Hoppa till innehåll

Foto

Scenarios RTO3

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
39 replies to this topic

#21 Ligny

Ligny

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 74 Inlägg:

Postad 16 september 2005 - 20:49

Som helhet mycket roliga scenarion, även om jag måste hålla med om att det finns en risk i allmänhet för att magistarka och skyttestarka arméer kan få det besvärligare med tanke på scenario 1 med miscastreglerna samt scenerio 5 med darknesstilläggen de två första rundorna.

Med komprestriktionen så lär det väl dock förhoppningsvis inte vara ensidiga magi-eller skyttearméer som ställer upp, så som helhet ser jag inga oöverkomliga hinder. Visst, gobbos gynnas i karaktärsslaget, OK och TK i magislaget samt möjligen infanteriarméer a la Skaven i mörkerscenariot men jag har personligen inga problem med detta. Kruxet blir att ta ut en kompad armé som kan klara av alla scenarierna...

#22 Ligny

Ligny

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 74 Inlägg:

Postad 16 september 2005 - 22:08

..och mörkerrestriktioner kan ingen få undantag ifrån eftersom det skulle ge dem ett enormt övertag, t ex skulle VC kunna lägga magi i två rundor när motståndaren kanske inte ser någonting. Dock förstår jag Kellermeisters problem gällande Vc och movement i "Surprise encounter"-slaget, å andra sidan så är ju VC en väldigt bra turneringsarmé så några nackdelar skall de kanske ha.

#23 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 17 september 2005 - 11:08

Får man alltså poäng för den kidnappade karaktären så fort denne blir befriad från enheten som håller denne fångad? Dvs, om karaktären senare blir dödad/flyr av plan så får man alltså ändå poäng för att ha lyckats med uppdraget att befria den?

Tycker en klausul som den de använder på GF8 skulle vara passande vad gäller "claiming TQ/capture points" etc. Dvs, inga raisade enheter eller på annat vis frammanade enheter som inte står med i armyrosteret kan uppfylla de kraven.

#24 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 17 september 2005 - 12:14

Ja, det var en bra idé de hade där

Jag är också tveksam till om beast herds och hundar som ambushas in sista rundan skall kunna hålla quarters...i princip kan man hålla 200p i ambush (3 hundar 2 herds) och då ha fem enheter som nästan helt säkert kan ta alla kvarvarande quarters utan att motståndaren ens har en enda tur på sig att försöka stoppa det.

#25 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 18 september 2005 - 12:15

Man får poäng bara karaktären befrias. Tror att det blir ganska svårt att lyckas behålla honom/henne fången i en hel match.

När det gäller att claima något, så har VC tex verkligen inga problem utan möjligtvis tvärtom. Men eftersom det spelats på detta sättet(att frammanade enheter kan claima eller contesta) under väldigt lång tid och jag kan inte säga att jag varken sett eller läst något som tytt på att det varit obalanserat. Säg gärna mot mig här.

När det beasts i ambush, så tycker jag att spelaren som vågar spela med 5 enheter (även om de är billiga) utanför spelet tills sista turnen ska belönas för detta. I fallet som DGoE nämner kan endast 2 ta 250 poängs quarters och det är inte ens säkert att generalen överlever hela matchen.

Överhuvudtaget så gör scenariona att vissa arméer får lite lättare eller svårare. Det vi vill är att det inte ska finnas luckor för regelvrängeri eller totalt obalanserade scenarion.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#26 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 18 september 2005 - 12:37

QUOTE (Da'Ghault @ Sep 18 2005, 13:15 )
Det vi vill är att det inte ska finnas luckor för regelvrängeri eller totalt obalanserade scenarion.

Så ni har alltså ändrat i magical flux-regeln? Hur fungerar det nu?

#27 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 18 september 2005 - 13:20

Senaste budet liknar ditt förslag med dubbelettor och dubbeltvåor ger misscast.
Alltså lägre chans till miscast, men vid eventuell misscast så slår man 2 gånger på tabellen och motståndaren får välja.
Det är dock någon vecka kvar till den slutliga versionen, så vi får se var vi landar till slut.

#28 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 18 september 2005 - 14:04

Klart ambushers ska kunna ta quarters. Har man spelat med 200p mindre, klarat att hålla generalen vid liv, sett till att man har sista rundan och klarar sin ambushtest - ja då är man fan värd sina poäng =)
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#29 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 18 september 2005 - 21:04

QUOTE (Da'Ghault @ Sep 18 2005, 12:15 )
När det gäller att claima något, så har VC tex verkligen inga problem utan möjligtvis tvärtom. Men eftersom det spelats på detta sättet(att frammanade enheter kan claima eller contesta) under väldigt lång tid och jag kan inte säga att jag varken sett eller läst något som tytt på att det varit obalanserat. Säg gärna mot mig här.

Överhuvudtaget så gör scenariona att vissa arméer får lite lättare eller svårare. Det vi vill är att det inte ska finnas luckor för regelvrängeri eller totalt obalanserade scenarion.

Att det inte "upptäckts" som ett problem av någon arrangör tidigare betyder inte att allt är nice and dandy för det wink.gif Det anses uppenbarligen som ett problem i danmark eftersom de lagt till den klausulen och jag tycker de har en mkt god poäng. Ambushers funkar där eftersom de står med på rosteret, men alltså inte rasiade enheter, summonade eller horrors gjorde via tzeeentch-spellen.

Angående magical flux så kanske BoC IV scenariot kan vara något att ta efter. Där ignorerade man istället alla 6 or (kommer inte ihåg om det var både to cast och to dispel). Det gör att risken för miscasten endast blir större genom att man måste ta i beaktande att alla 6:or går bort och kompensera för detta genom att slänga mer träningar per spell. Däremot tar det bort alla IF, vilket kan vara nog så besvärande för vissa magitunga arméer. Det kombinerades med en capture punkt som gav extra tärningar; så i övrigt är det ingen större skillnad gentemot RTO scenariot (med två punkter).

#30 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 19 september 2005 - 08:11

Fluxvarianten du nämner har varit uppe, men det lutar ändå åt den jag nämnde.

När det gäller trupper som blivit summoned kan det möjligtvis ha blivit ett problem i Danmark då de tillåter tuffare arméer i allmänhet?
VC kan ändå inte ta det grövsta på WPSturneringar då de blir rejält nerkompade. Och om nu VCspelarna har magiker kvar på slutet för att poppa fram claimande enheter har motspelaren misslyckats hur som. Min personliga åsikt.

#31 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 26 september 2005 - 09:36

Det där argumentet förstår jag inte alls smile.gif

Skall jag förstå det som att mot just vampire counts blir man extra straffad om man INTE lyckas lönnmördat alla magiker? Borde det itne vara tvärt om, att spelaren fritt skall få välja var han plockar sina poäng, utan att bestraffas för att man inte tagit jsut dessa poäng?

2 lvl 2 räcker gott för att raisa in och du har mycket svårt att ta bort båda. Tre magiker och det är ogörligt att stoppa. Nästan alla har tre från början.

Och mot sylvania kan du ju försöka stoppa allt under sex rundor! Deras markers kan du överhuvudtaget inte mörda, och det går inte att stoppa dem från att raisa in i slutet. Med sex dd-tärningar kan du minska risken till 1/4 från markers sista rundan, men då släpper du countens/lordens raise helt fri. Hur många här kommer spela med 10+ DD?

Jag måste nog medge att regeln de har i danmark, hur patriotisk jag än må vara, är bättre.

#32 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 26 september 2005 - 10:04

Syftade på att om man inte lyckats sätta stopp för motståndarens necros så är man körd hur som. Visst kan man strunta i att ta kål på Necros i vanliga matcher också, men tror inte många gör det eftersom dom är dom viktigaste enheterna att förinta. Det är dock helt upp till dig som spelare att välja vem du vill försöka eliminera. Förstår inte problemet, då man nästan alltid väljer att försöka ta ut den farligaste enheten först oavsett vem man möter.

Visst är sylvania jobbiga i allmänhet och kanske mer i detta scenariot, men de är tex något handikappade i fluxscenariot. Liksom med komp och GWs egna regler är det svårt att få det helt rättvist. Det ska bli intressant att se efter turneringen om vilka scenarion som var bra och vilka som var dåliga. Förhoppningsvis ska inget scenario helt förstöra nöjet för någon.

Scenariona borde förresten komma ut inom kort.

#33 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 26 september 2005 - 11:50

Då kan vi köra på Sundsvalls varianten till qfa så får vi lite variation mellan turneringarna smile.gif

Hade ändå gärna sett att magical flux lades senare under turneringen så att en SAD eller annan magitung armé inte får den nackdelen direkt mot en annan armé som har lågt i komp (antar att ni kör på komp till första matchen?). Om det istället ligger senare så kan den ge utslag mot en softare lista - som antagligen är mer i behov av lite handikapp.

#34 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 26 september 2005 - 11:51

Aja, vi får väl försöka låta bli att säga "vad var det vi sade" tongue.gif
Dock, givet att var tionde person spelar VC och att var tionde person kommenterar scenariona är det bara 50% chans att någon som spelat mot en VC överhuvudtagetkommenterar scenariot "med efterklokhet". Kanske inte ideala omständigheter för att vänta på feedback...

Dock är effekten att raisade enheter inte claimar just något som införts tack vare tidigare upplevda brister med att de kunde raisa. En definition jag sett av rasers intelligens är dess individers förmåga att kunna se och förstå andras misstag istället för att behöva upprepa dem själva. Dock en rätt nedslående slutsats om man utifrån den skall avgöra mänsklighetens intelligens, i vart fall om man tittar på mig wink.gif

Skulle en armé som har som "rasnackdel" att inte kunna använda necromancers ha särskilt svårt i magical flux? unsure.gif
Sylvania är en lista där man får "gratis" magi i utbyte för att inte kunna spela med extremt mycket magi (finska mängder). Gratis innebär att de har mer poäng över till trupper. En sylvanialista har alltså ungefär samma övertag som caddiearméer har mot magitunga arméer i "magifria" scenarion. Medan de skall spela jämnt med caddies/magifria under sådana omständigheter.
Den som inte vill hävda att GW gjort en felbalansering bör alltså anse att magi är sylvanialistans svaghet jämfört med vanliga VC.

Under denna magic flux så fungerar deras bound spells förvisso något mer sällan än vanligt, men de miscastar inte slut varenda magifas (dubbelt så ofta miscast kombinerat med nästan dubbelt så ofta "magic phase ends"), så jag tycker nog de verkar klara sig rätt fint jämfört med andra arméer.

Vi sammanfattar alltså det hela med att fördelen med raisade enheter som contestar måste behållas för att "kompensera" deras fördel i magical flux thumb.gif

#35 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 26 september 2005 - 12:22

Dakoth- Vi har faktiskt tänkt på detta och magic flux scenariot har flyttats och är nu det sista scenariot. Det är säkert någon som är missnöjd över detta också.smile.gif

DGoE - Är inte uttrycket att 'av historien lär vi oss att vi inget lär oss av historien'. Detta stämmer tyvärr alltför väl.

Vi kan inte få millimeterrättvisa i warhammer vilket du mycket väl vet och om scenariona balanserar lite åt olika håll beronde vad man spelar med och mot vem, så är det okej bara man i slutändan har haft roligt. Vi kan fullständigt strunta i scenarion och det kommer fortfarande att vara orättvist och obalanserat. Jag tror fortfarande att kompen gör så att det hemska med raisade enheter till viss del utraderas och att scenarion som magic flux och till viss del kidnapping också försvagar VCs magifas. Och jag inser också att det blir svårt att dra vettiga slutsatser av dom som mötte VC eller Sylvania. Om det dock inte kommer vilda protester eller att turneringen slutar med 3 VCspelare på topp3 räcker det för min del i denna fråga. Du är dock välkommen att i efterhand säga vad var det jag sa. Har jag fel så har jag.smile.gif

När det gäller Sylvania tror jag nog du har mycket bättre erfarenhet av dess hårdhetsgrad än vad jag har, så jag avstår från att diskutera detta.

Har inget med saken ovan att göra, men stannar någon Atlantoid och klämmer någon pilsner innan ni drar hem eller hur gör ni med eventuell övernattning/hemkörning.

#36 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 26 september 2005 - 12:35

Jag stannar mer än gärna för en bira eller tre, men det har varit si och så med viljan från övriga i sällskapet vid tidigare turneringar. Jag kan iofs ta tåg hem om ingen vill vara kvar som fyllechaffis. JAg håller fortfarande på att klura ut vad du har för påhitt på g till qfa - så jag räknar med att ligga en upp till rto biggrin.gif

#37 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 26 september 2005 - 12:57

Du kommer nog att behöva mer än 3 gissningar.smile.gif Om vi inte får någon annan gäst kan jag nog ordna samma sängplats som förra gången. Då kan du skylla på mer än magic flux när både din great shamans huvud och ditt eget exploderar på söndagen.wink.gif

#38 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 28 september 2005 - 08:47

jag följer gärna med den här gången moog, även om jag nog bara dricker cola.

Henrik Eriksson

#39 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 28 september 2005 - 10:01

Då måste det vara något verkligt ostigt om du tror jag inte kan lista ut det biggrin.gif

Pistoliers har du ju redan så det räcker och blir över. Antagligen är det ett kavalleri av något slag...

Om du bara kunde ta körkort någon gång Henke så skulle allt bli så mycket enklare tongue.gif

#40 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 28 september 2005 - 11:50

QUOTE (Dakoth @ Sep 28 2005, 10:01 )
Då måste det vara något verkligt ostigt om du tror jag inte kan lista ut det biggrin.gif

Pistoliers har du ju redan så det räcker och blir över. Antagligen är det ett kavalleri av något slag...

Jag försöker och försöker verkligen ta fram ostiga listor, men på något sätt förvandlats dom på vägen till något snällt och gosigt.
Och ja listan innehåller kavalleri.

Hagar, även Coladrickare är välkomna. Själv behöver jag pilsner för att sluta tänka på alla misstag man gjort.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar