Hoppa till innehåll

Foto

Nya Skaven, Nya Regelfrågor/hål

• Please log in to reply
179 replies to this topic

#121 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 30 november 2009 - 10:39

Precis som du så tycker jag att vi hakar upp oss på detaljer och gör det svårare än det behöver vara, fast min åsikt är skild från din då jag anser att man bör använda den som spawn, abomb och allt annat i hela spelet som har random movement
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#122 Dante82

Dante82

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Postad 30 november 2009 - 11:26

"Vi" (sveriges spelbas) kommer inte kunna enas om hur doomwheelet ska hanteras. Det må uppstå lokala konsensus och kanske något i den s.k. swfaqn så småningom men det lär bli upp till varje turneringsarrangör att berätta hur det ska spelas under deras turnering fram tills GW har sagt hur det ska vara.

#123 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 30 november 2009 - 12:03

Tycker det Göran säger låter helt rimligt (oavsett hur rätt det egentligen är) och att vi egentligen inte behöver ta ställning förutom att köra på ett specifikt sätt tills GW får tummen
ur eller kanske Direwolf kommer med någon förklaring.
Det kan inte vara upp till turneringsarrangörerna om WPS används eftersom jag antar att kompsättningen kommer att bero på vilka
regler som används.
Har själv ingen åsikt i frågan, men tycker att alla oklarheter bör bestämmas på samma sätt tills något annan information uppkommer.

Om det är så svårt att bestämma låt då helt enkelt alla turneringsarragörer rösta och låt den vinnande förklaringen råda för stunden.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#124 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 30 november 2009 - 15:11

QUOTE (goranfarm @ Nov 30 2009, 10:17 ) <{POST_SNAPBACK}>
(och jag tror inte att hjulet ska dubbla sin move när det chargar, det faller på sin egen orimlighet)

Göran

Det är det starkaste argumentet för att den inte ska behöva declare charge, allt som chargar går dubbla sin movement förutom flyers, klara regler i regelboken gällande det. Om det inte skulle vara så däremot, om den då får failed charge, går den 3D6/2 eller? Eftersom man går halva sin charge range då?

Jag tror man kollar om den når, och om den gör det så får man charga om man vill och fienden får göra charge reactions som vanligt, precis som när annat som går i compulsory chargar.
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#125 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 30 november 2009 - 15:22

Blir det inte bara att den går den distans som man kastade? Spawn halverar väl inte heller sin move bara för att de inte kom fram?
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#126 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:

Postad 30 november 2009 - 15:45

jo, fast spawns deklarerar inte sin charge.

Det tråkiga med att den kan deklarera charge, då på allt inom 18" (eller 36") är ju att motståndaren måste ta Terror test och behöva bestämma en charge reaction trots att man kan missa chargen med upp till 15"
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#127 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:

Postad 30 november 2009 - 15:47

QUOTE (Flogger @ Nov 30 2009, 15:11 ) <{POST_SNAPBACK}>
(och jag tror inte att hjulet ska dubbla sin move när det chargar, det faller på sin egen orimlighet)

Göran

Det är det starkaste argumentet för att den inte ska behöva declare charge, allt som chargar går dubbla sin movement förutom flyers, klara regler i regelboken gällande det. Om det inte skulle vara så däremot, om den då får failed charge, går den 3D6/2 eller? Eftersom man går halva sin charge range då?

Jag tror man kollar om den når, och om den gör det så får man charga om man vill och fienden får göra charge reactions som vanligt, precis som när annat som går i compulsory chargar.

Som bl.a Göran skriver, ingen vits att gå in på smådetaljer, inte heller egentligen nån vits med att diskutera detta, det är en errata på g, bäst att låta arrangörerna göra nått eget eller följa det som SweFAQ bara beslutar, kvittar åt vilket håll man går, behövs bara en regelformulering innan GW spottar ur sig nått vettigt.

//Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"

#128 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 30 november 2009 - 16:07

QUOTE (Kasczei @ Nov 30 2009, 15:45 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det tråkiga med att den kan deklarera charge, då på allt inom 18" (eller 36") är ju att motståndaren måste ta Terror test och behöva bestämma en charge reaction trots att man kan missa chargen med upp till 15"

Testa att läsa Terror-sektionen på sidan 51 i regelboken.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#129 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:

Postad 30 november 2009 - 16:35

Ja, det kanske jag borde ha gjort innan *gömmer sig*

#130 goranfarm

goranfarm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 Inlägg:

Postad 30 november 2009 - 18:43

QUOTE (Kasczei @ Nov 30 2009, 10:39 ) <{POST_SNAPBACK}>
Precis som du så tycker jag att vi hakar upp oss på detaljer och gör det svårare än det behöver vara, fast min åsikt är skild från din då jag anser att man bör använda den som spawn, abomb och allt annat i hela spelet som har random movement

Problemet är att på alla de andra grejerna står det specifikt vad som händer om de går in i en fiende. Hade hjulet varit den enda random move enheten i boken hade man kunnat tänka sig att författaren bara missat det men nu när abominationen har den vanliga formuleringen och hjulet inte har det tolkar jag det som att det inte är tänkt att hjulet ska fungera likadant.

När det gäller att den inte dubblar sitt charge move kan jag inte komma med så mycket regelcitat eftersom det inte riktigt finns förklarat hur det ska gå till. Som jag ser det är hjulet en slags kombination av en compulsory-move enhet och en vanlig enhet men de har inte riktigt förklarat hur detta ska gå till och då tycker jag det är upp till warhammersverige att hitta en rimlig lösning som de flesta kan acceptera.

Jag tycker att min lösning är det vettigaste sättet att lösa det utan att göra hjulet för bra eller för dåligt. Jag har visserligen valt en tolkning som gör hjulet en gnutta vekare men det är fortfarande en mycket bra pjäs. Jag har tänkt starta en skavenarmé nånting framöver och då vill jag gärna kunna använda hjulet utan att behöva skämmas allt för mycket.

Göran

#131 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 036 Inlägg:

Postad 30 november 2009 - 18:54

Tycker din lösning funkar bra tills GW inser att dem inte skrivit klart boken. laugh.gif
Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#132 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 30 november 2009 - 19:26

QUOTE (goranfarm @ Nov 30 2009, 18:43 ) <{POST_SNAPBACK}>
Problemet är att på alla de andra grejerna står det specifikt vad som händer om de går in i en fiende. Hade hjulet varit den enda random move enheten i boken hade man kunnat tänka sig att författaren bara missat det men nu när abominationen har den vanliga formuleringen och hjulet inte har det tolkar jag det som att det inte är tänkt att hjulet ska fungera likadant.

Det är i mina ögon inte ett tillräckligt hållbart argument.
Det finns flera armé/regelböcker där terminologi och förklaringar inte är konsekvent, det här är inte det första fallet.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#133 goranfarm

goranfarm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 Inlägg:

Postad 30 november 2009 - 20:03

QUOTE (Falkman @ Nov 30 2009, 19:26 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (goranfarm @ Nov 30 2009, 18:43 ) <{POST_SNAPBACK}>

Det är i mina ögon inte ett tillräckligt hållbart argument.
Det finns flera armé/regelböcker där terminologi och förklaringar inte är konsekvent, det här är inte det första fallet.

Visst finns det många ställen där GW är inkonsekventa men det här är det första enheten som går i compulsory fasen som inte har med den där standardtexten om vad som händer när den går in i en fiende. Och just att det finns två enheter i samma bok som går i compulsory fasen men att de ändå har olika regler för det tycker jag tyder på att det är meningen att de ska fungera olika.

Göran

#134 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 30 november 2009 - 22:25

Lite som att det finns ett baner där det står "one use only" och på samma sida har vi stormbanner där det inte står? Jag skulle inte läsa in för mkt i det faktum att abomben har liknande regler, kan likagärna varit en helt annan praktikant på GW som fick skriva den sidan. smile.gif Jag tycker dock att ditt förslag på hur man spelar med hjulet låter helt ok.

#135 goranfarm

goranfarm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 Inlägg:

Postad 01 december 2009 - 00:00

QUOTE (Zavratatar @ Nov 30 2009, 22:25 ) <{POST_SNAPBACK}>
Lite som att det finns ett baner där det står "one use only" och på samma sida har vi stormbanner där det inte står? Jag skulle inte läsa in för mkt i det faktum att abomben har liknande regler, kan likagärna varit en helt annan praktikant på GW som fick skriva den sidan. smile.gif Jag tycker dock att ditt förslag på hur man spelar med hjulet låter helt ok.

Point taken. Men när det gäller storm banner verkar det ju bara vara en textsnutt som försvunnit. Reglerna för hjulet däremot är skrivna helt annorlunda jämfört med andra enheter som går i compulsory fasen.

Göran

#136 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 455 Inlägg:

Postad 01 december 2009 - 00:18

SWfaq pratade lite om hjulet idag, och vi lutar åt tolkningen att den declerar charges som alla andra, DVS på detta sättet:

Hjulet declarear charges mot någonting det kan se precis som de flesta andra units. När alla charges är declareade och responses är gjorda slår man hur långt hjulet går. (och jag tror inte att hjulet ska dubbla sin move när det chargar, det faller på sin egen orimlighet) Hjulet flyttar i compulsory moves fasen, chargar det själv maximerar det antalet stridande som vanligt, chargar det tillsammans med andra enheter lämnar det plats för dem också. Sedan flyttas alla andra chargers i move charge delen. Hjulet får pivota en gång under sitt charge move och måste sluta i samma arc som det började i. Om hjulet inte chargar går det som vanligt fast med sin random movement. Eftersom hjulet kan pivota hur många gånger som helst under sitt move kan det i praktiken gå 3d6" eller kortare.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#137 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 454 Inlägg:

Postad 01 december 2009 - 01:07

håller med att ovanstående är det vettigaste sättet att spela på (Därför är jag beredd att sätta pengar på att det inte kommer stå så i GWs faq). Det är det eller spawn moment. Allt annat blir krångligt/direkt brutet och skaven behöver verkligen inte en enhet till som får charga 360.

Visst finns det tvetydiga saker i andra regler men det här är första gången jag ser en enhet där jag inte ens kan hittat ett sätt att tolka reglerna som inte blir en självmotsägelse.

Jag tror att det vi ser här är ett tecken på att GW tänker ändra chariot reglerna i 8:th. Doom wheelen är troligen skriven efter hur chariots kommer funkar from Augusti nästa år. (Det var liknade saker i demonboken till 40k. den släpptes ett par månader före 5:th edition och hade ett par saker i sig som var direkt skrivna för de nya reglerna och vara helt obegripliga när man försökte tolka efter 4:th edition. )

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#138 Crispus

Crispus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 173 Inlägg:

Postad 01 december 2009 - 22:44

Jag tycker Görans "tolkning" av hur Hjulet ska fungera är bra, bortsett från en del.
Om hjulet chargar tillsammans med en annan enhet så kommer man inte i compulsory moves fasen att veta ifall de andra enheterna når fram till det önskade målet (eftersom man inte mäter för "vanliga" enheter förr än i nästföljande sub-fas). Alltså borde inte Hjulet "dela utrymme" med andra enheter. Jag tror att det finns risk för att man krånglar till det i onödan om Hjulet ska dela plats med andra enheter.

#139 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 01 december 2009 - 23:08

QUOTE (Crispus @ Dec 1 2009, 22:44 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag tycker Görans "tolkning" av hur Hjulet ska fungera är bra, bortsett från en del.
Om hjulet chargar tillsammans med en annan enhet så kommer man inte i compulsory moves fasen att veta ifall de andra enheterna når fram till det önskade målet (eftersom man inte mäter för "vanliga" enheter förr än i nästföljande sub-fas). Alltså borde inte Hjulet "dela utrymme" med andra enheter. Jag tror att det finns risk för att man krånglar till det i onödan om Hjulet ska dela plats med andra enheter.

Det går ju att lösa genom att helt enkelt mäta om den andra enheten når också. Det är ju endå inget som kan hända mellan att hjulet ska gå och att enheten ska gå.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#140 goranfarm

goranfarm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 Inlägg:

Postad 02 december 2009 - 14:53

QUOTE (Crispus @ Dec 1 2009, 22:44 ) <{POST_SNAPBACK}>

Om det är enda som är problemet med min tolkning så är jag nog ganska nöjd. Det där känns som en förhållandevis liten del som faktiskt går att lösa med sunt förnuft. Jag skulle nog gjort så att jag mätte vilka andra enheter som kommer fram och sen får hjulet anpassa sin placering beroende på om de andra kommer fram eller inte.

Spelar man så att hjulet går in och maximerar först och sen får de andra gå in så blir det ju lite konstigt. Flera modeller som annars skulle ha fått slåss hamnar i så fall inte i närstrid och då känns det som att man går ifrån regeln om att så många modeller som möjligt ska in i combat.

Göran

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar