Hoppa till innehåll

Foto

Rto 2009 Frågor Och Funderingar

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
71 replies to this topic

#1 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 09 mars 2009 - 17:15

Här ställer ni era frågor

#2 mattias

mattias

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:

Postad 10 mars 2009 - 09:55

Ingen regelfråga, men dock en turneringstanke. Är det bara jag som känner att midsommarhelgen inte är superhet att lägga en turnering på? Jag vet att man aldrig kan göra alla helt nöjda, men jag misstänker att det kommer att vara ganska många som inte kan då...

Har ni inte bokat lokal än så kanske det skulle vara värt att fundera på att flytta det nån helg fram eller tillbaka. På så sätt är det plötsligt aktuellt för mig att åka! smile.gif

#3 bahh

bahh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 319 Inlägg:

Postad 10 mars 2009 - 11:13

QUOTE (mattias @ Mar 10 2009, 09:55 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ingen regelfråga, men dock en turneringstanke. Är det bara jag som känner att midsommarhelgen inte är superhet att lägga en turnering på? Jag vet att man aldrig kan göra alla helt nöjda, men jag misstänker att det kommer att vara ganska många som inte kan då...

Har ni inte bokat lokal än så kanske det skulle vara värt att fundera på att flytta det nån helg fram eller tillbaka. På så sätt är det plötsligt aktuellt för mig att åka! smile.gif

personligen är det precis då jag kan....så jag är överlycklig smile.gif (veckan är jag antagligen bortrest och veckan efter är det peace and love-festivalen)

bradatumbradatumbradatum! thumb.gif thumb.gif thumb.gif thumb.gif wub.gif thumb.gif thumb.gif thumb.gif
//Mattias

Förening: Drakens Öga
Leksaker: Demoner, Dvärgar och Skogsalver

#4 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 10 mars 2009 - 11:27

Bra poäng, vi har beslutat att flytta turneringen.
Bahh jag ber om ursäkt för detta :/

#5 bahh

bahh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 319 Inlägg:

Postad 10 mars 2009 - 14:42

är väll bara att vika sig för massan :S

verkar dock som att jag är tillräckligt tursam för att komma hem någon dag eller två innan...så ni behöver inta ta bort min anmälan....

mvh Mattias
//Mattias

#6 mattias

mattias

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:

Postad 21 mars 2009 - 19:47

Ett ungefärligt schema hade varit toppen, så att vi som bor lite längre bort kan planera för dit- och hemfärd. SJs biljettpriser stiger snabbt om man inte är ute i god tid och bokar!

#7 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 02 april 2009 - 13:10

Vi håller just på och fixar lokalen och den kommer vara extremt avgörande för hur vårt schema ser ut.
Vi kommer hålla oss inom dessa ramar lördag 09:00 till söndag 17:00. det är ungefär allt jag vågar lova nu.

Lokalfrågan är inte direkt lätt i Stockholm.

#8 mattias

mattias

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:

Postad 02 april 2009 - 19:25

Det räcker gott för mig för tillfället. Då vet jag vad jag ska sikta på i biljettväg! Tack.

#9 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 17 april 2009 - 14:29

Kan ni lägga in datumet under RT Open. Jag är smått senil och det är så jobbigt att leta reda på infon i trådarna .. wink.gif

/Morgan

#10 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 19 april 2009 - 21:12

QUOTE (Dakoth @ Apr 17 2009, 15:29 ) <{POST_SNAPBACK}>
Kan ni lägga in datumet under RT Open. Jag är smått senil och det är så jobbigt att leta reda på infon i trådarna .. wink.gif

/Morgan

Datumet är 13-14:e Juni
Men jag uppdaterar...

Sedan kan jag berätta att vi hittat en lokal och att vi kommer med en monster uppdatering till nästa helg.

#11 Sonax

Sonax

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 142 Inlägg:

Postad 25 april 2009 - 20:25

Vad gäller turneringspoängen...

Ska man tolka det som att det delas ut 10p komp och 10p sportsman efter varje match, dvs totalt 50 komp och 50 sportsman?

Om det inte är så utan 10p+10p för hela urneringen gäller, då är min fråga hur det är tänkt att hindra totalt urspårade listor? Om kompen bara är 10p så kan jag tänka mig att vissa blir frestade att komma med 15 powerdice och skita i att bli nollad i komp...

Om det är 50 i komp för turneringen som gäller kan du glömma följdfrågan för då kommer turneringen gå i snällhetens tecken. rolleyes.gif

#12 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 864 Inlägg:

Postad 25 april 2009 - 20:48

Tanken så som jag förstått är som du säger att det kommer ges 50+50 "mjuka" poäng totalt, vilket kommer innebära att RTO kommer bli en galet intressant turnering.
Jag kommer självklart med demoner!(nån måste ju testa) tongue.gif

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#13 bahh

bahh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 319 Inlägg:

Postad 26 april 2009 - 07:48

QUOTE (Zaanash @ Apr 25 2009, 21:48 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag kommer självklart med demoner!(nån måste ju testa) tongue.gif

haha...jag kommer nog oxå med demoner och har ett litet hopp om att slippa: "han spelar demoner, därför måste han ju kompa lågt" men vi får se.... blir nog underbart skoj hursom.... just nu känns det som att man inte har någon aning alls hur hårda folks listor kommer vara (många lär ju gemföra med sin egen lista när de sätter subben) o därför är det ju nästan omöjligt att veta vilken typ av hårdhet som är mest fördelaktig (även om trenden är snälla listor), speciellt för oss från små föreningar...... ska bli riktigt intressant att få se riktlinjer inför "subben"

*väntar på den där monsteruppdateringen*
//Mattias

#14 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 27 april 2009 - 09:41

QUOTE (Sonax @ Apr 25 2009, 21:25 ) <{POST_SNAPBACK}>

Ska man tolka det som att det delas ut 10p komp och 10p sportsman efter varje match, dvs totalt 50 komp och 50 sportsman?

Ja det ska tolkas så dvs du kommer tvingas vara trevlig mot din motståndare och du måste ha en arme som han inte tycker är för hård.
Det här systemet funkar i andra länder och vi tyckte det var dags att prova det i Sverige.
Löper detta väl ut så kommer vi antagligen göra det igen och med målningsbedömning av motståndaren också.

Jag har nu uppdaterat info tråden med lokal, pris och schema

#15 mikers

mikers

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 130 Inlägg:

Postad 27 april 2009 - 11:15

Om det inte är så utan 10p+10p för hela urneringen gäller, då är min fråga hur det är tänkt att hindra totalt urspårade listor? Om kompen bara är 10p så kan jag tänka mig att vissa blir frestade att komma med 15 powerdice och skita i att bli nollad i komp...

Om det är 50 i komp för turneringen som gäller kan du glömma följdfrågan för då kommer turneringen gå i snällhetens tecken. rolleyes.gif

Men du som är så trevlig jag håller dig som en förhandsfavorit med detta kompsystem. Så börjar du prata om 15 pd jag är besviken... tongue.gif

#16 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 27 april 2009 - 11:22

QUOTE (petrus @ Apr 27 2009, 10:41 ) <{POST_SNAPBACK}>

Ja det ska tolkas så dvs du kommer tvingas vara trevlig mot din motståndare och du måste ha en arme som han inte tycker är för hård.
Det här systemet funkar i andra länder och vi tyckte det var dags att prova det i Sverige.
Löper detta väl ut så kommer vi antagligen göra det igen och med målningsbedömning av motståndaren också.

Jag har nu uppdaterat info tråden med lokal, pris och schema

Blir det inte lite färgat med tanke på att folk har svårare o lättare för vissa arméer? Jag menar, som VC spelare känner jag på mig att man kommer få mycket lägre komp av motståndaren än man egentligen förtjänar. Kan man verkligen lita på "vanligt" folks förmåga att bedömma en helt annan armébok utan att ta hänsyn till matchen eller ens egen armé?
Ska man hoppas på att få dåliga match-ups så komppoängen stiger?

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB för gott och blandat Age of Sigmar-hat!

#17 mattias

mattias

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:

Postad 27 april 2009 - 11:36

En ren regefråga som när jag ställde den i regelforumet renderade några sidor med väldigt oklara svar:

Vad händer om en night goblin big boss på storsquig får Gizzla´s Battle Brew? Om de blir stupid, hoppar de då 3d6 delat med 2? Åt vilket håll är i så fall "rakt fram"? Eller slår "Booing"-regeln ut stupid? Om de blir frenzy, hur funkar det då med att de måste charga? Måste de alltid hoppa mot närmaste? Eller kanske väljer man som vanligt en riktning och slår distans, för att sedan om man når nån med den slagna distansen ändra sig och hoppa in i dem istället? Eller överrider Boiing!-regeln allt sånt här så att han alltid, oavsett Stipid eller Frenzy, hoppar 3D6" i en nominerad riktning?

Regler för squigens movement är:
"Boiing! SH/GCS are moved during the compulsory part of the players movement phase and always travel a full 3D6" in a straight line - the player declares the direction of movement before rolling. If the dice result will bring the squigs into contact with an enemy unit, then it is treated as declaring a charge and follows all of the normal rules (eg: the target can make a charge response as normal)."

När jag spelade med detta häromsistens kom vi, i brist på ordentliga regler, överens om att Hatred funkar som vanligt, Frenzy gör att han slår sin distans (3D6") och om han har nån inom sina 90 graders LoS som han når med den slagna distansen så måste han charga dem, ananrs flyttar han som vanligt. Stupidity gör att han flyttar 3D6/2" rakt fram, d v s åt det håll som han tittar. Hur komemr det att funka på RTO?

#18 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 27 april 2009 - 12:38

QUOTE (@nders @ Apr 27 2009, 12:22 ) <{POST_SNAPBACK}>
Blir det inte lite färgat med tanke på att folk har svårare o lättare för vissa arméer? Jag menar, som VC spelare känner jag på mig att man kommer få mycket lägre komp av motståndaren än man egentligen förtjänar. Kan man verkligen lita på "vanligt" folks förmåga att bedömma en helt annan armébok utan att ta hänsyn till matchen eller ens egen armé?
Ska man hoppas på att få dåliga match-ups så komppoängen stiger?

De flesta som åker på turneringar är hyfsat erfarna och kan nog göra en ganska bra bedömning av hur hård motståndarens arme är, sedan kommer detta färjas av dels av personliga uppfattningar och dels hur matchen gick. Det sista är tråkigt och kommer vi påminna folk om rätt ofta att de ska försöka hålla sig ifrån.

Men precis som för alla andra turneringar kommer man bli tvungen att konstruera sin arme utifrån kompen, på en WPS turnering kan man ta alla nobrainers om man bara kompenserar med lite infanteriblock.
Det kommer inte funka här, en del saker är folk så trötta på att det inte spelar roll hur mycket du kompenserat det på annat håll.
Med WPS mallen kan man ganska lätt få in 9 wraiths om man har lite infanteri, på RTO kommer inget infanteri i världen rädda din komp om du har 9 wraiths.
Men samma sak gäller åt andra hållet, säg att du inte har någon hjälm och bok i din lista och dessutom har ett eller två block skellet.
Då kommer du antagligen få lite högre komp än du förtjänar eftersom folk tycker det är ovanligt och skoj.

Men avslutningsvis kan jag säga att vi är medvetna om det inte kommer bli helt rättvist, det måste ni också vara.
Vi kommer också ha ett par system för att hålla koll på vad ni sätter för poäng för att upptäcka om det börjar balla ur.
Men samtidigt så är väl egentligen inget system helt rättvist, det här sätter fokus på att alla ska ha trevligt på turneringen och som deltagare måste du fundera lite mer på hur din lista upfattas.

QUOTE (mattias)
Vad händer om en night goblin big boss på storsquig får Gizzla´s Battle Brew? ....

Jag förutsätter att du faktiskt funderar på att ta med en sådan?
Jag ska läsa på lite och återkommer med ett svar.

frenzy skulle ja spontant tro att det funkar som vanligt, kan den charga så måste den charga. Dvs så som du körde fast utan dina 90grader
stupid är jag lite mer fundersam till, misstänker starkt att det inte står något som man kan använda i reglerna. Man skulle ju kunna tänka sig 3d6 åt slumpmässigt håll.
eller 3d6/2 rakt fram.

#19 mattias

mattias

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 252 Inlägg:

Postad 27 april 2009 - 12:44

Vad händer om en night goblin big boss på storsquig får Gizzla´s Battle Brew? ....

Jag förutsätter att du faktiskt funderar på att ta med en sådan?
Jag ska läsa på lite och återkommer med ett svar.

frenzy skulle ja spontant tro att det funkar som vanligt, kan den charga så måste den charga. Dvs så som du körde fast utan dina 90grader
stupid är jag lite mer fundersam till, misstänker starkt att det inte står något som man kan använda i reglerna. Man skulle ju kunna tänka sig 3d6 åt slumpmässigt håll.
eller 3d6/2 rakt fram.

You bet! smile.gif Han speltestas hemma i Göteborg nu. Återkom gärna med ett svar så spelar jag honom så på RTO.

#20 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 27 april 2009 - 14:40

om du slår först och mäter om någon är inom range (frenzy) så bryter du direkt mot "the player declares the direction of movement before rolling" som står i reglerna?
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar