Hoppa till innehåll

Foto

Resultat Rto 2009

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
55 replies to this topic

#21 The Blue Guy

The Blue Guy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 123 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 09:32

QUOTE (Da'Ghault @ Jun 17 2009, 10:01 ) <{POST_SNAPBACK}>
Vill bara säga att jag inte bedömde efter hur bra de var mot min egen lista. En lustig sak var dock att jag tyckte att de listor jag spelade mot generellt faktiskt var hårdare än i de senaste WPS-turneringarna jag varit på. Antagligen ren slump för egen del beroende på lottningen.
Håller med om detta men tycker att det är ok eftersom jag hade möjligheten att själv betygsätta min motståndares lista (fördelen med subjektiv komposition) istället för att möta en ostig lista med hög kompositionspoäng där motståndaren hittat kryphål/brister i kompositionsmallen (nackdelen med WPS-mallen).

Efter att ha funderat lite spelade två av mina motståndare med något svagare listor än vad som är brukligt på turneringar där WPS-mallen används och tre listor som var marginellt eller definitivt hårdare än vad som annars är brukligt.

#22 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 09:42

QUOTE (The Blue Guy @ Jun 17 2009, 10:25 ) <{POST_SNAPBACK}>
Så det förekom tior i sportsmanship som ni inte ifrågasatte? Här i ligger ju problematiken. Enligt dina egenhändigt hopsnickrade riktlinjer för sportsmanship ska användandet av tiopoängare vara sparsamt och för att det ska fungera med subjektiv komposition måste deltagarna respektera detta. Om det är sant det jag hörde (hoppas att det inte är det) att två klubbkamrater tilldelade varandra varsin tiopoängare, borde ju detta naturligtvis ifrågasättas ännu tuffare.

Jag formulerade mig slarvigt, vi diskuterade vissa sportsman resultat med spelarna men det ledde inte till några förändringar av poängen.
Vid ett tillfälle gavs väldigt höga sportsmanship poäng i en match, men båda spelarna hävdade att detta var den roligaste match de spelat på flera år och då är det kanske motiverat.

#23 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 09:55

Jag antar att det är den match jag och John spelade mot varandra som refereras till. Vi gav varandra varsin 10 poängare. Jag tyckte det var den roligaste match jag spelat på år och dag. Den var rolig, spännande innehöll massor av ögonblick som kunde avgjort matchen åt vilket håll som helst och både jag och John hade vansinnigt roligt, kort sagt den hade allt som en match ska innehålla, om jag inte skulle ge honom en tia i betyg i den matchen skulle jag aldrig kunna dela ut en tia över huvud taget och det kan väl inte vara meningen om man har en skala från 1-10.

Ps. Dessutom hade jag faktiskt inte fattat att sports skulle räknas in i slutpoängen så det var garanterat inte något försök att få billiga poäng. Jag hade visserligen givit honom en tia även om jag förstått det, så kul var matchen.

#24 bahh

bahh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 319 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 10:00

fast sedan är ju frågan vad man ska ta med in beräkningen när man bestämmer sportsmanpoängen....

för igentligen har väll inte "massor av ögonblick som kunde avgjort matchen" med hur bra sportsman man är?
//Mattias

Förening: Drakens Öga
Leksaker: Demoner, Dvärgar och Skogsalver

#25 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 10:21

Nej, inte i sig. Men det bidrog. Trots massor av spännande och direkt matchavgörande situationer och tärningsslag hade vi skoj, det vart aldrig tjafs eller dålig stämning utan allt var spännande och kul. Tro mig den matchen var värd en tia. Jag skulle ge honom det igen.
Ärligt talat tycker jag att det känns lite fräckt och småsint att antyda att vi skulle gett varandra en tia av någon annan anledning än att vi tyckte att den andra var värd det.

#26 bahh

bahh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 319 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 10:24

jag ifrågasatte inte dig på något sätt, bara systemet i allmänhet. om alla har olika preferenser så blir det ju knappast "rättvist" och detta gäller ju även subkomp.
//Mattias

#27 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 10:29

"Om det är sant det jag hörde (hoppas att det inte är det) att två klubbkamrater tilldelade varandra varsin tiopoängare, borde ju detta naturligtvis ifrågasättas ännu tuffare."

Syftade mest på detta citat och refererade inte i huvudsak till dig. Ja alla har olika referenser, det finns ingen icke-subjektiv komp, så det får man leva med om man vill spela kompat.

#28 The Blue Guy

The Blue Guy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 123 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 10:41

QUOTE (nialion @ Jun 17 2009, 10:55 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag antar att det är den match jag och John spelade mot varandra som refereras till. Vi gav varandra varsin 10 poängare. Jag tyckte det var den roligaste match jag spelat på år och dag. Den var rolig, spännande innehöll massor av ögonblick som kunde avgjort matchen åt vilket håll som helst och både jag och John hade vansinnigt roligt, kort sagt den hade allt som en match ska innehålla, om jag inte skulle ge honom en tia i betyg i den matchen skulle jag aldrig kunna dela ut en tia över huvud taget och det kan väl inte vara meningen om man har en skala från 1-10.

Ps. Dessutom hade jag faktiskt inte fattat att sports skulle räknas in i slutpoängen så det var garanterat inte något försök att få billiga poäng. Jag hade visserligen givit honom en tia även om jag förstått det, så kul var matchen.

Johan skriver i instruktionen att en motståndare som anstränger sig för att matchen ska bli rolig ska belönas med höga poäng i sportsmanship. Så, enligt instruktionerna, om du har spelat den roligaste matchen på flera år mot en motståndare som bidragit till detta genom att vara en hygglig prick, gjorde du naturligtvis rätt som gav honom en tia. Ingen kan någonsin säga att du gjort fel (eller rätt) eftersom det ligger i den subjektiva kompositionens natur.

Med det sagt vill jag säga att jag också spelade den roligaste matchen på många år men eftersom jag (tydligen något felaktigt) valde att skilja på sportsmanship och hur roligt jag hade, kostade min motståndare ett antal poäng. Jag gav honom visserligen höga poäng men han kanske borde fått en nia eller t.o.m. en tia. Detta kostade honom en placering men jag gissar att det inte spelar honom någon större roll.

#29 The Blue Guy

The Blue Guy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 123 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 11:00

QUOTE (nialion @ Jun 17 2009, 11:29 ) <{POST_SNAPBACK}>
"Om det är sant det jag hörde (hoppas att det inte är det) att två klubbkamrater tilldelade varandra varsin tiopoängare, borde ju detta naturligtvis ifrågasättas ännu tuffare."

Syftade mest på detta citat och refererade inte i huvudsak till dig. Ja alla har olika referenser, det finns ingen icke-subjektiv komp, så det får man leva med om man vill spela kompat.

Ok, så det var mig du blev sur på…

Jag vet inte vem som döljer sig bakom ditt alias och jag vet inte vilka det i förhand var frågan om eller ens var uppgifterna kom ifrån men jag tyckte att det ändå var ok att fråga hur det låg till eftersom det visar på svagheten i den subjektiva bedömningen.

Du valde att citera endast en del av mitt tidigare inlägg vilket gör min andemening ganska missvisande. Du har säkert själv varit deltagare i turneringar där man utan större undantag tilldelade sina motståndare maxpoäng i sportsmanship och när Johan (som han själv medgav) uttryckte sig lite kortfattat framstod det hela ju som om höga poäng i sportsmanship lämnades mer eller mindre lämnades utan granskning.

Att genom att citera en del av mitt tidigare inlägg, göra en negativ tolkning av det och sedan kalla mig för fräck och småsint är bara trams.

Johans tidigare svar var fullt tillräckligt för att lägga lock på det hela.

#30 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 11:13

Jag tycker inte att citatet är missvisande eller "negativt tolkat". Du skriver att man ska ifrågasätta alla tior i sport och att man ännu tuffare ska ifrågasätta om två personer i samma förening ger varandra det. Något du hoppas inte är sant. Det tycker jag antyder att vi skulle ha en baktanke med de poäng vi gav varandra, det tycker jag är trams. Om det inte var så du menade ber jag om ursäkt men det behövs inte mycket för att tolka det så.
Jag förstår vad du menar med att regelmässigt ge max i sports. Kan bara tala för mig men det gjorde i alla fall inte jag denna turnering, jag delade ut en tia till John inga fler. / Jimmy

För att kommentera lite annat upplevde jag det som att hårdheten på listorna var ungefär som på en WPS turnering, kanske lite hårdare. Jag gillade inte systemet med motståndar-komp något vidare. Turneringen i övrigt var dock mycket rolig.

#31 The Blue Guy

The Blue Guy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 123 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 12:18

QUOTE (nialion @ Jun 17 2009, 12:13 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker inte att citatet är missvisande eller "negativt tolkat". Du skriver att man ska ifrågasätta alla tior i sport och att man ännu tuffare ska ifrågasätta om två personer i samma förening ger varandra det. Något du hoppas inte är sant. Det tycker jag antyder att vi skulle ha en baktanke med de poäng vi gav varandra, det tycker jag är trams. Om det inte var så du menade ber jag om ursäkt men det behövs inte mycket för att tolka det så.
Jag förstår vad du menar med att regelmässigt ge max i sports. Kan bara tala för mig men det gjorde i alla fall inte jag denna turnering, jag delade ut en tia till John inga fler. / Jimmy

Ja, jag tycker att alla höga poäng borde undersökas; är det så konstigt och tycker du inte själv det? Om de båda tillhör samma förening finns ju onekligen incitament.

Det som jag hoppades inte var sant var att två klubbkamrater tilldelat varandra tio poäng i sportsmanship på samma tråkiga sätt som tidigare varit brukligt och det över huvud taget inte ifrågasatts, som det ju nu var sagt att det skulle bli. Även på de turneringar där de, nästan, obligatoriska maxpoängen dalas ut till höger och vänster fanns riktlinjer som beskrev hur poängsättningen var tänkt att ske. Att sedan som spelare få möta mig (som anstränger sig för att göra en rättvis bedömning enligt de riktlinjer som lämnats av turneringsorganisatören) betyder således slutet för min motståndares ambitioner att vinna best sportsman. De som på turneringar rutinmässigt ger varandra maxpoäng har i och med detta inte nödvändigtvis någon baktanke men alla förstår säkert konsekvenserna för sin motståndare (som precis givit dig fem poäng) om du inte är ”juste” och ger fem poäng tillbaka – risken/chansen att en klubbkamrat skjuter sin kompis i sank är ju naturligtvis ännu mindre.

#32 Zod

Zod

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 146 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 12:19

Och det är detta som är nackdelen med att ha så mycket av den totala poängen subjektiv. Det kommer alltid att bli misstankar och olika tolkningar av riktlinjerna.

Personligen tycker jag det var svårt att hålla isär resultatet av slaget och kompen. På samma vis blev det svårt att sätta hög sportsman när man förlorar med 20-0. Här kan det bli kanske bli viktigt hur en spelare förlorar med 20-0. Själv slarvade jag bort halva armén turn 2 och spelade av 4 turns. Ett väldigt trågigt slag för mig det och det blev 5 i sportsman.

Tycker dock att denna turneringsform blev lyckad och skulle gärna ställa upp i fler.

Martin

#33 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 12:42

Det är naturligtvis så att systemet inte är 100% rättvist, det kommer alltid vara så att en del får lite mer eller lite mindre än de förtjänar.
Folk är av sin natur lite olika, Nialion är rätt positiv som person och kommer nog generellt ge lite högre i komp är en surpelle som jag skulle göra.

Men vårt syfte är inte total rättvisa utan vi försöker hitta ett system som uppmuntrar folk att vara trevligare och ta snällare armeer.
Det är i grund och botten en tärningspel vi spelar, det kommer därför aldrig vara rättvist.

#34 benmannen

benmannen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 552 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 12:50

Det är självklart att man ska kunna sätta 10or, varför skulle skalan gå så högt annars och det ska inte vara ett osannolikt slag för att man ska få det. Mycket garv och riktigt roligt i överlag är ett bra kriterie. Man ska få kunna sätta en 10a.

Man kan se det som en belöning för att motståndaren såg till att ni hade det skitkul oavsett utgång och arme.

Jag tror inte att kompisar i överlag ger varann alltför hög poäng, men det är klart att det ligger närmare till hands... men jag fick tex min sämsta komppoäng på turneringen av en klubbkompis... En subjektiv bedömning är just subjektiv och kommer aldrig att bli exakt eftersom vi är alla människor smile.gif

Jag har under alla de turneringar jag varit på med den här typen av system märkt att nybörjare sätter lägre poäng än turneringsrävar. Det är väl det enda jag kan klaga på, men det skulle man kunna lösa med mer info om systemet i förhand.

#35 The Blue Guy

The Blue Guy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 123 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 13:04

Det man kanske kan önska sig i framtiden är ännu tydligare riktlinjer för hur man ska värdera sin motståndare. Kompmallar som tar i beaktande var endaste liten aspekt av din armélista finns ju redan så det är kanske möjligt att jobba lite med sportsmanship också?

Det var aldrig min mening att någon skulle känna sig påhoppad men jag drog till med det enda konkreta exemplet jag hade att tillgå. Synd bara att han skulle behöva klä skott för min olust beträffande sportsmanship i största allmänhet. Jag vet vem Jimmy är och jag vet att det är en sympatisk person så jag har ingenting att invända mot att han vann pris för best sportsman.

Vill med detta avsluta med att be om ursäkt till Jimmy eftersom jag fick honom att känna sig påhoppad och att han blev uthängd på ett lite ojuste sätt, och hoppas att det hela inte lämnar någon bitter eftersmak.

/Jonny

#36 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 17 juni 2009 - 13:39

Det är ingen fara, bitter eftersmak är inte min grej cool.gif

#37 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 19 juni 2009 - 12:59

Intressant system och nått jag skall fundera på inför framtiden. Dock så är jag grymt sugen på att se Morgans DoW armé. Det är uppenbarligen fler än jag som insett deras storhet i det nya klimatet smile.gif

Skulle vara intressant att se om han tänker annorlunda än jag gör runt armén!
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#38 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 20 juni 2009 - 00:03

Ganska standard lista, var emellertid 2 till som spelade DoW och vi hade alla rätt så olika listor. Kanske postar de sina kreationer här också.

Är väl Kaptenen på pegas som inte gjorde någon skillnad i några matcher och som hade kunnat bytas in mot lite marodörer eller dvärgar. Power stone på lorden spelade heller ingen roll. Annars var jag nöjd med listbygget. Hade våndats inför turneringen om jag skulle ta en truthsayer eller lev 4:a. Blev 4:an till slut pga att jag inte plockade med några fenbeasts och truthis inte får vara general (som annars är nice med ld9).

Maneaters var kung alla slag (även första matchen då de fastnade mot spirit hosts - knackade då en wight king bsb) annars var det olika enheter som fick MVG under de fem matcherna. Volands käkade 2* horrors + 2* tzeentch magiker runda 2 match 4. Crossbowmen är grymt effektiva i en DoW-lista då det finns så mkt bös som håller motståndaren borta från egna planhalvan. Inte sällan som man dishar iväg 120 S4 skott under en match..

duelisterna är dyra men guld värda mot statiska arméer. Höll en raiselista honest då det blev en kraftmätning mellan vem som kunde raisa eller skjuta mest. När de gick in i närstrid blev det däremot fiasko..

Pikeman lyckades nöta ner ett 23mannablock plaguebearers (med hjälp av paymastern) och tog ihjäl en vampire lord med combat res. Hade jag bara kommit ihåg att de slår förstäven mot infanteri i första matchen hade de antagligen stått den matchen också.

Botchade med pikeman och paymaster i match 2 mot Peter E:s orcher. Stod ivägen för stort block Savage orc bigúns med hero+banner of butchery. Dödade för få och tappade samtidigt paymastern. Samtliga 6 enheter (inklusive general), förutom maneaters, jag hade kvar på banan panikade (i min sista runda). thumb.gif Blev lite försiktigare med paymastern efter det..men inte mkt.

Kanonen ställde mest till förtret. Höll iofs en khorneherald på kärra i schack under ett helt slag. Men sköt fri tuffa karaktärer på chariots i två matcher som helt plötsligt kunde blanda sig i de, innan kanonskottet, fördelaktiga striderna när de hamnade till fots..man lär inte så länge man lever lärde jag mig då..

Mötte 2*VC (10+20BPs), Deamons(20BPs), O&G(7BPs) samt DE(18BPs -lite skytte/magi) och hade gärna sett hur listan klarat sig mot en armé med mycket skytte. Den klarar magi och hth bra tack vare hyggligt magiförsvar och många offerbara enheter.

CHARACTERS pts
Wizard lord, lev 4 235
power stone

Paymaster on barded warhorse 94
Enchanted shield(10), heavy armour(4), lance(4), pistol(7)

Captain on pegasus 110
lance, heavy armour, shield

Wizard lev2 120
scroll

CORE
6 Volands Venators, incl, Voland himself, mu, std 219
6 Heavy Cavalry, std 129
9 duelists, pistols 81
9 duelists, pistols 81
10 crossbowmen 80
10 crossbowmen 80
5 Light Cavalry, spears 60
5 Light Cavalry, spears 60
22 pikeman, FC 250

SPECIAL
4 Maneaters, brace of pistols, heavy armour 360

RARE
Giant 205
Cannon 85

TOTAL 2249
PD 8+power stone
DD 5+dispel scroll

#39 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 20 juni 2009 - 08:15

Ser ganska sweet ut Morgan! Även hyfsat likt vad jag spelar med, dock - kaptenen och pikes + 4 maneaters istället. Får en otroligt stabil center med dubbla maneater enheter och de kan skjuta som dårar smile.gif
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#40 bahh

bahh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 319 Inlägg:

Postad 20 juni 2009 - 08:34

om jag minns rätt plockade väll volands mina horrors o magiker i din runda ETT. dock så berodde det väll mer på att jag var allmänt dålig än att volands ägde biggrin.gif och pikes hadde jag helt glömt att dom hadde ASF, annars hadde jag aldrig sprungit in i deras front med PBs. Bra spelat hursom...och jag tror faktiskt att DoW har ett ganska nice advantage över oss "nybörjare" som helt enkelt inte har plats för alla nya regler i våra små pojkskallar wub.gif
//Mattias

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar