Hoppa till innehåll

Foto

High Elf

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
148 replies to this topic

#1 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 04 februari 2012 - 21:50

Swedish Comp System v1.8.0

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#2 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 04 februari 2012 - 22:24

HE:
Här förstår jag inte alls vad ni har gjort. HE har det verkligen inte gått så bra för på komp turneringar även om det spelats av många spelar och duktiga spelare. HE arméerna som har lyckats bäst har varit de med en buss i och de har inte fått sämre komp vad jag kan se medan inf arméerna som det har gått dåligt för har fått sämre komp. Jag har test spelat en sådan arme som ni verkar vara rädda för, dvs mycket spearmen och shadow magi. Det har inte gått jätte bra även om jag har mött sämre spelare för när man chargar in för att lägga sin okkams så kommer scrollen och då är man lite körd. Ni kompar som ni vill såklart men jag trodde att arméer som inte hade lyckats bra skulle få bättre komp och inte sämre.

Shadow var för lågt kompat innan då det är en löjligt mycket bättre lore än Life. Så jag håller inte med om att det är fel att höja just Shadow. Men i övrigt tycker jag sänkningen med 1p av elite infanteriet är ganska tandlöst och jag kommer inte manas av att spela med det av kompen. Blir till att sluta måla HE och vänta på att VC grejerna kommer istället då Inf HE fortfarande är helt ospelbara i kompen.

Nu tror jag ni båda missar nått.
Buffy:
Shadow har sänkts lite för att kontra upplättningen av spearmen, som är mycket bra tillsammans med shadow. Shadow gick från -7 till -10 (alltså diff på -3) och spearmen tjänar ungefär +2 på de flesta storlekar, så mellan +2 och +6 beroende på hur mycket spearmen man tar på sin core. På det hela borde spearmen+shadow var lite snällare nu, och spearmen + alla andra magiskolor kompar ännu snällare.

Kavalleri har inte fått någon sämre komp alls. Lite snällare på dragon princes är nog enda skillnaden för dom (och lite snällare på deras core). Så, som du säger, den listan som funkat bäst (cav) har inte fått lika stora komp-höjningar som inf-arméerna.

Joey_Boy: Många små höjningar = betydlig skillnad i slutkompen. En standard HE armé har kanske 2-3 spearmen enheter (+4 eller +6), runt 2 elitinf (+2) en BSB till fots (+1), två örnar (+4), borde sluta på en komphöjning på runt +12, vilket är ganska stort väl.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#3 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 00:18

Min arme som bygger mycket på shadow magi och spearmen kompar inte bättre nu än innan. Jag spelar med 4 spearmen block med 17 i varje samt soldity. Mina spearmen kompar 4 bättre men shadow och solidty ger mig minus 5 extra. Det är inte så stor skillnad men jag trodde att HE skulle kompa ganska mycket bättre för det har gått så dåligt för de ( för HE inf listor alltså )
HE inf arme är beroende av shadow för deras dyra inf klara inte av något annars.
David "Dangerous" D

#4 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 08:48

Hmm, ser ut som att din lista kommit lite i kläm.

Verkar vara en väldigt udda lista om den spelar med 4x17 spearmen (den storleken som fått minst höjning då vi ville ta bort +/-0 core och den borde kompa sämre än 12 man) och inget annat som fått bättre komp (DVS inga white lions, sword masters, phoenix guards, dragon princes, noble till fots, örnar osv).

En sak som mallen velat styra bort från är den oomtyckta taktiken "nu kastar jag alla mina tärningar på en spell som gör att jag vinner matchen", vilket HE med shadow verkligen kan.

Konstiga och väldigt ovanliga builds/teman (som din lista verkar vara) är alltid svåra att ta hänsyn till. Målet med ändringarna är inte heller direkt att listor som är gjorda med förra versionen av mallen nu ska kompa bättre, utan att det nu ska vara möjligt att bygga konkurrenskraftiga high elf listor. För att vissa nya builds som möjliggjorts av alla lättnader, inte ska bli för bra så har några få saker fått lite hårdare straff (i high elfs fall främst lore of shadow).

Det är nog så att när en ny mall kommer blir man nästan alltid tvungen att göra lite småändringar i sin lista för att den ska få en komp man tycker är rättvis.

Erik Aronson

#5 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 09:04

Fugin. En sån arme du målar upp finns inte, och om den gör det har jag aldrig sett den. Det finns en anledning till att ta mer än en enhet spjut(Max två) och det är teclis/boken med Shadow. De flesta jag sett spela på kompat har max ett spjutblock. Och det har man bara för att ni fixade kompen på archers som annars är överlägsna på alla vis.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#6 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 09:32

Om dom är ovanliga är det väl bra att dom fått bättre komp, right?

När jag spelar alverna tycker jag spjutblock gör mer nytta än archers även när man inte spelar med shadow. Det beror ju lite på resten av armén, men i en mer aggressiv lista är archers bara otympliga och dåliga spjutalver. I en defensivare lista är archers bättre, men enda klagomålet vi fått på high elves som kompar för bra är rena skytte-listor med 3-4 bolt throwers, massor med archers, shadow+high magic och nån magisk båge, så att den typen av listor inte har höjts är för att folk tyckt dom var bra innan.

Kom gärna med lite mer konstruktiva förslag på vad som behövs fixas.

Erik Aronson

#7 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 11:00

Jag posta i förra tråden om att elit inf behöver lättnader när de är runt 20-24 men över det skall vara lika hårt straffade som innan. Spjuten har ingen plats i en icke Shadow lista, du har Max en enhet eftersom det är vad du har dice att buffa och i övrigt är dom dödvikt. En som bryter steadfast behövs dock, inget mer.

Omfördelningen av Shadow minuset var rätt, samma med örnen. I övrigt behövdes bara en minskning med 4 på medelstorlekarna av elit inf.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#8 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 12:43

Jag vet att Håkan spelade med några små block med spearmen på qfa för jag mötte honom men jag har inte mött så mycket HE på sistone så jag vet inte hur vanligt det är.

Jag tycker inte om att spela med många ( mer än ett ) stora spearmen block för får man inte okkams så klara de nästan inte av någon ändå och får man in okkams behöver man inte vara så många.

Jag tycker att archers är så mycket bättre än spearmen om man inte har shadow.

Att shadow fick mer minus har jag inget emot men jag ogillar att man får extra minus för Earthing Rod och Staff of Solidity när man har shadow. Man har väll runt 25% chans att få IF på sex tärningar vilket inte är så mycket och får man inte IF så kommer en scroll. Enda armen som borde få minus för Earthing Rod är DE får de kan kasta med så många tärningar.

Men visst det går ju att spela med HE cav arme som både är bättre och kompar bättre.
David "Dangerous" D

#9 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 15:55

Minuset för bombatspells är generiskt och gäller inte bara HE.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#10 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 21:17

Jag vet att många eller kanske alla fick minus för lore of shadow och Earthing Rod men eftersom det inte 'är så stor chans att få in IF så tycker jag bara DE förtjänar det av alla arméer.
David "Dangerous" D

#11 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 22:11

Anledningen att vi la in det är att earthing rod för -3 är för billigt för vad den gör, speciellt i listor som bombar spells. Det är strax över 25% chans att få IF på 6 tärningar, dvs att om du bombar 4 ggr på en match kommer den med största sannolikhet att göra nytt.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#12 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 22:18

IFs kan man ju även få när man inte vill ha dem, och när ens general är magiker (som det så ofta är) så är Earthing Rod ovärdeligt. -3 i komp för det känns rätt lagom tycker jag :)
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#13 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 22:25

Jag tror aldrig jag har lagt okkams 4 ggr på en match och aldrig fått den mot mig 4 ggr på en match. Den brukar komma en eller två två gånger.

Men å andra sidan har jag inget emot att kompen testar sig fram. Det är ju bara att vänta två turneringar och se hur utfallet blir.
David "Dangerous" D

#14 turbotobbe

turbotobbe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 265 Inlägg:

Postad 11 februari 2012 - 08:42

Jag bara undrade lite om kompen på chariots. Ska det vara ytterligare 10 minus på varje efter första? Känns väldigt konstigt att den andra ska kompa -17 och det ser helt ologiskt ut.

#15 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 11 februari 2012 - 08:47

Nej, dom kompar
-4
-7
-10
-10
-10
osv

Första kärran har ett minus, andra har ett annat minus, och varje efter det har ett eget minus.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#16 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 11 februari 2012 - 08:51

Har blivit ett copy-paste fel bara, ska vara alla efter andra som är -10.

Erik Aronson

#17 turbotobbe

turbotobbe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 265 Inlägg:

Postad 11 februari 2012 - 16:39

Fast det är inte det som står i kompen nu i. Kan vara värt att ändra då kanske.

#18 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 12:44

Nu när både Wettcon och Gothcon har spelat med den senaste kompen tycker jag mallen bör ändras lite.

Även om det är många som lirar HE och många av de är bra spelare så har HE inte lyckats så bra. Dennis har haft viss framgång med de men han kommer bra men vilken arme han än spelar med.

Jag tycker att lore of shadow kompas för hårt. Man måste nästan ha med minst 3 spearmen block för att det ska vara värt att spela med loren och spearmen är väldigt dåliga om man inte skulle få in buffar på de. Shadow bör kompa 8 eller så tar man bort shadow minuset för Earthing Rod och Staff of Solidity.

Jag tycker även att Sword Masters, White Lions och Phoenix Guard kan få lite bättre komp och då framförallt vid 18 - 22 steget.
Alla de enheterna är bra men eftersom de är så dyra har de väldigt svårt att ta in sina poäng.
David "Dangerous" D

#19 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 20 april 2012 - 22:10

Med risk för attlåta som en grinig 12 åring nu...

Tittar på kompen på White lions och sword masters..

så jämför jag lite fighting power osv med andra enheter.. Känns som att trots ganska hög komp på WL så kompar dom fortfarande inte så dåligt...

30 WL 480p komp -48 stubborn,3+ mot skytte,asf (oftast reroll to hit) bättre WS)
30 Savage orks 365p komp -37 T4 och ward 6+

SKa jag få mina att bli ungefär lika tåliga då måste det till shrunken head för ytterligare komp -15 då kompar jag -52 då har jag visserligen 5+ ward och T4 men även frenzy!!! och ingen stubborn... som kostar mig ytterligare -25 i komp..

Jag håller med om att Savage ska ligga runt 35-40 minus.. men gud WL borde upp lång långt för så stora enheter 55-60 minst minst!

Just nu är det helt galet.. man får in 30 WL med Banner of sorcery..... BSB med World dragon levle 2 shadow.. för under 109 i komp.. helt crazy ju :D

jag kan ju inte få en så bra enhet förståss men

30 savage -37
Big boss med stubborn -29
black ork bsb -18
level 2 med shrunken head -22 TOTALT -106..

Sen vad jag ska ta för att få in odödlig mot magi det e ju svårt eller + d3 power dice att jämföra med.. det är inte ens med räknat...

förstår att man inte kan sitta och jämföra rakt av.. men tycker HIgh elf... känns överlag låg kompade..

Såå slut gnällt från de tjocke rödtotten från västerås :D :D

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#20 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 20 april 2012 - 22:30

Jag har inget emot att man kompar stora enheter mer om man nu känner att det är nödvändigt men små enheter bör kompa mindre.

En anledning till att det inte är så bra att jämföra enheter rakt av är för att O&G har massor med billiga och bra enheter de kan få in men high elf har inga sådana enheter.

Jag tycker att det mesta i HE kompar helt rätt förutom vissa saker men säga att de kompar bra stämmer inte.
David "Dangerous" D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar