Hoppa till innehåll

Foto

Dragon Armour

• Please log in to reply
82 replies to this topic

#1 glasman

glasman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 259 Inlägg:

Postad 19 mars 2008 - 20:22

Nu har jag inget link men tydligen är det så att efter långa diskussioner på samtliga forum har Alessio FAQ'at att Dragon Armour gör dig immun mot flaming attacks kanonkula/sten/svärd o allt. Ett permanent farväl till silver helms med andra ord, synd att vi alla har massor...

En sorgens dag för en usel ruling men en glädjens dag för att det blev gjort.

Frågan är bara hur vi ska förhålla oss till det, om vi vid olika turneringar ska dömma annorlunda, typ som trämannens stand and shoot?

"It is well that war is so terrible, otherwise we would grow too fond of it."

Robert E Lee

#2 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 19 mars 2008 - 20:54

Hmm, det här var nytt för mig. Det var ju till och med spelutvecklare med när de gjorde UKGT-FAQn där det stod att Dragon Armor gjorde en helt immun mot alla sorters flaming attacks.
Postad bild

#3 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 19 mars 2008 - 21:06

Tycker inte detta spelar någon större roll. Problemet är när draken som karaktärern rider på är immune mot fire.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#4 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 19 mars 2008 - 21:08

QUOTE (Da @ Mar 19 2008, 21:06 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tycker inte detta spelar någon större roll. Problemet är när draken som karaktärern rider på är immune mot fire.

Också det problem jag ser med det hela. smile.gif
Postad bild

#5 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 19 mars 2008 - 23:59

personligen tycker jag det är en idiod-regel. och bara för att det finns idiot-regler måste vi inte följa dem.

får någon en brinnande kanonkula i ansiktet så skall det göra ont.

#6 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 20 mars 2008 - 07:44

Finns inget som säger att runan gör att de häller olja på kanonkulan och tuttar fjutt, det kan lika gärna vara att kanonkulan de skickar iväg blir ett eldklot i luften av runan, om man nu ska hålla på och resonera logiskt.
Postad bild

#7 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 20 mars 2008 - 07:55

Logik (baserad på våra erfarenheter från verkligeheten) och figurspel hör inte ihop!
Magi är inte så jävla logiskt och det spelar vi med. Reglerna är reglerna i min mening. Kommer inte påverka i så väldans många fall imo.
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#8 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 20 mars 2008 - 09:45

QUOTE (Sherlocko @ Mar 20 2008, 07:44 ) <{POST_SNAPBACK}>
Finns inget som säger att runan gör att de häller olja på kanonkulan och tuttar fjutt, det kan lika gärna vara att kanonkulan de skickar iväg blir ett eldklot i luften av runan, om man nu ska hålla på och resonera logiskt.

Så du lyssnar på vad jag säger ändå tongue.gif

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#9 glasman

glasman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 259 Inlägg:

Postad 20 mars 2008 - 16:50

Historiskt värmde man upp kulan i en eld tills den blev glödande innan man sköt iväg den. Kan nog tänkas att trämannen ogillar att ha en glödande sex kilos järnklump inborrad i kroppen någonstans.

Regler är regler, visst. Kan någon med ett hellfiresword göra nånting alls då?
Det måste vara warhammers bästa deal att för två poäng bli helt immun mot en uppsjö av spells, warmachines och magic weapons.

"It is well that war is so terrible, otherwise we would grow too fond of it."

Robert E Lee

#10 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 20 mars 2008 - 16:58

QUOTE (glasman @ Mar 20 2008, 16:50 ) <{POST_SNAPBACK}>
Historiskt värmde man upp kulan i en eld tills den blev glödande innan man sköt iväg den. Kan nog tänkas att trämannen ogillar att ha en glödande sex kilos järnklump inborrad i kroppen någonstans.

Historiskt har det inte funnits några Dvärgar med magiska Kanonkulor som skjuter på Trädmen, men fluff är fluff så det är bara att rätta in sig rolleyes.gif

//Magnus
Ara är en sann hjälte

#11 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 20 mars 2008 - 20:31

fast, nu är ju inte en brinnande/varm kanonkula något magiskt.

men fortfarande; det är ju en helt korkad regel. ta tex screaming skull catapult. där står det rakt ut att det är en skalle som kastas ut
,som även brinner. där är det ju logiskt att man får en skalle på sig, oavsett om den brinner eller inte.

men jag utmanar vem som helst med rustning på sig att stå ivägen när jag skjuter med en eldpil, eller en glödande 3 kilos järnklump, brinnande kruka whatsoever tongue.gif jag medger att man inte ska tänka logiskt. men man måste inte vara idiot för det. smile.gif

#12 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 20 mars 2008 - 20:41

QUOTE (Kane @ Mar 20 2008, 20:31 ) <{POST_SNAPBACK}>
men jag utmanar vem som helst med rustning på sig att stå ivägen när jag skjuter med en eldpil, eller en glödande 3 kilos järnklump, brinnande kruka whatsoever tongue.gif jag medger att man inte ska tänka logiskt. men man måste inte vara idiot för det. smile.gif

Fixa ihop en rustning som gör att jag kan stå samtidigt som du skjuter med eldkastare på mig utan att bli skadad så ska du nog se att jag klarar det där andra också.wink.gif
Postad bild

#13 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 20 mars 2008 - 23:29

fast, nu är ju inte en brinnande/varm kanonkula något magiskt.

Det är ju precis det det är i dvärgarnas fall wink.gif

men fortfarande; det är ju en helt korkad regel. ta tex screaming skull catapult. där står det rakt ut att det är en skalle som kastas ut
,som även brinner. där är det ju logiskt att man får en skalle på sig, oavsett om den brinner eller inte.

Det spelar ingen roll vad det är du skjuter så länge det är flammable, hjälten med dragon armor är IMMUN mot ALLA flammable attacks, oavsett vad tusan som kan tänkas gömma sig bland lågorna.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen, Warhammer har inte regler för olika "element" av attacker, antingen är en attack flaming eller så är den inte, det finns inga attacker som är t ex "physical" + "flaming" och dragon armour bara tar bort flaming-delen.
En flaming attack är en flaming attack, och dragon armour ignorerar dom, punkt.

QUOTE (glasman @ Mar 20 2008, 16:50 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det måste vara warhammers bästa deal att för två poäng bli helt immun mot en uppsjö av spells, warmachines och magic weapons.

I de flesta fall så har du möjligheter att ta andra lores, skita i att lägga på flaming attacks osv.
Är du så jäkla rädd för dragon armour så ta inte grejer som är flaming.
Jag tycker det är en bra item, för den tar bort det hjärndöda alternativet att sätta flaming på allt ifall en trädman glider förbi, nu får du tänka lite innan du bara plonkar flaming stuff överallt, vill du ta trädmannen extra bra får du riskera att du kanske inte kan döda drakryttaren istället.

#14 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 20 mars 2008 - 23:30

faktiskt Kane, så blir kulan magisk då man sätter en runa i kanonen tongue.gif
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#15 danceman

danceman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 145 Inlägg:

Postad 21 mars 2008 - 18:01

Dock så kan man resonera åt andra hållet. En 5 poängs runa som egentligen bara används för att göra attacken magisk/mosa trädmän också är en rätt skön deal. Som dvärg spelare själv har jag valt att i princip ignorera denna runa helt och tar hellre någon annan runa, spelar ingen roll vilken du tar skotten/bolten blir ju magiskt endå... Du får helt enkelt acceptera att om du tar denna mycket billiga runa för att få ett skönt övertag mot en enhet får du ta den blir värdelös mot en annan.

Tack och hej.
Rädda ett träd, torka stjärten med en skogsalv!

#16 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 23 mars 2008 - 21:55

Precis Danceman, skönt att se nån som inte gnäller över det smile.gif

#17 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 25 mars 2008 - 22:28

jag gnäller inte. tycker bara det är idiotiskt smile.gif

#18 adamljung

adamljung

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 436 Inlägg:

Postad 26 mars 2008 - 20:06

Jag tycker att plagueriders är idiotiska thumb.gif

För att tillföra något till disskussionen, tycker det är självklart att dragon armour skyddar mot hela attacken (ja, för att få det ur vägen, jag spelar högalver).

Logiskt? Nej, det här är ett fantasi (fantasy) spel, en tuff drak lord kan gå in och fluffa mot ett goblin block, och, det finns drakar! Logiskt? Njae.

Regel mässigt rätt? (t.om. utan att krångla med massa RAW;ande tolkningar för att vända och vrida på allting) JA, man blir imun mot hela attacken, allting står självklart i texten. Vill ni houserula den reglen som är så solklar? .. ..

#19 skåningen

skåningen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 155 Inlägg:

Postad 26 mars 2008 - 23:44

Bara för att jag vill veta:

Hur har den ordagranna texten på Dragon armour ändrats?

För om den inte har ändrats jätte mycket så tycker jag själv att man kan använda den gammla tolkningen av reglerna. (vilket är att en kannon kula gör ont även om den brinner)

#20 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 27 mars 2008 - 09:36

Det står att han är immun mot alla flaming attacks.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar