Hoppa till innehåll

Foto

Swfaq 1.2

• Please log in to reply
124 replies to this topic

#41 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 05 maj 2009 - 23:20

...annars får vi se snotlings med heavy bolters!
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#42 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 06 maj 2009 - 07:27

QUOTE (Kane @ May 5 2009, 23:40 ) <{POST_SNAPBACK}>
Warhammer är ju uppbyggt som så dock att det står vad man får göra. Inte vad man inte får göra. Vill du flytta på fiendens enheter när du raisarfår du helt enkelt visa en regel som tillåter det. Inte en regel som INTE tillåter.

Fast fullt så enkelt är väl inte det här fallet? Varför skulle regeln ens behöva säga så? Den säger att man får sätta in nya figurer och det står inget om andra enheter, så om man ska argumentera med att saker som inte står inte är tillåtna så är det väl snarare tvärtom. Det finns ingen regel som säger att man behöver ha plats för sina raises.(Även om jag själv inte vet var jag står)
Postad bild

#43 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 06 maj 2009 - 08:41

Under 6:e edition fick man raisa undan trupper i närstrid ala reversed removed cas. varför ändra detta nu? Känns lite som flaming attacks med salamandrar, de hade det under en FAQ i 6th men det stod aldrig något om det i 7th, ändå verkade common sense säga att man spelade dom som flaming.

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB för gott och blandat Age of Sigmar-hat!

#44 toshiro

toshiro

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 178 Inlägg:

Postad 06 maj 2009 - 09:10

Folk på TWF (TWF-tråden) och vi här tror jag är överens kring två av tre delar kring raisningen.

Från @nders TWF-post:

1.What is the international standard regarding raising models into a unit engaged with an enemy to it's rear? - Finns ingen standard, dvs Olöst

2.Raising models in a unit with an impassable terrain piece 0.5" behind them? - Nej

3.Raising models in a unit with an enemy unit 1" away behind them? - Nej

Resultatet från TWF-tråden på fråga 1 är ungefär samma som här, dvs spridda skurar. Vissa anser att man får raisa i närstrid, medans vissa anser att man bara kan raisa upp till fulla ranker i närstrid, dvs man kan inte flytta motståndarens enheter.

QUOTE (fjugin @ May 5 2009, 19:19 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det är inte direkt långsökt att se "lägga till modeller i rear rank" som det omvända från "plocka bort modeller i rear rank".

När man tar bort modeller, DVS folk dör i närstrid, då flyttar motståndaren i ens bak framåt när det finns plats.
Att det omvända skulle gälla och motståndaren skulle backa lite när nya killar läggs till känns väl inte helt galet.

Nä det ligger nära till hands.. Jag var själv lite inne på att man kan motivera raise i närstrid genom det tänket. Sleboda på TWF skrev dock en rätt bra grej:

"S3 attacks do no modify armor saves. S4 is -1. When I blast my opponents with the Staff of Ravening, which is S2, and they ask "straight save?" I'll often joke "Nah, it's only S2, so you get +1 to your save." Obviously I am joking, but it touches on the point I am making above that you cannot just say that since a rule swings one way in one clearly defined circumstance, it must mean that something that appears to be the opposite side the rule must result in the inverse. There is no +1 to save from S2 and there is no movement of enemy troops when you summon into combat."

Som någon poängterade ut i TWF tråden så stod det tydligen i en WD (nr 283, någon som har?) under 6th ed eran att man fick putta tillbaka motståndaren i närstrid med raisar. Tydligen skrivet av samma snubbe som skrivit dagens VC bok, vilket kan ge en indikation kring hur det bör spelas idag. Frågan är hur mycket vi kan lita på vad som skrivs i en WD unsure.gif

Burträsk DM bordtennis 1993 (5a), Burträsk DM bordtennis 1995 (3a), Burträsk DM bordtennis 1995 Dubbel (1a),

Vindelälvsloppet 1999 5,2km (23:40, motvind) Släktkamp Geni 2004 (delad 2a) Svensk mästare ishockey 2013, 2014.

#45 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 321 Inlägg:

Postad 06 maj 2009 - 10:08

Bara för att gröta till det ytterligare så är det fantastiskt roligt att läsa VC-FAQ:en som klart visare att man inte få flytta trupper som inte är "enganged" med enheten, eller ja den säger att man inte får raisa inom 1" av enheter med undantag på enheter som är i strid, jag tycker det talar ganska mycket för att man således kan fylla ranken men inte mer, men men finns ju inget direkt svar.

Mvh
Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#46 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 06 maj 2009 - 11:11

QUOTE (Sherlocko @ May 6 2009, 08:27 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det finns ingen regel som säger att man behöver ha plats för sina raises.

Precis, alltså ligger det på den som raisar att bevisa att han får bryta mot de vanliga reglerna för att få göra sitt undantag.

#47 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 07 maj 2009 - 06:55

Skulle en bra kompromiss alltså vara att aldrig resa inom 1" från fienden.
Aldirg flytta sin egen enhet eller någon annan enhet.
Men i närstrid kör man en reversed remove casullites?

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#48 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:

Postad 07 maj 2009 - 08:05

Jag vet inte om jag skulle kalla det kompromiss då de första två alternativen bevisligen är olagliga, men reversed remove casualties ser jag som en bra lösning,

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

#49 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 015 Inlägg:

Postad 07 maj 2009 - 08:42

Jag ser en risk för att det kan missbrukas med reversed conga line och spam rais.

Tillexempel:
(kan naturligtvis göras bättre än jag ritat men ni ser principen)
en liten enhet som ställs med ryggen mot en frenzy enhet som du vet med 3 modeller eller färre i kontakt inte kommer wipa enhten, i din runda raisar du 15+ modeller (inte särskilt svårt) och motståndarenheten flyttas 12" och ställer till en jäkla massa problem i förflyttning, marchblock osv osv
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#50 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 07 maj 2009 - 08:51

Finns det några regler över huvud taget som förespråkar att man ska få göra "reversed remove casualty"-raise?
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#51 BjörnW

BjörnW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 495 Inlägg:

Postad 07 maj 2009 - 08:58

Jag tycker det finns lika mycket möjligheter att ful-spela vilket alternativ ni än väljer, får man inte raisa så kan man ju medvetet ställa gubbar bakom enheter etc för att förhindra raise.

Man borde få raisa enheterna, men på något sätt undvika situationer där man kan dra fördel av att flytta runt sina enheter mha raise. Hur man gör det på ett generellt sätt vet jag inte riktigt.

#52 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 321 Inlägg:

Postad 07 maj 2009 - 09:15

QUOTE (BjörnW @ May 7 2009, 09:58 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker det finns lika mycket möjligheter att ful-spela vilket alternativ ni än väljer, får man inte raisa så kan man ju medvetet ställa gubbar bakom enheter etc för att förhindra raise.

Man borde få raisa enheterna, men på något sätt undvika situationer där man kan dra fördel av att flytta runt sina enheter mha raise. Hur man gör det på ett generellt sätt vet jag inte riktigt.

Att du kan ställa en enhet bakom och hindra raise är inget vi hittat på, SÅ ÄR DET enligt reglerna. Läs VC-Faq:en.

//Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#53 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:

Postad 07 maj 2009 - 10:40

QUOTE (AlFiKa @ May 7 2009, 09:42 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag ser en risk för att det kan missbrukas med reversed conga line och spam rais.

Tillexempel:
(kan naturligtvis göras bättre än jag ritat men ni ser principen)
en liten enhet som ställs med ryggen mot en frenzy enhet som du vet med 3 modeller eller färre i kontakt inte kommer wipa enhten, i din runda raisar du 15+ modeller (inte särskilt svårt) och motståndarenheten flyttas 12" och ställer till en jäkla massa problem i förflyttning, marchblock osv osv

Ärligt talat, vem skulle försöka sig på något så fult? Vi spelar det här spelet för att det är roligt, inte för att skämma ut oss totalt.

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

#54 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 868 Inlägg:

Postad 07 maj 2009 - 10:43

En notering är att congalineraise är omöjligt med nya VCboken

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#55 toshiro

toshiro

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 178 Inlägg:

Postad 07 maj 2009 - 12:25

QUOTE (Puritan @ May 6 2009, 11:08 ) <{POST_SNAPBACK}>
Bara för att gröta till det ytterligare så är det fantastiskt roligt att läsa VC-FAQ:en som klart visare att man inte få flytta trupper som inte är "enganged" med enheten, eller ja den säger att man inte får raisa inom 1" av enheter med undantag på enheter som är i strid, jag tycker det talar ganska mycket för att man således kan fylla ranken men inte mer, men men finns ju inget direkt svar.

Mvh
Hampus

Jag skulle också tolka det så. Skulle man kunna flytta enheter för att göra plats känns det som att det borde framgått av FAQ svaret. (FAQ frågan och svaret:)

Q: Can you add models to a unit with Invocation of Nehek
when placing such models would bring them within 1" of an enemy model?

A: These models can be placed within 1" of enemy units their own unit
is engaged with, but not within 1" of any other enemy

Burträsk DM bordtennis 1993 (5a), Burträsk DM bordtennis 1995 (3a), Burträsk DM bordtennis 1995 Dubbel (1a),

Vindelälvsloppet 1999 5,2km (23:40, motvind) Släktkamp Geni 2004 (delad 2a) Svensk mästare ishockey 2013, 2014.

#56 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 07 maj 2009 - 13:41

QUOTE (BjörnW @ May 7 2009, 09:58 ) <{POST_SNAPBACK}>

HUR kan detta vara FULSPEL? det är ju det som är frågan. Är det fulspel att använda sig av taktiska manövrar, som ev. tvingar en vampyr att istället för att kasta 5 raise kanske måste använda en gaze of nagash?

nej, är det såhär man resonerar som VC-spelare bör man nog ta sig en funderare på om man har något på planen att göra...

Det finns inget som hindrar ens 10 ghouls, som har en örn bakom sig, att flytta fram 4". Då finns det plats för 20 ghouls i enheten till. ifall mostspelaren då har ställt en enhet ivägen, synd. Du har blivit utspelad. Acceptara, gråt gå vidare, sluta spela med raise-vampyrer och skaffa dig fler batswarms, ninjavampyrer eller annat som kan förhindra sånt här.

Ända tills en regel säger att man FÅR flytta på fiendens enhet, eller att man gör en "reverse remove casaulites", så finns det ingen sådan regel. Och då spelar vi inte med den.

jag har ingen regel som säger att mina Chaos Knights inte har ethereal movement. Alltså tycker jag att jag kan få springa genom skogen, för det finns ju prejudikat för det i form av black knights.

Circle reasoning works because Circle reasoning works because Circle reasoning works because Circle reasoning works because Circle reasoning works because Circle reasoning works because Circle reasoning works because Circle reasoning works because ad infinitum.

#57 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:

Postad 07 maj 2009 - 14:01

QUOTE (Kane @ May 7 2009, 14:41 ) <{POST_SNAPBACK}>
jag har ingen regel som säger att mina Chaos Knights inte har ethereal movement. Alltså tycker jag att jag kan få springa genom skogen, för det finns ju prejudikat för det i form av black knights.

Varför får jag en känsla av att vi enligt det här argumentet kan slopa en hel del i FAQn, som finns där för att klargöra vad som gäller, och i de flesta fall bedöma situationerna enligt hur merparten av spelarna väljer att göra?

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

#58 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 07 maj 2009 - 14:47

Antagligen för att du tilhör en sån som inte har utvecklat spelmekanik och därför inte har 100% koll på hur man byggerupp regelverk? smile.gifsmile.gif Vad vet jag.

Det jag menar är att står det inte i en regelbok att man får flytta fiendens enheter vid raise. Då får man inte det.
Står det inte i en regelbok att man fyller på enheten enligt "reverse remove casualites" Då får man inte det.

Svårare än så är det inte. Att då komma med argument som "förr i tiden..." eller "ähh, oschysst, nu måste jag bygga nylista!" eller "ah, nu måste man ju charga eller dö, rättvist" inte håller i en sånhär debatt.

hard Evidence är det som gäller, framförallt när förlyttning av enehter och annan movement redan är dikterad av både regelbok och armébok, vill du göra annorlunda än soms tår i regelboken, lägg fram hard evidence.
Så enkelt är det.

#59 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:

Postad 07 maj 2009 - 15:37

Så det har aldrig nånsin i en FAQ blivit regeltillägg?

Vi bör alltså göra en FAQ som säger, "kolla i regelboken dumjävel"?

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

#60 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 07 maj 2009 - 15:44

Efter att ha kikat igenom regelboken ordentligt hittar jag följande:

- Casualties tas alltid från rear ranks
- I slutet av en combat ska enheter som inte är i baskontakt med sina fiender röra sig framåt för att hålla kontakten, det är enda gången man får röra sig i combat

Till skillnad från hur alla alltid spelar finns det ingen regel som säger att man ska flytta efter så fort enheten krymper pga casualties, man flyttar enbart efter i slutet på close combat fasen.
Detta gör det rätt svårt att se raise som nån sort baklänges casualty removal.

Till de som förespråkar att avsaknaden av en regel = man kan absolut inte spela med den regeln, hur skulle ni göra här:

Chaos dwarves har ett magic items som gör dig immun mot fire based attacks
Det finns dock ingenting som heter fire based attacks, men det finns något som heter flaming attacks
Det finns inte någon regel som säger att fire based och flaming är samma sak, men det kan ändå anses som "rätt uppenbart" att det borde göra det, och därför spelar de allra flesta så, trots bristen på regler som täcker det.

BRB är inte ett nog välskrivet och komplett regeldokument för att man alltid ska kunna se avsaknaden av en regel som ett bevis för en viss tolkning, ibland måste man ta in lite sunt förnuft och kunna vara flexibel för att få ett spelbart spel ur BRB.

Med detta sagt misstänker jag en ändring på hur raise funkar till nästa version av FAQ:n.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar