Hoppa till innehåll

Foto

Placering Av Karaktärer I Enhet, Hur Ska Vi Egentligen Hantera Det?

• Please log in to reply
85 replies to this topic

Omröstning: Ska karaktärer gå att gömma hur som helst? (51 medlem(mar) har röstat)

Vilket sätt tycker du man ska spela med på turneringar?

1. Enligt regelboken (17 röster [33.33%])

Procent av omröstning: 33.33%

2. Mellanvägen (9 röster [17.65%])

Procent av omröstning: 17.65%

3. Karaktärer ska alltid stå i frontranken (25 röster [49.02%])

Procent av omröstning: 49.02%

Rösta Gäster kan inte rösta

#1 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 25 oktober 2010 - 12:03

Hur ska vi i sverige ställa oss till placeringen av karaktärer då?

Jag tar gärna en öppen diskussion och vad folk har för synvinkel.

För att försöka summera det ser jag framför allt 3 lösningar:

1. Enligt regelbok
Din karaktär måste endast vara i frontranken när du joinar en enhet.
I övrigt får han stå precis var som helst.
Du får alltså vid en reform ställa honom i rank 2.

2. Mellanväg
Din karaktär måste stå i frontranken (om det finns plats) när han joinar och vid reform så måste karaktärer ställas i frontranken om det är möjligt. Detta gör att du kan skydda din karaktär med hjälp av en 3 bred enhet eller att enheten börjar med karaktärer i frontranken som senare dör/lämnar enheten.
Men om du reformar (t.ex. i combat) så måste karaktären ställas i frontranken om det finns plats.

3. Karaktärer ska vara fram
Så fort det blir en plats ledig (en karaktär lämnar enheten eller dör) så ställs övriga karaktärer direkt i frontranken.

Hoppas att jag kan få in lite åsikter och kommer ni på en till variant som ni tycker borde finnas med så säg till!
Min tanke med denna post är för att se hur man ska hantera det på turneringar och vad som kan tänkas vara okej.

(idag är det ju regelboken som gäller, men samtidigt är ju kongaline också helt okej enligt regelbok men inte sportmannamässigt).

EDIT: fixade lite stavfel

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#2 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 897 Inlägg:

Postad 25 oktober 2010 - 13:59

Tycker fortfarande att reglerna ska följas som de står i regelboken. Känns inte bra att gå in och ändra reglerna, förens GW går ut med en FAQ eller errata.

Vad är kongaline regelböjningen för nåt? Inte hört om tidigare, hur är det brutet. Vet några från 7e men inte nya

#3 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 25 oktober 2010 - 14:38

"Making way to another rank" så står det "...but once a unit is no longer in combat characters must return to the front rank of the unit at the start of their next Movement phase if possible"

Du kan alltid ha (inte joina) en karaktär i 2a ranken om det inte finns plats i frontranken, dock efter en combat är över MÅSTE alla karaktärer hoppa fram OM det finns plats (champ dött tex.) i din nästa movement fas. Varför ändra på det innan GW ändrar på det?
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#4 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 25 oktober 2010 - 14:56

QUOTE (Flogger @ Oct 25 2010, 15:38 ) <{POST_SNAPBACK}>
"Making way to another rank" så står det "...but once a unit is no longer in combat characters must return to the front rank of the unit at the start of their next Movement phase if possible"

Du kan alltid ha (inte joina) en karaktär i 2a ranken om det inte finns plats i frontranken, dock efter en combat är över MÅSTE alla karaktärer hoppa fram OM det finns plats (champ dött tex.) i din nästa movement fas. Varför ändra på det innan GW ändrar på det?

Nu har du dock inte citerat regelboken, det står trots allt:
"Once the unit is no longer in close combat, such characters automatically return to the front rank of their unit at the start of their following movement phase"

Vilket defenitivt syftar på karaktärer som begått en Make Way.

Men även om du är tvungen att flytta fram honom/henne så kan du utföra en swift reform (men då inte charga) för att i nästa movementfas ställa karaktären i rank 2 igen.
(I fallet med en magiker i en enhet som inte ska slåss är det rätt självklart).

Dock tycker jag inte det är glasklart att karaktären ska flytta fram med tanke på vad som står i texten eftersom den klart och tydligt syftar på en karaktär som begått make way, inget annat.

Lagerlöf: Kongaline är att ha en enhet 1 man i bredd, är t.ex. väldigt användbart för light cav att ställa sig i kongaled och dra in i sidan/rear för att slippa få många attacker på sig men fortfarande få de viktiga +1 charge +1 flank bonusen för combat, eftersom du får dra supporting attack från nr 2 så tappar du inte så mycket attacker själv.
Alternativt är att konga sig med en enhet som är stubborn eller unbreakable för att hålla uppe en deathstar enhet nästan i oändlighet.
(Tur 1 står champion längst fram och du kan bara slå ihjäl honom och ingen annan, följande turer har du 6 pers som får slå som max och då tar det tid att hacka ner 20 stubborn/unbreakable killar)

Konga-diskussion vill jag dock att det startas en ny tråd om och inte diskuteras här.

#5 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 321 Inlägg:

Postad 25 oktober 2010 - 16:16

Båda diskussionerna känns helt meningslösa, fanns massor av bajs man kunde göra i 7:th och folk hatade dem som gjorde det, lär inte vara någon skillnad här. Vad gäller reglerna tycker jag dom är tydliga, om GW ändrar så ändrar dom, förstår inte vad diskussionen kommer leda till?
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#6 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 25 oktober 2010 - 16:18

Har inte kongan blivit lite svårare att göra nu i alla fall när alla command models måste placeras i första ranken? smile.gif
Postad bild

#7 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 25 oktober 2010 - 21:06

QUOTE (Puritan @ Oct 25 2010, 17:16 ) <{POST_SNAPBACK}>
Båda diskussionerna känns helt meningslösa, fanns massor av bajs man kunde göra i 7:th och folk hatade dem som gjorde det, lär inte vara någon skillnad här. Vad gäller reglerna tycker jag dom är tydliga, om GW ändrar så ändrar dom, förstår inte vad diskussionen kommer leda till?

Jag vet inte heller vad den kommer leda till, men kände att jag ville ha lite pejl på vad folk tycker och tänker.
Reglerna är tydliga att man bara behöver stå i frontranken när man joinar enheten, men varför ens ha den regeln om man ändå kan kringgå den så enkelt med en reform?

Tanken är om vi vill ha ett hårt turneringklimat eller ett mer mjukt.

#8 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 015 Inlägg:

Postad 26 oktober 2010 - 06:22

QUOTE (Truant @ Oct 25 2010, 22:06 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tanken är om vi vill ha ett hårt turneringklimat eller ett mer mjukt.

Jag vill ha ett Lagom klimat något unikt för Sverige i flera hänseenden vilket jag tycker vi hade till stora delar de senaste 6 åren.
Det är blandningen jag är ute efter och ser jue hellre en lite snällare armékomposition som tillåter folk att ha chans att spela med olika sorters listor istället för tokoptade listor.
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#9 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 26 oktober 2010 - 06:28

Det är väldigt tydligt i reglerna var det är meningen att karaktärer ska stå. Att det finns kryphål är synd, ännu mera synd om det finns någon som på allvar tänker utnyttja dem.

Tveklöst alternativ 3.

#10 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 897 Inlägg:

Postad 26 oktober 2010 - 08:20

Fortfarande bara att gå in i närstrid så kan magikern inte kasta lika mycket magi. Även om magic missiles inte är så vanligt, men gå ur front arcen bara.

Slå ihjäl enheten? Skjut ihjäl enheten?

#11 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 26 oktober 2010 - 08:26

Tycker det verkar väldigt skumt att du ska vara tvungen att genomföra en specialreform eller lämna enheten med en annan karraktär för att få till det så att du får en karraktär i andraranken samtidigt som du har R&F i förstaranken. Är det inte rimligt att anta att GW skulle skrivit i reglerna att det är OK att placera en karraktär i andraranken om det var OK att göra det? Jag misstänker att alla förstår att detta är en miss från GWs sida, men det är sorligt att se att så många ändå tycker att det är OK att göra.

/H

#12 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 710 Inlägg:

Postad 26 oktober 2010 - 08:35

Håller med håkan till fullo. Det är ett uppenbart regelhål. Av nån anledning har folk blivit väldigt öppna med att utnytja hålen i 8th jämfört med vad man har varit tidigare. Det känns inte som den utvecklingen jag vill ha på de svenska spelarna...sad.gif

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#13 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 26 oktober 2010 - 08:38

Tycker det gick åt det hållet i slutet av 7:th också med allt snack om att man skulle spela helt enligt reglerna och klagande på Sw-faq tex när de inte tillät vissa saker. Jag tycker att man måste ha lite vanligt förnuft och inte alltid spela exakt efter regelboken.

#14 nialion

nialion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 556 Inlägg:

Postad 26 oktober 2010 - 09:01

Håller fullständigt med! Att spela RAW i denna typ av frågor är bara löjligt.

#15 kaleth the cruel

kaleth the cruel

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 490 Inlägg:

Postad 26 oktober 2010 - 09:19

Det svåraste nu i åttonde känns som att det finns fler prisvärda infanteri enheter som tas enbart för syftet att de är svåra/tar lång tid att ha ihjäl och därför kommer magikern sitta väldigt skyddad, jag tänker mig exempelvis Grey Seer i en stor råtthög. Ganska coolt men ändå väldigt svårt att plocka honom utan att kasta sniper spells.
Member of TRG.
Member of Västerås Warhammer.

#16 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 26 oktober 2010 - 12:09

QUOTE (Truant @ Oct 25 2010, 15:56 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Flogger @ Oct 25 2010, 15:38 ) <{POST_SNAPBACK}>

Nu har du dock inte citerat regelboken, det står trots allt:
"Once the unit is no longer in close combat, such characters automatically return to the front rank of their unit at the start of their following movement phase"

Vilket defenitivt syftar på karaktärer som begått en Make Way.

Ber om ursäkt, hade missat "such" där. I vilket fall förstår jag inte varför det debatteras, helt plötsligt blev det ännu bättre än vad det var innan! Jag hurrar och tackar och bugar! smile.gif

BSB och magiker i 2a ranken, varför är detta något som är "fel" enligt så många?
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#17 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 26 oktober 2010 - 12:20

BSB och magiker i 2a ranken, varför är detta något som är "fel" enligt så många?

För att du måste göra en massa specialmanövrar för att få till det. Detta leder mig till slutsatsen att detta är ett loop hole i reglerna och inte så som GW tänkt sig spelet. Annars hade de väl sagt att det är OK att placera karaktäerer i andra rank direkt?

/H

#18 Christoffer w

Christoffer w

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:

Postad 26 oktober 2010 - 12:21

Eftersom det står tydligt att karaktärer måste stå i frontranken när de joinar en enhet. Det står inte när enheten gör en reform, men i det här fallet är det väldigt tydligt hur gw menar att man skall spela.

Edit: ja ni fattar, jag är lite seg.

#19 Marshal

Marshal

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 624 Inlägg:

Postad 26 oktober 2010 - 13:40

Bara för att man kan spela på ett visst sätt innebär inte att man bör eller ska spela på ett visst sätt. Det är, i min mening, ganska tydligt vad reglerna avser och jag har stött på folk som spelat rent raw i denna fråga. Vill någon skaffa sig en fördel genom att bokstavstolka regeln finns det, i avsaknad av en FAQ eller ruling från turneringsarrangören, inget som hindrar denne att göra det.

Mina två cent är dock att man även vid en reform bör, noter ordvalet bör istället för ska, placera sina karaktärer i frontranken.

#20 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 321 Inlägg:

Postad 26 oktober 2010 - 14:40

QUOTE (Marshal @ Oct 26 2010, 14:40 ) <{POST_SNAPBACK}>
Bara för att man kan spela på ett visst sätt innebär inte att man bör eller ska spela på ett visst sätt. Det är, i min mening, ganska tydligt vad reglerna avser och jag har stött på folk som spelat rent raw i denna fråga. Vill någon skaffa sig en fördel genom att bokstavstolka regeln finns det, i avsaknad av en FAQ eller ruling från turneringsarrangören, inget som hindrar denne att göra det.

Mina två cent är dock att man även vid en reform bör, noter ordvalet bör istället för ska, placera sina karaktärer i frontranken.

Exakt samma som som gällde slingshot och kongatrick, de fanns med i reglerna men användes inte då det var osportsligt, man kan RAW:A hur mycket man vill men vissa saker bör man nog dra sig en funderare innan man gör.

Mvh
Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"