Hoppa till innehåll

Foto

Swfaq V2.0

• Please log in to reply
69 replies to this topic

#41 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 30 september 2009 - 19:27

QUOTE (Joey_Boy @ Sep 30 2009, 20:16 ) <{POST_SNAPBACK}>
Några småsaker....

1.6
1: Varför kan inte en hero ha en flagga när han är en del av en enhtet. Han kan ju få med sig en effekt av en spell när han lämnar en enhet så varför inte även en flagga. Mig veteligen finns det inget som hindrar att en hero kan claima flaggor själv.

2: Detta känns bara konstigt och fel. Jag brukar rulea att en flagga ligger kvar tills striden är klar och sedan kan den plockas upp av nån som var i strid med enheten i fråga.

1.7
1: Varför skriva ut det här? Jag tycker det är lite som att säja "There are a number of strange situations that can arise when using magic items. Instead of trying to clear them all up, we suggest that you dont use magic items in your army". Antingen klarifierar man reglerna för hus eller så nämner man dem inte alls, jag kommer t.ex köra med husreglerna på GothCon och då kan det bli rörigt om jag skulle använda denna faq då folk inte kommer veta vad som gäller. smile.gif

1.6
1: För att han är en del av enheten och det är just enheten som tar flaggan. Tycker inte det är så konstigt. Står det nånstans att en karaktär i en enhet får ta flaggan själv?

2: Det må kännas konstigt, men det är så det står i reglerna för "capturing standards".

1.7
1: Det är med för att det verkar vara konsensus på att spela dom som impassable. Jag har iaf aldrig spelat en enda match på någon turnering över huvud taget där vi har kört med husreglerna. Om dom flesta tycker att vi borde spela med dom kan vi ju helt enkelt stryka punkten.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#42 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 30 september 2009 - 19:28

QUOTE (DHettNeck @ Sep 30 2009, 16:40 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Sherlocko @ Sep 30 2009, 16:30 ) <{POST_SNAPBACK}>
@Fjugin: Så med andra ord, systemet har stora problem. smile.gif

Nej systemet är byggt för att funka som folk spelar och ska bygga sina modeller för att följa WYSIWYG.

Nu förstår jag inte vad du menar. På vilket sätt har det att göra med att folk bygger sina modeller WYSIWYG att det finns ett tiotal items som måste avslöjas i början av matchen, utan att de används?
Postad bild

#43 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 30 september 2009 - 19:39

För att man måste ha en bray staff på sin modell om man ska spela med den wink.gif

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#44 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 032 Inlägg:

Postad 30 september 2009 - 20:46

Nja det håller jag inte med om, alla modeller (förutom Ironguts mig veterligen) kan moduleras med handvapen då det är ett av deras val, tillexempel är det mycket vettigare att göra alvkaraktärer med handvapen och sköld än att göra 10 olika modeller med de olika kombinationerna.

Det som är viktigt är att när man presenterar sin arme att säja vad karaktär och i vissa fall champs har för utrustning.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#45 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 30 september 2009 - 21:01

Håller inte med alls. Ska en karaktär tex ha Great Weapon så måste man ju modellera det för att det ska vara WYSIWYG och har karaktären då en bray staff så lär man ju säga och modellera det.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#46 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 032 Inlägg:

Postad 30 september 2009 - 21:12

hmm, en karaktär säg en dark elf master på dark steed med Crimson Death (magsikt två handsvapen) har även en vanlig lans, par av rpt handbows samt sköld, sea dragon cloak och heavy armour, lägg till standard som bsb så säg mig vilket ska han ha i vilken hand och vad ska ligga på kärran han släpar efter sig för att få med hela utrustningen enligt WSIWYG?

#47 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 30 september 2009 - 21:16

Lägg till fler armar så klart!
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#48 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 30 september 2009 - 21:23

QUOTE (DHettNeck @ Sep 30 2009, 22:01 ) <{POST_SNAPBACK}>
Håller inte med alls. Ska en karaktär tex ha Great Weapon så måste man ju modellera det för att det ska vara WYSIWYG och har karaktären då en bray staff så lär man ju säga och modellera det.

Jag tror det är väldigt, väldigt få spelare som faktiskt bryr sig om WYSIWYG på karaktärer, kan faktiskt inte påminna mej att jag mött någon som har klagat på det.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#49 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 30 september 2009 - 21:42

Jag håller med AlFiKa WYSIWYG på karaktärer är inte nödvändigt för det blir jobbigt att göra mellan 20 - 40 karaktärer för varje arme man har.
David "Dangerous" D

#50 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 447 Inlägg:

Postad 30 september 2009 - 21:59

WYSIWYG är inget som SWfaq behandlar, så den diskussionen hör inte hemma här!

Reglerna för vilka delar av magic items som visas är samma regler som ETC, och det finns konsensus kring dom på svenska turneringar också.
Man visar helt enkelt mundane-delarna av magiska prylar.

1.7
1: Varför skriva ut det här? Jag tycker det är lite som att säja "There are a number of strange situations that can arise when using magic items. Instead of trying to clear them all up, we suggest that you dont use magic items in your army". Antingen klarifierar man reglerna för hus eller så nämner man dem inte alls, jag kommer t.ex köra med husreglerna på GothCon och då kan det bli rörigt om jag skulle använda denna faq då folk inte kommer veta vad som gäller. smile.gif

Varför reagerar folk på detta nu, har stått i SWfaq sedan första versionen..
Nåja, den frågan har fått en egen tråd, så vi tar det där istället.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#51 N.I.B.

N.I.B.

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 01 oktober 2009 - 08:51

Hur är det med LOS, kan man kasta Burning Iron på en gubbe som är i close combat med den som kastar?
jag kom till makten
jag sa grönt stavas blått
och kvällen är lång
när den siktar mot sin tinning

#52 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 01 oktober 2009 - 22:05

Tänkte bara säga en sak som jag ville ha sagt i fanatic tråden inann den låstes.

@Kane
En FAQ måste inte på något sätt bara ta upp regelfrågor och endast det.

FAQ = Frequently asked questions, or FAQs are listed questions and answers, all supposed to be frequently asked in some context, and pertaining to a particular topic*. *Wikipedia

Den måste alltså inte på något sätt bara ta upp rena regelfrågor utan frågor som är vanliga vilket fanatic frågan helt klart är.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#53 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 447 Inlägg:

Postad 01 oktober 2009 - 23:10

QUOTE (N.I.B. @ Oct 1 2009, 09:51 ) <{POST_SNAPBACK}>
Hur är det med LOS, kan man kasta Burning Iron på en gubbe som är i close combat med den som kastar?

GW:s regelboks FAQ del 2, säger att den får kastas in i närstrid sålänge man har LOS.
Står man i baskontakt med någon (i fronten) så han man förmodligen också LOS till den. wink.gif

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#54 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 02 oktober 2009 - 08:01

QUOTE (N.I.B. @ Oct 1 2009, 09:51 ) <{POST_SNAPBACK}>

"Problemet" med den där spellen är ju just att den inte har några restriktioner what so ever förutom line of sight, och det enda som hindrar sånt i närstrid är ju magic missiles. Å andra sidan är ju inte spellen speciellt bruten... smile.gif Kanske på paddan då... smile.gif

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#55 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 02 oktober 2009 - 13:58

apropå stavfel;

under chaos dwarfs, över deras magiska föremål står det "brought" istället för "bought". Båda alternativen är givetvis korrekt engelska, men i ren konsekvensanalys antar jag att det skall vara bought som gäller smile.gif

#56 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 02 oktober 2009 - 14:19

QUOTE (Kane @ Oct 2 2009, 14:58 ) <{POST_SNAPBACK}>
apropå stavfel;

under chaos dwarfs, över deras magiska föremål står det "brought" istället för "bought". Båda alternativen är givetvis korrekt engelska, men i ren konsekvensanalys antar jag att det skall vara bought som gäller smile.gif

Stämmer bra, ska se till att det blir fixat smile.gif

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#57 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 08 oktober 2009 - 11:43

QUOTE (fjugin @ Sep 30 2009, 22:59 ) <{POST_SNAPBACK}>
1.7

Varför reagerar folk på detta nu, har stått i SWfaq sedan första versionen..
Nåja, den frågan har fått en egen tråd, så vi tar det där istället.

För att jag har missat det innan och att vi inte använde SweFAQ på GothCon då den höll på att utformas under denna tiden och jag hade hundra miljoner andra saker att jobba med just då.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#58 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 09 oktober 2009 - 07:41

Hur fungerar magi kastning i närstrid när man inte är i närstrid? Låter konstigt men såhär, 3 knights i närstrid med daemonettes med herald, heralden är inte i närstrid, får den då kasta magi som kräver line of sight? Får han kasta magic missiles? VC räknas ju som "inte i combat" när det gäller helm of commandment tex.

KKK
DDDDDH

Sedan undrar jag, varför ändrar inte SweFAQ på "dragon armour-drake" frågan? Är det rimligt att stoppa en stardragon från att bli påverkad av eld för 9 poäng? Andra svar från GW har ändrats så varför inte detta? Skulle hjälpa Tomb Kings något kopiöst..
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#59 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 447 Inlägg:

Postad 09 oktober 2009 - 08:38

QUOTE (Flogger @ Oct 9 2009, 08:41 ) <{POST_SNAPBACK}>
Hur fungerar magi kastning i närstrid när man inte är i närstrid? Låter konstigt men såhär, 3 knights i närstrid med daemonettes med herald, heralden är inte i närstrid, får den då kasta magi som kräver line of sight? Får han kasta magic missiles? VC räknas ju som "inte i combat" när det gäller helm of commandment tex.

KKK
DDDDDH

De enda spells du inte kan kasta är magic missiles. De kan du bara kasta om du skulle kunnat skjuta med en skjutte-vapen, vilket du inte kan göra om din enhet är i närstrid.
regelboken, sidan 26: "units in hand-to-hand combat are far too busy to use missile weapons and therefore may not shoot".
Det är alltså om enheten är i combat eller ej som spelar roll, inte varje modell.

För helm of commandment är det bara om bäraren är i combat som spelar roll, och dessutom har de fått frågan besvarad i en FAQ.

QUOTE (Flogger @ Oct 9 2009, 08:41 ) <{POST_SNAPBACK}>
Sedan undrar jag, varför ändrar inte SweFAQ på "dragon armour-drake" frågan? Är det rimligt att stoppa en stardragon från att bli påverkad av eld för 9 poäng? Andra svar från GW har ändrats så varför inte detta? Skulle hjälpa Tomb Kings något kopiöst..

För att vi vill undvika att gå emot GW så långt som möjligt.
På vissa ställen (som t.ex. assassins i shades tricket) har vi ändå gjort det därför att reglerna i fråga är totalt spelförstörande, brutna på ett eller annat sätt eller abuse-bara.
Finns det en stor majoritet som vill ändra på något kan vi errata det, men inte annars. Misstänker att även om dragon armour på star dragon är brutet (i rätt matchup) så är det inte så många som tycker det är värt besväret att ändra på det.
Du får spela med komp och nöja dig med att den ger -300. smile.gif

Erik Aronson

#60 N.I.B.

N.I.B.

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 09 oktober 2009 - 08:48

QUOTE (fjugin @ Oct 9 2009, 09:38 ) <{POST_SNAPBACK}>
De enda spells du inte kan kasta är magic missiles.

Heralden räknas som att den är i combat i den situationen, vad gäller LOS. Vilket innebär att den bara har LOS till den enhet den slåss mot. Många spells kräver LOS, inte bara missiles.

jag kom till makten
jag sa grönt stavas blått
och kvällen är lång
när den siktar mot sin tinning

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar