Hoppa till innehåll

Foto

Alternativ komp

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
156 replies to this topic

#141 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 29 december 2004 - 13:15

QUOTE (Anton @ Dec 29 2004, 06:46 )
Allt kavalleri, utan begränsning.

Oki. Det kommer nog påverka få listor som har tillgång till fast cav att ta med ett block tyngre rytteri i sådana fall.

#142 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 29 december 2004 - 13:26

Stackars dvärglunsar

inga ogres, inget cav.

Låt vara att de får en del för ingen magi, men den som vill komma nån vart med denna komplista spelar ändå utan magiker(2 PD, 2DD)...vilket dvärgarna inte kan

#143 David.J@ISEN

David.J@ISEN

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 29 december 2004 - 13:58

Det största problemet med dvärgarna är att dom förlorar 9 komp-poäng om jag räknat rätt om dom köper Anvil of Doom... unsure.gif

#144 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 29 december 2004 - 15:57

Haha, det är ju rättvist smile.gif

Det är klart att vi måste införa -1800 komp i WPS på att ha med anvil of doom smile.gif

Skämt å sido, magidelen är generellt det allra största problemet med denna komplistan.

#145 David.J@ISEN

David.J@ISEN

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 29 december 2004 - 18:19

Jag tror faktiskt att mallen hade varit till det närmaste fullständig om man lagt till en fårhållandevis enkel punkt; subjektivitet. Sätt kanske +-5p på den subjektiva delen, sen är det upp till arangörerna att avgöra om armén är för hårt straffad eller kanske byggd efter kryphål.
Det borde inte bli särskillt jobbigt för arangörerna att kolla upp detta, man ser det rätt snabbt på armélistan som oftast ska lämnas in ett par dagar innan turneringen.

#146 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 29 december 2004 - 18:21

QUOTE (David.J@ISEN @ Dec 29 2004, 18:19 )
Jag tror faktiskt att mallen hade varit till det närmaste fullständig om man lagt till en fårhållandevis enkel punkt; subjektivitet. Sätt kanske +-5p på den subjektiva delen, sen är det upp till arangörerna att avgöra om armén är för hårt straffad eller kanske byggd efter kryphål.
Det borde inte bli särskillt jobbigt för arangörerna att kolla upp detta, man ser det rätt snabbt på armélistan som oftast ska lämnas in ett par dagar innan turneringen.

bra idé, och lämnar man inte in listan i tid får man automatiskt -5 =)
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#147 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 29 december 2004 - 18:30

Med ett subjektivitetsspann på +/- 5 så är det i princip subjektiv bedömning som gäller. Med subjektivitetens alla nackdelar.
En armé som får 15p enligt listan lär sällan ha givits mer än 20 eller mindre än 10p i en subjektiv bedömning. Men dessa fall begränsas isåfall till mellan 20 resp 10. Dock, hela subjektiva bedömningen görs ändå, med alla dess nackdelar.

En gång trodde även jag på iden att införa subjektiva tillägg/avdrag, men jag har kommit fram till att isåfall kan man lika gärna ha helt subjektiv bedömning.

#148 David.J@ISEN

David.J@ISEN

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 30 december 2004 - 13:59

Min tanke är att den subjektiva delen bara ska användas i extremfall. Det skulle på sin höjd röra sig om enstaka armélistor på en större turnering.
Med den subjektiva delen kommer kommer alla kryphål och buggar till det närmaste försvinna.

#149 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 30 december 2004 - 14:22

Visst, men då kommer frågan vem som skall bedöma vad som är extremt och inte. I princip att den som har haft fördel av regler klarar sig, den som har stor fördel klarar sig inte.

Det är inte helt trivialt att använda två olika bedömningsgrunder för olika personer och få det hjälpligt rättvist.

#150 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 30 december 2004 - 14:53

Fråga ang. kompmallen:
Räknas FCG som champ, banner & musican eller bara att man tar alla tillgängliga uppgraderingar som finns. Dvs, slipper man minus om man med OK tar tre enheter Gnoblars med groinbiter eller måste man lägga 20p per champ? Jag vill inte ha bonus, bara slippa minus.

Grejen med bonus för FC är ju annars att man tar en flagga. Det är det som förhindrar att man bara tar offerenheter pga VP.

En grej ang. magitärningar, borde inte Skaven warlocks som får lägga med tre tärningar men bara genererar en räknas som två PD?

Räknas spells från bound items som är one use only till antal PD?

#151 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 30 december 2004 - 15:27

QUOTE (Steffo @ Dec 30 2004, 14:53 )
Fråga ang. kompmallen:
Räknas FCG som champ, banner & musican eller bara att man tar alla tillgängliga uppgraderingar som finns. Dvs, slipper man minus om man med OK tar tre enheter Gnoblars med groinbiter eller måste man lägga 20p per champ? Jag vill inte ha bonus, bara slippa minus.

Grejen med bonus för FC är ju annars att man tar en flagga. Det är det som förhindrar att man bara tar offerenheter pga VP.

QUOTE (Anton @ Dec 28 2004, 14:58 )
Definitionen av FC får nog vara:

1) Alla Command-uppgraderingar måste tas
2) Det måste vara minst två

Jag tolkar hydran och kungshydran som samma val, inte för att jag vet exakt hur det är formulerat i reglerna för kungshydran, men den är absolut en uppgraderad variant av den vanliga.

Borde svara på fråga 1 =P
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#152 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 31 december 2004 - 10:05

QUOTE (Steffo @ Dec 30 2004, 14:53 )
En grej ang. magitärningar, borde inte Skaven warlocks som får lägga med tre tärningar men bara genererar en räknas som två PD?

Nej, det tycker jag nog inte.

Räknas spells från bound items som är one use only till antal PD?

Nej.

#153 David.J@ISEN

David.J@ISEN

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Postad 31 december 2004 - 13:50

Igentligen skulle jag vilja se att man ändrar FC till antal standarer i armén. För det första så hade man fått någon typ av bonus om man spelar med BSB, vilket är trevligt. Det hade nog blivit lite mer rättvist då en del arméer kan köpa billigare FC än andra. Med enbart standarer som hade man minskat skillnaden lite.
Dessutom så är det väl det viktigaste att folk har just standarer.
Så som det ser ut nu kan exempelvis slaves räknas som FC för 12pt om jag inte missminner mig. För att köpa FC till exempelvis OK kostar det 50pt.
Det finns säkert andra exempel än slaves.

#154 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 31 december 2004 - 14:08

eller så kan man som brett spelare köpa massa pesants med FC som inte tappar flaggor när de dör. Detta för att det egentligen inte är flaggor utan en tvätt lina med regimentets underkläder som fienden fångat!

/Johan R
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#155 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 073 Inlägg:

Postad 31 december 2004 - 14:49

Bra poäng där!

(Sedan så hoppas jag innerligt att RoRs i DoW-arméer räknas till de som har FC per automatik, då de redan har alla uppgraderingar i i grundkostnaden)

#156 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 03 januari 2005 - 14:45

Tyvärr så har detta system inslag av de första systemen(vilket inkluderade plus desto mer core man hade) som skrotades när Chaos och Skaven böckerna kom.
Det är möjligt att detta system tillåter mer 'temade' armeer som till exempel kavalleriarmeer, men varför ska vissa då bli diskriminerade.

Varför är det mer ok med att ta 3 Chaos Knights enheter medans 3 Cold one knights bestraffas. Finns fler exempel med tex chariots, fast cavalry etc.

Sedan har vi det fåniga när det gäller warmachines. Det är ok att ta en eller två likadana så länge det inte är rare. Så en empire gunline arme med alla special slots tagna av warmachines och rare av steam tank kan få fullt på variation medans en HE/DE arme med 2 RBT automatiskt är diskvalificerad pga av 2 RBT.

Personligen tycker jag inte om straff för repetition av princip även om jag inte drabbas av det (RBT undantag).
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#157 SajberToent

SajberToent

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 63 Inlägg:

Postad 13 februari 2005 - 13:21

Hmm.. Det ser mörkt ut för mina stackars Nurgle deamons, jag kör med två enheter plaguebearers (2x16) och bara en av dem har full command (BSB i andra) men jag kan trycka in en vanlig standard i den enheten så är det löst.
- Men det spelar inte ens ngn roll, för det är ingen skilldnad enligt kompsystemet om man har en eller två enheter med full command (finns inget annat i listan än plaguebearers som kan ha det heller).

Att få characters under 300 poäng i en demonlista är lättare sagt än gjort, jag ligger på 665pts med min nuvarande lista (herald BSB och prins).

För magin får jag iallafall lite poäng för, har bara en lvl 1, som jag förlorar 5 poäng för att ha, så om en turnering hade kört med detta kompsystemet så hade tagit bort den lvln på min prins. (jag förlorar juh både poäng för att ha 3 DD istället för 2 och att a 3 PD istället för två.

Warmachines är gratis poäng för en demon armé och det är alltid uppskattade gratis poäng.

Poäng för variation är ganska omöjligt att få med tanke på att nurgle har varken missile troops, 40mm ogre sized models eller cav (25x50).

Så mina demoner landar på 16 I comp, och det som jag skäms för att ha tagit får jag inga minus för (Unholy Icon, och en MoU prins med blade of ether+soulhunger combon bara för att få med furies). Jag vet inte, men det känns som att vissa listor får lida mkt under detta compsystemet.

EDIT: Med lite tweaks och ändringar med det systemet som kommer användas i år så kommer jag upp i 25 komp, tvingades dumpa furiesen och trycka in ett MoN på prinsen. Även i detta systemet så tjänar man galet mkt på att inte ha lvl 1 på sin prins, tjänade 4 komp på att inte ha det =P

För övrigt tycker jag systemet som körs i år är det bästa jag sett hittils, ser fram emot att spela med mina demoner laugh.gif

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar