Hoppa till innehåll

Foto

Dreadded 13

• Please log in to reply
30 replies to this topic

#1 Melker666

Melker666

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 266 Inlägg:

Postad 09 juli 2015 - 06:56

Tjena! Frågan kom upp när jag spelade häromdagen, jag har både en grey seer och verminlord och eftersom de båda kAn byta en spell mot dreaded 13 undrar jag om båda kan ha den i samma game?
Alltså kan min greyseer och min verminlord båda ha dreadded samtidigt?

#2 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 09 juli 2015 - 07:19

Ja, det kan man. Curse of the horned rat funkar som signatur-spell för grey seers och verminlords

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#3 Melker666

Melker666

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 266 Inlägg:

Postad 09 juli 2015 - 08:13

Helvete va gött! :P

#4 Flopparn

Flopparn

Member

• Members
  • PipPip
  • 23 Inlägg:

Postad 09 juli 2015 - 23:19

Skaven cast values måste omarbetas :P

#5 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 11 juli 2015 - 00:01

Skaven cast values måste omarbetas :P

Well, vad hade du tänkt ändra 13th till? Slår du 5 tärningar finns det 2 kombinationer som gör att den går av utan misscast (55555 eller 55546), medans oddsen är något bättre på 6 tärningar men fortfarande kass. Enda sättet är ju typ antingen att medvetet slänga dubbel-sexa eller använda power scroll. Kan dock hålla med om att spellen är helt galen, men utan items händer den knappast utan misscast, och då riskerar dessutom din 240p greyseer alt 500p verminlord att flyga åt skogen. Höjer man den till tex 30+ gör det ju bara att man tar bort de små oddsen för att den faktiskt går av utan IF och tvingar fram medveten IF.

En stor lila sol är ju också 25+, men skillnaden där är att man kan ha den på en level 1a eller 2a, vilket är mycket lindrigare att offra.

Top Hat Painting <--- Hemsida!

All power to the great horned one!

#6 Katarsis

Katarsis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:

Postad 11 juli 2015 - 09:46

Slår du 5 tärningar finns det 2 kombinationer som gör att den går av utan misscast (55555 eller 55546)

Det finns många fler kombinationer av fem tärningar som kan ge slutresultatet 25 eller mer, samt så måste du ju bara komma upp i 21 på tärningarna. Borde nog bli bättre än 1/4 att få igenom den på fem tärningar om jag överslagsräknar lite (utan att ta hänsyn till misscasts).

#7 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 11 juli 2015 - 09:53

Slår du 5 tärningar finns det 2 kombinationer som gör att den går av utan misscast (55555 eller 55546)

Det finns många fler kombinationer av fem tärningar som kan ge slutresultatet 25 eller mer, samt så måste du ju bara komma upp i 21 på tärningarna. Borde nog bli bättre än 1/4 att få igenom den på fem tärningar om jag överslagsräknar lite (utan att ta hänsyn till misscasts).

Vilka kombinationer pratar du om då (kom ihåg att en kombation är en oordnad mängd, dvs 55546=56554; notera även att detta ska vara utan >1 sexor)? Sedan att du bara behöver 21 är ju faktiskt en sanning jag lyckades vifta bort, så det ökar ju faktiskt oddsen ganska rejält på både 5 och 6 tärningar. Det gör ju dessutom att du KAN klara det på 4 tärningar om du slår exakt 5556.

Hur som helst var min poäng att den vanliga taktiken att få av 13th är att antingen få dubbelsexa eller att använde en Power Scroll så du får ned den till 13+.

#8 Katarsis

Katarsis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:

Postad 11 juli 2015 - 18:38

(kom ihåg att en kombation är en oordnad mängd, dvs 55546=56554;

Nej.

dicediagram.jpg

#9 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 11 juli 2015 - 19:03

Nej.

dicediagram.jpg

Vad försökte du säga med den bilden?

#10 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 11 juli 2015 - 19:15

Nej.

dicediagram.jpg

Vad försökte du säga med den bilden?

Att varje tärning är unik när man räknar mängden kombinationer som kan ge ett givet resultat. Det finns 36 möjliga utfall när du slår 2D6. 3 av dessa kan bli 10 (5+5, 6+4, 4+6), inte 2 som du föreslår.
Dvs att 55546=56554, som du säger, är falskt.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#11 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 11 juli 2015 - 19:29

Precis, det är inte samma sak när man räknar kombinationer.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#12 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 11 juli 2015 - 19:55

En kombination ÄR en oordnad mängd (dvs för kombinationer gäller {1,2}={2,1} då det inte finns given ordning). Det ni pratar om är permutationer.

Och ja, jag är fullt medveten om att man måste räkna alla permutationer när man gör stokastiska beräkningar. Det enda jag frågade var vilken annan KOMBINATION man kunde slå för att få 25+ på 5 tärningar. Kändes extremt onödigt att skriva ut alla permutationer bara. :P

#13 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 11 juli 2015 - 20:33

Men du behöver ju bara slå 21 väl? 21+4=25

#14 Katarsis

Katarsis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:

Postad 11 juli 2015 - 20:33

Jag tror att jag talar för väldigt många figurspelare när jag säger att jag högvördigt struntar i vad det heter på något matematiskt språk; allt vi bryr oss om är det statiska utfallet. Slutsatsen jag tror att alla drog utav ditt första inlägg var att det är 2 på väldigt många att få in Dreadded utan IF, vilket inte stämmer. Och, nej, du hade inte behövt skriva ut alla permutationer; du hade bara behövt skriva ut något relevant som spelare hade kunnat relatera till, ett statistiskt utfall t.ex. 

@Hawk: Ja, det är redan konstaterat. Nu för vi ett semantiskt flame-war istället. 

Edit: Känner mig för övrigt sjukt trollad. Kudos Noxer, kudos. 

#15 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 11 juli 2015 - 20:48

Jag tror att jag talar för väldigt många figurspelare när jag säger att jag högvördigt struntar i vad det heter på något matematiskt språk; allt vi bryr oss om är det statiska utfallet. Slutsatsen jag tror att alla drog utav ditt första inlägg var att det är 2 på väldigt många att få in Dreadded utan IF, vilket inte stämmer. Och, nej, du hade inte behövt skriva ut alla permutationer; du hade bara behövt skriva ut något relevant som spelare hade kunnat relatera till, ett statistiskt utfall t.ex. 

@Hawk: Ja, det är redan konstaterat. Nu för vi ett semantiskt flame-war istället. 

Edit: Känner mig för övrigt sjukt trollad. Kudos Noxer, kudos. 

Det var inte det att jag ville starta en matematisk argumentation. Det jag ville säga var bara att det är små odds att få av 25+ på 5 eller 6 tärningar, och sedan började folk säga att jag hade fel i att en kombination har en ordning, vilket inte är fallet. Förstår att många inte uppskattar matematiskt språk osv, men svårt att hjälpa när man är halvvägs till en civilingenjörsexamen. :P

För övrigt insåg jag dessutom att jag missade en kombination, nämligen 65555, så där svarade jag väll på min egen fråga. ^^

Edit: Och ja, man måste bara slå 21, se hela diskussionen är helt off i vilket fall...

#16 Legion

Legion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 130 Inlägg:

Postad 12 juli 2015 - 04:46

Så slutledningen blir alltså att du drog igång en helt onödig diskussion som ingen hade frågat om, för att komma till slutsatsen att den inte var relevant alls ändå? ;)

#17 Tyrgrim

Tyrgrim

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 220 Inlägg:

Postad 12 juli 2015 - 10:05

Men resten av oss fick titta på fina siffror och lära oss nya ord iaf!
- Peter Sundberg

#18 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 12 juli 2015 - 11:44

Well, rent tekniskt var det Katarsis som började debattera, men ja, ni fick lära er massa fancy ord helt i onödan! :D

#19 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 097 Inlägg:

Postad 12 juli 2015 - 14:09

Sjukt dålig på matte - etta på rankingen.

Nuf said.

#Ödmjuk

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#20 Katarsis

Katarsis

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 573 Inlägg:

Postad 13 juli 2015 - 07:28

Av ren nyfikenhet, vad kan jag nu dra för slutsater av att vi nu vet att det bara finns tre kombinationer av fem tärningar som resulterar i summan 25 eller mer (utan dubbel-sexor)? Följer det typ samma fördelningskurva som permutationer?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar