Hoppa till innehåll

Foto

Varför Komp?

• Please log in to reply
43 replies to this topic

#21 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 09:19

Över lag så är det dock så att majoriteten av deras nya kitts är riktigt bra. Vi kan ta VC som deras senaste bok. Allt nytt blev väldigt bra(coven undantaget, vilket inte spelar nån roll då mortis är sjukt bra!) framför allt det nya MI kittet och det som alla hade som sitt primära infanteri innan blev mindre bra(Ghouls), medan det som nästan ingen använde av core infanteriet(Zombies) blev mycket bättre.

Visst tycker jag att listan är balanserad(och bättre så än den gamla!). Men balansen tenderar till att skiftas mellan olika saker inom boken för varje nytt släpp vilket gör att folk behöver byta ut sina gamla saker mot nya. GW är ett figur företag som även råkar göra regler till sina figurer, men de vill primärt sälja sina figgar vilket leder till viss trender när de skriver om böckerna.

-Det- kan jag nog hålla med om. Ditt inlägg innan lät lite som ett sånt där gnäll om att GW skiter helt i spelet och bara är pengahoror, men det förstår ju alla som funderar mer än 5 sekunder att det aldrig skulle hålla i längden. :)

Och för all del, det är ju också något som gör att spelet förändras och lever istället för att stagnera.
Postad bild

#22 alltunder

alltunder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 13:33

Över lag så är det dock så att majoriteten av deras nya kitts är riktigt bra. Vi kan ta VC som deras senaste bok. Allt nytt blev väldigt bra(coven undantaget, vilket inte spelar nån roll då mortis är sjukt bra!) framför allt det nya MI kittet och det som alla hade som sitt primära infanteri innan blev mindre bra(Ghouls), medan det som nästan ingen använde av core infanteriet(Zombies) blev mycket bättre.

Visst tycker jag att listan är balanserad(och bättre så än den gamla!). Men balansen tenderar till att skiftas mellan olika saker inom boken för varje nytt släpp vilket gör att folk behöver byta ut sina gamla saker mot nya. GW är ett figur företag som även råkar göra regler till sina figurer, men de vill primärt sälja sina figgar vilket leder till viss trender när de skriver om böckerna.

-Det- kan jag nog hålla med om. Ditt inlägg innan lät lite som ett sånt där gnäll om att GW skiter helt i spelet och bara är pengahoror, men det förstår ju alla som funderar mer än 5 sekunder att det aldrig skulle hålla i längden. :)

Och för all del, det är ju också något som gör att spelet förändras och lever istället för att stagnera.

Tror de skulle kunna göra sjukt mkt mer för spelet genom att arbeta mer aktivt med t.ex. erratan iaf, vilket också borde påverka försäljningen (av figgar). Som det är nu säljer de ju böcker där delar av regelinnehållet är utdaterat redan - känns inte som en helt given produkt att ha på hyllan i sin butik?

#23 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 033 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 13:47

Det är lite motsägelsefullt i vissa delar då väldigt populära choices som warshrines varit utan modeller väldigt länge, men generellt känns det som att alla nya kit har någon representation i armeboken som är klart bättre att ta än något av det gamla man antagligen redan har på hyllan, ex kan jue var nya chariotsen kontra vanliga kanoner i empire. Lite trist att ograrna inte fick vara unika utan att att ska streamlinas så förbannat, var jue det dem sa att dem inte skulle göra när de i princip utplånade DoW (pga av att alla raser skulle vara unika) Nu kommer man snart kunna göra en generisk arme till ogres, empire, warriors, skaven, bretts och vc och bara behöva byta ut en tredjedel från grundkärnan.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#24 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 19:21

Jag tror ni missar en viktig detalj. Vi som spelar turneringar är inte GW's primära målgrupp. Vi är en viktig målgrupp vilket jag tycker vi kan se på deras nya tänk med errator och goda jobb med VC och Ogre listorna, men den primära målgruppen är barn som vill att deras modeller ska vara häftiga. Därav tendenser med större och större modeller på temat "min pappa slår din pappa".

Vad gäller strömlinjeformningen tycker jag nog att de listor vi sett hittills ändå har en egen stark karaktär, trots att de alla fått MI eller MC.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#25 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 19:31

men den primära målgruppen är barn som vill att deras modeller ska vara häftiga. Därav tendenser med större och större modeller på temat "min pappa slår din pappa".

Man behöver inte vara barn för att tycka att häftigt är viktigare än balanserat(därmed inte sagt vad jag tycker om det hela). Bara för att man inte är i GWs primära målgrupp behöver man inte inta någon slags styvsyskonsmentalitet kring det hela. :)
Postad bild

#26 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 20:17

men den primära målgruppen är barn som vill att deras modeller ska vara häftiga. Därav tendenser med större och större modeller på temat "min pappa slår din pappa".

Man behöver inte vara barn för att tycka att häftigt är viktigare än balanserat(därmed inte sagt vad jag tycker om det hela). Bara för att man inte är i GWs primära målgrupp behöver man inte inta någon slags styvsyskonsmentalitet kring det hela. :)

Ja, även vuxna väljer häftiga teman/figurer/lag, men i mindre utsträckning än barn och med annan syn på vad som är häftigt än vad barn har. Min kommentar var snarare till alla dem som postade före mig som sa att det handlar om att nya saker ska bli bättre och gamla saker sämre för att öka försäljningen. Jag hävdar att GW's fokus är långt mycket mer inriktat på vad barn vill ha eftersom det är denna målgrupp som står för majoriteten av deras intäkter. Jag tycker inte vi blir styvsyskonligt behandlade, snarare tvärt om tycker jag vi får bra service givet förutsättningarna.

Är det bara jag som har goda minnen från när man var 10-12 och satt och jämförde specialkaraktärer i sina respektive arméer för att se vem som hade häftigast armé?

"Haha, min armé har Nagash och han kan döda en hel enhet av dina saurusar i närstrid!"
"Jaha!? Men jag har minsann Mazdamundi och han är den mäktigast trollkarlen av alla!"
"Nähä! Nagash är mäktigare, han skapade de odöda!"
"Äh, ingen av er har nån chans mot min Deathmaster Snikch för han är lönnmördare och dödar er med gift!"

Daniel Gustafsson - YLVA

#27 alltunder

alltunder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 20:30

Ja, även vuxna väljer häftiga teman/figurer/lag, men i mindre utsträckning än barn och med annan syn på vad som är häftigt än vad barn har. Min kommentar var snarare till alla dem som postade före mig som sa att det handlar om att nya saker ska bli bättre och gamla saker sämre för att öka försäljningen. Jag hävdar att GW's fokus är långt mycket mer inriktat på vad barn vill ha eftersom det är denna målgrupp som står för majoriteten av deras intäkter. Jag tycker inte vi blir styvsyskonligt behandlade, snarare tvärt om tycker jag vi får bra service givet förutsättningarna.

Är det bara jag som har goda minnen från när man var 10-12 och satt och jämförde specialkaraktärer i sina respektive arméer för att se vem som hade häftigast armé?

"Haha, min armé har Nagash och han kan döda en hel enhet av dina saurusar i närstrid!"
"Jaha!? Men jag har minsann Mazdamundi och han är den mäktigast trollkarlen av alla!"
"Nähä! Nagash är mäktigare, han skapade de odöda!"
"Äh, ingen av er har nån chans mot min Deathmaster Snikch för han är lönnmördare och dödar er med gift!"

Jag ser ofta att de hävdar att det rör sig om de yngre åldrarna på t.ex. Warseer, men i t.ex. Sverige tvivlar jag starkt på att så är fallet längre. Klart, jag vet inte vilka fickpengar ungar har nuförtiden men...

Har själv, och säkert ihop med andra på detta forum, hållt en hel del demospel där deltagarna överväldigande var ungar i yngre ålder - detta vid en tid när de stora boxarna, typ Battle For Skull Pass och Battle for Macragge kostade vad, 400-450 SEK? Och i större utsträckning var det just introset och nåt mindre målarset för 100-200 SEK föräldrarna pungade ut för. Hur det är idag, med introset för 750 SEK känner jag mig väldigt tveksam inför.

När jag själv var i yngre tonåren kostade ett blister mellan 50-65 SEK, och man hade alltså råd med ett blister i veckan ungefär för sina fickpengar.

Jag läser ofta på just Warseer att barn och yngre tonåringar skulle vara den primära målgruppen men har mig veterligen aldrig sett något som underbygger detta - det känns helt enkelt som en "vald sanning". Sen blir det lite missvisande, för visst kan man ange att man har dem som målgrupp, men den intressanta frågan är inom vilken målgrupp eller målgruppssegment man spenderar mest.

Däremot kan jag intyga att i varenda GW-butik jag någonsin besökt är det fullt av ungar. Frågan är hur mkt de spenderar i jämförelse med t.ex. 20-30-åringar.

#28 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 21:43

@alltunder

Du får tro vad du vill om "valda sanningar"... Jag väljer att tro på GW-anställda och tidigare GW-ansällda som oberoende av varandra berättar samma sak. Sen vet jag inte vad du menar med att det blir missvisande? Läste du min post? Jag sade "målgrupp som står för majoriteten av deras intäkter" vilket är just de som spenderar mest, så vad snackar du om?

Daniel Gustafsson - YLVA

#29 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 09 april 2012 - 23:12

Jo den grupp spelare som spenderar mest, antingen själva eller via föräldrar och morföräldrar är just åldergruppen innan de blir så gamla att warhammer blir töntigt igen och de börjar tänka på moppe, cigaretter eller flickor (jag vet att det är en generalisering men det ligger nåt i det).

Så har det varit i alla butiker jag har jobbat i samt även demat som outrider i. Detta har jag gjort sen ca 2002.
Admin här på SWBR.

#30 alltunder

alltunder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Postad 10 april 2012 - 05:41

@alltunder

Du får tro vad du vill om "valda sanningar"... Jag väljer att tro på GW-anställda och tidigare GW-ansällda som oberoende av varandra berättar samma sak. Sen vet jag inte vad du menar med att det blir missvisande? Läste du min post? Jag sade "målgrupp som står för majoriteten av deras intäkter" vilket är just de som spenderar mest, så vad snackar du om?

Jag menar inte att något i din post är missvisande, men det är ju uppenbart så att den här gruppen utgör en vald sådan av GW, vilket skulle vara missvisande om det visade sig att målgruppen i själva verket inte var den rätta.

Jag har aldrig sett något underlag för GWs målgrupp i deras årsrapporter (har dock inte kollat den senaste, får väl ta och göra det...) t.ex. Det är vad jag menar med "vald sanning" - de är knappast de enda företaget som skulle ha en sådan isf.

Sen är mitt intryck av butiksarbete och demande det samma - den yngre gruppen är den som är mest framträdande. Menar bara att man säkerligen kan ifrågasätta deras resonemang när ett introset ligger på 750 SEK för lite plastgubbar. Men det ska bli intressant att följa utvecklingen och se om det är ett upplägg som kommer fortsätta att fungera bra för dem

#31 Melle

Melle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 408 Inlägg:
  • Interests:mtb, warhammer, renovera huset

Postad 10 april 2012 - 06:31

introset till 5th ed kostade 600kr (brets och lizzard)
efter ett par år lade de till en SPEC. ed general i boxxen till brettsen.
så 750 idag är väl ca samma pris i pengvärde, dock ÄR det för dyrt.
skullpass och Macragge kostade 450-500?
undrar om detta var en test från gw om de sålde fler/färre boxxar med lägre pris, än med det höga?
tror boxxen med empire o orcs även den kostade 600kr, fick dock med både kanon och chariot här. liksom i senaste där ett monster och en krigsmaskin 'verifierar' priset.
minns min första boxx, high elves- goblins.
massor med chariot och griffon och wyvern, dock i papp... :-)
"Dovie'andi se tovya sagain."

#32 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 033 Inlägg:

Postad 10 april 2012 - 08:18

Skullpasssetet sålde jue i drivor sen är frågan om det var för billigt i början (har för mig man kunde få tag på det från internetsidor runt 300kr)?

Sen skiljer sig nog klientelet en del åt från GW butikerna och andra butiker inklusive internet där det känns som det främst är dem lite äldre som handlar, ofta för att man blivit behandlad som en småunge när man handlat i GW affärer, så det har väl varit ett ganska klart prioriterat mål att bimnda upp ungar till hobby i 2-3 år för att sen ta samma sväng igen med nästa kull. På sikt troj jag itne på strategin dels så skadar det hobbyn som sådan att man inte har som mål att ha en långvarig relation till kunderna och det påverkar ocks vad för modeller som släpps och vilka regler som görs till dem.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#33 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 132 Inlägg:

Postad 10 april 2012 - 08:58

*Viftar med OT-flaggan*

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#34 Seth

Seth

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Postad 06 juli 2013 - 08:48

Istället för att skapa en ny tråd så postar jag här...

Hur 'nödvändigt' är komp i fantasy?

Är spelet helt brutet utan komp eller husregler som ETC. Dvs finns det en armé, lista eller enhet som dominerar totalt i okompat? 

Anledningen till att jag frågar är nämligen att man hör liknande argument på 40k-sidan, men det stämmer aldrig. Det dyker ofta upp starka all-round listor eller gimmick builds, men dessa kan alltid kontras (dock inte lika bra av alla vilket kan vara en viktig poäng) om man är villig är att vara flexibel med sitt eget listbyggande. Det finns gott om exempel i okompade 40k-turneringar där spelare som byggt just sådan en counter-meta lista (ofta med ett svagare codex) och vunnit över sk nätlistor. 

Att göra väldigt svaga eller gamla arméer spelbara, eller lägga lock på kapprustning i ett litet land som sverige med mindre spelar-pool kan givetvis vara argument för.

#35 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 06 juli 2013 - 10:37

Japp. Spelet är brutalt brutet utan komp/restriktioner. Men om 3 månader med nya DE och Lizards så är det iaf betydligt mycket bättre balanserat än nu. Dock är vissa armeer sjukt svaga utan komp.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#36 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 06 juli 2013 - 11:39

När alla fått nya 8th böcker tror jag att det går att lira utan comp med bara soft scores. Men det beror på om de ballar ur eller ej ned de som är kvar att uppdateras eller ej.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#37 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 06 juli 2013 - 12:06

Tror nog det kan ta ett tag innan metat anpassar sig till okompat också. När man är så van med att använda sig av kompositionspoäng/restriktionsmallar så tar det vänjer man sig nog inte vid fritt spel över en dag liksom. Men uppenbarligen så fungerar ju även den sortens spel i andra delar av världen så.

Postad bild

#38 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 879 Inlägg:

Postad 06 juli 2013 - 12:36

För egen del så kommer kompat alltid vara roligare än okompat just för att variationen på kompetenta listor är så oerhört mycket större i kompat, samt att jag gillar den extra skicklighetsaspekten som läggs på i armédesignstadiet till en kompad turnering då det i princip är omöjligt att sno en tier 1-lista från nätet.

Dock skulle det vara roligt om någon av de större turneringarna i landet vågade sig på att testa okompat igen för att se hur det metat skulle utveckla sig, och jag tror inte direkt att folk skulle bli rädda för att åka på en sådan turnering då vi i Sverige redan har ett extremt varierande turneringsklimat.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#39 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 06 juli 2013 - 12:58

Christian: Jag kikar lite på lokaler i GBG för en komp-fri turnering med serverings tillstånd och grupptrycks scoring. Typ 5 matcher med regelboks scenarion(Tower, B&G, ect) så att det verkligen blir "out of the box" warhammer. Vp som tie-breaker(inte diffen, bara hur mycket man själv plockar men är inte hundra på detta än och det kanske blir diff), cappade målningspoäng som alla skall kunna få, och sportsman där en del blir hur dryg din motståndares armé var.

Men vi får se om jag hittar bra lokaler och en bra tid på året att köra.

"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#40 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 879 Inlägg:

Postad 06 juli 2013 - 13:02

Subjektiv komp från motståndaren är dock något jag anser vara det sämsta man kan ha på en turnering, då det bara leder till orättvis bedömning.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar