Hoppa till innehåll

Foto

Gothcon 2015

• Please log in to reply
47 replies to this topic

#1 A Andersson

A Andersson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 146 Inlägg:

Postad 04 januari 2015 - 20:35

Hej! Har ni börjat spawna på årets concept, scenarion och dylikt?
Tycker personligen att fjolårets restriktioner och arrangemang var bland det roligaste jag åkt på i turneringsväg på riktigt länge! :D

#2 Jonson

Jonson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 206 Inlägg:
  • Interests:Spelar Empire och snart WoC

Postad 07 januari 2015 - 22:57

Ingen chans att det kommer att spelas vid annan tid än påskhelgen??

#3 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 14:19

Det är mest löst snack än så länge men personligen känner jag att tröskelkomp på medelhög nivå och viktiga scenarion/scenariokort var ett vinnande koncept.

När första end times boken kom och ryktena om att nionde var på väg började gå var jag sugen på att köra "en sista" turnering med warhammer by the books, med ett W/L/D upplägg, men är inte lika säker längre... Frågan är väl om folk är intresserade av nått sådant eller är det bättre att fortsätta på förra årets koncept?

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#4 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 14:53

tycker det hade varit kul med ingen komp alls 2400 p, 2200 p om man gör end times bok men 2400 om monogud och sedan har man tunga scenarion som tvingar en att spela med massa enheter med flagga osv. Vi spelar ju alltid swecomp annars.

ev att man förbjuder specialkaraktärer.

Mikael Magnusson

Förening: Ylva
Arméer: High elves, Lizardmen, Daemons of chaos

#5 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 15:01

Skulle man köra end times så blir det nog med turneringsanpassade regelboksscenarion 3/0/1 (W/L/D) poäng och ingen lista får automatiskt förlora något scenario från start. Å sen banna 5-10 idiotgrejer. Typ.. har lite dålig koll på allt nytt bara och känns rätt mkt som att det spårat.. är inte jättesugen på å arrangera en "bäst i dwellers-fasen"-turnering heller. Mer input?

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#6 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 15:04

Finns iofs inget kompsystem som är mer bäst i dwellersfasen än swecomp då man får lägga dwellers/sol med 6 tärningar och det dessutom inte finns något cap på hur många extratärningar man kan få per fas.

Mikael Magnusson

#7 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 15:11

kolla in listorna som är med på masters i England nu. Finns nog på warhammer forum. Alla listor där är helt ok trots ingen comp utom en. Och den vill man fan inte se på en turnering :)
Teclis
alarielle
level 4 Death, folding fortress
World dragon bsb
65 Archers
2 eagles
så att kompa bort huset samt de värsta specialkaraktärer kommer man nog ganska långt på.

Mikael Magnusson

#8 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 869 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 16:41

57872304.jpg

http://baddice.co.uk...masters2014.pdf

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#9 Munin

Munin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 375 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 18:09

Haha +1 på den Christian :).

Stefan Pettersson
Rogue Trader
Beastmen, High Elves & Cult of Nurgle (DoC)

#10 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 21:19

Jo men Christian om alla har sådana listor blir det ju spännande. Om en har det blir det inte det. Inte så ofta man kör okompat men de gånger jag gjort det har det varit förvånansvärt kul. 

Mikael Magnusson

#11 Grimgor

Grimgor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 132 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 22:36

Håll det basic (bakåtsträvande)! :P 

Tycker absolut att GothCon ska köra på medelhög till hög tröskelkomp och förra årets variant på scenarion!

#12 Raptor

Raptor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 097 Inlägg:

Postad 08 januari 2015 - 23:18

Fuck dat! Släpp osten loss det är vår!

//The Kaj

ETC Team Sweden 2011 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2012 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2013 - Vampire Counts
ETC Team Sweden 2015 - Dark Elves
ETC Team Sweden 2016 - Captain

ETC Team Sweden 2017 - Daemon Legions

Swedish Champion 2014/2017

8th edition Rank: #1

The deviant seek but one place.

#13 Mike Boll

Mike Boll

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 548 Inlägg:

Postad 09 januari 2015 - 08:57

2985245-origpic-3730fd.jpg

Mikael Magnusson

#14 Ranie

Ranie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 Inlägg:

Postad 09 januari 2015 - 12:33

Skulle personligen gärna se Gothcon i år med liknande upplägg som förra året. Tycker att det varit en stor styrka för Gothcon att det är en av turneringarna som kört på konceptet "vanlig turnering" så att säga.  

#15 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 12 januari 2015 - 11:03

Skulle personligen gärna se Gothcon i år med liknande upplägg som förra året. Tycker att det varit en stor styrka för Gothcon att det är en av turneringarna som kört på konceptet "vanlig turnering" så att säga.

+1 på det!

/H

#16 Akasuna

Akasuna

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 49 Inlägg:

Postad 12 januari 2015 - 13:22

Edit: nvm
'l| C4 Skåne |l'

#17 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 721 Inlägg:

Postad 12 januari 2015 - 17:38

Okompat e bara roligt om man äger en bra arme..

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

#18 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 13 januari 2015 - 13:52

Hej! Reggade mig just för att ställa lite frågor.

Är riktigt taggad på att låta mina skaven gå några rundor i turneringen på gothcon i påsk, men har som sagt lite frågor.

Läste i reglerna från förra året att ni kräver att arméerna ska vara fullt målade. Jag är tyvärr den där typen som inte bara slänger färg på mina modeller, och även om jag inte spenderar 2 timmar på varje modell tar det en total evighet att måla upp si sådär 150 clanrats/slaves, samt det andra man måste ha.

Så jag undrar vart gränsen går för att det ska vara okej att vara med och spela. Förmodar att svart basecoat inte duger, men hur skulle det vara ifall man slänger på färg på endast klädnader eller något? Har 25ish fullt målade in all their glory, men det räcker som sagt inte långt.

Hur noga är ni med substitut? Tänkte använda lite night goblins för att fylla lite ranker bland slaves (funkar ju fint lore-mässigt egentligen), men även tänkte jag skaffa lite ogres för att använda som 2x2 slaves. Med tanke på att modellerna är mycket högre osv, hur ser ni på det?

Min clanrats/slaves är en sala blanding mellan spjut och hand weapons. Tänkte spela spjuten som "långa handweapons". Förutsätter att detta är okej men tänkte kolla.

Tänkte även eventuellt köra night runners som gutter runners, men förutsätter att det är ok.

Top Hat Painting <--- Hemsida!

All power to the great horned one!

#19 BjornN

BjornN

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 36 Inlägg:

Postad 13 januari 2015 - 17:51

Det går kanske att låna modeller av någon. Skriv en tråd i turneringen eller kolla med folk Att proxya och spela med omålade modeller kommer nog aldrig tillåtas. Det förstör hobbyn, men sen spelar jag WoC så jag kanske är biased. Men det är ju upp till arrangörerna.

#20 Noxer

Noxer

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 321 Inlägg:

Postad 13 januari 2015 - 18:13

Det går kanske att låna modeller av någon. Skriv en tråd i turneringen eller kolla med folk Att proxya och spela med omålade modeller kommer nog aldrig tillåtas. Det förstör hobbyn, men sen spelar jag WoC så jag kanske är biased. Men det är ju upp till arrangörerna.

Är det något fel med proxy och konvertering så länge det följer loren? Night runners är ju i princip gutter runners, bara det att de inte nått ranken. Anledningen till att jag vill proxya dem är helt enkelt för att de ser mycket bättre ut än GW:s gutter runners (som är i tenn). Dessutom säljs gutter runners 3 i varje paket, och jag behöver typ 20 till turneringen...

Sedan är ju slaves något skaven kan ta från andra raser också. Kan inte tänka mig att det skulle vara någon som skriker ifall man slänger in lite målade night goblins med tanke på att de har samma storlek (eller...?), men att sätta in ogres (som man konverterat till att ha kedjor etc) är kanske lite gränsfall med tanke på storleksskillnaden, och att det rent tekniskt inte är samma trupptyp.

Min främsta fråga var dock målningen. När det anses som målat och inte. Jag har läst att en del andra turneringar brukar köra minst 3 färger som en enkel regel, men vill veta så att jag kan börja massproducera enkelt målade råttor som jag kan måla klart senare när det finns tid.

Edit: Vill bara klarlägga att jag absolut är ett fan av målade och ordentliga arméer. Det är bara det att jag hämskt gärna hade varit med i turneringen på GothCon för att det verkar sjukt roligt, och helt enkelt inte har tid att måla 5 timmar om dygnet fram tills dess. :)

Edit: Hur får jag tag i arrangörerna så att jag kan fråga då? Jag bara förutsatte att de hänger här :P

Top Hat Painting <--- Hemsida!

All power to the great horned one!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar