Hoppa till innehåll

Foto

Resultat

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
48 replies to this topic

#21 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 19 mars 2007 - 14:07

Har kollat några helt slumpvist och om inte numren stod på helt andra bord än jag tänkt mig, så ser jag några som spelat 3 gånger i samma grupp. Det mest intressanta är att det ser ut som Henrik spelat 3 matcher på bordsgruppen utan skog. Det gör hans insats med WE ännu mer imponerande.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#22 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 19 mars 2007 - 15:54

Nu har ni gjort det hela ännu konstigare är jag rädd

*Inför match 2-3 sådär så frågade jag dig christos, då sade du att victory points difference inte spelade någon roll förrän efter sista matchen.

*Inför sista matchen talade jag och morgan med matthias, då sade han att motståndaren lottades inom grupper med samma battlepoints, vilket skulle göra ett möte mellan mig och morgan möjligt men mindre sannolikt, och framförallt dumt då man lika gärna kunnat ta hänsyn till klubbtillhörighet som att lotta, utan att på minsta sätt rubba tävlingen.

*I slutresultatet är victory points fortfarande omvänt, så "sämst" victory points gav högst placering om man hade lika många battle points. Därför antog jag att det var precis så det skulle vara. Som du nu säger innebär hög victory points svårare lottning OCH sämre tabellplacering smile.gif

*Slutligen så förklarar det fortfarande inte varför jag och morgan spelade i match 7 istället för match 5, som vi skulle gjort om processen lottats på vanligt sätt enligt det du sade alldeles nyss. Det spelar givetvis ingen roll var i listan matchen står om motståndaren är rätt, men visar ändå att något inte är som det skall i själva processen.

#23 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 19 mars 2007 - 18:33

Har jag sagt det så hade jag fel. Jag erkänner fullt ut vilket jag även gjort tidigare att
jag inte kan allt om programmet. Delvis eftersom den gjord av tyskar och en del
options har tysk text. Men det är testat tidigare, så det funkar tillfredställande.

Dock så swissar programmet efter först battle points
och sedan victory points difference (inget som vi valt med är ganska logiskt).
När det gäller hur den skriver tabeller när folk hamnar på lika poäng har jag
ärligt talat ingen aning om.
Om någon av de 3 första hamnat på samma poäng hade vi fått välja någon annan
kategori som bestämde positionerna. Men eftersom detta inte hände har jag ärligt talat
inte ens brytt mig om resten är skrivna i en ordning som inte heller jag fattar.

Med tanke på SWFBR får huvuddomaren bestämma vilken kategori som kommer att avgöra
lika resultat.

Det finns saker som gjort att vissa har fått fel motståndare vid vissa tillfällen.
Allt jag har hittat beror dock på fel på inmatning och inställningar. Jag har ännu så länge
inte hittat något som tyder på att någon mött fel motståndare pga att det är
fel på programmet. Kommer dock att spendera resten av kvällen att leta konstigheter.

Hur som tänker jag presentera en fel logg med alla misstag som begåtts och vad det kan
ha gjort för resten av turneringen.

#24 Sonax

Sonax

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 142 Inlägg:

Postad 19 mars 2007 - 19:36

@Puritan: Jäkligt intressant tanke kring det där med försenings-straff, jag håller med om att förseningar orsakar onödig irritation och som Petrus redan sagt så är detta något vi redan bestämt oss för att fixa bättre till nästa år (klara riktilinjer som är lika för alla)

@DGoe; Trist det där med 12" skogarna, vi tänkte nog aldrig på att när WE får flytta en valfri skog till ny plats skog kommer de få möjlighet till att placera ut en sådan jätteskog. Värt att minnas till nästa gång. Vad gäller dina tankar kring lottningen så kan jag bara repetera det DaGhault redan sagt, Det var synd att du mötte en klubbkamrat men det är inget fel på programmet, ni blev lottade mot varandra helt i sin ordning.

mvh
Sonax

#25 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 19 mars 2007 - 20:50

Har nu gått genom alla rundor för att kolla att de swissats enligt våran tanke.
De fel som gjorts är dessa:

1.Man kunde inte möta sin egen ras. Fel property var satt pga av undertecknad.
2.Jimmys armé räknades som WE i stället för DE pga av sen arméswitch. Miss i inskrivningen
3.Axel och Hoffa switchade 11-9 resultat i turn 1. Miss i inskrivningen.
4.John Scott fick 0 i komp pga miss i inskrivningen.
5.Simon Tollins armé klassades som en helt egen ras som heter VS. Miss i inskrivningen.
6. Mattias Bergström och Mats Olsson switchade 20-0 resultat i turn 5. Miss i inskrivningen.

*Alla konstigheter när det gäller swiss kan härledas till ovanstående utom ett möte i runda 3 mellan 2 spelare.
Den enda förklaringen jag kan hitta är att en av dom har fått 2 poäng för lite innan matchenlottningen och detta har sedan fixats i efterhand.

Runda 1 John Scott mötte lågkompad lista pga 4

Runda 2 Jimmy Pihl mötte sin egen ras trots 1 och pga 2
Runda 2 Axel Rydén och Henrik Hoffström mötte fel motståndare pga av 3

Runda 3 Patrik och Hampus möttes inte pga 1
Runda 3 Johan och Jimmy möts inte pga 1 o 2
Runda 3 Jegendal mot Cox pga *
Runda 3 Mattias Englund och Erik Neander möts inte pga 1
Runda 3 Fredrik Becker mötte inte Thorsten Schmidt pga 1

Runda 4 Johan Thulin möter inte Hampus Berg pga 2 och att man inte ska möta samma armé mer än 2 ggr
Runda 4 Stewe Lundin möter inte Henrik Hoffström pga 1
Runda 4 Plats 43-48 möter lite konstigt bland pga 1 i kombination med annat planerat

Runda 5 Hampus Berg möter inte Tomas Johansson pga 2
Runda 5 Tomas Johansson möter sen inte Patrik Westerlund pga 1
Runda 5 Mattias Bergström och Mats Olsson får sitt resultat switchat, men det upptäcks i tid
Runda 5 Plats 43-48 möter lite konstigt bland pga 1 i kombination med annat planerat

Ledsen för de missar som gjort att vissa inte mött den de egentligen skulle gjort som planerat. Tidsbrist på lördagsmorgonen, ett mailat dokument som fastnade i limbo och en av GWs krånglande arméväskor hade stor del av skulden till inskrivningsmissarna.

#26 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 19 mars 2007 - 22:14

Hahahhahahaha Det där måste vara ännu mer irriterande för Crispus att läsa men det kan han gott ha..... thumb.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

//Puritan
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#27 Sonax

Sonax

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 142 Inlägg:

Postad 19 mars 2007 - 23:11

Christos du slutar aldrig att förvåna! laugh.gif

Du har gått igenom varenda resultat! Helt otroligt, förstår inte riktigt hur du orkade men nog var det lite skoj läsning. Hoppas de drabbade inte tyckte det var så illa i backspegeln, mest intressant tycker jag nog det var att John fick 0 i komp (det upptäcktes i mitten av första omgången), men han vann ändå sin första match. Petrus och Crispus gnager nog på tänderna fortfarande men jag tror de är av en ganska förlåtande natur blush.gif .

Det där med att slippa möta sin egen ras var en annan intressant twist, de flesta hatar ju att spela mot sig själva...

#28 Crispus

Crispus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 173 Inlägg:

Postad 20 mars 2007 - 10:05

Runda 3 Patrik och Hampus möttes inte pga 1.
Arghh...Jag som ville spela mina demoner mot andra demoner. Har ju aldrig gjort det. Nästa gång mina demonpojkar är ute på krigsstigen så kan Hampus räkna med en grudgematch. evilgrin.gif

Tråkigast med detta var att det resulterade i att jag i match 4 och 5 mötte två av de spelare jag spelat mest mot inom föreningen.

#29 Ligny

Ligny

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 74 Inlägg:

Postad 20 mars 2007 - 10:31

Hur det än är med små missar i lottningen så vill jag ändå, i likhet med många andra, passa på att tacka arrangörerna och medspelare för en väl genomförd turnering. Organisationen fungerar bra, små missar är svåra att undvika och i sin helhet tycker jag att ni som arrangörer arbetade snabbt och effektivt, med såväl resultat, matchlistor som med regelfrågor. Jag tycker även att hela turneringen i god ordning kännetecknas av ett öppet och trevligt klimat. Lokalen må vara lite sliten, men trängseln ger trots allt en viss känsla och bidrar till en mindre anonymitet som helhet. Snygg terräng höjer även spelvärdet.

Kort och gott...Bra! jag återkommer gärna.

/Patrik W

#30 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 20 mars 2007 - 10:59

QUOTE (Crispus @ Mar 20 2007, 10:05 ) <{POST_SNAPBACK}>
Runda 3 Patrik och Hampus möttes inte pga 1.
Arghh...Jag som ville spela mina demoner mot andra demoner. Har ju aldrig gjort det. Nästa gång mina demonpojkar är ute på krigsstigen så kan Hampus räkna med en grudgematch. evilgrin.gif

Tråkigast med detta var att det resulterade i att jag i match 4 och 5 mötte två av de spelare jag spelat mest mot inom föreningen.

Heheheheh laugh.gif

När jag är klar med Demonic Legion Khorne tar vi en vända nere på DL... evilgrin.gif

//Puritan
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#31 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 20 mars 2007 - 11:00

Instämmer i lovkören!

Hade riktigt roligt hela turneringen så det gjorde inte så mycket att Petrus, fffrankenstein och DGoE klådde upp mig. Tack till Yahn och nya stjärnskotten Max(?) som var supertrevliga motståndare. Nästa gång blir det nog grudge mot någon annan än Petrus - är inte bra för självförtroendet ph34r.gif

Speciellt beröm till de olika kategorierna av bord thumb.gif det tillsammans med komp och scenarion borde ytterligare sätta press på armébyggandet så man tvingas spela med en mer balanserad lista. Henke bevisade ju också att WE inte behöver sin skog så jag hoppas få se än mer av denna varan på andra turneringar.

Målningsmallen samt bedömningen var även den super - enda som skulle kunna önskas ytterligare är en listning av vad som missats så man (om man inte heter Morgan eller av annan anledning inte målar själv..) kan förbättra det till nästa gång. Inga enorma skillnader mellan toppmålning och TT, men tillräckligt för att göra en skillnad, precis som det ska vara.

Programmet ni använder verkar underlätta den administrativa biten oerhört mycket och vi är väldigt intresserad av att norpa den till nästa QFA wub.gif . Imatningsfel(mänskliga misstag kommer alltid uppstå men då allt rättades till i slutändan är det inget att fästa uppmärksamhet på. Huruvida systemet lottade "rätt" eller inte får ni datasnillen kolla på - gedigen genomgång där Cristos smile.gif märkte du om den sista tiebreakern var VP och i sådana fall om det var den som hade högst "intjänade", störst positiv differens eller lägst differens?

Då Jag och Kenny fick veta att vi skulle möta varandra blev det lite sordi på stämningen och vi hade hoppats på ett byte av motstånd, men då förstod jag inte att vi båda låg så bra till som vi gjorde så jag köper helt klart argumentet att det inte går att rota i lottningen vid det läget. I slutändan blev det en riktigt trevlig match där allt osannolikt som kunde inträffa gjorde det..får grudga Rickard i Uppsala istället evilgrin.gif

För lägre positioner tycker jag helt klart att man ska fråga de övriga inblandade om de är redo på byte (dvs att alla fyra spelare är överens). Kanske skulle man kunna lägga in klubbtillhörighet högre upp i prioriteringsordningen (då det går att lägga in "ej-samma-ras"/terränggrupp i programmet)? Vid samma poäng skulle det vara en rimlig högsta prioritering då några hundra VP´s hit eller dit knappast säger så mkt om skillnaden i "tuffhet".

Kanonfina priser! Nu hoppas vi bara att erat nära samarbete med GW gör att ni för fram åsikterna från "community´n" om vad vi vill ha för sorts grand tournament wink.gif

cheers,
Morgan

PS Kompmallen kanske man skulle kunna ta upp i en ny tråd (om ni vill ha feedback på den vill säga?), endast några få förändringar nödvändiga där som jag ser det.

#32 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 20 mars 2007 - 12:54

Även jag är väldigt nöjd med turneringen som helhet.

Ett par saker som jag tänkte på:

Som sagts kan skogflyttandet bli lite för bra om det finns en jätteskog på bordet. Begränsa flyttandet till mindre skogar. Om det bara finns stora har WE-spelaren ingen direkt anledning att klaga ändå.

Terrängen i allmänhet. Grupperingarna funkade bra, men i vissa fall var det bara för mycket av den. När jag såg bord 1 i sista visste jag att jag var chanslös om jag fick möta WE (och det fick jag förstås). Bara en trevlig motståndare och hans (bortsett från draken) snälla WE-armé räddade den matchen från att bli riktigt tråkig.

En annan sak med terräng i 7th är den gigantiska betydelsen Impassable får jämfört med 6th. Därför ska man nog tänka sig för både en och två gånger innan man slänger ut mängder av jättestora stenhögar/byggnader, hur snygga de än är. De gör flygande Terror-monster och arméer som inte kan fly betydligt bättre.

#33 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 20 mars 2007 - 13:06

Antar att med Max menar du Axel.smile.gif

QUOTE (Dakoth @ Mar 20 2007, 11:00 ) <{POST_SNAPBACK}>
Programmet ni använder verkar underlätta den administrativa biten oerhört mycket och vi är väldigt intresserad av att norpa den till nästa QFA wub.gif . Imatningsfel(mänskliga misstag kommer alltid uppstå men då allt rättades till i slutändan är det inget att fästa uppmärksamhet på. Huruvida systemet lottade "rätt" eller inte får ni datasnillen kolla på - gedigen genomgång där Cristos smile.gif märkte du om den sista tiebreakern var VP och i sådana fall om det var den som hade högst "intjänade", störst positiv differens eller lägst differens?

Enligt min kontrol har den swissat enligt vp differensen om man haft lika battle points.
Problemet är själva utskriften. I den utskrift som är mest naturlig att använda skriver den inte ut spelarna i denna ordning och
även när alla poäng räknas med, så vet jag inte hur den särskiljer mellan dom med samma total points.
När jag använder en annan utskrift som inte är lika utskriftsvänlig, så rankar den mer naturligt med battle points som tie breaker om samma total. Och efter det tror jag den tog komp. Detta är dock inget val man kan göra i programmet (eller så har inte jag lyckas klura ut var man gör det).

Om man har gjort klart med alla inmatningar av spelarnas komp, armeval, klubbar etc före turneringsstart, så är jag övertygad om att incheckningen på lördagen kommer att gå mycket snabbare. Plus att med mer användningsträning kan man skriva ut en resultatlista och låta alla komma och påpeka om det blivit switchade resultat tex innan man lottar nästa match.

QUOTE (Dakoth @ Mar 20 2007, 11:00 ) <{POST_SNAPBACK}>
För lägre positioner tycker jag helt klart att man ska fråga de övriga inblandade om de är redo på byte (dvs att alla fyra spelare är överens). Kanske skulle man kunna lägga in klubbtillhörighet högre upp i prioriteringsordningen (då det går att lägga in "ej-samma-ras"/terränggrupp i programmet)? Vid samma poäng skulle det vara en rimlig högsta prioritering då några hundra VP´s hit eller dit knappast säger så mkt om skillnaden i "tuffhet".

Tycker också att det vore helt ok att byta längre ner. Tyvärr blev det stressigt och vi hade inte full koll på allt vi kunde göra. Det finns möjlighet att byta motstånd för tex 4 spelare efter lottning, men har aldrig använt detta.
Vet inte hur prioritering mellan olika saker går till. Det finns några rutor som jag inte rört där man verkar kunna göra val(men vad valet betyder vet jag inte). Ska försöka snoka fatt på vad mer man kan göra.

#34 El Darien

El Darien

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 76 Inlägg:

Postad 20 mars 2007 - 15:54

@Da'Ghault:
Om du har problem med Goepp kan du helt enkelt kontakta programmeraren.
Titta på den här sidan:
http://www.tabletopt...de/t3_goepp.php

Klicka på "contact" efter Matthias "Heimdall" Pfeilsticker. Då går det att skicka en epost till honom.

#35 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 20 mars 2007 - 16:21

QUOTE (El Darien @ Mar 20 2007, 15:54 ) <{POST_SNAPBACK}>
@Da'Ghault:
Om du har problem med Goepp kan du helt enkelt kontakta programmeraren.
Titta på den här sidan:
http://www.tabletopt...de/t3_goepp.php

Klicka på "contact" efter Matthias "Heimdall" Pfeilsticker. Då går det att skicka en epost till honom.

Hehhehe den finns ju på engelska, laddade ner den nyss, blir grymt enkelt då... smile.gif
Denna kommer spriddas som ett virus bland turneringarna nu... smile.gif

Mvh
Puritan
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#36 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 20 mars 2007 - 16:39

QUOTE (Puritan @ Mar 20 2007, 16:21 ) <{POST_SNAPBACK}>
Denna kommer spriddas som ett virus bland turneringarna nu... smile.gif

Halmstadturneringarna har använt det i över ett år och länkades till för ett år sedan smile.gif En funktion jag skulle vilja se är att få ut en resultatlista med 0-20-resultat för varje slag/spelare som resultatlistorna ser ut på SWFBR.

#37 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 20 mars 2007 - 16:46

Programmet är till större delen på engelska. Det är instruktionerna som är bristande.
Nåja det kanske bara är jag som tycker det. Man är ju ingen datanörd.wink.gif

Satt och körde en del tysk förklaringstext genom babelfish och jag tror jag utökade mina kunskaper
lite grann. Egentligen onödigt kanske med tanke på att El Darien antagligen skulle fixa en
vettigare översättning.smile.gif

#38 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 20 mars 2007 - 17:03

QUOTE (Da @ Mar 20 2007, 13:06 ) <{POST_SNAPBACK}>

Enligt min kontrol har den swissat enligt vp differensen om man haft lika battle points.
Problemet är själva utskriften. I den utskrift som är mest naturlig att använda skriver den inte ut spelarna i denna ordning och
även när alla poäng räknas med, så vet jag inte hur den särskiljer mellan dom med samma total points.

Utskriften i ranking skriver ut i omvänd ordning, dvs sämst victory points för högst ranking.
Det ses lätt om du sätter dig ner och tittar på grupper med samma total poäng.

Tex kan du titta på grupperna:

5. Patrik Westerlund 62 17 24 6 2 111 2401
6. Johan 'Petrus' Thulin 69 13 27 0 2 111 4249
7. Anders Burman 69 15 23 2 2 111 4317

Alla har 111p totalt, Patrik Westerlund som enbart har 2401 victory points kommer alltså före Petrus med 4249 VP, som i sin tur kommer före Anders Burman som har mest victory points (4317)
Samma gäller

40. Mattias Laine 34 13 26 4 2 79 -5081
41. Kaj 'Darfus' Jonsson 42 12 22 1 2 79 -3154
42. Rikard Larsson 37 14 22 4 2 79 -2720

Laine som samlat ihop över 5000 minuspoäng får bäst ranking medan Rickard larson som bara har -2720 hamnar sist.

Det är knappast förvånande att folk ofta blir förvirrade av vem dem får möta när ranking och motstånd görs på motsatt sätt.
Intressant nog, om alla matcher utom en slutat med draw i första omgången så skulle andra omgången ha lottats smile.gif

Spelare 1 -spelare 47
spelare 2 - spelare 48

#39 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 320 Inlägg:

Postad 20 mars 2007 - 18:19

Har då aldrig skådat nån som blivit så upprörd över lottningen som inte skapade något konstigt egentligen, inte precis så att han som ledde fick möta nån i botten.

//Puritan
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#40 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 20 mars 2007 - 18:49

QUOTE (Da @ Mar 20 2007, 13:06 ) <{POST_SNAPBACK}>

Precis!

Börjar nog bli senil på riktigt huh.gif frågade fler än en spelare under RTO om de hette Max laugh.gif

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar