Hoppa till innehåll

Foto

Tjo! Lincon Blir Första Turneringen Jag åker På!

• Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 09 maj 2011 - 21:12

Men undrade lite saker allmänt bara. Hade lite frågor och funderingar angående allt!

1. Har anmält mig på webbutiken nu, är det enda som är kvar att skicka in lista och sånt till magja348@student.liu.se?

2. Så uh... hur brukar det gå till när man kör? Jag ser schemat där och så långt är jag med, men är det något annat jag borde veta? Får man ett bord tilldelat sig, kan msn se var man ska ga på en tavla kanske, eller...? Är alla matcher schemalagda i förväg när det kommer till motståndare eller finns det någon typ av brackets? Läst att första matchen lottas och sen paras man ihop med andra som det gått lika illa/bra för?

Finns det någon maxtid för varje tur/fas, eller är det 3h för hela matchen som gäller? Ifall jag stressar lite kan jag nog klara det haha, men är annars en ganska långsam spelare. Ifall det är pga horder av goblins som måste flyttas eller bara dålig på beslut vet jag inte tongue.gif

För att inte nämna hur tidigt bör jag vara på Lincon för att kunna hitta till delen för Warhammer?

3. Hur funkar det där med sportsmanship? Skriver jag det på en lapp, eller berättar för motståndaren, eller...?

4. Vad är det där om diorama? Har inget sånt, och skulle kännas lite skumt att kånka ned på en bricka att få plats med allt på. Inget obligatoriskt, eller?

5. Måste även movement trays vara ordentligt basade med gräs och grejer? Hade planer på att bara måla dem i en färg som passade med mina baser, men vill inte bli diskvalificerad pga "omålat" tongue.gif

6. Var kan jag vända mig (både innan och på konventet) med frågor om modeller, regler osv? Jag har till exempel olika konverteringar för vissa element av min armé jag gärna vill använda men är inte helt säker på ifall det skulle accepteras eller ej.

Det är allt jag kan komma på nu smile.gif Jag och en kompis (eventuellt 2!) är skitpumpade inför turneringen! Jag tar med mig Goblins only och han High Elves. Panikmålande och nackspärr lovas det de kommande veckorna! Vi representerar den utmärkta föreningen Trumpeten och Trumpeten! Vi är få men det betyder bara mer prispall att dela på! smile.gif

Apropå det! Vad för priser finns det, ifall några alls? Och finns det pris för förening med lägst poäng/sistaplats? tongue.gif
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#2 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 09 maj 2011 - 21:34

Jag har absolut inget att göra med lincon (ska dit och har varit där två gånger men inte mer...), men har varit på en del turneringar så jag kan svara på de flesta av dina frågor.

1. Har anmält mig på webbutiken nu, är det enda som är kvar att skicka in lista och sånt till magja348@student.liu.se?

Har du anmält dig på mailen du skrev ovan? Man skall anmäla sig både där och på webshoppen. Annars är det inget mer att göra.

2. Så uh... hur brukar det gå till när man kör? Jag ser schemat där och så långt är jag med, men är det något annat jag borde veta? Får man ett bord tilldelat sig, kan msn se var man ska ga på en tavla kanske, eller...? Är alla matcher schemalagda i förväg när det kommer till motståndare eller finns det någon typ av brackets? Läst att första matchen lottas och sen paras man ihop med andra som det gått lika illa/bra för?

Vanligtvis sätter arrangörerna upp en lista inför varje match (5-10 min före matchstart om det inte blir försenat) där det står vem du skall möta och på vilket bord ni skall spela. Inga matcher är schemalagda innan. Första matchen lottas och sätts upp innan matchen startar och i de andra får du mötas mot någon med liknande poäng som du själv (ett system kallat swiss).

Finns det någon maxtid för varje tur/fas, eller är det 3h för hela matchen som gäller? Ifall jag stressar lite kan jag nog klara det haha, men är annars en ganska långsam spelare. Ifall det är pga horder av goblins som måste flyttas eller bara dålig på beslut vet jag inte.

Nej, bara matchtid för hela matchen. Försök att tänk på att inte spela för långsamt om du vet att du är en långsam spelare. Det är inte kul att behöva bryta en match för att ni inte hinner med alla rundorna.

För att inte nämna hur tidigt bör jag vara på Lincon för att kunna hitta till delen för Warhammer?

Är inte säker på var de lägger warhammer i år, men det är en ganska stor byggnad med många korridorer så skulle rekommendera iaf 30 min före samling.

3. Hur funkar det där med sportsmanship? Skriver jag det på en lapp, eller berättar för motståndaren, eller...?

Oftast skriver man ner det på någon sorts lapp, olika turneringar kör lite olika system dock.

4. Vad är det där om diorama? Har inget sånt, och skulle kännas lite skumt att kånka ned på en bricka att få plats med allt på. Inget obligatoriskt, eller?

Absolut inte nödvändigt, nåt de ville ha för att få extra målningspoäng.

5. Måste även movement trays vara ordentligt basade med gräs och grejer? Hade planer på att bara måla dem i en färg som passade med mina baser, men vill inte bli diskvalificerad pga "omålat"

Oftast behöver man inte ha basade movement trays, dock ger det oftast avdrag till målningspoängen (vet inte exakt hur hårda linconarrangörerna kommer vara).

6. Var kan jag vända mig (både innan och på konventet) med frågor om modeller, regler osv? Jag har till exempel olika konverteringar för vissa element av min armé jag gärna vill använda men är inte helt säker på ifall det skulle accepteras eller ej.

Det finns ett sekretariat på plats vid spelområdet (i nåt av spelrummen) där du kan ställa frågor. Konverteringar är nästan alltid ok om de inte är direkt missvisande om vilken modell det är.

#3 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 10 maj 2011 - 18:50

Tack för svaren Christoffer, det uppskattas! Får försöka maila en arrangör angående det jag inte kunde få svar på dock, typ vad för modeller som är ok och grejer smile.gif
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar