Hoppa till innehåll

Foto

Varför Etc ?

• Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 449 Inlägg:

Postad 22 januari 2010 - 01:45

Hej, jag inser att ETC är hugget i sten för SM men jag är ändå nyfiken på varför ETC formatet har valts.

ETC är ju en lagturnering där mycket handlar om vilka armeböcker man ska ta med i laget och hur man väljer att matcha listorna i laget mot motståndarlaget listor. Den här dimensionen finns ju inte på SM och då blir det bara restriktionsmallen från ETC kvar och den är ju inte känd för att leda till varierade listor.

Efter att ha läst ETC restriktionerna för första gången tog jag 5 minuter och slängde ihop ett första försök till Empire lista.

Idag hittade jag ETC:s egen site och började titta på hur Empire listorna som spelades 2009 såg ut.

*Trumvirvel*

Med ett enda undantag såg alla ETC empire listor från 2009 i princip likadana ut. Listan jag kastade ihop på 5 minuter skiljde sig inte heller på något avsevärt sätt från vad som spelades på ETC. Om en medioker spelare som jag (brukar hamna ungefär mitt i fältet på turneringar) hittar den optimala listan på 5 minuter;
säger inte det att ETC formatet kommer leda till ett SM fullt med i princip identiska listor ? (Eller är empire ovanligt i att bara ha 1 riktigt bra turnerings build när man spelar utan komp ?)

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#2 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 22 januari 2010 - 08:46

QUOTE (Hoffa @ Jan 22 2010, 01:45 ) <{POST_SNAPBACK}>
Hej, jag inser att ETC är hugget i sten för SM men jag är ändå nyfiken på varför ETC formatet har valts.

ETC är ju en lagturnering där mycket handlar om vilka armeböcker man ska ta med i laget och hur man väljer att matcha listorna i laget mot motståndarlaget listor. Den här dimensionen finns ju inte på SM och då blir det bara restriktionsmallen från ETC kvar och den är ju inte känd för att leda till varierade listor.

Efter att ha läst ETC restriktionerna för första gången tog jag 5 minuter och slängde ihop ett första försök till Empire lista.

Idag hittade jag ETC:s egen site och började titta på hur Empire listorna som spelades 2009 såg ut.

*Trumvirvel*

Med ett enda undantag såg alla ETC empire listor från 2009 i princip likadana ut. Listan jag kastade ihop på 5 minuter skiljde sig inte heller på något avsevärt sätt från vad som spelades på ETC. Om en medioker spelare som jag (brukar hamna ungefär mitt i fältet på turneringar) hittar den optimala listan på 5 minuter;
säger inte det att ETC formatet kommer leda till ett SM fullt med i princip identiska listor ? (Eller är empire ovanligt i att bara ha 1 riktigt bra turnerings build när man spelar utan komp ?)

Varför vi valt ETC-restriktioner bygger på flera saker.

1. Dels vill vi använda ett ganska enkelt system för armelistor, inget extra krångligt
2. Vi vill inte tillåta vad som helst, en liten form av balans vill vi uppnå, systemet har ju byggts om så sakterliga och vi följer utvecklingen.
3. Vi vill följa nån form av standard för en turnering som är så nära nån form av världsmästerskap man kan ha, visst det är i lagform men det ger fler svenskar en möjlighet att testa på hur hårda listor som kan tänkas dyka upp på ETC.
4. Skulle ju gärna se att det fanns SM, EM samt VM för detta spel och att man då höll en standard.
5. Att listorna blir ganska lika är inte konstigt, det är grymt bra builds och på SM ska den som kan förvalta sin arme bäst vara den som står på prispallen. Naturligtvis finns det fler saker som kan spela in, men vi undviker att kasta med poäng som sportmanship etc i slutpoängen.
6. Vill man inte spela i detta format så kan man spela på andra turneringar, vissa, i andra sporter, spelar i korpligor just för att ambitionen inte var högre än så. Känner man att ETC-formatet inte passar just dig så kan man helt enkelt avstå. tongue.gif

Hoppas det sprider lite ljus över situationen.

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#3 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 22 januari 2010 - 11:13

QUOTE (Puritan @ Jan 22 2010, 08:46 ) <{POST_SNAPBACK}>
6. vissa, i andra sporter, spelar i korpligor

Detta är precis så som jag tycker efter min insats 2008. Passar i korpligan och kommer därmed inte att ställa upp.smile.gif

True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#4 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 22 januari 2010 - 11:17

Såg att det var dom nya restriktionerna uppe nu. Vilket är bra, för VC listan jag byggde med dom ni först la upp var helt tokig.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#5 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 449 Inlägg:

Postad 23 januari 2010 - 17:40

QUOTE (Da'Ghault @ Jan 22 2010, 11:13 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Puritan @ Jan 22 2010, 08:46 ) <{POST_SNAPBACK}>
6. vissa, i andra sporter, spelar i korpligor

Detta är precis så som jag tycker efter min insats 2008. Passar i korpligan och kommer därmed inte att ställa upp.smile.gif

Om det standard svenska kompade WPS formatet är korpligan, borde ETC vara paralympics med tanke på mängden kryckor i listorna laugh.gif

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#6 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 07 februari 2010 - 23:32

Men på SM är det den som kan göra flest häftiga kung-fu-moves med sin krycka som vinner. wink.gif

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar