Hoppa till innehåll

Foto

Dark Elf

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
177 replies to this topic

#1 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 04 februari 2012 - 21:45

Swedish Comp System

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#2 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 04 februari 2012 - 22:37

Bra ändringar över lag, men har lite om Dark Elves jag inte är helt till freds med:

UNITS:
- Tveksamt om chariots ska straffas så hårt som dom gör - och då speciellt nummer två.
- X-bows skulle nog behöva ned ett snäpp till, sen ligger dom rätt bra.
-1 för varje Harpy efter 25?! WTF?! När någon ser någon som lirar med 25+ Harpies och kan argumentera för att det är en bra idé - ring mig!
- Höj dom två första storlekarna på corsairs med 1 också.

ITEMS:
- Ägget är för dyrt.
- Ring of hotek är för dyr.
- Focus familiar är på tok för dyr.

Chariot nummer 2 är ju i alla fall bättre än chariot nummer 1. Ungefär dubbelt så mycket för andra som första är vad de flesta andra (med bra chariots) betalar.

Är corsairs under 20 man verkligen nått att ha?

Hapies
Liknande har lagts in på många andra enheter, där enda anledningen till att man skulle spela med fler än 25 i arméen är för att är tvungen att spendera massor med poäng på +/-0 i komp.
DVS, enda denna ändring är till för är att se till att man inte kan ta jätte-ostiga saker och sedan spendera 500 poäng på saker som inte kostar komp. I en balanserad lista spelar denna inte någon som helst roll.

X-bowmen, ägget och focus familiar:
Babysteg är vad som gäller för de bästa arméerna, så att man inte råkar kliva för långt och släppa ut kraken.

Ring of Hotek
Tycker den är lite användbar, speciellt när det är dolda listor. Tycker litet straff är motiverat.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#3 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 097 Inlägg:

Postad 04 februari 2012 - 23:44

Chariot nummer 2 är ju i alla fall bättre än chariot nummer 1. Ungefär dubbelt så mycket för andra som första är vad de flesta andra (med bra chariots) betalar.

Är corsairs under 20 man verkligen nått att ha?

Hapies
Liknande har lagts in på många andra enheter, där enda anledningen till att man skulle spela med fler än 25 i arméen är för att är tvungen att spendera massor med poäng på +/-0 i komp.
DVS, enda denna ändring är till för är att se till att man inte kan ta jätte-ostiga saker och sedan spendera 500 poäng på saker som inte kostar komp. I en balanserad lista spelar denna inte någon som helst roll.

X-bowmen, ägget och focus familiar:
Babysteg är vad som gäller för de bästa arméerna, så att man inte råkar kliva för långt och släppa ut kraken.

Ring of Hotek
Tycker den är lite användbar, speciellt när det är dolda listor. Tycker litet straff är motiverat.

Chariotsen är inte Så bra. Nummer två är INTE värd -14 i komp! Jag har sagt det förut och säger det igen - det är inga WoC-vagnar.

Jag tvivlar på att någon skulle köra med så många Harpies ändå - men jag förstår poängen.

Angående babysteg så tänker jag fortsätta ligga på - bara så vi är överens på den pubkten =)
Fortsätt med babystegen, men vissa saker måste då också röra på sig. Ringen t.ex. Jag har sett den i en lista såhär långt - och den listan var inte bra...

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#4 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 00:07

Jag förstår fortfarande inte varför man får minus för små enheter när man har couldron.
Fem witch elf eller executioners kommer nog aldrig ha användning för den men de betalar lika mycket komp som om enheten hade varit 30 pers.

Sätt ett tak på runt 10 modeller så har man över det får man minus men inte om man har under.
David "Dangerous" D

#5 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 01:01

Kan jag få en förklaring varför man ska få minus för små enheter när man har med couldron. Jag förstår såklart att man kan ge de KB och gå in och döda en karaktär men det fungerar oftast inte så bra i praktiken.
Det är witch elf som man kan använda för det men eftersom de inte kan fly och tål väldigt lite så kan de flesta arméerna döda de lätt med skytte eller charga bort de. Är väll egentligen bara bretonnia som
inte har något bra sätt att ta hand dom de.

Jag har spelat en del med en lista som liknar min qfa lista fast men en couldron då. Även om jag har med tre enheter med witch elf så har jag nog aldrig buffat de men couldron utan gjort det på spearmen istället för
det har alltid varit mycket bättre.

Jag har med witch elf för att döda lite monsters inf eller som diverts som slår tillbaka lite innan de dör och det är värt 4 i komp men verkligen inte 7.

Man kan såklart inte kompa de efter vad jag använder de till men jag tycker inte man ska kompa små enheter extra för couldron för de kommer nästan aldrig få användning av stubborn samt att man buffar de väldigt sällan.
David "Dangerous" D

#6 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 06:35

Ja, de är en bra idé att göra liknande som man gjorde med cold one knights.

Erik Aronson

#7 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 07:24

Små enheter WL med KB är ju sjukt nice och förtjänar lätt minus. Executioners däremot är inte alls lika heta med det.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#8 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 08:38

Cauldron + 7-manna witch elves är guld värda.

De är stubborn (visst de dör oftast när du chargar men missar du att döda en enda står de kvar), får de en 5+ ward så blev det plötsligt svårt att slå ihjäl alla.
I din egen tur drar du sedan buffen på något annat som chargar in i sidan/fronten/vad du nu vill.
De kan få 28 attacker på 70pts
KB med I6 är ruggigt bra, även om de har poison som sänker effektiviteten.

Tycker synergin WE + Cauldron är perfekta, vad jag däremot inte håller med är hur WE kompar i grunden, tycker de är lite väl hårt kompade i grund men ska ha extra minus om man har med cauldron.

Anledningen till detta är för spelar man med WE under special fastnar man direkt i S3 träsket, hela core-sektionen har S3, och pumpar man upp special med det med blir man extremt beroende av shadow (som i sin tur är dyrt kompmässigt som det ska vara) det är anledningen till att jag personligen tycker WE är för dyra kompmässigt utan cauldron.

Jag har inte kommit med så mycket kommentarer kring nya kompen, anledningen är:

Det har skett så stora förändringar över alla arméer (vilket är skitkul att se!) så jag har svårt att få överblick i hur balansen har förskjutits, tycker allmänt att ni tagit flera steg i rätt riktning och fört över minus där de hör hemma och lättat upp alternativa builds som inte är lika effektiva och därmed inte ska straffas lika hårt.

En sak jag dock undrar över är varför Standard of Hag Grief ska ge -10 på cold ones.
Så sjukt bra är inte standaret att det ska ge så mycket minus på en enhet som redan är rätt hårt kompad.
Största anledningen till att man "alltid får se" StoHG på cold ones (som kan vara ett argument för att ge det kompminus) är för att det finns inget annat standard som ger synergi med dem.
Slaughter har tappat sin effekt i och med steadfast.
Banner of Murder är inte så bra då de redan har hög styrka.
Dreadbanner....de har redan fear
osv. osv.

Att banéret ska ha minus håller jag med om, men tycker det borde legat kvar på -6, vill ni hålla borta bussarna så sätt ett extra -4 under cold one knights om de är >10 och har standaret.
(-10 slår nämligen ruggigt hårt mot små enheter och inte lika hårt mot stora).

Och sen sist men inte minst....kan någon ändra topicen...."Darl Elf" är inte rätt! :D

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#9 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 13:41

Om man hade kunnat spelat DE defensivt så hade couldron plus witch elf varit mycket bättre men nu kan man inte det.

Sedan undrar jag lite om cold one kompen. Jag brukar aldrig spela med eller knights över huvud taget men jag tycker de borda kompa samma som dragon princses.
Jag vet att det är olika raser och allt det där men jag tycker de fyller likvärdiga roller i de olika arméerna.

Men som sagt jag spelar ju inte med de så ofta så jag kan ju ha fel men känns lite konstigt för jag har aldrig tyckt att cold ones är bättre än dragon princses.
David "Dangerous" D

#10 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 15:18

De är väl bra på olika sätt :) DP slår hårt på chargen och har flera attacker, men är i princip ofarliga i följande rundor/ifall de charges. Jag tycker Cold Ones är mycket bättre eftersom ryttarnas styrka i bas är 4 och likaså mountets,vilket gör att de faktiskt kan slåss i följande rundor! Å andra sidan är DP immuna mot eld i princip.

Jag tycker de ligger rätt rimligt till!
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#11 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 18:59

Cold ones har str4 de andra rundorna men de får inte slå om missar varje runda som DP får. Men egentligen spelar inte det så stor roll för fastnar de för länge är de körda ändå.

Det är 2+ ward mot flaming som gör DP så fruktansvärt bra. Tror inte jag har mött någon som inte har med flaming flaggan och det är oftast väldigt lätt att lista ut vilken enhet som har den. En enhet DP kan hålla upp en sådan enhet hela spelet vilket är väldigt bra.

Men Cold ones blir bättre än DP om man har stora enheter så det är mest 5 - 6 enheter jag vill ska kompa samma.
David "Dangerous" D

#12 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 097 Inlägg:

Postad 26 februari 2012 - 22:50

Med risk för att upprepa mig... Men:

- Sänk focus familiar (ta bort minuset helt?)
- Bort med minus på hotek-ringen. Spelas extremt sällan ändå. Känns som en gammal farhåga från sjunde som hänger kvar...
- Bort med minuset på guiding eye, eller gör så att det bara träffar Riktigt stora enheter och/eller shadow. Jag har ALDRIG sett det itemet i spel över huvud taget...
- X-bows skulle behöva ned ett hack till.
- Andra kärran är för dyr.
- Anser fortfarande inte att ägget är värt -14 på en flyer.

Tveksamma:
Pottan. Fortfarande i dyraste laget?
Black Guards. Känns fortfarande aningen dyra.
Executioners. Osäker här också, men känns spontant som att dom ska ned aningens till.

Ser bra ut annars. Bra ändring på Dark Riders. Är fortfarande lite rörigt att dela upp dom i två olika, men det kanske är det bästa att göra?

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#13 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 27 februari 2012 - 06:57

Ser bra ut annars. Bra ändring på Dark Riders. Är fortfarande lite rörigt att dela upp dom i två olika, men det kanske är det bästa att göra?

Det är nog enda sättet att göra det på för att minuset skulle gå att få till rättvis. Chaos Dwarf-krigarna är gjorda på samma sätt.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#14 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 12:04

Nu när både Wettcon och Gothcon har spelat med den senaste kompen tycker jag mallen bör ändras lite.

Tycker att DE har en riktigt bra mall även om Executioners kanske kan få lite bättre komp.

Sedan har jag alltid tyckt att små inf enheter inte ska få minus om man har med couldron. Har aldrig sett någon lira med couldron och små inf enheter så tycker man kan ta bort det minuset. Om det skulle vara så att massor börja lira med sjuor med executioners, witch elf och black guards så kan man ju bara ge de minus igen.
David "Dangerous" D

#15 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 16 april 2012 - 18:03

Har börjat lite lite med mina dark elf igen och har testat med den del SC och vissa kompar lite högt.

Malekith är en okej magiker och en okej fighter men han är inte överdrivet bra på något av det. Han är svår att döda om man inte har magiska attacker men det är ju bara att slå på andra saker i enheten.
Dark magic är en okej loren men inte någon av de bästa loren.

Skulle sätta på runt minus 40. Då kanske man får se honom men tvivlar lite på det för mycket annat DE ger ju en hel del minus vilket det också ska göra.

Morathi är en väldigt mobil magiker och i många fall bättre än Malekith då många dark spells inte har så lång range. Men morathi har nackdelar med så hon bör ligga mellan 35 - 40.

Jag förstår om vissa tycker att det är för bra komp på men när de inte har något skydd mot misscast så vågar man aldrig lägga en spell med många tärningar.

När det gäller hero SC så tycker jag de kompar okej för de är riktigt bra vissa matcher.
David "Dangerous" D

#16 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 16 april 2012 - 18:16

Nu när både Wettcon och Gothcon har spelat med den senaste kompen tycker jag mallen bör ändras lite.

Tycker att DE har en riktigt bra mall även om Executioners kanske kan få lite bättre komp.

Sedan har jag alltid tyckt att små inf enheter inte ska få minus om man har med couldron. Har aldrig sett någon lira med couldron och små inf enheter så tycker man kan ta bort det minuset. Om det skulle vara så att massor börja lira med sjuor med executioners, witch elf och black guards så kan man ju bara ge de minus igen.

På gothcon mötte jag 3*8 witchelves, är de små trupper?

//K

#17 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 869 Inlägg:

Postad 16 april 2012 - 19:02

Små enheter WE med cauldron är riktigt bra sett till hur mkt skadepotential de har i förhållande till sin kostnad, så det ska verkligen inte vara gratis i komp

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#18 Olsson

Olsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 92 Inlägg:

Postad 16 april 2012 - 19:45

är det bara jag som tänker helt fel eller "*2nd Dread Lord mounted on Dark Steed counts as a flying character" appliceras inte om man har en lord på peg och en på cold one?

#19 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 16 april 2012 - 20:02

är det bara jag som tänker helt fel eller "*2nd Dread Lord mounted on Dark Steed counts as a flying character" appliceras inte om man har en lord på peg och en på cold one?

Den gäller bara om man har två killar på steed. En kille på steed + en utan/annat mount ger inget minus.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#20 dansk

dansk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 34 Inlägg:

Postad 18 april 2012 - 12:26

Kan man inte samla alla cauldron-minus på ett ställe? Just nu står dom ju på massor olika ställen, och då får man ingen överblick på hur mycket en cauldron kompar, egentligen...
Sen tycker jag nog att de extra minus som den ger är lite väl hårda, känns som att man får dubbla minus för en del/alla synergier i kompen, till exempel shadow+cauldron, som potentiellt kan ge mindrazor+1A...

Kan man inte samla alla cauldron-minus på ett ställe? Just nu står dom ju på massor olika ställen, och då får man ingen överblick på hur mycket en cauldron kompar, egentligen...
Sen tycker jag nog att de extra minus som den ger är lite väl hårda, känns som att man får dubbla minus för en del/alla synergier i kompen, till exempel shadow+cauldron, som potentiellt kan ge mindrazor+1A...
Twitter : Xdanskx
Målar just nu: Beastmen
Lyssnar just nu på: Enter Shikari - Sorry you're not a winner

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar