Hoppa till innehåll

Foto

Fantasyhäftet

• Please log in to reply
97 replies to this topic

#1 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 200 Inlägg:
  • Interests:Mining, mountains, beer and smithing

Postad 24 juni 2012 - 22:33

Nu har vi fått ihop ett första utkast på fantasyhäftet!

Läs antingen direkt i webbläsaren eller ladda ner. Senast uppdaterad 120921: http://www.scribd.co...012-Final-Draft

Så nu är det bara sätta igång och fila på armélista och börja måla!

Vi skulle jättegärna ta in åsikter kring det upplägg vi valt på turneringen. Vi kan inte garantera att era förslag på förändringar går igenom men vi är jätteintresserade av vad ni tycker.

#2 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 24 juni 2012 - 22:48

Skall alla skogar vara oändligt höga och blocka LoS, inte kullar?
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#3 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 200 Inlägg:

Postad 24 juni 2012 - 22:51

Vi hade tanken att köra kullar så också och diskuterade just detta väldigt länge. Vi hade lite svårt att avgöra om det skulle bli lite väl mycket om man kör kullar så också.

#4 Fredrik

Fredrik

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 386 Inlägg:

Postad 24 juni 2012 - 22:59

Nu har vi fått ihop ett första utkast på fantasyhäftet!

Läs antingen direkt i webbläsaren eller ladda ner: http://www.scribd.co...es-Fantasy-2012

Så nu är det bara sätta igång och fila på armélista och börja måla!

Vi skulle jättegärna ta in åsikter kring det upplägg vi valt på turneringen. Vi kan inte garantera att era förslag på förändringar går igenom men vi är jätteintresserade av vad ni tycker.

Varför blandar ni olika etc drafts? Känns märkligt att vissa armeer följer draft 3 och vissa draft 2. Sen att spika regler för armeer så här tidigt känns också märkligt, även om de uppskattas att ni är ambitiösa och seriösa. Bättre att säga att etc restriktioner med vissa undantag kommer gälla tex och sen följa utvecklingen av regelsystemet och sen spika de slutliga reglerna närmare turneringen då det har testspelats och utvärderats mer kring restriktionerna.

Fredrik Karlsson - HYMS

#5 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 200 Inlägg:

Postad 24 juni 2012 - 23:04

Blandningen kan säkerligen Fähre svara bättre på än vad jag kan då han är huvuddomare för Fantasy och också den slutgiltiga hjärnan bakom detta.

Gällande spikande av regler eller inte så ber jag att hänvisa till första sidan där det står följande: "Detta dokument är inte slutgiltigt utan kan komma att ändras. Senast den 20 september kommer den slutgiltiga versionen att finnas tillgänglig."

#6 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 25 juni 2012 - 00:34

Vi hade tanken att köra kullar så också och diskuterade just detta väldigt länge. Vi hade lite svårt att avgöra om det skulle bli lite väl mycket om man kör kullar så också.

Tänkte mer att det skulle vara bara kullar och inte skogar som var oändligt höga, som i ETC, men ni kanske har tänkt ut något hemligt.
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#7 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 030 Inlägg:

Postad 25 juni 2012 - 00:42

Fråga: monsterjakt. Om båda spelarna är i närstrid med monstret, kan då båda förlora alternativt vinna rundan? Räknar man monstrets CR totalt eller en gång mot var och en,och de andra var och en för sig.
Det vill säga, om mina stolta krigare chargar(just så) monstret i ryggen, får den andre spelaren en fördel av det i sin kamp mot monstret?

Om båda kan förlora och sedemera båda bryter och flyr - vem väljer vilken enhet monstret jagar efter?

Om monstret dör innan andra enheten har fått slå, får den första enheten overrunna(mm...) in i den andre då? Och eventuellt slåss en gång till.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#8 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 811 Inlägg:

Postad 25 juni 2012 - 04:15

När ni säger att skogar blockar LoS, menar ni då ger cover? Eller menar ni att skogar verkligen blockar LoS?
Postad bild

#9 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 25 juni 2012 - 07:47

Är också nyfiken varför ni blandat drafts från ETC?
Personliga åsikter kring vilka arméer som är obalanserade eller att ni vill strypa någon armé lite extra hårt?

Vore även bra med lite förklaringar kring LoS (texten om skog är inte helt enkel, min misstanke är att ni menar att man får cover om man drar en LoS-linje genom en skogsplatta)
Tanken är att förtfarande köra TLoS?

Hur ska ni göra med impassable bitar och kullar?

Hur ska ni göra med 1" regeln?
(antingen köra som vanligt kotyr att basen är 1" så det blir enkelt eller sonika köra med att man måste gå 1" från basen)

Känns kanske som ni blir överösta med frågor, men kom ihåg att allt som reds ut här i förväg slipper vi under turneringen och då kommer allt flyta på bättre!

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#10 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 200 Inlägg:

Postad 25 juni 2012 - 08:24

Att bli överösta med frågor är bara bra! Faktum är att frågorna är så bra att jag inte har en aning om vad jag skulle kunna säga ^^ Fråga mig om hur många bord som ska bäras, terrängbitar som ska byggar, ideella timmar vi lagt i projektet, antalet branddörrar i lokalen, hur man på ett enkelt sätt får till logistiken med mat för 90 personer eller var som helst som har med arrangerandet att göra. Men fråga hur många tum en fast cavalry får gå och jag är borta. Av den anledningen kommer jag hålla mig lite low-key i denna tråd men bevaka den med största intresse

Så ni ska alla få svar så fort som Fähre har tid. :)

#11 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 344 Inlägg:

Postad 25 juni 2012 - 16:55

Två tankar
1. Att ha uppdrag där det inte alltid delas ut lika många poäng tenderar att medföra problem, tex finns det ingen anledning för två vänner att inte dela på otagna poäng. trist med system som missgynnar ärliga spelare.

2. Med ett begränsat antal poäng att ge ut för sportsman tror jag det finns en risk att icke utmärkande, men för den delen varken otrevliga eller osportsliga spelare blir oförtjänt bestraffade.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#12 Draaz

Draaz

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 294 Inlägg:

Postad 25 juni 2012 - 21:20

Wood Elves med 4 trän' någon? =D

#13 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 242 Inlägg:

Postad 25 juni 2012 - 22:00

Det vore bra om ni kom ut med de slutgiltiga reglerna innan betalningen ska vara inne för om det blir väldigt konstiga regler kanske alla inte vill åka.
David "Dangerous" D

#14 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 2 949 Inlägg:

Postad 26 juni 2012 - 08:48

Trist att ni plockar bort både DoW och CD, DoW kan jag förastå om man tar den enkla vägen och kopierar ETC men så verkar inte vara fallet och DoW är inte särskilt svårt att sätta restriktioner på dirket :P

Björn Ericson

SWFBR - Admin

The 9th Age - Army Design Team, Former Deamon Legions Army Book CommitteeFörening: HYMS & GoB Syd

#15 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 200 Inlägg:

Postad 26 juni 2012 - 09:35

Då ska vi se, några turneringsfrågor har dykt upp och dessa ska besvaras ^^ Övriga hoppar jag inte över utan saknar som sagt kompetensen och inväntar Fähre. Tro inte att vi ignorerar er :)

@fjugin, har du några försölag på förändringar kanske?

@Buffy Du poängterade något som jag inte tänkt på tidigare. Båda datumen har faktiskt beslutats om utan att ha någon relation till varandra. Först bestämde vi när Fantasyhäftet skulle vara färdigt. Baserat på att vi skulle ha så mycket tid som möjligt på oss att fila och slipa på det. Men ändå med rimlig framförhållning till turneringen.
Datumet för betalning sattes spontant när vi fick den positiva överraskningen att ha för många anmälda.
Jag ska se över hur det ser ut och fixa till det hela på något sätt. För jag kan hålla med om att inte låter mer än rimligt att man först vet vad man ska åka på och sen bestämmer sig för att åka.

Det jag däremot vill är att vi tillsammans hjälps åt för att förhindra din farhåga "om det blir väldigt konstiga regler kanske alla inte vill åka". Precis som ni redan börjat!

@AIFiKa Nu kommer jag inte ihåg resonemanget till 100 % men jag har för mig att det hade att göra med inläsning. Jag har för mig våra regeldomare kände att de hade nog med inläsning att göra. De tyckte att det räckte gott och väl med att lära sig standardböckerna samt regelboken. Fähre kan säkert svara bättre :)

#16 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 26 juni 2012 - 10:07

Angående sportsmanship så hamnar man ju lätt i situationen:
"Vem av mina fem trevliga motståndare ska få poäng"?

Olika förslag:
0-2pts på varje motståndare och det blir direkt poängen du får i turneringen.
Det skall alltid finnas en bra beskrivning t.ex.
0 poäng: en motståndare du helst slipper möta i framtiden
1 poäng: en trevlig motståndare du gärna möter igen
2 poäng: en riktigt trevlig motståndare som fått din matchupplevelse att vara något utöver det vanliga

Eller att du sätter 1-3pts på varje motståndare och använder sig av den tabell du gjort för att få en bättre fördelning och avrundning.

Eller att du får sätta ut: 3,3,2,2,1,1,0,0 som du själv vill (det kommer alltså bli siffror som inte delas ut men detta för att få med spridningen om du mött flera riktigt trevliga eller riktigt tråkiga motståndare)

Jag tror mest på alternativ två där man fritt får dela ut på varje motståndare men att du använder dig av din tabell för att få en jämnare fördelning, och för att nå toppen av tabellen måste du ha imponerat på dina motståndare!
(0-3pts kan vara ett bra spann)

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#17 Draaz

Draaz

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 294 Inlägg:

Postad 26 juni 2012 - 12:46

Kanske är en idé att bjuda in en drös andra rutinerade turneringsarrangörer/spelare som vill bidra med synpunkter till ett skypemöte? Även om forum är bra på sitt sätt så är mer direkt kommunikation oftast överlägsen och mer effektiv. Då kan ni gå igenom punkter som känns skumma och direkt diskutera fördelar/nackdelar med olika upplägg och sen göra ett nytt förslag på regler och lägga upp på forumet. =)

#18 Tjarls

Tjarls

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 200 Inlägg:

Postad 26 juni 2012 - 13:20

Kanske dags att överväga det faktiskt ^^ Iom att ingen hittills uttryckt någon positiv tanke kring något ^^

#19 Aroden

Aroden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 517 Inlägg:

Postad 26 juni 2012 - 15:08

OnG 100 poäng extra och max 60 gubbs i en enhet. Detta känns verkligen inte som en restriktion av en armé som väl anses vara rättså bra?

Undrar även om HE kvalificerar sig för 100 poäng extra. Kanske är ute och cyklar.
Primo Victoria

#20 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 030 Inlägg:

Postad 26 juni 2012 - 19:46

Angående sportsmanship så håller jag med tidigare inlägg - det kan lätt bli lite väl orättvist. En variant som jag gillar är att först kunna ge poäng efter varje match (0-3 till exempel) och sen inför eller efter sista matchen (beroende på om arrangörerna tycker sig hinna med) ge tre spelare ytterligare bonuspoäng, 1,2 och 3 respektive. Dessa extrapoäng gäller enbart för sportsmanship och inte för totalen. Eller nåt liknande.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar