Hoppa till innehåll

Foto

Målning på gothcon ?

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
70 replies to this topic

#21 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 20 februari 2005 - 22:55

QUOTE (Lambash @ Feb 20 2005, 19:07 )
Vet du hur dumt det där svaret var... Personen i fråga är FÄRGBLIND... Trodde du fattade min poäng med : Glad att ja inte är färgblind.

Han spelar mest i England för han pendar mellan jobbet och hemmet men ville att ja skulle kolla upp möjligheten för han att delta..... Det är helt ok för han att spela på GT, GW turneringar men tydligen inte hos en fjant i götebörg då.

Han skulle kunna låta mig måla dom.... ja jag målar rätt bra efter 10+ år i de här spelet men HAN ÄR FÖR STOLT FÖR ATT FRÅGA.

Men ska posta svaret från dig till han - å va gäller spel utan tärningar så är det väl ungefär som att han möter dig i Fantasy då.. för det lär ju inte hända efter vad du just skrev.

Social kompetens = 0 Ego = 100 Grattis du har hamnat rätt lågt på min lista.

Hade man kunnat banna folk från turneringar pga attityd så hade du blivit det enligt mig. Färgblindhet är ett handikapp och precis som Anton sa borde bedömas lite annorlunda då kanske. Ingen har sagt att färgblinda ska bedömmas likadant som alla andra.

Jag förstår inte hur någon kan reagera på att folk i allmänhet vill spela mot åtminstone schysst TT-standard på arméerna, men stick du till "fjantarna" DU spelar med så håller vi andra oss till varandra.
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#22 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 21 februari 2005 - 06:18

QUOTE (Lambash @ Feb 20 2005, 19:07 )
Han spelar mest i England för han pendar mellan jobbet och hemmet men ville att ja skulle kolla upp möjligheten för han att delta..... Det är helt ok för han att spela på GT, GW turneringar

Sist jag kollade var det inte mindre poäng för målning på GT. Snarare mer.

men tydligen inte hos en fjant i götebörg då. Social kompetens = 0 Ego = 100 Grattis du har hamnat rätt lågt på min lista.

Skärp dig eller stick.

Men ska posta svaret från dig till han - å va gäller spel utan tärningar så är det väl ungefär som att han möter dig i Fantasy då.. för det lär ju inte hända efter vad du just skrev.

Om hans läsförståelse inte är bättre än din så kanske det är så.

#23 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 21 februari 2005 - 09:02

Så skärper vi till diskussionen och avstår från personangrepp, flamewars och liknande.

/Moderatorn

#24 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 22 februari 2005 - 07:20

Färgblind ? Visst kan man kanske ta lite hänsyn till om han just har lite konstiga färger på saker men i övrigt - tough break. De som föds förlamade blir inte hejjare på höjdhopp. Jag har sagt det innan, men det går inte att ta hänsyn till allt även om vi svenskar ofta är glada i att ta en överdriven hänsyn till allt.

Jag håller förvisso men om att GothCon mallen kanske har lite väl många poäng på "expert" sidan men å andra sidan har det nu fått mig att plocka fram mina ödlor och börjat förbättra målningen på dem. Att uppmuntras till utveckling är en större sak än att världen ska vara 100% rättvis i alla avseenden.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#25 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 25 februari 2005 - 12:44

Om man har ansträngt sig för att måla ska man belönas. Bra comp kan vem som helst få på en timme utan någon större insats

Vem som helst kan få bra komp men det svåra ligger i att få en bra arme med bra komp. Jag lägger ner ganska mycket tid på att kolla igen komp mallen och inte bara för min arme utan för alla så man vet ungefär vad man kommer att möta.
Jag tycker inte att jag spelar bättre än de jag möter på konvent men jag kommer alltid top 10 och det beror på att jag har en bättre arme med samma komp.

Om man lägger ner den tiden jag tar för att gå igenom komp mallen och målar istället så kommer man nog upp i ca 20 i målning men skilnaden är att man behöve inte måla inför varje konvent men jag går igenom komp mallen inför varje konvent.

Så jag kan säga vem som helst kan få 20 i målning men man måste lägga ner mer tid och vara " smartare " får att få en bra arme med hög komp.
David "Dangerous" D

#26 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 073 Inlägg:

Postad 26 februari 2005 - 12:15

Buffy, the compslayer har talat... rolleyes.gif

Inget system är perfekt, och det är upp till var och en att lägga ner den tid som det kan ta att ha hög komp o målning. I förhållande till andra saker här i världen så är diskussionen tämligen ointressant i mina ögon. Det är ju bara ett spel med leksaker trots allt, en hobby som vi delar med varandra. Men vill man göra en schlagerfestival av den så kan man.

#27 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 26 februari 2005 - 18:52

Om diskussionen är ointressant varför deltar du i den ?
David "Dangerous" D

#28 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 26 februari 2005 - 20:04

QUOTE (buffy @ Feb 25 2005, 12:44 )
Om man lägger ner den tiden jag tar för att gå igenom komp mallen och målar istället så kommer man nog upp i ca 20 i målning men skilnaden är att man behöve inte måla inför varje konvent men jag går igenom komp mallen inför varje konvent.

Så jag kan säga vem som helst kan få 20 i målning men man måste lägga ner mer tid och vara " smartare " får att få en bra arme med hög komp.

Det är möjligt att vem som helst kan få 20 (av 30 antar jag) på målning, men med tanke på min målningshastighet, så funkar min hjärna betydligt(ett högt antal tiopotenser) snabbare och dessa tidsminimala funderingar har tydligen gett mig högst komp i både QfAI och QfAII. Men antagligen har jag snålat på tiden då jag endast blivit 2a och 8a.
Nåja jag har aldrig varit någon speedpainter.smile.gif
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#29 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 27 februari 2005 - 15:46

Det är möjligt att vem som helst kan få 20 (av 30 antar jag) på målning, men med tanke på min målningshastighet, så funkar min hjärna betydligt(ett högt antal tiopotenser) snabbare och dessa tidsminimala funderingar har tydligen gett mig högst komp i både QfAI och QfAII. Men antagligen har jag snålat på tiden då jag endast blivit 2a och 8a.
Nåja jag har aldrig varit någon speedpainter

Frågan är vad du fick i målning. Om du fick lågt i målning så är du som jag att du kan göra en bra arme med hög komp men inte kan måla men om du fick högt i målning så har du inte gjort en vidare bra arme ( eller haft otur )
Och jag håller inte med om att det är möligt för alla att få 20 i målning. Jag lägger ner ganska mycket tid på att måla men jag har högst kommit upp 14.
Jag anser att man måste vara smartare att få hög komp och en bra arme än att måla bra. Nu behöver man ju inte tycka att smarta personen ska tjäna på att spela WFB men det tycker jag.
( tänka skriva nåt mer men min rast är slut )
David "Dangerous" D

#30 emil

emil

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 073 Inlägg:

Postad 27 februari 2005 - 18:21

QUOTE (buffy @ Feb 26 2005, 18:52 )
Om diskussionen är ointressant varför deltar du i den ?

För att du är Buffy... smile.gif Dessutom är du så tråkig när du kör ditt mantra med komp vs målning vs komp vs tid som du inte lägger ner vs tid som du lägger ner vs resten av världen.

#31 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 27 februari 2005 - 18:55

QUOTE (buffy @ Feb 27 2005, 15:46 )
Frågan är vad du fick i målning. Om du fick lågt i målning så är du som jag att du kan göra en bra arme med hög komp men inte kan måla men om du fick högt i målning så har du inte gjort en vidare bra arme ( eller haft otur )

Hade 25 av 30 och inte hade jag otur, så jag antar att jag inte gjorde något vidare arme. Men om vi skulle köra med ditt önskemål och värdera comp dubbelt så mycket värt som målning, så skulle min plats 8 på QfAII plötsligt bli en plats 2. Tänk så mycket intelligentare och bättre spelare jag blev med den enkla manövern.

Och jag håller inte med om att det är möligt för alla att få 20 i målning. Jag lägger ner ganska mycket tid på att måla men jag har högst kommit upp 14.

Läs vad du skrivit tidigare i denna tråd angående målning. Du håller på att debattera med dig själv.

Jag anser att man måste vara smartare att få hög komp och en bra arme än att måla bra. Nu behöver man ju inte tycka att smarta personen ska tjäna på att spela WFB men det tycker jag.
( tänka skriva nåt mer men min rast är slut )

Poängen man får när man vinner matcher har redan att göra med armesammansättningen. Kompen är till för att hålla borta ostiga armeer. Inte att subventionera personer som är för lata för att måla en arme noga. Ej nödvändigtvis snyggt. 14 är för övrigt inte illa, men tror nog att du kan få upp poängen på målningen om du lade ner mindre tid på att tänka på komp.

#32 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 27 februari 2005 - 20:06

Da'Ghault: Du hade inte kommit tvåa om kompen hade varit dubbelt så betydelsefull som målningen. Kompen är satt vid en nivå där den är rimlig i jämförelse med spelpoäng, eftersom det är dessa som, i viss mån, motverkar varandra och måste balanseras. Vi hade knappast satt dess max till 60p.

Med förhållandet 2:1 mellan komp och målning hade målningspoängen alltså legat på 15p och du hade tappat, inte ökat.
I spelpoäng plus komppoäng kom du nånstans runt 15.

I övrigt så är det i dagens läge ett helt sjukt fokus på målningspoäng. Turneringar vinner man inte på att vara bäste spelare. Man är chanslös utan att måla bra, man har ett jätteövertag om man målar perfekt. Skillnaden mellan en TT-målad och en expertmålad armé är ofta 10-15 poäng. Detta är ofta skillnaden mellan att komma top 3 och att hamna utanför top 10.

För den som inte klarar av att måla bättre än låg TT innebär det att man har att välja mellan

1) Sluta försöka komma högt och acceptera att det är i praktiken omöjligt
2) Högaktningsfullt strunta i totalturneringen och, beroende på hur "tråkig" man vill vara, köra med en mer eller mindre bruten armé för att ta generalship och förpesta tillvaron för andra.
3) Köpa en redan färdigmålad armé
4) Sluta åka på turneringar

Jag vet att detta inte alls var avsikten med målningsbedömningen när den infördes. Avsikten var nämligen att folk inte skulle spela med OMÅLADE arméer. Men det här är vad den inneburit i realiteten.

#33 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 27 februari 2005 - 21:42

Det var bara ett exempel. Det finns andra arrangörer som inte har samma åsikter om komp, målning och totalpoäng som dig.

Det finns ett femte alternativ. Plocka ihop en arme som du gillar att spela med. Måla dom så snyggt du kan och sedan dra på turnering och ha kul. Det är precis vad jag gör. Kommer jag etta, men spelar med en skitarme mot idioter, så kunde jag lika gärna stanna hemma.
Att ha kul verkar glömmas bort allt för ofta.

Man får gärna sänka målningspoängens andel för min del, men varför i hela friden ska compen höjas.

#34 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 28 februari 2005 - 00:27

Jag håller inte med om att skillnaden mellan en TT arme och en expert målad arme är så stor som du säger. Jag skulle klassa min arme som TT och den fick 26 poäng på QFA2.
Nästan alla kan måla en arme till samma nivå som min, det handlar bara om att lägga ner den tid det tar. Vist det kan vara segt ibland men då får man hitta sätt att göra det roligare. För resultatet är i mitt tycke värt det.

Jag håller på med en hobby. Där ingår modelering och målning, de är viktiga delar av den hobbyn och jag ser inga problem i att de är viktiga för varje turnering. Turneringar för mig är ett tillfälle att träffa nya människor och spela ett par underhållande slag mot dessa trevliga människor. Jag åker inte över halva sverige för att spela mot en "3 färgs" arme.

Jag skulle kunna köpa en diskusion om (hur?) vi ska förändra målarmallen för att göra det rättvisare eller liknande. Men målning bör stanna på turneringarna.

#35 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 28 februari 2005 - 02:37

QFA2 hade målsättningen att det skulle vara lätt att få högt målning. Nu föll idén i ocxh med att vi fick blixtinkalla två ersättare för målningsdomaren, vilket gav kraftiga skillnader i bedömningen dem två emellan. Den ene domaren var generös, den andre nitisk.

Men överhuvudtaget kan du inte ta en enda turnering som utmärker sig åt ena hållet som generellt exempel.

Och nej Da'Ghault, kompen skall inte höjas, iallafall har vi inte sådana planer för QFA?

Låt mig bara i största ödmjukhet påpeka att ditt alternativ 5 är mitt alternativ 1. Den som åker på en turnering för att själv ha tråkigt har missat något väsentligt. Jag tar det helt enkelt för givet och anser inte att det behöver nämnas för något av alternativen eftersom det gäller för alla, men du kanske inte ser det som självklart?

#36 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 28 februari 2005 - 06:20

QUOTE (DGoE @ Feb 28 2005, 02:37 )
Låt mig bara i största ödmjukhet påpeka att ditt alternativ 5 är mitt alternativ 1. Den som åker på en turnering för att själv ha tråkigt har missat något väsentligt. Jag tar det helt enkelt för givet och anser inte att det behöver nämnas för något av alternativen eftersom det gäller för alla, men du kanske inte ser det som självklart?

Uppenbarligen inte då jag påpekar detta. Vi håller här en gravallvarlig diskussion om att målning ger 'lite' för mycket poäng när vi spelar turneringar i warhammer för vårt eget nöjes skull. Dina 4 alternativ om man inte har en snyggt målad arme, tyder på att detta behöver påpekas.

Du tycker det är så fel att man måste anstränga sig att måla för att vinna overall.
Varför inte klaga på att man inte kan vinna overall om man bara tar 50 'battle points' och har 30 i målning. Titeln är trots allt overall.
Om det är spelet som uppenbarligen ska vara helt avgörande varför ha 2 priser för samma sak. Skippa overall och ha separata priser för allt.
Eller är det som är det viktigaste trots allt att vinna en titel som heter overall.

#37 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 28 februari 2005 - 10:38

Om man ändå inte värdesätter målning så får man väl vara glad för att vinna Generalship. Easy as that.
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#38 Rehnvall

Rehnvall

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 50 Inlägg:

Postad 28 februari 2005 - 13:06

En liten paragraf jag skulle vilja fans med, om man inte målat marioriteten av armen kan man få tex max 20p i målning.

#39 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 28 februari 2005 - 13:06

Björn: Om man nedvärderar overall på det sättet så borde generalship istället omdefinieras som battlepoints plus komp. Annars har den mest prestigefyllda kategorin inte alls ett pris! Och nej, jag ser det inte som prestgefyllt att få flest battlepoints med en SAD.

Warhammer är och förblir ett strategispel. I från början var det ingen som hade den befängda idén att låta målning ingå i turneringen, eftersom det var ett strategispel och ingenting annat.

Dock fanns det ett problem, nämligen att folk kom med omålade arméer. Då kom någon på en lika bra som fatal idé, nämligen att man skulle lägga in en målningskategori, där man gav bonuspoäng för att ha målat sin armé. Detta var alltså långt innan någon hade fått idén att man skulle betygsätta målning, och var endast tänkt att motverka ovan nämnda problem. Allt var frid och fröjd. Men sedan började den onda cirkeln, där nivån på målning hela tiden behövde ökas för att nå maxpoäng, tills idag när sitiuationen vridits fullständigt ur balans.

Det som från början var en idé jag starkt stöder, nämligen att kräva en rimlig nivå av målning (TT, enligt mig) för att få en viss målningspoäng, har nu utvecklats till en dubbel målningstävling. Utöver rena målningstävlingar, vilka jag önskar måleriintresserade all lycka med.

Jag ser med spänning fram emot när förslagen om att man skall lägga in battle points och komppoäng i målningstävlingar kommer. tongue.gif

Då jag även till dessa förslag är mycket kritisk så kan mina åsikter sammanfattas mycket lätt:
Låt warhammertävlingar vara warhammertävlingar och målartävlingar vara målartävlingar. Jag kan bara beklaga att det finns folk som inte håller med.

#40 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 28 februari 2005 - 14:42

Det är uppenbarligen så att vi har olika åsikter om vad som ska ingå i en warhammer tävling och vad som ger mest prestige att vinna.
Kompromissen kanske är att man skulle betona vinnarna i de olika subkategorierna mer.

Vad anser folk om att räkna med comp i best general?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar