min stora enhet. Jag drar 5 tärningar black lightning med eye off the storm på hans 2 bombariders som är kvar med 5 wounds kvar. Slår en 6a och får 8 träffar och dödar dom. Han klagar på att han har otur vilket är helt sjukt efter hans rundor. Lyckas få en 10-10 vilket jag är sjukt nöjd över efter den starten. Egentligen ska det vara en match-up där jag har stor fördel men nu blev det som det blev. Om vi inte hade spelat med mina tärningar hade jag trott att han spelade med fusktärningar. Va till och med så illa att jag trodde jag råkat köpa fusktärningar av misstag. Laget lyckades ta 92-68, men det var flera matcher där vi hade kunnat vända det till 100-60.

Match 5

Nu har vi chans på en topplacering och vi möter Ryssland. Vi hade en del problem mot dom på warm-upen med fusk, men nu verkar de skärpt till sig så jag förväntar mig en okej match. Jag möter Warriors, vilket är en riktigt bra match-up. Han lirade:

Chaos Lord, Manticore, General, Mark of Wrath,shield, Dragonscale Helm, Ogre Blade, Soul Feeder, Sprout of Rebirth ,435

Sorcerer Lord, True chaos, Magic lvl 4, Lore of Heavens, Dispell Scroll, 265

Harbringer, Manticore, BSB, Mark of Change, Third eye of change, Sword of might, Hardened shield,

Talisman of greater shielding, 375

2x20 Barbarians, true chaos, AHW, standart,Musician, 90

4x5 Warhounds, 45

4 Crusher Knights of Wrath, Standart, Daemon weapons, 314

3x1 Fallen Beast, Mark of Wrath, 70

3x5 Fallen, Mark of CHANGE, 90

Elder Dragon Centaur, Light Armour, Paired Weapons, 270

Det enda som är lite jobbigt är alla diverters och hans Shaggoth. Annars har han inte mycket som kan döda mig på range och han kan inte gå in i några bra combats. Jag har mycket skytte som kan döda hans stora saker.

Matchen börjar bra, men efter ett tag blr det mycket diskussioner kring regler, mätning och allt möjligt som tar ännu längre tid då kommunikationen tar längre tid pga språkförbistringar. Till slut kommer det en domare för de tyckte jag maskade. Det här var en av de jobbigaste warhammer-match jag spelat. Inte för att min motståndare fuskade, men jag tyckte han gjorde allt för att mina rundor skulle ta så lång tid som möjligt och han skyllde på att jag spelade långsamt. Dessutom blev han riktigt osportslig i slutet av matchen då han stod och skrek ”yeees” och skrek när han fick in bra magifaser eller täffade en charge.

Jag tyckte han spelade fel då han ställde båda sina manticoror så jag kunde skjuta öppet med ena kanonen första rundan för att jaga ett hjul på ena flanken. Han chargade med sina hundar för att låsa upp ett hjul, men var nära att fly med dessa och då hade jag kunnat skjuta med det hjulet på båda hans hjältar. Fick 3 öppna skott med kanoner på hans hältar samt två skott med ett hjul med styrka 10 men lyckades inte döda dom. I slutet av matchen hade jag dödad hans bös, hans shaggoth stod mot mitt doomblade och hans general med 2 wounds kvar stod mot ca 40 slavar där jag kunde få in +1w och lethal strike (han hade dragit sitt scroll). Hade jag slagt ihäl shaggotten hade jag lätt kunna vända blocket och döda de 2 crushers samt de 2 sista blocken han hade. Dock hann vi bara till runda 4. Han fick objektivet i mitten och han lyckades döda en hel del, så det blev 14-6 till honom. Jag gjorde ett misstag som kostade mig en del då mina clanrats kunde bli chargade av shaggothen och jag precis inte nådde att diverta med mina slavar. Försökte förklara hur risigt det såg ut för honom om vi hade spelat klart, men han visste inte vad doombladet gjorde och trodde han lätt hade tagit mig med sin shaggoth samt att slavar mot hans manticoregeneral av helt OK charge.

Riktigt tråkig motståndare och det blev ännu värre då vi förlorade med 85-75. Om jag tänker tillbaka på när jag var noob och Henke P 20-0 ade mig med ett leende på läpparna  när jag var nybliven student för 10 år sedan, så var det en ren njutning jämfört med denna match.

Match 6

Sista matchen mot England och vi behövde vinna med 100 om vi skulle kunna ha chans på topp 3. Jag mötte deras UD, vilket var en ambush-lista vilket jag satt draw mot. Han heter Amit Hindocha och lirar:

Nomarch on Barded Steed: General, Heavy Armor,Hardened Shield, Dragonfire Gem, Ring of Fire,Aspen Bow, Sword of Strength: 195

Death Cult Hierarch on Steed; Level 4, Path of Death, Book of Arcane Power, Obsidian Nullstone:315

Death Cult Acolyte on Steed, Hierophant, Level 2,Path of Sands, Dispel Scroll, Gemstone Amulet: 155

15 Skeleton Horsemen, Aspen Bow, Standard,Banner of Discipline: 210

15 Skeleton Horsemen, Aspen Bow: 175

2 x 10 Skeleton Horsemen, Aspen Bow: 120

3 x 1 Sand Scorpion: 85

2 x 3 Stalkers, Ambush: 170

3 x 3 Tomb Cataphracts, Underground Ambush, Standard, Musician: 205

Objektivet var att hålla mitten. Jag håller mig tight i ena hörnet så han inte ska kunna ambusha in bakom mina linjer. Jag dödar lite med min magi, skytte och hjul och han dödar lite med skytte och magi. Han drar upp sina scoring bakom sina linjer och jag kan inte göra mycket för att ta scenariot. Får comitta lite för mycket mot hans skorpioner, vilket gör att det blir 14-6 istället för kanske en 13-7. Hade en riktigt trevlig match, vilket var skönt efter Rysslands-matchen. Vi lyckades slå England med 81-79 (tror jag), vilket var en fin avslutning.

Snipp snapp snut, så var ETC slut

Det här var så jäkla kul och över alla förväntningar! Dels att man haft ett mål med sitt spelande och fått en fin sammanhållning i laget. Är så glad att jag åkte och ska absolut försöka ta en plats nästa år, annars komemr jag åka ändå åka ner som hang-around.

Är nöjd med lagets insats, även om topp 3 såklart hade varit nice, vilket var målet. Själv tog jag 59 BP, vilket var lite lägre än jag siktat på. Hade gärna fått åtminstånde 2 BP mot Tyskland, samt att jag knner att jag borde kunnat prestera bättre i Rysslands-matchen. Överlag är jag ändå helt nöjd.

Om ni har orkat läsa hit är jag imponerad, så hoppas ni haft trevlig läsning.

#2 Svarten

Svarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 478 Inlägg:

Postad 11 augusti 2016 - 14:47

Trevlig läsning :)

//Tommy

Army of Darkness, Grödinge.

Mina Warriors of Nurgle:

http://s4.zetaboards...opic/9901745/1/

#3 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 15 augusti 2016 - 06:24

Mmm, noobstomp. Det var härliga tider peter:)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar