Hoppa till innehåll

Foto

När Kommer Kompen?!

• Please log in to reply
43 replies to this topic

#1 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 647 Inlägg:

Postad 09 oktober 2017 - 22:05

När kommer kompen?!

Vi är nog flera som saknar att spela de snällare listorna som gick att bygga med kompmallen / subjektiv kompsättning.
Någon som har tänkt nått på detta?

En del arméer upplever jag som inte ens har spelat så mycket som sämre än andra. T.ex. Warriors och Empire och en del andra som bättre, typ Ogre, Beastmen och Demoner.

Även inom varje armé kommer det nästan alltid finnas skillnader i vad som är ett bra val och inte. Här har vi från GW:s 8:onde till T9A blivit mycket mera balanserat, men ärligt talat hur många spelar med säg spjutalver idagens meta?

Kompmallen gjorde att det fanns flera olika typer av turneringar, högkompde och lågkompade, tröskelkomp och extra poäng m.m. Listbygget blev lite mer intressant då, men också krångligare ska tilläggas.

Vore kul om någon turnering testade att köra med komp i någon form.

Har hört rykten om en med procentsatser på de olika slotsen du kan välje (core, monster, skytte hjältar m.m.)

Hade postat denna i kompmallen tråden men det verkar vara låst.

Don't play with fire, play with trees!

#2 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 871 Inlägg:

Postad 09 oktober 2017 - 23:43

Halva grejen med 9th är ju just att det inte ska vara någon komp - utan att spelet ska vara balanserat som det är. Vilket dom lyckats fantastiskt bra med om man frågar mig!
Men visst finns det arméer som är lite sämre än andra. I synnerhet DE och EoS, men även SE, utgör väl det klara bottenskrapet, men Warriors hör inte dit.
Och visst finns det enheter som är fantastiskt dåliga fortfarande.

Jag kan dock känna lite som du, att armébygget var lite mer dynamiskt i 8th iom kompen - det kan jag också sakna! Man kunde se vissa helt galna saker. Some good, some bad =)
Men någon komp kommer det inte finnas, då det går emot hela konceptet med 9th.

Sen är det ju en ny uppdatering på gång - men jag vet inte riktigt när den kommer. Någon sade något om december, men någon mer insatt kanske kan svara på det?

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

Forward, Onward, March!

#3 Tyrgrim

Tyrgrim

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 109 Inlägg:

Postad 10 oktober 2017 - 09:05

8e med komp  :wub:

- Peter Sundberg

#4 Lagerlöf

Lagerlöf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 533 Inlägg:

Postad 10 oktober 2017 - 09:49

Kommer ingen komp. Om du inte gör den själv :D

#5 Marrcus Oestling

Marrcus Oestling

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 501 Inlägg:

Postad 10 oktober 2017 - 10:32

Helt klart med dynamiskt tidigare. Jag satt för inte alls länge sedan och byggde ihop 9th-listor. Det som slog mig var hur oinspirerande jag fann det. Det mesta är mellanmjölk, kombos i stort sett borttagna, de flesta arméer gör ungefär samma saker. 

Allt är mer balanserat, helt klart, men det har genomförts på bekostnad av spelglädjen. 

//Sveriges trevligaste Warhammerspelare

Svensk mästare 2012 - OnG
Svensk mästare 2016 - SA

ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2016

ETC Team Sweden 2017

#6 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 871 Inlägg:

Postad 10 oktober 2017 - 10:41

Delar din känsla Mackan.

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

Forward, Onward, March!

#7 Tyrgrim

Tyrgrim

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 109 Inlägg:

Postad 10 oktober 2017 - 13:14

100%. Mellanmjölk beskriver känslan perfekt.

- Peter Sundberg

#8 Jaernhans

Jaernhans

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 58 Inlägg:

Postad 10 oktober 2017 - 14:05

Saknar också skojfaktorn i spelet just nu men det lär väl bli bättre när 2.0 kommer ut.

#9 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 10 oktober 2017 - 15:05

Jag håller med om att 1.2 och 1.3 är lite trista att spela men jag ser dem som något tillfälligt i väntan på 2.0. Som många andra hade jag föredragit om de fryst spelet vid version 1.1 i stället men det ansågs ju av juridiska skäl vara en för stor risk. Nu gäller det bara att 2.0 betan släpps som utlovat i slutat av året och att gänget bakom faktiskt fattar att de inte kan göra om allt en gång till så vi blir sittande med en halvtrist 2.x version i väntan på 3.0 som utlovas fixa allt och bli roligare att spela.

(Mitt spelande och målande är rätt mycket på paus i väntan på 2.0. Jag åker på en och annan turnering för att inte tappa kontakten med hobbyn men det är det)

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#10 mungojerrie

mungojerrie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 007 Inlägg:

Postad 10 oktober 2017 - 21:46

Håller helt med. Saknar kompen med jättar som pluskomp så då körde man två.. spawns som diverters och märkliga spam av grejer där man hittade något hål.
Johannes Einemo
HYMS

#11 Moment

Moment

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 407 Inlägg:

Postad 11 oktober 2017 - 06:41

Till nästa turneringsarrangör som vill göra något speciellt:

Slopa vanliga reglerna med procent och gör såhär:

Överskrider du en kategoris % som inte är core: addera 10% av vad du spenderat på den kategorin till totalpoängen. Spenderar du mer än % core på core: dra av 10% av skillnaden mellan det du spenderade och det det du måste spendera.

Slopa alla max X in army

#12 Foxen

Foxen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 540 Inlägg:

Postad 15 oktober 2017 - 11:22

Helt klart med dynamiskt tidigare. Jag satt för inte alls länge sedan och byggde ihop 9th-listor. Det som slog mig var hur oinspirerande jag fann det. Det mesta är mellanmjölk, kombos i stort sett borttagna, de flesta arméer gör ungefär samma saker. 

Allt är mer balanserat, helt klart, men det har genomförts på bekostnad av spelglädjen.

Detta är till stor del varför jag tröttnade..

// Elias Roos

Rogue Trader
WoC, TK, OnG

#13 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 333 Inlägg:

Postad 15 oktober 2017 - 14:17

Detta är till stor del varför jag tröttnade..

Håller helt med. Det samt denna oerhört långa väntan på 2.0, då man känner att allt ligger i limbo i väntan på något annorlunda

Sebastian Lindblad

LBK

Vampire Covenant, Saurian Ancients, Dread Elves

#14 Ranie

Ranie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 177 Inlägg:

Postad 16 oktober 2017 - 07:29

Till nästa turneringsarrangör som vill göra något speciellt:

Slopa vanliga reglerna med procent och gör såhär:

Överskrider du en kategoris % som inte är core: addera 10% av vad du spenderat på den kategorin till totalpoängen. Spenderar du mer än % core på core: dra av 10% av skillnaden mellan det du spenderade och det det du måste spendera.

Slopa alla max X in army

Har funderat på något liknande typ:

Komp = varje 2 % du överstiger core gränsen med - varje % du överstiger (icke core) gränser med

Vill egentligen bara ha ett sätt för turneringar/matcher att skilja sig från varandra och komptröskel på detta eller VP/kompdiff skulle kunna åstadkomma det.

#15 LifeEnder

LifeEnder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 333 Inlägg:

Postad 17 oktober 2017 - 20:11

Lättast för att förändra metat och listbyggen är nog ändå att arrangören väljer ett scoring-system som promotar fluffiga och roliga listor. Exempelvis att utöver vanliga BP för matchen, så inkludera mycket poäng i framförallt sportsmanship.

Detta kan då göras på att låta varje spelare betygsätta sina motståndare, exempelvis i kategorier som listans hårdhet och hur rolig motståndaren var att spela mot med mera. Dessa poäng bör då väga lika tungt som inspelade BP. :)

Sebastian Lindblad

LBK

Vampire Covenant, Saurian Ancients, Dread Elves

#16 Jaernhans

Jaernhans

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 58 Inlägg:

Postad 17 oktober 2017 - 20:31

Fast kanske är det en inställningsfråga till vad man själv får ut av spelet det handlar om?
Om man åker på turnering med en "bra" lista och tror man ska placera sig så blir det rätt tråkigt när man inte gör det och en viss tillfredsställelse när man faktiskt placerar sig väl (antar jag; har inte testat).
Om man åker på en turnering för att ha kul med grejer man gillar, sk "dålig/fluffig/rolig" lista, och inte placerar sig så är det lite mer skitsamma och om man faktiskt placerar sig skapligt känns det helt fantastiskt.

Jag är definitivt mot komp i 9th trots att jag skulle tjäna på det med mina sk suboptimala väl av listor. Gogo Doom-Bell!! :D

#17 Jakethefake

Jakethefake

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 006 Inlägg:

Postad 17 oktober 2017 - 21:33

Jag saknar kompen. Variationen och utmaningen var väldigt rolig. En turnering var komp 5-8, en annan 15-20. Fantastiskt kul.

9th age är bra, men lite charmlöst - just nu. Sen hatar jag alla 0-1.
Always be yourself. Unless you know Transformation of Kadon. Then always be a Mountain Chimera.

#18 Ranie

Ranie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 177 Inlägg:

Postad 18 oktober 2017 - 08:18

Lättast för att förändra metat och listbyggen är nog ändå att arrangören väljer ett scoring-system som promotar fluffiga och roliga listor. Exempelvis att utöver vanliga BP för matchen, så inkludera mycket poäng i framförallt sportsmanship.

Detta kan då göras på att låta varje spelare betygsätta sina motståndare, exempelvis i kategorier som listans hårdhet och hur rolig motståndaren var att spela mot med mera. Dessa poäng bör då väga lika tungt som inspelade BP. :)

Tror tyvärr inte på subjektiv komp på plats under en turnering för då vet ingen vad de får på förhand.

Ett enkelt sätt för turneringsarrangörer att påverka listbyggandet och få folk att variera sina listor är vad jag skulle vilja ha, helst genom att tvinga spelare att göra nya val under listbygget med god information om vad valet innebär. 

(Variera poängsumma funkar till viss del men går inte hela vägen för mig)

#19 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 109 Inlägg:

Postad 18 oktober 2017 - 08:58

Jag som arrangör är sugen testa något sådant som Raine skriver i framtida singeltuneringar  dock nästa som arras i vår är tagteam.

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#20 Tyrgrim

Tyrgrim

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 109 Inlägg:

Postad 18 oktober 2017 - 09:50

Tvång är ju inte precis roligt. Och det var ju det som var en av anledningarna att kompen var så briljant. Man hade möjligheten att ta något man verkligen ville ha, sen var man bara tvungen att kompensera för det.
Det var mjuka restriktioner kontra hårda restriktioner, vilket imo nästan alltid är en överlägsen form av speldesign.
- Peter Sundberg

1 användare läser detta ämne

1 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar