Hoppa till innehåll

Foto

Frågor om SM

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
165 replies to this topic

#21 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 12 mars 2008 - 17:54

QUOTE (RAFM:IK @ Mar 12 2008, 16:27 ) <{POST_SNAPBACK}>
Troligen var du en av de som skickade in en anmälan innan det var dags att anmäla sig. Eller så är det jag som klantat mig. Skicka en ny så kommer du med.

Troligen så har du klantat dig. tongue.gif
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#22 RAFM:IK

RAFM:IK

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 659 Inlägg:

Postad 12 mars 2008 - 18:19

QUOTE (Fredrik E @ Mar 12 2008, 17:54 ) <{POST_SNAPBACK}>
Troligen så har du klantat dig. tongue.gif

Du får ge mig smisk på SM så kommer det kännas bättre.

#23 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 14 mars 2008 - 18:54

QUOTE (RAFM:IK @ Mar 12 2008, 18:19 ) <{POST_SNAPBACK}>
Du får ge mig smisk på SM så kommer det kännas bättre.

Har du fått mitt mail än?

Räkna med smisk på SM! evilgrin.gif
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#24 Märiës

Märiës

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 102 Inlägg:
  • Interests:Warhammer Fantasy

Postad 16 mars 2008 - 13:29

Ehh
Jag kan ha missat något nu men om man inte kan ha dubbla rares kan man ju bara använda hälften av rare slotsen om man spelar HE
Det kan itne stämma om ni ville ha en hård tunering
My Dragon's Breath helps me with both Magic and Raw Hard Strength.

Märiës Dragonmage of the High Elfs army

#25 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 16 mars 2008 - 13:36

Ingen arme får ha mer än hälften av sina möjliga special och rare choices av samma sort

Så står det väl i reglerna, så HE får väl dubbla upp på sina rare slots. Det är väl hela tanken med att krånga till formuleringen hoppas jag. smile.gif
Postad bild

#26 RAFM:IK

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 659 Inlägg:

Postad 16 mars 2008 - 17:35

QUOTE (Sherlocko @ Mar 16 2008, 13:36 ) <{POST_SNAPBACK}>
Så står det väl i reglerna, så HE får väl dubbla upp på sina rare slots. Det är väl hela tanken med att krånga till formuleringen hoppas jag. smile.gif

Japp, allt är HE fel... innan dess var formuleringen glasklar biggrin.gif

#27 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 24 mars 2008 - 06:53

Måste en enhet kosta minst 100 pts från början och kan raisade enheter claima eller kontesta
coners.
Ofta är det nej på båda fallen men det stog inget om det så lika bra att fråga.
David "Dangerous" D

#28 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 26 mars 2008 - 16:55

bra fråga!
Vi har inte bestämt oss och jag tror det tyvär ligger på mitt bord att göra det.
Ska fundera på det och presenterar det samtidigt som vi går ut med scenarion.

#29 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 29 mars 2008 - 15:07

Jag har lite frågor och funderingar ang SM.

1, varför inga RoR trupper? Dom är knappast överdrivet bra och det är väldigt få av dem som är prisvärda. Känns trist att man nerfar DoW med tanke på att det redan nu är en grymt svag lista vars ända 'flavoure' är just RoR trupper då dom inte har några magic items. Sedanså skulle jag villja föreslå att ni funderar på att använda er av våra modifikationer för DoW. Kanske inte alla men jag skulle föreslå att ni tar er en titt på dem i alla fall.

2, Inga dubbla large targets. Detta är nått som jag anser att man bör lägga till i ETC mallen, man slipper alla dom värsta avarterna innom de flesta armér så som dubble drakar, drake/jätte, drake/trädman, dubbla trädmän, STank/WAltar ect. (Rinoxar bör räknas per unit dock).

3, Möjligheten att bryta mot restriktioner med motvation. Detta tycker jag är viktigt om man kör med restriktioner eftersom man begränsar folk så måste man också ge ett visst utrymme för att bryta mot dem också. Med vättiga orsaker då såklart smile.gif
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#30 RAFM:IK

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 659 Inlägg:

Postad 29 mars 2008 - 15:46

QUOTE (Joey_Boy @ Mar 29 2008, 15:07 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag har lite frågor och funderingar ang SM.

1, varför inga RoR trupper? Dom är knappast överdrivet bra och det är väldigt få av dem som är prisvärda. Känns trist att man nerfar DoW med tanke på att det redan nu är en grymt svag lista vars ända 'flavoure' är just RoR trupper då dom inte har några magic items. Sedanså skulle jag villja föreslå att ni funderar på att använda er av våra modifikationer för DoW. Kanske inte alla men jag skulle föreslå att ni tar er en titt på dem i alla fall.

2, Inga dubbla large targets. Detta är nått som jag anser att man bör lägga till i ETC mallen, man slipper alla dom värsta avarterna innom de flesta armér så som dubble drakar, drake/jätte, drake/trädman, dubbla trädmän, STank/WAltar ect. (Rinoxar bör räknas per unit dock).

3, Möjligheten att bryta mot restriktioner med motvation. Detta tycker jag är viktigt om man kör med restriktioner eftersom man begränsar folk så måste man också ge ett visst utrymme för att bryta mot dem också. Med vättiga orsaker då såklart smile.gif

1. Egentligen finns det väl inga problem med RoR, men eftersom man bannar SC så hamnar även RoR därunder. Det här är dock något man kan fundera över.
2. Vi har haft en diskussion om vilka regler som skall gälla och har beslutat att de vanliga etc restriktionerna duger gott.
3. Här säger jag nej, jag kan inte tänka mig någon slags motivation som skulle väga upp att man får gå bortom det regelsystem som skall gälla för alla.

#31 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 31 mars 2008 - 13:59

mm, känns lite, eller mycket besviken ang RoR nerfen. Kommer ni inte införa några fler restriktioner så blir det nog en mongo WE med trädman/drake. Den DoW armé jag funderade på kommer inte vara nått kul utan roliga RoR och mina DE behöve mengils för att funka samt blir lite fel med restriktionerna. Tycker fortfarande att ni skall tänka över ETC reglerna. Jag tycker dom släpper igenom monster listor medans deom nerfar andra saker.

Jag hoppas ni funderar lite mer på RoR nerfen ni har. Den känns ganska menlös med tanke på att alla RoR är överprisade och egentligen inte poängvärda. Jag förstår SC stoppet då dem kan vara helt brutna. Men RoR truper är ju inte det...

#32 RAFM:IK

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 659 Inlägg:

Postad 31 mars 2008 - 14:33

QUOTE (Joey_Boy @ Mar 31 2008, 14:59 ) <{POST_SNAPBACK}>
mm, känns lite, eller mycket besviken ang RoR nerfen. Kommer ni inte införa några fler restriktioner så blir det nog en mongo WE med trädman/drake. Den DoW armé jag funderade på kommer inte vara nått kul utan roliga RoR och mina DE behöve mengils för att funka samt blir lite fel med restriktionerna. Tycker fortfarande att ni skall tänka över ETC reglerna. Jag tycker dom släpper igenom monster listor medans deom nerfar andra saker.

Jag hoppas ni funderar lite mer på RoR nerfen ni har. Den känns ganska menlös med tanke på att alla RoR är överprisade och egentligen inte poängvärda. Jag förstår SC stoppet då dem kan vara helt brutna. Men RoR truper är ju inte det...

Jag säger inte nej till RoR direkt, utan ska dra det med de andra, så får du svar innan veckan är slut.

#33 Crispus

Crispus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 173 Inlägg:

Postad 01 april 2008 - 08:09

Ingår albion karaktärerna som RoR? Om svaret är "ja" och om RoR tillåts kommer dessa räknas som lords eller heroes? (ni vill väll inte ändra på reglerna för dem wink.gif )

#34 WEST

WEST

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 43 Inlägg:

Postad 08 april 2008 - 07:00

Truthsayer och Emissary klassas officiellt som DOW, inte RoR. Sen om IK och gänget vill tillåta dem eller inte, eller vill modifiera dem till Lords är en annan sak wink.gif

#35 Ligny

Ligny

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 74 Inlägg:

Postad 13 april 2008 - 18:03

Å en kompis vägnar har jag också lovat att påpeka att Albion-karaktärerna officiellt räknas som dow enligt ETC-reglerna. Undrar ifall ni ändå kommer att förbjuda dem?

QUOTE (WEST @ Apr 8 2008, 07:00 ) <{POST_SNAPBACK}>
Truthsayer och Emissary klassas officiellt som DOW, inte RoR. Sen om IK och gänget vill tillåta dem eller inte, eller vill modifiera dem till Lords är en annan sak wink.gif

#36 RAFM:IK

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 659 Inlägg:

Postad 13 april 2008 - 19:06

QUOTE (Ligny @ Apr 13 2008, 19:03 ) <{POST_SNAPBACK}>
Å en kompis vägnar har jag också lovat att påpeka att Albion-karaktärerna officiellt räknas som dow enligt ETC-reglerna. Undrar ifall ni ändå kommer att förbjuda dem?

Jag säger att RoR är ok, liksom Albion snubbarna, med de officiella regler som GW släppt för dem.

#37 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 14 april 2008 - 15:05

Angående De båda "albion snubbarna" är special characters och är därför inte tillåtna.
95% av de som använder dem ser dem bara som en chans att få in två lord choices.

RoR tror jag att vi ska tillåta, måste kolla igenom mina emails.
Det jag har emot dem är att de har så mycket konstiga regler vilket kan vara jobbigt för nybörjare.

Large targets ser jag faktiskt inte som ett problem, det enda av det du listar som jag tycker är jobbigt skulle vara dubbla drakar.

Det är tråkigt när temade armeer får stryk av restriktionsmallen, det gäller också kompmallar.
Men låter man folk göra detta så öppnar man porten för en jäkla massa jobb om folk mailar in förslag på sina trämanstemade armeer.

Nu låter det som om jag sitter här och är negativ och jäklig men jag tycker att alla tre av dina punkter är bra och intressanta och vi har diskuterat dem mycket.

#38 RAFM:IK

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 659 Inlägg:

Postad 14 april 2008 - 22:56

Uppdaterad hemsidan med scenarion.

#39 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 17 april 2008 - 11:12

Det är lungt Petrus, jag vet själv hur det är och förstår problemen. Dock så kan jag ju säja att vi fick in ca 8 spelare som ville bryta mot våra hårdare restriktioner på GothCon, och då var det hårt temade armér eller listor som kommit lite i kläm och det var lätt fixat och vi sa vad vi kunde köpa och inte köpa. Går man ut och kör ganska hårt på vilka saker som man kommer acceptera och inte så kommer de flesta att fatta och inse att det krävs en hel del för att få bryta mot restriktionerna.

RoR med sina special regler tycker jag faktiskt inte är nått problem, jag menar en Swordmaster enhet med magiskt item på en champ och ett magiskt banner är mer nerlusade med special regler är de RoR trupper. De flesta av dem är helt enkelt en enhet med en hero level char i sig. Vissa av dem har ett magiskt item och vissa ett magiskt banner men mer än så är det egentligen inte. Sedan är dom jag till 98% grymt överprisade och inte värda det. Men det är en annan sak...

Ang dubbel LT så tycker jag personligen att det är ganska trist. Visst så kan nån komma dragandes med dubbla hydror i en DE lista eller en manticore och hydra och jag skulle inte se några problem med det. Men Sedan så tycker jag att det är grymt trist med t.ex drake + trädman samt Stank/Altare och massa artilleri suportat av stabila swordsmen med redirector detatchments ect. Jag vet hur lätt det är att göra tokigt hårda listor med ETC mallen, och jag är väl lite färgad eftersom jag tycker om att spela med lite svagare listor. Personligen så gillar jag att man gör ETC mallen lite hårdare, mäst för att jag tycker om det lite mer avslappnade spelklimatet vi har här och inte är så jätte sugen på att spela som dom gör i andra länder. Nu säjer jag iinte att vi kommer få en sådan power level som dom har i finland eller italien över en natt. Men samtidigt så behöver man bara ha några av dom duktigare spelarna som tar lite hårdare listor för att folk skall börja hänga på då dom inte vill halka efter och känna sig överkörda. Detta är egentligen bara min personliga åsikt men jag tror att vi har det klimatet med trevliga och avslappnade tuneringar vi har just pga att vi varit hyfsat årda mot dom vidrigaste combosarna. Jag minns som exempel ett GothCon när Jacob Scott för tre/fyra årsedan spelade en VC strigoi armé med 6 power levels och inte en ända magic item i armén och slutade i topen. Detta är inte nått man ser numera med super toolade chars, cav, monster och chariots áplenty.
Oj, blev visst lite av en rant där. Hoppas alla förstår att detta inte är riktat mot nån personligen utan mer generella åsikter som jag har till följd av power kreepen i armé böcker och den större kontakten med europa genom b.la ETC.

Känns lite trist att jag inte kan åka upp till er. Jag hade tänkt att ta mina DE på an avskeds tuné innan nya boken kommer. Får väl bli mer i sommar/höst då smile.gif

/Johan R

#40 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 22 april 2008 - 14:50

Johan, håller verkligen med dej rent generellt i det resonemang du för, men tanken med just SM är väl att det ska vara mer av en tävling, så man ska kunna ta det mesta och även köra rätt hårda arméer, just därför att man ska kunna göra allt för att vinna (inom reglerna givetvis).

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar