Hoppa till innehåll

Foto

Battle Report: Getabockar

• Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 01 mars 2011 - 12:58

Jag har verkligen gillat Beasts sedan WD-listan 2004(?) och haft dem som min huvudarmé. Dagens Beasts anses usla av "internet wisdom" vilket gör att det är bara roligare att försöka klämma ur mesta möjliga nytta. Sålunda for de till Halmstad med människoallierade (WoC).

GBS (Beast), lvl 4, Jagged Dagger, 4+ ward, Stubbornhatt, Xhw och +1 Ini
Wargor BSB, +2 Scaly skin, Hva, Shield och Beastbanner (+1 Str)

2 x 8 Ungor skirmishers
2 x 5 Warhounds
2 x Tuskgor chariot
29 Ungor Spearmen, Shield, FC
40 Gor, Xhw, FC

5 Centigor
2 Razorgor
2 x 5 Harpier, Scout

Giant
-----
Sorcerer (Fire), Lvl 2

20 Marauders, Flails, FC
5 Marauder Horsemen, Flails

3 Chaos Ogres, GW, Champion

Match 1 Björn Halvarssons Skaven & Skaven

Björn hade spelat tre matcher i åttonde och limmat ihop sin Abomb kvällen innan, men var lika glad för det. Dessutom hade han lämnat slavarna hemma så armén var väldigt kompakt. Vi pratade strunt och hade kul en hel del, men det blev lite chock när Wedding kom och sa att det var en halvtimme kvar när vi var i runda två! Matchen var inte så händelserik förutom en rolig mexican standoff i hörnet när mina Marauder flails ambushar in, får eldbuffen slängd på sig och gör sig beredda att ta sig an Abomben. Det var ju detta de var inhyrda för! Tyvärr missar vi båda en hög regler här och slår Terror för dem som de naturligtvis missar och springer av. Egentligen ska de ju inte ens slå mot random movement och om de hade slagit så hade de fått slå om eftersom terror är en sorts paniktest nu för tiden. Istället blev vi båda besvikna. I övrigt pucklar vi på varandra lite lagom.

9-11

-----------

Match 2 Christoffer Rosenvik LM & LM

Christoffer satsade på en bred linje Saurusar och Lore of Light. Det är säkert en bra idé om man inte har sådan otur att ens padda sprängs av bordet på miscast runda 2. Jag är imponerad av hans lugn inför en sådan hemsk motgång. Föga förvånande sprang getterna över hans armé efter det, men det lämnade en sur eftersmak i munnen. Jag hoppas han hade bättre tur vidare i turneringen.

16-4

------------

Match 3 Christian Mattsson Bre & Bre

Jag valde Defender för att jag tänkte att jag hade så mycket offertrupp att jag kan uppehålla honom länge nog. Det stämde ganska bra, men jag är inte vaken nog att se en flank charge, eller rättare sagt: Christian är en bättre spelare och han lyckas rensa upp mina sista försvarare runda tre. I övrigt byter vi mjuka slag och hinner till runda 4 där mina Ungorspjut får en rearcharge på ett knightblock som de dessutom springer ner! Trots det komediögonblicket har getterna klantat bort scenariot (eller egentligen deras förrädiska allierade!) och förlorar på totalpoäng trots att de dödat mest. En del av det berodde på Christans ulsa armour saves. Riddarna föll som käglor mot kortbågeld och andra patetiska hot. Inte helt rättvist.

8-12

--------------

Match 4 Tobias Linde Skaven & Skaven

Tobias hade en rolig blandning av alla möjliga val i Skavenboken. Tyvärr så lyckas han plaguea halva mitt Ungorblock och Gorhorden runda ett vilket tvingar mig att gå i försvarsmode. Jag avskyr verkligen när tärningar bestämmer för mycket. Turen vänder dock när hans alla weapon teams och övrigt artilleri inte kan slå annat än misfire resten av matchen. Hans Ratogres decimerar resten av Gorhorden till kostnad av sig själva och i övrigt jagar vi varandras billiga störtrupp över resten av bordet. Hans Abomb äter upp min jätte och klarar ett boostat Amber spear sista rundan. Annars inte så spännande. Tobias spelar klart bättre än mig och hade säkert vunnit mer om vi inte hade hunnit till endast runda 4.

10-10

--------------

Match 5 David Talmid Demoner & WoC

Jag såg fram emot en matchning mot demoner, då de är en av de svåraste mot getter. Min plan var att ignorera och diverta bort 2 av hans 3 hordes och döda så mycket stör trupp som möjligt. Jag väljer hans Plague bearers som mål och slår elva tärningar som power dice. Min plan är att buffa Wyssans (+1 Str och T) samt Savage form (+3 attacker & Str på karaktärer) och Cursa Anraheir (-1 to hit). David har bara en liten lvl 1 eldsorcerer som försvar. Går bara Wyssans in kommer jag att döda 9-10 demoner enbart med Gors och eftersom hans block bara är 28 stort kommer det implodera. Men Tzeentch själv måste ha haft ett finger med för såklart slår jag 1,1,3 och failar första magin. Blä. Demonerna tar följaktligen inte så mycket däng och hans Blood Letters hinner lätt fram för att vända striden. Till råga på allt så självmördar GBS sig själv rundan efter på miscast (Kanske i skam?). Föga förvånande utplånas varenda get ifrån bordet.

0-20
--------------

Förutom sista matchen så kändes det helt okej med Beasts trots vad som skrivs på nätet. Gorhorde med Beastbanner och potentiell buff kan ta sig an vad som helst och fungerade bra som centerblock. Dock hade jag för mycket klen störtrupp som bara sprang ivägen och orsakade panik plus att det behövs minst en vettig hammarenhet till. Jag blev inspirerad av alla stora block med big guys så jag tror att Minotaurerna ska få en ny chans jämte en liten Shadowshaman för att hantera höginitiativarméer. Till sist ska Ungorsen brytas upp och hamna i Ambush så att mina fantastiskt användbara Harpies inte blir så överarbetade. Tillbaka till ritbordet smile.gif

Vi synes på GothCon!

Förening: YLVA
Arméer: Beasts
Projekt: WE (när nya boken kommer)
Sålda: 2 x WE, 2 x Beasts, WoC, DE, O&G, LM och DoW

#2 Talmid

Talmid

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 229 Inlägg:

Postad 01 mars 2011 - 13:24

Mycket trevlig läsning, har bara 1 invädning min vän, det hade kvittat i vanliga fall men jag heter Daniel, Har en bror som heter David, han var inte med denna gång men han ska inte få credd för min spelning biggrin.gif

Han spelar för övrigt Wc och brukar ha en jämnare spelning en mig.

skippa dom fulla centaurerna nästa gång.... alkohol har inget att göra på turneringar tongue.gif

#3 Jacob.S@ISEN

Jacob.S@ISEN

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 155 Inlägg:

Postad 01 mars 2011 - 13:46

Trevlig battlereport! Tror absolut att Beastmen funkar fint i 8:e. På den brittiska turneringsscenen har en viss Mark Wildman placerat sig väldigt bra den sista tiden med Beastmen (listan är ungefär: 4 vanliga kärror, 1 Razorgor Chariot, 5 Harpies, 40 Gors, 20 Ungors, BSB, Beastlord med Crown of Command, Level 4 med +1 tärning för spellcasters, level 2, level 2). Ett annat listalternativ är närstridsbuilden med stort regemente med Minotaurer som vunnit lite turneringar i Nya Zeeland. Keep it up tongue.gif!

QUOTE (Talmid @ Mar 1 2011, 13:24 ) <{POST_SNAPBACK}>
skippa dom fulla centaurerna nästa gång.... alkohol har inget att göra på turneringar tongue.gif

Jag och David konstaterade att ännu en gång går det alldeles utmärkt att dopa sig inför dem två sista matcherna - tunnelseende kan ta en långt smile.gif!

/Jacob

#4 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 01 mars 2011 - 16:27

QUOTE (Talmid @ Mar 1 2011, 13:24 ) <{POST_SNAPBACK}>
Mycket trevlig läsning, har bara 1 invädning min vän, det hade kvittat i vanliga fall men jag heter Daniel, Har en bror som heter David, han var inte med denna gång men han ska inte få credd för min spelning biggrin.gif
Du ser, getterna kan inte göra en enda sak rätt när de möter demoner. Inte ens komma ihåg fiendegeneralens namn! laugh.gif

@Jacob: tack för uppmuntran. Jag lyssnade på Wildmans idéer på podcasten men har missat den Nya Zeeländska "utvecklingen". Food for thought.

Förening: YLVA
Arméer: Beasts
Projekt: WE (när nya boken kommer)
Sålda: 2 x WE, 2 x Beasts, WoC, DE, O&G, LM och DoW

#5 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 02 mars 2011 - 18:11

Intressant läsning. Verkar som om beastmen har några kompetativa builds dem med. Hade en armé med dem som nu är ute på vift i vårt avlånga land. Hoppas de tjänar sin nya herre väl smile.gif.
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar