Hoppa till innehåll

Foto

Dwarfs 8Th

• Please log in to reply
755 replies to this topic

#61 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 24 februari 2014 - 21:38

Grejen med "gör enheten stubborn" flaggan är att man kan kompa den anpassat till hur stor enheten som har den är, vilket man inte kan göra med Crown of Command efter som karaktären kan hamna var som helst.

Det finns alltså en möjlighet att göra en "smartare" komp på flaggan jämfört med hur man måste kompa kronan.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#62 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 25 februari 2014 - 09:00

Riktigt fin genomgång, tack för den!

Om jag inte minns helt fel så kan man inte copyrighta regler så du kan skriva i princip vad du vill, beroende på forumets policy

På dwarf crafted kunde du nämnt att dvärgarna förlorat +1 to hit på sina gevär vilket gör thunderers sämre totalt sett och likvärdiga på SnS.

Shieldbearers, jag har bara tittat lite snabbt i min bok ännu men finns det något som hindrar att man tar flera stycken? Busspotential?

#63 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 25 februari 2014 - 09:03

Man kan inte bygga en buss med M3, snarare en ångvält i så fall ;)

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#64 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 25 februari 2014 - 11:29

Visst kan man ta flera stycken lord på sköld men det blir en enhet på över 1000p med M3.   

#65 Roedskaegg

Roedskaegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Postad 25 februari 2014 - 13:05

Massa bra input, som vanligt Atnas! :)

Överlag hoppas jag att det kompas snällt, så dvärgarna har en chans att komma ifrån mellanmjölksstatusen.

Tänkte bara på en sak du skrev, rätta mig om jag har fel men visst tilläts det redan innan att ha mundane shield och GW på BSB (i SweFaq iaf)?

Cold Feet Gamers, YLVA

Fantasy: Dwarfs, Wood Elves

40k: Space Wolves, Harlequins, Death Guard

Mordheim: Dwarf Treasure Hunters, Witch Hunters, Chaos Dwarves, Beastmen

Blood Bowl: Norse, Skaven, Dwarfs

#66 Maelstorm

Maelstorm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 177 Inlägg:

Postad 25 februari 2014 - 13:11

Jämför breathen med Warriors breath som är s4, flaming och för 30 pts :)

"He will win who knows when to fight and when not to fight"
- Sun Tzu, Art of War

"Wars may be fought with weapons, but they are won by men. It is the spirit of men who follow and of the man who leads that gains the victory."
- General Patton

"Ward or feed!"
- Oscar Lagnelöv

#67 Roedskaegg

Roedskaegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Postad 25 februari 2014 - 13:34

Kompar Ruby ring of Ruin något, den är väl lite åt det hållet?

Cold Feet Gamers, YLVA

Fantasy: Dwarfs, Wood Elves

40k: Space Wolves, Harlequins, Death Guard

Mordheim: Dwarf Treasure Hunters, Witch Hunters, Chaos Dwarves, Beastmen

Blood Bowl: Norse, Skaven, Dwarfs

#68 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 25 februari 2014 - 13:51

En D6 s4 magisk missil? Inte riktigt likadan! :P

Eldrad: Tanken var att ta upp det när jag skriver core enheterna, eftersom det bara påverkade en enhet :)

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#69 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 25 februari 2014 - 14:14

Alla som har ett breath weapon har med det i sin komp (WoC, DE).

Hur funkar rune of slowness exakt?
Du drar ju av D6 / 2D6(välj högsta).
Drar du bort det från fiendens totala distans och om de failar gör de en normal failed charge, eller drar du bort från tärningarna?
Det gör en oerhörd skillnad om fienden går 5-6" framåt eller om de går 1-2" framåt.

Gäller runan på alla charges eller första chargen en runda?

Initialt känns denna runa som brutalt bra då fienden får det extremt svårt att få in multipla charges och risken är väldigt stor att man snubblar fram 5-6" och då spelar det ingen roll att "du bara har M3"

Hammers med strollaz + slowness = evil :)

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#70 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 25 februari 2014 - 14:15

Warriors breath kompar mest ifall man har det på någon riktigt mobil sak. Dvärgarna saknar ju det.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#71 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 25 februari 2014 - 14:17

Nej, den kompar extra mycket om det är på en mobil sak.
Den kompar alltid i grunden även på modeller till fots och då spelar det ingen roll om man har 3,4 eller 5 i movement.
Det är fortfarande 2D6 hits som ofta kommer med högre initiativ och flaming vilket tar bort reg.

Självklart ska den kompa i spannet som de övriga har när man är till fots.

#72 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 25 februari 2014 - 14:22

Måste få påpeka att det är underbart hur mycket som skrivits i denna tråd, redan innan ett första utkast på ev. komp har dykt upp. Hoppas att offensivare stil kan leverera så att folk faktiskt vill spela de små liven.
Hoppas få möta lite dvärgar på framtida turneringar!

/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#73 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 25 februari 2014 - 14:25

Truant: Den påverkar inte failed charge, du går fulla distansen. Dock är det ju ett väldigt random standard, och visst spelar M3 fortfarande roll! Desto närmare du går för att lura ut en charge, desto större är chansen att det lyckas. Försöker du lura ut långdistans charges är det också rätt vanskligt- hamnar motståndaren 10" bort är det fortfarande en 7:a som måste slås för att dvärgarna ska komma in. Det gäller för alla charges under hela matchen. Utan tvekan ett bra banner, men kom då också ihåg att det är i princip enda sättet för en dvärgenhet att få in en charge först (sålänge du inte använder diverters eller fångar något i flanken). Jag tror inte du inser hur svårt det är att vara aggressiv med M3 och bara Gyros som enda snabbare manövreringselement :P

Den är fin på hammerers, men dess största användning är i gunlines. Ser hellre att den kompar per WM i armén eller något sånt än att den har ett grovt startminus.

Lords har initiative 4 och Thanes 3. Det är inte särskilt ofta breath attacken kommer före något, ibland samtidigt och oftast efter. Den kommer aldrig vara snabbare än alver! Tror det bör tas i åtanke när man kompar den! -2 eller -3 känns rimligt.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#74 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 25 februari 2014 - 14:48

Vad spelar det för roll om den kommer innan motståndaren?

Det enda viktiga är att breathen kommer innan dina andra egna attacker.

Med högre initiativ kan även modeller med handvapen slå efter breathen.

Vi får väl se kring rune of slowness....jag tror den kommer vara brutalt bra.

Jag hoppas verkligen få chansen att spela lite dvärgar, Khaz modan har ju kommit över ett gäng så jag tänker defenitivt testa dem!

#75 Censur

Censur

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 159 Inlägg:

Postad 25 februari 2014 - 15:04

Det spelar väl roll om det kommer 15 executioners och du inte får breatha före dom slår? Det tycker jag iaf.

Eric Gustafsson
Förening: GoB Syd

#76 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 25 februari 2014 - 15:10

Hos Warriors of Chaos så kan du faktiskt döda motståndare med breathen innan de kan slå, så kommer det nästan aldrig bli med dvärgar. Nog måste det spela in i kompen? Visst är det nice att ta bort reg, men det är inte det enda man bör ta i aktning. WoC får inget extra minus för att ha breathen på en karaktär med mount (endast flying ger -1 extra) dessutom, inget val dvärgar har.

Jag trodde Rune of Slowness skulle vara brutalt bra, men jag har lirat ett tiotal matcher med dvärgarna + rune of slowness på två enheter och den har varit rätt så... oviktig? På pappret ser den sjukt bra ut, och i en gunline är den fantastisk, men när man lirar den på offensiva dvärgar gör den nästan aldrig något. Hos aggressiva dvärglistor pushar du alltid framåt för du vill in i närstrid (eftersom du har mycket mindre shooting än 'standard'). För att ens kunna komma inom rimlig chargerange för dvärgar måste du marschera tills du är inom 9-10" av motståndaren (hur sjukt är inte det?) ifall du vill ha en chans (och då är oddsen att missa 6-7 fortfarande stora). Då får man hoppas på att inte motståndaren backar tillbaka 2-3" för att göra att du måste slå 8-9, heh. Iallafall! När dvärgarna står där på 9-10" avstånd mot enheter som har högre move och/eller swiftstride, då blir en D6 mindre på chargen väldigt oviktig. Har de M4 kan det bli väldigt jämnt... men med M5 så är chanserna rätt kassa att slowness gör någon nytta.

Kom ihåg, rune of slowness är en d6:a, totalt random. Det är väldigt riskabelt och dumt för närstridsdvärgar att ställa sig på 12" avstånd från en motståndare (där rune of slowness kan avgöra mycket mer) för då tänker bara motståndaren "Ahapp, varför charga alls? Jag backar tillbaka och skjuter på honom mer, då måste han slå 10-11 för att komma in". Så för att kort sammanfatta...:

- Dvärgar som vill slåss i närstrid måste marschera väldigt nära motståndaren för att få en charge nästa tur

- Desto närmre Dvärgarna kommer, desto mindre gör Rune of Slowness

- Ställer sig Dvärgarna på längre range chargar inte motståndaren, för lirar man närstrid har man inte en gunline bakom sig att tvinga in motståndarna och du har fjantiga M3 vilket ej sätter press

Dock funkar den utmärkt hos dvärgar som är gunline, för de vill aldrig gå nära motståndaren, de vill bara stå och skjuta så länge de kan. Nu är det motståndarens tur att komma nära nog för att göra en charge nästa tur, och då brukar de inte behöva komma så nära som 9-10". Kavalleri radar ju upp sig upp till 15" bort liksom.

"Men man kan ta två Rune of Slowness för 2d6 och ta högsta" tänker du, och det stämmer! Det kan man! Men på hammerers innebär det ingen Strollasz Rune, och på en BSB innebär det att du antingen offrar Strollasz eller Grungni (vanguard eller 4+ ward för BSBn själv). Kort sagt, de enda tillfällena du kommer med 2x Rune of Slowness är när du inte lirar Strollaszlistor, och då är det ofta gunlines som är alternativet... där runan borde kompa hårdare.

Edit:  Jag kan dra de två exempel där den faktiskt funkade till min fördel, dock!

-  Jag vanguardade upp hammerers och "av misstag" lämnade jag min flank öppen för en av motståndarens enheter, som stod relativt långt bort (behövde slå 8 på tärningarna, något sånt). Han trodde han kunde få en bra charge med två enheter i front och flank, men min chansning lyckades när Rune of Slowness segade ned flankeringsenheten tillräckligt, och då kunde Hammerers ensamma kötta frontenheten.

- Hammerers hade flytt efter panic (boo!) och skulle blivit nedsprungna av motståndaren ifall inte Rune of Slowness gjort att de precis missat :P Kanske inte bästa användningen, hahaha

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#77 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 25 februari 2014 - 15:27

Det kostar -4 extra att sätta den på flying för WoC, inte -1.

Att du slår efter ska såklart vägas in, gissar på att de kanske ska hamna på -2

Kommer det 15 Exec rekommenderar jag dig att använda dig av dina avståndsvapen, lite det man ska använda mot närstrids-elit.

Du har trots allt tillgång till en bra mycket tyngre arsenal på den fronten.

Jag tror du har bra mycket mer erfarenhet än mig Antas.

Jag tror den går utmärkt att spela med mer balanserad lista som ändå skickar iväg sina WM-skott och pressar fienden.

Observera att mina texter alltid innehåller tror eftersom jag inte har någon erfarenhet att basera det på.
Också därför jag mer pekar på att slowness är bra mot multiple charges då man får flera tärningsslag.

Edit: Du la till just det exemplet så vi är helt överens :P

#78 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 386 Inlägg:

Postad 25 februari 2014 - 15:32

Mot multiple charges är den bäst, men samtidigt... hade jag bara slagit 1 (och inte 3-4, minns inte exakt) så hade han kommit in med sin flankerande enhet och jag hade förlorat striden, kanske matchen. Var en sjuk risk att basera halva matchen på 1D6 :) Är därför jag inte tycker runan är så kalas egentligen, du måste gambla hårt med den och det känns inte särskilt dvärgaktigt eller smart. Har man flyt funkar den, men oftast (som i det exempel ovan) så funkar den inte alltid med spelstilen.

Vad är en balanserad lista dvärgar dock? Det är en slippery slope, det där ;) För att få tillräckligt många warmachines för att sätta press behöver du antagligen 3, och för varje warmachine du tar är det färre dvärgar som kan strollasz upp utan att du isolerar armén...!

Det där är något inte 2 personer ensamma kan komma fram till dock, så hoppas vi får en sjysst betamall som vi sedan kan hamra ut när fler dvärgspelare visar sina skägg!

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#79 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 014 Inlägg:

Postad 25 februari 2014 - 15:46

Breathen i WoC är väl 30p gifts vilket betyder en lord karaktär och inte en hero vilket gör viss skillnad.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#80 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 442 Inlägg:

Postad 25 februari 2014 - 16:57

En notering ang. Rune of slowness, den fanns i gamla dvärgboken också och kompades inte vad jag minns. Den är visserligen lite bättre nu när den gått ner i kostnad 35 för en och 50 för två  i stället för 50 för en och 100 för två. (Ingen tog två).

I vilket fall, den var ok men inte jättebra i förra dvärgboken, den är märkbart bättre nu pga sänkt kostnad och bättre synergi* med resten av listan men den är fortfarande inte tokbra.

*En anledning till att man inte tog den med gamla boken var att även om den var helt ok så fanns det andra runor man behövde bättre.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar