Hoppa till innehåll

Foto

Frågor om WFB på Vinterslaget 2005

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
65 replies to this topic

#61 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 18 januari 2005 - 11:57

Nu har jag inte scenario reglerna men ..
Glöm inte Sylvania och grave counters när ni tittar på magic flux, jag sprang in i en sådan på min senaste GT. Jag föreslår samma regler för deras grave counters som för TK.

#62 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 18 januari 2005 - 12:10

QUOTE (petrus @ Jan 18 2005, 11:57 )
Nu har jag inte scenario reglerna men ..
Glöm inte Sylvania och grave counters när ni tittar på magic flux, jag sprang in i en sådan på min senaste GT. Jag föreslår samma regler för deras grave counters som för TK.

Kan bli svårt, då de inte slår några tärningar.

Jag är snarare inne på att lindra effekten något för TK (t ex om värdet blir 0 på grund av överflyttad etta är den fortfarande kastad och inte misslyckad).

#63 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 18 januari 2005 - 12:19

QUOTE (Anton @ Jan 18 2005, 11:41 )
Håller inte riktigt med. Jag förstör gärna möjligheten till en på förhand planerad magifas. Det är ju just den möjligheten som gör magitunga arméer tråkiga. Om man vet att man alltid kommer att kunna räkna med att slänga formel A, B och C med X, Y och Z antal tärningar, spelar man samma magifas om och om igen. Kan man inte det får man dels hitta nya vägar i magifasen, dels tvingas man använda andra element i armén.

Måste nog säga att har man lagt över 400 pts på magi så måste man veta att man får ut en viss effekt av det...att hitta nya vägar i magic fasen va tusan betyder det...inte kommer man börja använda andra spells för att man har mindre PD...de kommer bara antingen öka eller minska antalet PD till varje spell samt minska antalet spells som kastas...vilket gör främst Dispel Scrolls ännu bättre...men med den ökade dispel pölen så blir de nog dessutom större risk att bli dispellad...

QUOTE (Anton @ Jan 18 2005, 11:41 )
Jag föredrar nog att lämna över ettor, kanske även på DD om det gör det hela mer balanserat. Det tillför ju en liten risk med att ha mycket starkt magiförsvar också.

Nja dettta lämnar ännu mer åt turen och skapar en mer problem...snälla människor om ni vill begränsa magi...gör de på ett sätt så man kan förutse effekten och därmed veta innan man står på slagfältet hur man skall bygga sin lista...som de ser ut nu så kan man bara hoppas att motståndaren slår ettor...och att man själv har tur...vissa listor har ju faktiskt inte så mycket val när de gäller hur mycket magi de skall plocka med sig dessutom...

/Christian...som undrar varför han bryr sig...jo för att han skall spela VC på gothcon...och anton är gothcon arrangör...

#64 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 18 januari 2005 - 12:20

Du menar att man ska slå en tärning för varje marker och blir det en etta så kommer inga odödingar utan motståndaren får en DD istället?

Då borde man i sådana fall göra det för alla andra bound-items som används..ganska kul ändå, men väldigt "random".

Det borde räcka om VC-spelaren slår sina vanliga PD och räcker över dessa som blir ettor. Problemet är ju annars att man aldrig slår någon träning för sina gravemarkers (eller andra boundspells för den delen). Fast då det skulle hända sällan (1 gång på två rundor i snitt) kanske det inte skulle vara så obalanserat...

#65 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 18 januari 2005 - 12:40

Tycker det låter ganska bra. En tärning för allt som normalt inte slår några, på en etta misslyckas den.

Förhoppningsvis är det här sista året någon behöver bry sig om vad jag tycker. Sen ska jag bara spela turneringar och svälja alla knäppa komp- och turneringsregler folk hittar på med hull och hår! smile.gif

#66 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 18 januari 2005 - 17:53

jaha här står man och ser lite dum ut för att man hoppar in i en diskusion utan att läsa all bakgrunds information.

Om man inte slår för dispell dice så tjänar inte sylvania lika mycket på scenariot som de gör i den vanliga magic flux.
Liten fördel har de dock endå eftersom deras grave markers är opåverkade, jag skulle föreslå att de får slå en d6 per counter och om det blir en 1:a (eller tom en 2:a beroende på hur högt man vill värdera pl 4)
så blir det ingen spell.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar