Hoppa till innehåll

Foto

Vad Är Så Farligt Med Age Of Sigmar?

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
56 replies to this topic

#21 Betelgeuse

Betelgeuse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 19 december 2017 - 14:10

Tror inte man kan jämföra de bägge spelen då de skiljer sig på tok för mycket. Figurspel i fantasytappning bägge spelen men sen börjar likheterna gå isär. Kan försöka ge min inblick i skillnaderna för den som vill läsa men vill då klargöra att jag inte på något sätt vill basha på T9A projektet som är en välsignelse för de som vill fortsätta spela den typen av spel.

TLDR-varning utfärdas!

Har själv inte prövat det än, men kommer göra det vid något tillfälle. När jag läser reglerna så lockar det inte alltför mycket, men ska gå in i det med öppet sinne.

Den stora saken som gör mig avtänd på det är att det är skirmish. Jag vill ha rank and file med täta formationer. Rent estetiskt så är det imho 100 gånger mer tilltalande.

Det här med ranker, formationer, snygga unit fillers tilltalade mig enormt när jag lirade 8th. Men att generalisera AoS som ett skirmishspel skulle jag nog vilja påstå är en rätt grov överdrift. I många fall innehåller det minst lika många modeller som en hel del arméer i T9A. Ruskigt många skinks (50-120 st beroende på MSU eller hord) är till exempel riktigt bra och precis så skitstöriga att möta, om de spelas av en duktig spelare, som man vill att de skall vara. Extra tydligt blir det tycker jag i och med att man köper modeller i hela batcher istället för poäng per modell.

De många verkar ha svårast för är tärningsslaget för att välja vem som får nästa runda. Och ja om man spelar spelet så som man spelar T9A eller 8th så förlorar du spelet om du inte tar det här slaget. Men spelar du med det i åtanke så blir det en helt annan best. Blir en fråga om risk kontra potential där du skall få din motståndare att vara mer rädd för att få en dubbelrunda mot säg än vad du är, alternativt overextenda i sagda dubbelrunda och då bli kontrad. Gör att ingen är riktigt säker, vare sig man bygger dödsstjärnor eller rena skjyttebatterier. Chaff är precis lika viktigt i AoS som i T9A och det faktum att man kan låsa upp ytor med 3-tum-ifrån-reglen gör movement mer komplext än vad många tror. Stor skillnad är att man inte kan använda redirect däremot men för mig har det vara något som funkar som ett strategiskt regeltaktiskt moment men är rätt en osnygg och löjlig lösning. AoS ligger väl någonstans mitt emellan rörligheten från skirmish och stelbentheten i rank and file.

Finns det en hel del mer och mindre för och nackdelar i bägge spelen men det blir för mycket att gå in på i en och samma post. 

Det jag egentligen saknar i AoS är listbyggandet där varje uppgradering har sitt egna pris. Men det kanske kommer i kommande utgåvor. Min tanke var att lira T9A och AoS parallellt men tröttnade successivt på T9A då det började kännas stelbent med så oerhört mycket regler och undantag. Som i nya magin när magiker får välja spell 1-4 men inte 1 och 4. Förstår det ur ett balanseringsperspektiv men många sådana regler gör spelet onödigt krångligt (och då älskar jag ändå amerikansk fotboll). Lite som när Galenskaparna skall beskriva reglerna i Curling (ni får google själva). 

Tror inte man kan jämföra de bägge spelen då de skiljer sig på tok för mycket. Figurspel i fantasytappning bägge spelen men sen börjar likheterna gå isär. Kan försöka ge min inblick i skillnaderna för den som vill läsa men vill då klargöra att jag inte på något sätt vill basha på T9A projektet som är en välsignelse för de som vill fortsätta spela den typen av spel.

Jonas Fredriksson - YLVA

#22 Betelgeuse

Betelgeuse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 19 december 2017 - 14:20

Kan klart rekommendera att lira bägge spelen. inte för att ställa dem mot varandra och jämföra utan kanske snarare som komplement till varandra. För att få sin fix av det som respektive spel har/saknar

Jonas Fredriksson - YLVA

#23 Jaernhans

Jaernhans

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 167 Inlägg:

Postad 19 december 2017 - 18:31

Det är väl skitbra att det finns spel som kompletterar varandra och vad helst för preferens man råkar ha, tyckte det var kul att man körde AoS och Ninth bredvid varandra på Warcon då det bidrar till mer interaktion mellan spelare spelen emellan. Vad vår hobby behöver är mer interaktion mellan spelarna oavsett spel, inte mindre; att konvertera gubbar/måla/basa är ju något alla pysslar med samt idéer till terräng/scenarion och dylikt. Att sen alla har olika preferenser för rank/flank vs. skirmish är väl inget konstigt eller ens något att problematisera? Vi leker alla krig med plastsoldater och har allt som oftast väldigt kul under tiden :D

#24 Betelgeuse

Betelgeuse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 20 december 2017 - 11:37

Tycker jag absolut! Räknar inte med att någon här skall springa hem och basa om sin armé dirket men tänkte det här kunde vara en bra tråd att hijacka för att kanske inspirera någon mer till att testa. 

Hade vart kul om folk la upp lite bilder från sina slag och kanske en tillhörande summerande battle report under någon tråd här på forumet. Kul att se lite vad som spelas här i landet Speciellt nu när det kanske händer hel den på fantasy fronten med nytt deathlag (troligen) i AoS och 2.0 i T9A.

Jonas Fredriksson - YLVA

#25 Montogon

Montogon

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Postad 20 december 2017 - 18:34

Västerås gör likadant.

Målet är att i mars arrangera
AoS, 9thage, guildball samt 40k samtidigt. Detta är sedan tanken upprepa 3 gånger per år.

Nice! När och vart kommer info gällande det?

#26 Montogon

Montogon

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Postad 20 december 2017 - 18:37

Ja det vore verkligen skoj med gemensamma turneringar. Betelgeuse kommer du närvara på Defcon i Linköping 6-7 Januari?

Skulle gärna göra det men lite svårare att komma loss att åka över halva landet sen man fick barn. Lagom stressigt att spela figurspel med en rastlös och nyfiken 2-åring med sig i lokalen. =) Men har i alla fall ambitionen att komma iväg lite mer framöver

Det är samma här! Här också små barn så jag vet hur svårt det kan va. Men ibland så frågar man frun om man får åka iväg och leka med mina leksaker 🤣

#27 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 279 Inlägg:

Postad 20 december 2017 - 19:07

Västerås gör likadant.

AoS, 9thage, guildball samt 40k samtidigt. Detta är sedan tanken upprepa 3 gånger per år.

Informationen kommer om några dagar!

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#28 Montogon

Montogon

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Postad 21 december 2017 - 06:21

Västerås gör likadant.

Informationen kommer om några dagar!
Wonder bra! På denna sida eller?

#29 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 279 Inlägg:

Postad 21 december 2017 - 09:21

på allas sidor som berör de olika spelsystmen  så ja denna sidan bland annat (under västeråstuneringar)

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#30 Ratatatata

Ratatatata

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 297 Inlägg:

Postad 21 december 2017 - 13:27

Hehe sjukt oväntad brandfackla att slänga in nu så här några år efter AoS släpptes. Jag tycker folk ska spela vad de vill och jag förstår verkligen inte behovet av att vilja "diskutera" detta. Precis som jag inte går in på svenska40K och bashar dem för att de inte spelar fia med knuff.

Sjukt ointresserad av den debatten kan jag säga...

Däremot håller jag med om att sam-arrangemang är asgutt och det är himla trevligt att träffa gamla polare igen! Var riktigt nice att vara på Warcon och träffa 9th-folk man inte sett på ett år typ. Också kul att se 9th spelas så pass seriöst, jag har bara lattjat med det hemma på köksbordet typ.

Kan möjligen tycka att det är synd att så många missar den här grymma GW-utvecklingen som skett med GW-sponsrade turneringar, community-sidor, live-streamade turneringar osv. Men det ena utesluter ju inte det andra.

Daniel Terdell, Föreningen Ylva

Wood elves, Tomb Kings

#31 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 2 953 Inlägg:

Postad 21 december 2017 - 16:47

Det är skönt att GW tagit till sig en hel del kritik och kollat på hur andra gör det frangångsrikt, hade dem gjort det tidigare tror jag det kunde blivit ett 9th Edition, istället för att hugga av sig så stor del av fantasyspelarna.

AoS vs T9A är så stora skillnader som att jämföra folkracing och standardbilmästerskap. Ser ingen större komflikt mellan dem. Tråkisgast för egen del gällande GW är att dem lämnat high fantasy som är det jag är intreserad av, dem förösker skapa något nytt men likt Warmachine & Hordes så tilltalar inte den stilen mig. Jag kan tänka mig att plocka delar för att konvertera saker, såsom Changecult, men Stormcast eller Arkanauts skiljer sig för mycket från det jag vill ha ut från min hobby.

Edit: Med tanke på Total War serien känns det som GW sköt sig själva i foten rejält med tanke på den marknadsföringsfördelen man nu helt har gått förbi.

Björn Ericson

SWFBR - Admin

The 9th Age - Army Design Team, Former Deamon Legions Army Book CommitteeFörening: HYMS & GoB Syd

#32 elaktomte

elaktomte

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 166 Inlägg:

Postad 26 december 2017 - 02:17

Det är väl inte direkt farligt att spela AoS, men många (liksom mig själv), var väl mer intresserade av rank and file spel. Annars hade man ju lika gärna kunna spelat 40k från början.

#33 Zata

Zata

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 26 december 2017 - 09:56

Själv så har rank and fill alltid varit lockande i figurspel och datorspel. Men att samordna turneringar var mycket intressant, att ha målnings tävling tillsammans gillade jag mest. Det är ju en del i figurvärden som får oss att hålla ihop.
Skulle vilja tipsa om fantasy flight nya Rune Wars med snygga figurer och annorlunda tänk.

#34 Karak Norn Clansman

Karak Norn Clansman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 255 Inlägg:

Postad 03 januari 2018 - 15:55

Verkar vara ett rätt kul spel och jag är nyfiken på att se vad GW hittar på (gillade Squatsen), men överlag är jag inte intresserad. Klassisk fantasy för min del, och Warhammer är kung inom det området! Följt av Lotr.

#35 MrCheeze

MrCheeze

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 77 Inlägg:

Postad 14 januari 2018 - 20:32

AoS är ett sjukt bra spel (inte alls likt warmahordes som nån sa)

Tror mycket inom figurspel handlar om att det har varit såhär i hundra år så det ska fortsätta vara så attityden måste försvinna lite grann!

Jag gillar då dom gör om spelsystem så det faktiskt går snabbare att spela en match och att det inte uppstår en massa regel diskutioner om man inte märker nått dom inte tänkt på!

#36 Roedskaegg

Roedskaegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 357 Inlägg:

Postad 14 januari 2018 - 22:54

På GothCon i år får ni tillfället att hälsa på varandra iaf, det ska arrangeras AoS, T9A, 30k, 40k, X-wing, tror även Malifaux (och självklart mycket annat). Ska bara få tillbaka GothBowl!

Som figurspelare och ordförande för GothCon tycker jag att det är superkul med så många arrangemang! Personligen är det T9A som gäller, med lite 40k och BloodBowl på sidan :) En idé för framtiden kanske vore att dema lite mer figurspel på konventen, få varandra att få upp ögonen för andra spel?

Cold Feet Gamers, YLVA

Fantasy: Dwarfs, Wood Elves

40k: Space Wolves, Harlequins, Death Guard

Mordheim: Dwarf Treasure Hunters, Witch Hunters, Chaos Dwarves, Beastmen

Blood Bowl: Norse, Skaven, Dwarfs

#37 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 15 januari 2018 - 18:14

omg! jag drar tillbaka min arrangörsroll på gothcon för T9A, jag ÄLSKAR att spela X-wing även om jag är kass på det! :o

#38 MrCheeze

MrCheeze

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 77 Inlägg:

Postad 12 februari 2018 - 19:50

Håller med det röda skägget!

Mera demospel och visa vad andra brinner för på dom stora svenska turneringarna är en idé!

Själv spelar jag för många spel haha!

#39 Valeriu

Valeriu

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 307 Inlägg:

Postad 14 mars 2018 - 08:00

Nu väcker jag kanske en död tråd här, men jag började spela Warhammer när jag var 12 år, och spelade fram till dess avslut. Sedan testade jag lite 9th age. Nu kör jag age of sigmar. Det aos och 9th har gemensamt som gör att det ändå inte riktigt känns som det Warhammer jag älskade är att namnen känns helt fel. Aos har superfina hardback böcker där karaktärer som är bekanta återkommer. När jag spelade 9th age kändes det så deppigt att sitta där med sina vita a4 papper som man själv skrivit ut. Att spela något som har GW bakom sig känns mer safe (ironiskt nog med tanke på att dom dödade världen vi alla älskar).

#40 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 743 Inlägg:

Postad 14 mars 2018 - 10:05

Kommer ju riktiga böcker också. Men nu i betan är det inte så stor poäng. Men tillslut kommer alla böcker finnas i hardback att beställa nånstans ifrån.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar