Hoppa till innehåll

Foto

Skaven

• Please log in to reply
233 replies to this topic

#1 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 447 Inlägg:

Postad 04 februari 2012 - 21:59

Swedish Comp System

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#2 Richard Becker

Richard Becker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 753 Inlägg:

Postad 04 februari 2012 - 22:06

Tycker det är bra att ni ordnat till skaven, men just nu kompar night runners hårdare än clanrats vilket känns lite överdrivet. Night runners är verkligen inte bra. Det var fel som det var tidigare att man kunde spamma enheter i princip utan minus men nu är det nästan löjligt.

/R

#3 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 447 Inlägg:

Postad 04 februari 2012 - 22:13

Tycker det är bra att ni ordnat till skaven, men just nu kompar night runners hårdare än clanrats vilket känns lite överdrivet. Night runners är verkligen inte bra. Det var fel som det var tidigare att man kunde spamma enheter i princip utan minus men nu är det nästan löjligt.

Du menar med slings va? För annars är det ju samma komp.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#4 Richard Becker

Richard Becker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 753 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 07:29

Prec

Du menar med slings va? För annars är det ju samma komp.

Precis. Fast även på samma komp som clanrats (d.v.s. utan slings) så är de inte värda det, det är ett dåligt val för skaven.

/R

#5 Arclight79

Arclight79

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 05 februari 2012 - 19:45

Tycker att minuset på chieftains efter första borde vara utöver BSB så att man inte straffas ytterligare 1 på att ta BSB.

#6 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 879 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 15:38

Kommer inte Plague claw undan lite billigt jämfört med andra warmachines?
Det är en mortar som visserligen har S2, men ignorerar AS vilket gör den riktigt bra i matchups en mortar är riktigt dålig i. Lägg sedan till att den slåss relativt bra vilket innebär att man inte kan kuta in med nåt litet fast cav för att slå ut den.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#7 Arclight79

Arclight79

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 21:27

På PCB är det väl lika bra att sätta -2 på varje enhet. Tror inte många spelar större enheter. Och spelar man dom så lär dom väl vara som diverters, och då väljer man nog hellre 10 PM som är 1 billigare i komp + 10p man sparar i kostnad. Tycker höjningen på PCB var ganska värdelös. Jag brukade själv köra 3 enheter med PCB för att jag gillar dom själv, men med nya kompen så blir det bättre att köra in 3*10 PM och spara 3 i komp. Visst att dom tappar i str + toughness test. Men inte därför man kör ut dom.
3 * 10 PM + 5 PWG = 4 komp och 260p
3 * 5 PCB = 6 komp och 240p

Och tar upp BSB från innan då jag inte fick något svar från någon.

Tycker texten borde se ut såhär:
Chieftain -2
Each Chieftain after the 1st* additional -1
Battle standard bearer -10
*Excluding the Battle Standard Bearer

eller lägga in precis som på WE att kostar den under X poäng får man ytterligare minus.
Chieftains som diverters. Visst jag köper det, men att straffa för att ta BSB känns fel om man vill ha en andra chieftan. Då jag tvivlar att någon kommer använda BSB som diverter.

Skulle även gärna låna en del från DE assassins.
Assassin ±0
Each Assassin after the 1st -2

#8 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 22:27

Jag är inte riktigt med i argumenten varför en BSB ska vara exkluderad från cheftain minuset, det är ju inte så att han slutar vara en cheftain bara för han köper BSB.
Du kan köpa magiska föremål och BSB är viktig och ska kompa därefter.

Du argumenterar dig själv ur PCB, du säger att du sparar 1 i komp men tappar T-test, vilket är brutal skillnad om du t.ex. divertar bort kavalleri.
PCB har flails = S5 first round of combat, kontra S3, glöm inte heller att PCB's flails är warpstone och därmed magiska attacker.
PCB har hatred och kommer då troligtvis träffa med sina S5-attacker.
Dessutom tappar du skirmish (underlättar när man är diverter och inte behöver wheela och reforma)
Det hjälper även mot både mot BS skytte och templates. (å andra sidan är de hälften så många)
Dessutom är -1 resp. -2 extremt billigt kompmässigt redan från början.

Det är väl just därför det ska vara 1 i kompskillnad då det är bättre att välja PCB framför PM?

Håller dock med om att texten är lite jobbig att läsa på enheten, tror mer på att sätta
-2 per unit
(om något vill spela point denial/kompsmek genom att spela med 30-manna enheter PCB...
well let them, det kommer bara dra ner dem själva då det är en special-enhet som dessutom kostar 480pts, har noll ranker och Ld 5)

Samma sak gäller assassin.
Skaven betalar 120 för sin, DE 96.

I dessa 24pts får skaven:
lite mindre WS (endast 6) lite lägre initiativ (8 vs 10).
T4 (kontra 3)
4+ ward save (mot ingen)
Köpa magic items från vanliga listan (inklusive regelboken)

DE kan köpa 5+ ward för 30 pts och blir då dyrare än skavenvarianten. (men T3 och 5+ är inte T4 och 4+)

Skavens assassins är bättre (enda riktigt bra kombinationen för DE kompar -7)

Ser inte varför de ska ha samma komp med dessa skillnader.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#9 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 447 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 23:16

det har blivit ett fel på PCB, tanken var bara -1 per 5 man, inget grundminus.

gillar också iden på poängräns för extra minus på chieftain, då det är 45p divertern man vill åt.

Erik Aronson

#10 Arclight79

Arclight79

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 09 februari 2012 - 23:51

Tack Fjugin. :-) även om jag skriver som en totalt förvirad person så gick min poäng fram om cheiftains.

Även fint om PCB.

Om assassins så tycker jag det är stor skillnad då DE ASS är core och Skaven ASS är heroes. Så skulle jag vilja spela 2 Skaven ASS med 40p utrustning så går 320p hero till det, och ärligt så bra är inte assassins. Dom är ett kul moment, men är dom väldigt spelade på turneringar?

#11 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 447 Inlägg:

Postad 10 februari 2012 - 06:42

Skavens assassins är lätt mer prisvärda än dark elfs i grund, att de tål mer är en väldigt stor fördel. Att de kostar heropoäng är förståss en nackdel, men det är extrems sällan det faktiskt spelar roll (typ om man vill ha furnace, assassin, BSB och ännu fler heroes), så tycker inte det gör bättre komp befogat.
-2 för en hero är ju också väldigt lite egentligen, ytterst få heroes är så billiga.

Skavens assassin slipper också minus på sina bra prylar, medan DE betalar rätt mycket för de få bra grejerna han har tillgång till. Detta pga att det finns rätt många builds som är bra på skaven assassinen, så det blev mycket enklare att ge honom -2 i grund och förutsätta att man köper lite bra grejer till honom.

Erik Aronson

#12 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 091 Inlägg:

Postad 10 februari 2012 - 11:47

Hur många skavenlistor har ni byggt då heropoäng har varit ett problem för er?

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#13 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 10 februari 2012 - 12:19

Hur många skavenlistor har ni sett med assassins i? :P

#14 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 10 februari 2012 - 12:41

Aronssons som kom 2'a på GoW t.ex.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#15 Arclight79

Arclight79

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 10 februari 2012 - 15:07

Tycket då personligen att det är bättre att kompas efter utrustning man tar än om man spelar med en udda kombo som kanske inte är lika bra. Annars kan man väl sätta fast komp på alla lord/heros och utgå från att alla tar bästa utrustningen osv. Trodde sådant skulle vägas in. Men det är ju klart, alla vill ju spela allt maxxat som etc. Själv spelar jag 2 kombos med assassins. 1: MR 2 och 2: portents of verminous doom.

#16 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 10 februari 2012 - 15:21

Dom flesta hjältar är ju kompade just så. Det förutsätts att man köper vettig utrustning och magiska items till sina hjältar, och förutom några få riktigt bra saker så är allt detta ihopbakat i sin heroes komp.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#17 Arclight79

Arclight79

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 10 februari 2012 - 15:54

Så med andra ord är Skaven assassin "rätt" kompad, men DE är fel kompad. Men det är väl nakdelen med Skaven att inte kunna sätta utrustning på Champions som de flesta andra WFB. Så vill man ha in något i truppen så måste man ha en hero. Men det är ju samma sak som med banners där Max är 3. Visst får man en hero och man buffar sin enhet, men kostnads skillnaden i poäng är stor för att tex ge MR 1 till en enhet (som finns på banner eller item). Visst sätter jag det på en WE / chieftain så blir det inte så dyrt men helt plötsligt 2-3 komp poäng för att få in något basic.

#18 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 10 februari 2012 - 16:06

De flesta andra kan väl ändå inte ha utrustning på sina champions? Det är väl i princip bara dark och high elves som kan det?

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#19 Arclight79

Arclight79

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 201 Inlägg:

Postad 10 februari 2012 - 16:19

De flesta andra kan väl ändå inte ha utrustning på sina champions? Det är väl i princip bara dark och high elves som kan det?

då tar jag tebax de jag skrev där :P Så går de när man sitter på mobil och skriver utan att dra sig ner till datorn. :) Ber om ursäkt då.

#20 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 447 Inlägg:

Postad 27 maj 2012 - 12:45

Uppdaterat första posten med ändringarna i beta-mallen.

Erik Aronson

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar