Hoppa till innehåll

Foto

RTO3

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
62 replies to this topic

#41 Marshal

Marshal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 624 Inlägg:

Postad 04 oktober 2005 - 10:28

Jag är inte en del av organisationsstaben för RTO men har speltestat en del av scenariona och vill tillägga följande till den pågående debatten.

Man måste skilja lite på vad de olika scenariona gör med olika armeer och var i turordningen de olika scenariona kommer. Med den swisslottning som kommer att användas kommer det som vanligt att bli väldigt hårda strider på de övre borden och minsta lilla fördel för endera armen kan i detta läge falla avgörandet.

Jag drabbas personligen relatvit hårt av scenario 4 då jag har en del skytte. Hade jag föredragit att detta scenario spelades först och jag därmed troligen mött en lättare motståndare än i slag 4? Självklart hade jag velat detta men då jag nu vet om hur scenariot fungerar och när det kommer att spelas anpassar jag mig efter detta.

Det viktigaste med scenariona är att de slår ungefär lika hårt mot alla armeer och på detta sätt testar de olika spelarnas skicklighet att anpassa sig till nya omständigheter. Pitched battles i all ära men i ett sådant scenario vet jag exakt hur min empire arme kommer att uppträda: De kommer att stå stilla, sända ut vissa störningsmoment och sedan skjuta bort så stora delar av motståndaren att jag kan ta resten i närstrid. (detta fungerar inte alltid men det är en plan jag väldigt sällan avviker ifrån)

Jag har spelat surprise encounter och kidnapping mot Sonax och After the stormy night mot DaGhault och i alla dessa tre scenarion tvingades jag att tänka om hur min arme skall fungera och uppträda på ett slagfält. Jag har med andra ord inte kunnat använda min standardplan utan ställts inför utmaningar som jag försökt men inte alltid lyckats överkomma. Men då scenariona i min åsikt inte missgynnar en arme mer än en annan är det helt okej för mig att behöva anpassa mig till scenariona.

Min åsikt kanske skulle ha varit en annan om After the stormy night var i femte matchen då det är detta scenario som drabbar mig hårdast. Men min åsikt förblir att de riktigt skickliga spelarna kommer att klara av att anpassa sig till scenariona. Antingen genom armekomposition eller en modifiering av sitt spelsätt. Man behöver ju inte kasta Waaagh varje gång utan man kan ju använda någan av de andra spellsen som behöver ett mindre antal tärningar. Detta i kombination med att scenario fem kan generera extra tärningar till en magiarme gör att en smart general ändock kan utnyttja sitt magiövertag.

#42 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 04 oktober 2005 - 10:46

QUOTE (Sonax @ Oct 4 2005, 09:58 )
Om jag tidigare skrev att du skulle antytt att vi anpassar scenariorna till vissa spelare så ber jag om ursäkt, för det tror jag naturligtvis inte om dig eller någon annan. Dock kan jag inte riktigt se hur mitt inlägg kunde tolkas på det viset.

Det är mig han han syftar på.
Och ärligt talat DGoE. Hur ska jag tolka dina kommentarer på ett annat sätt.
Du påpekar hela tiden att lägger vi ett magiskt fluxscenario sist, så kommer magitunga arméer i toppen att förlora mer på detta än andra. Som exempel har du använt Morgan vars armé drabbas ännu hårdare och då tydligen inte har någon som helst chans att vinna hela turneringen om han inte har tur.
Vilka andra bryr sig ärligt talat om i vilken ordning scenariona kommer. Dom som ligger på plats 20-50? För dom har ordningen ingen som helst betydelse.
Du vill ha ett neutralt scenario för att det inte ska drabba några specifikt där det är som tätast i toppen. Som jag redan sagt kommer alla scenarion att drabba olika även om du inte tycker visa gör det, men det är din åsikt. Jag har en annan.

Tycker att Marshal lägger fram det bra.

Sedan kan vi lägga till ytterligare en sak. Dubbeltvåor gör också att dispels misslyckas.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#43 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 04 oktober 2005 - 11:33

QUOTE (Da'Ghault @ Oct 4 2005, 11:46 )
Det är mig han han syftar på.
Och ärligt talat DGoE. Hur ska jag tolka dina kommentarer på ett annat sätt.
Du påpekar hela tiden att lägger vi ett magiskt fluxscenario sist, så kommer magitunga arméer i toppen att förlora mer på detta än andra. Som exempel har du använt Morgan vars armé drabbas ännu hårdare och då tydligen inte har någon som helst chans att vinna hela turneringen om han inte har tur.
Vilka andra bryr sig ärligt talat om i vilken ordning scenariona kommer. Dom som ligger på plats 20-50? För dom har ordningen ingen som helst betydelse.
Du vill ha ett neutralt scenario för att det inte ska drabba några specifikt där det är som tätast i toppen. Som jag redan sagt kommer alla scenarion att drabba olika även om du inte tycker visa gör det, men det är din åsikt. Jag har en annan.

Tycker att Marshal lägger fram det bra.

Sedan kan vi lägga till ytterligare en sak. Dubbeltvåor gör också att dispels misslyckas.

Att Morgan överhuvud taget kom in i diskussionen var som av ett misstag. Liksom att diskussionen alls togs, jag hade egentligen tänkt att släppa det helt. Det startade som en reaktion på att morgan utnämndes till favorit till vinsten smile.gif

Hela swissystemet bygger på att man skall möta folk på sin egen nivå hela vägen.
Med totalstraffande scenarion rubbas balansen. Antag att jag vore en medelspelare och föst får spela två scenarion där jag har jättefördel. Efter det har jag 40 poäng. Därefter får jag möta en riktigt bra spelare som också har 40 poäng, i ett scenario som är jämnt. Som medelspelare förlorarn jag då stort, låt oss säga 0p där. Den riktigt bra spelaren fick då återigen chansen att slakta en betydligt sämre spelare än vad han "egentligen" borde mött enligt swisssystemet. Båda hade velat möta en spelare på sin egen nivå för en intressant match, båda blev missnöjda efteråt. Slutligen får medelspelaren spela två scenarion som missgynnar honom. Han ligger fortfarande på högre nivå poängmässigt än vad hans förmåga motsvarar, och drabbas nu dessutom av nackdelar i scenariona. Han går alltså ytterligare mot ytterligare två nederlag.

Summa summarum fick han i två matcher möta alldeles för bra motståndare för sin egen förmåga. I tre matcher saknade han en ärlig chans, och hade antagligen en rätt tråkig upplevelse. Liksom hans motståndare, som inte heller fick en utmanande match.
Resultatet är i alla avseenden sämre än om scenariona varit balanserade.

Kommer han bry sig? Det beror på....om han inte kommer på att det är scenariouppsättningen som sabbat för honom så kommer han givetvis inte reagera utan istället sucka över sin otur. Upptäcker han att det är scenariouppsättningen som gjorde hans matcher tråkiga lär han säkert ha vissa synpunkter smile.gif

Hoppas denna genomgång förklarar varför "ett gynnat och ett missgynnat" scenario INTE innebär ingen total påverkan.

Att lägga in nån sorts dispel-miscast på dubbeltvåa bidrar också till att göra spelet mer slumpartat på skicklighetens bekostnad. Snälla, kan vi inte få spela på skicklighet istället för ombyggda regler för att närma sig yatzy?

Det är att ha ett grundläggande fel som man försöker kompensera med ett annat fel. I vissa avseenden återupprättas balansen något, men i andra avseenden blir det bara sämre.

Låt se här Marshal...jag vill minnas att vanlig stomp kastas på 9+, multipel stomp på 11+ och Waagh på 12+. Jag ser inte hur man kastar dessa magier med två tärningar (så få tärningar att miscastrisken inte blir extrem). Säga vad man vill, men utan att använda dessa tre magier vore Big Waagh alldeles för dålig.

I övrigt håller jag med dig att så länge inte scenariona skapar slump, eller påverkar balansen så är det ingen fara. Jag har aktivt försökt övertyga Da'Ghault om att scenarion skall skapa nya situationer och utmaningar utan dessa inslag, och hjälp med att övertyga honom om detta mottas tacksamt smile.gif Eftersom han tycker att du har rätt så kanske han lyssnar mer på det när du säger det?

#44 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 04 oktober 2005 - 11:58

Jag åker snarare till BSK än RTO men jag håller med DGoE i att i den avgörande omgången skall det vara så neutrala förutsättningar som möjligt.

Förening: YLVA
Arméer: Beasts
Projekt: WE (när nya boken kommer)
Sålda: 2 x WE, 2 x Beasts, WoC, DE, O&G, LM och DoW

#45 Sonax

Sonax

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 142 Inlägg:

Postad 04 oktober 2005 - 12:31

Ok tre snabba kommentarer.

DGoe:Ett det måste kännas jättejobbigt med att hela tiden råka ut för slumpmässig terräng. smile.gif Brukar du föredra att alltid köra med samma terräng, det minskar ju slumpen? Dessutom tar ju terrängen ofta och påverkar till exempel shooty armeer mer än de flesta scenarios.

Varför gör du hela tiden extrem-exempel. Du får det som att låta att alla matcher i kommande RTO kommer sluta med antingen 20 eller 0 poäng till de spelande. Om det mot förmodan visar sig bli så kommer jag be om ursäkt, men innan du har belägg för sådana påståenden tycker jag inte du bör komma med dem.

Men du gör en viktig poäng. Låt oss sluta diskutera Morgan, känns fel att dra in honom i detta.

#46 Sonax

Sonax

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 142 Inlägg:

Postad 04 oktober 2005 - 12:59

Vad sägs för övrigt som en tillfällig allmän fredspipa angående scenariorna?
De är ändå spikade och kommer inte att ändras.

Vi kan gräva upp tomahawkerna efter turneringen och vem vet då kanske somliga har bytt lag (inklusive mig själv, man vet aldrig), kanske det bara finns en sida och vi slipper kriga...

PS kommentaren om terräng var menat som ett (elakt) skämt men jag hoppas att det uppfattades att jag inte var helt allvarlig.

#47 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 04 oktober 2005 - 13:47

Håller med Sonax. Vi kan återgå till detta efter turneringen har spelats. Då kan alla få säga vad var det jag sa.smile.gif

#48 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 05 oktober 2005 - 10:00

Håller med om att vi bör diskutera scenariots braighet efter turneringen nu då det redan är bestämt att det ska ligga sist. Men tilläggas bör att ibland så är theory-hammer bra för att upptäcka skevheter innan de inträffar.

Jag har inga tvivel om att scenariot kommer att leda till underhållande utmaningar för den stora majoriteten spelare och för en O&G spelare med greater shaman så ger det ju det utmärkta tillfället att välja little waaagh! istället där alla spells kan kastas på 2-3 tärningar!

RTO kommer nog fortsätta vara min "try something new"-turnering så det blir nog antagligen inte min vanliga lista i alla fall.

Våra scenarion kommer upp vad det lider. Ska se till att få iväg den basala infon idag så att anmälningar kan börja göras.

#49 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 05 oktober 2005 - 11:44

När det kommer till favoritskap så tänker jag utnämna mig själv till favorittill vinsten. Alla som inte håller med får minst 5 poängs avdrag från sina komppoäng!

#50 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 05 oktober 2005 - 12:23

Sån tur at jag inte utpekat någon favorit redan så att jag nu kan nominera Petrus biggrin.gif

#51 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 05 oktober 2005 - 13:53

Ja, men det ser jobbigt ut för vissa andra smile.gif

Jag kommer föresten att tillåta grudge-matches. Dvs om du har en fiende som du gärna vill spela mot och han känner likadant så kan ni få mötas i första matchen.
Det går naturligtvis inte att ha förmånga sådana matcher innan det blir förvirrat och onödigt kaotiskt, därför reserverar jag mig rätten att neka grudge-matches.
Men möjligheten fins, posta bara i denna tråd.

#52 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 05 oktober 2005 - 14:03

Har utmanat den gamle orchen och han har accepterat. Nu ska han få lära sig skillnaden mellan riktigt motstånd och gäng gamla danskar.smile.gif
Just nu ligger mina mörka alver i träningsläger där betoningen ligger på mental träning. 'Jag är inte rädd. Jag kan fly....'
Mina cold ones däremot går i specialklass av uppenbara skäl.

#53 Marshal

Marshal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 624 Inlägg:

Postad 05 oktober 2005 - 15:50

Hur kommer första matchen att lottas?

Enligt komp poängen eller på annat sätt?

#54 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 05 oktober 2005 - 16:17

Komp om inte Petrus har lurat mig.smile.gif

#55 Ligny

Ligny

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 74 Inlägg:

Postad 11 oktober 2005 - 08:57

Går det att undvika att möta en spelare som man ofta möter (ifall man skulle ha samma komp och lottas emot varandra i första matchen)?

#56 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 11 oktober 2005 - 09:54

Om ni är med i samma klubb och båda rapporterar det så kan ni inte mötas i första matchen.
Annars brukar det gå bra att byta under själva turneringen.

#57 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 11 oktober 2005 - 20:15

betyder det att ni försöker byta även i andra omgångar än första?

#58 Marshal

Marshal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 624 Inlägg:

Postad 12 oktober 2005 - 08:49

I så fall vill jag snabbt ansöka om medlemskap i Atlantis. Hur snabbt kan du processa en ansökan Dakoth?

#59 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 12 oktober 2005 - 10:18

QUOTE (Marshal @ Oct 12 2005, 09:49 )
I så fall vill jag snabbt ansöka om medlemskap i Atlantis. Hur snabbt kan du processa en ansökan Dakoth?

Hmm...det brukar gå rätt fort...fast det skiljer ju från fall till fall.
I just ditt fall skulle jag gissa på att det är klart den 24 oktober smile.gif

Förressten, angående grudge matches första rundan...jag hade förhoppningen att björn skulle komma upp, men nu gör han inte det. Jag är alltså ledig...möter helst folk som kommer långväga från....några lediga/frivilliga?

#60 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 12 oktober 2005 - 10:29

QUOTE (Marshal @ Oct 12 2005, 08:49 )

För Kenny tog det sisådär ett år innan han ansågs värdig cool.gif (dvs innan han fick tag i kassören, kunde betala in och få medlemskort), men i ditt fall så kan vi nog kunna fixa det redan på söndagskvällen..

Jag ska möta Dagges upphottade lista i match ett. Har inget bra "record" mot mörkeralver (ca 30% av turneringsförlusterna kommer mot just druccis) så det ska bli spännande. Jag tänkte låna en skaven sad - undrar om de är bra mot alver... evilgrin.gif

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar