Hoppa till innehåll

Foto

Generella poäng

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
52 replies to this topic

#41 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 19 november 2004 - 16:04

Gjorde en miss i min komp beräkning...och i din tror jag nog man får lägga till ca 900 extra minus för magin då jag tror anton kommer inspireras av BSK versionen av magi minus...

Hela problemet är väl bara att införa följande...

Same unit choice >2, -200 and can give no bonuses what so ever...

#42 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 19 november 2004 - 16:07

Jag fick inspiration att kasta ihop en sådan här lista. Jag har givetvis inte maxat allting i den, utan enbart utgått ifrån vad jag velat ha med och satt ihop en sådan lista. Det här är alltså det allra första jag kom att tänka på när jag såg den kompregeln. Jag hade säkert kunnat göra ett bättre jobb om jag velat lägga ner tid på detta.

3*30 (Night) Goblins: 240
FC
17*20 (Night) Goblins: 816
Std

Goblin Great Shaman lvl 4: 190
Night goblin Shaman lvl 2: 95
Goblin Shaman lvl 2: 90

1 Rock lobber: 70p
2 Bolt throwers: 70
2 Gobin Wolf Chariots: 126
1 Goblin Doom Diver: 100
1 Snotling pump wagon: 40p
2*5 Goblin Wolf Riders: 100

1967 pts

Inga fanatics finns med här, och 1967 poäng utsatta, men som sagt är detta inte en helt färdig armélista, bara ett utkast för att visa att det går.

Den som tycker att detta är en oerhört snäll, mångsidig och välbalanserad lista som sannerligen är förtjänt av maximal möjlig komp räcker upp en hand!

#43 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 19 november 2004 - 16:27

QUOTE (LordChance @ Nov 19 2004, 17:04 )
Gjorde en miss i min komp beräkning...och i din tror jag nog man får lägga till ca 900 extra minus för magin då jag tror anton kommer inspireras av BSK versionen av magi minus...

Hela problemet är väl bara att införa följande...

Same unit choice >2, -200 and can give no bonuses what so ever...

Så vi skall korrigera ett fel genom att lägga till ytterligare ett? Där korrektionen gäller just en enda avart?

FC-enheter skall givetvis inte generera -200 per enhet...det skulle se ut det!

Vad gäller då samtliga orc&goblin-arméers fyra standardenheter (2*20 night goblins, 2*20 goblins) för att generera 1000 extra komp? Grattis dakoth, akbar och David johansson (samt övriga orc&goblinspelare, givetvis)

T.ex. David johansson har ju 200p troll för att generera 400 extra komp...och dem lär försvinna kvickt som tanken! Samma med dakoth's arrer boys.

#44 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 19 november 2004 - 16:53

Skulle vara kul och se hur du löser problemet...var länge sedan jag hörde ett konstruktivt förslag...

#45 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 19 november 2004 - 17:06

Genom att INTE lägga till 200 per banér över 5 givetvis

Och när jag ser någit jag tycker är rent dumt, det enda sättet jag kan vara konstruktiv på är att visa varför det är dumt. Vilket jag gjort.

Så okay, jag har inte varit konstruktiv på flera minuter.

Annars kan du läsa QfA-mallen som i huvudsak skrivits av mig om du söker förslag på vad som faktiskt bör göras.

#46 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 19 november 2004 - 18:41

De listor som lagts upp funkar inte och kompräkningen är inte riktigt aktuell.

Glöm + för inga magiska föremål. Great Shaman utan knölig stav är ju självmord. I stället - för restricted item alltså. Generalen har Ld7. Krigsmaskinerna är för få för att vara ostiga. Fanatikerna saknas som sagt. Det kommer inte att gå att få ihop listan på ett effektivt sätt och fortfarande få hög komp. Dessutom är all slagkraft extremt opålitlig.

Men det är fortfarande ointressant att diskutera en lista ingen kommer att göra på riktigt.

#47 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 19 november 2004 - 19:48

Som Khorne-spelare måste jag säga att jag inte tycker om frenzy-saken. Khorne's enda fördel är att de slipper oroa sig för magi, detta verkar ge minus nu för tiden =/. Deras stora nackdel är att motståndaren väljer var striderna ska vara, och nu ska detta ge minus för Khorne-spelaren blink.gif

Jag förstår inte riktigt varför ni tycker att frenzy är så bra? med tanke på att det inte hjälper mot autobreak p.g.a. fear och du förlorar den om du förlorar en stridsrunda. Jag håller med om att O&G kan få frenzy att verka bra då deras trupper är billiga och har många attacker, men Khorne har tillräckligt med problem redan och jag tycker inte man borde köra character-heavy bara för att komma undan med hyffsad comp.

Jag kommer dock undan hyffsat bra eftersom jag bara har 3 Khorne enheter på 2 karaktärer, men detta har jag gjort endast för att jag upptäckte att det inte går att spela med en all-frenzy armé. Inte nog med att man inte vinner strider, nu ska man få dålig comp p.g.a. det också??

Och såklart bör endast banér som ger VP ge comp över 4st

Det kanske också vore en idé att lägga minus på antalet enheter som är unbreakable/stubborn(och immune to psychology) (undead och slayer host undantas)...
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#48 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 19 november 2004 - 21:47

Jag tycker att det är mycket bättre att ha mycket av minusen och plusen under varje arme isället för att ha mycket i genric delen. Jag inser att det tar längre tid men jag tror att det är värt det.

[QUOTE]FC: Alla infanterienheter utan avståndsvapen där inte annat anges. Högst två enheter av samma truppslag och högst tre enheter totalt kan få FC. Alla ytterligare kvalificerade enheter får i stället PTS. Skälet till detta är att göra det svårare att få riktigt hög komp med effektiva arméer.[/QUOTE]
Detta gör att det inte är värt att ha mer än 3 infaneri block och då kommer vi att se mer kavaleri och andra tråkiga saker.
[QUOTE]+200 Armén innehåller minst en enhet infanteri med avståndsvapen.[/QUOTE]
De flesta spelar med avstånds vapen iallafall så jag tycker inte att det ska ge plus.
[QUOTE]+200 Armén innehåller minst en enhet kavalleri som inte är Fast.[/QUOTE]
Tycker det är okej om man inte ger det till empires 1+ knights utan bara till deras 2+
+200 Armén innehåller minst en enhet "big guys".
Syftar till att uppmuntra variation. Möjligen får de sista två kombineras till en bonus med tanke på springa-fort slå-hårt-arméer.

[QUOTE]-300 Flygande figur med Terror
-600 Flygande figur med Terror och Unit Strength 5+[/QUOTE]
Nu kanske folk kommer att spela med dåliga monster som carnsoar och det vore bra.
[QUOTE]-100 Great Weapon på karaktär.[/QUOTE]
ingen bra ide
[QUOTE]-200 Figur med S7+ och M7+ (-100 om S7+ bara gäller en runda, t ex Lance, Flail).[/QUOTE]
Tycker inte att magiska vapnen ska ränkas ( Det är synd om fellblade )
[QUOTE]+200 Battle Standard Bearer
-1500 inga standar
-1000 ett standar
-500 två standar[/QUOTE]
Jag tycker att det ska räcka med 2 banner. Har man 2 sarus block i en lizarmden arme så tycker jag det räcker.
[QUOTE]+200 varje standar >5 Bara en idé, tror knappast att det går att utnyttja utan att ställa ut en massa lätta VP på bordet.[/QUOTE]
Om du kommer ha kvar den dåliga iden att man bara kan få 3 FC så kan det funka men inte annars
[QUOTE]+400 inga Magic Items, Virtues, Bloodline Powers, Daemonic Gifts, Slayer Skills.[/QUOTE]
De flesta har ju magiska saker så det blir nog bra,
-200 varje krigsmaskin >3
-200 varje enhet Fast Cavalry >2
-200 varje enhet annat kavalleri >2<4 (gäller ej Bretonnia)
-600 varje enhet annat kavalleri >3 (gäller ej Bretonnia)
[QUOTE]-200 varje enhet Skirmishers >2 (Lizardmen, Clan Eshin, Wood Elves: >4), flygande enheter räknas inte[/QUOTE]
Jag har en eshin lista som förlorar nästan hela tiden och den skulle få får lite poäng så här. Eshin borde få ha 6 skirmishers utan minus
-200 varje enhet/figur som flyger >1<3
-600 varje enhet/figur som flyger >2
[QUOTE]-300 varje enhet med Frenzy >1, för varje karaktär med frenzy får man ha en enhet "gratis".[/QUOTE]
Det är det sämsta förslag än så länge. Frency är lätt för motsåndaren att unytja. Jag spelade med 3 plauge monk och 2 censor berar enhter på bsk och de gjorde jävligt mycket mindre än mina magiker och mina 3 ratling guns så jag tycker inte att de ska få mer minus i komp än det. Frency är lika mycket en fördel som en nackdel tycker jag.
David "Dangerous" D

#49 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 20 november 2004 - 00:51

Snälla fixa din post =)

Varför tycker du inte att Magiska Föremål med S7+ ska ge minus? de är oftast ännu bättre, some t.ex. Slaughterers Blade och Gauntlet of Power. Att du sen har Fellblade är inte så smart eftersom du kan döda dig själv ganska lätt wink.gif
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#50 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 20 november 2004 - 01:02

Anton, du har fortfarande inte besvarat vad du hoppas uppnå med regeln.

Du har fortfarande inte förklarat varför t.ex. David Johansson's armé är värd 600 mer komp för att ha ersätter sina troll med betydligt vanligare gobbos.

Vare sig du tror det eller inte så finns det faktiskt folk som vill spela med gobbos i sin armé redan när de enbart ger Pts. Om man på gothcon ger gobbos mer än Pts*5...ja, du kan ju tänka dig hur använda de kommer bli!

Angående den där listan så var den i huvudsak tänkt att visa hur mycket minus du kan ta och fortfarande få max komp. Dock behöver du givetvis inte ta alla dessa minus. Men jag är tämligen säker på att en raffinering av den listan verkligen skulle funka. Som sagt hade jag poäng över (57, inte 37 som jag trodd3e då doom divern bara kostar 80) Det räcker till två fanatics. Ytterligare ändringar skulle kunna göras för att sätta in det man vill.

Men, det där är en extremvariant för att mred förskräckande tydlighet visa hur bruten regeln verkligen är. Abusa den för att massivt höja kompen i en mixad lista om du vill. Även om man inte kan nå full komp så kan man då få mycket hög komp med en mycket hård lista.

Kanske dags att göra som på sydcon tongue.gif Nå, vem kan låna ut en bunt gobbos? wink.gif

På tal om staven så har jag ännu inte blivit slagen av en O&G-spelare med den staven. Däremot har jag fått stryk samtliga gånger jag mött folk utan den.
Statistiskt är det alltså självmord att ha den wink.gif
Mest för att Dakoth har en otrevlig tendens att göra mos av mig, och han använder inte staven, vilket inte är p.g.a. kompminus utan helt hans eget val.

#51 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 08 februari 2005 - 13:34

Anton: Såg just det där med GW på chars. Betyder det att jag får -100, -200, -300 för min Anointed med QB, coldone och GW? dvs -600p för en lord på coldone?! Då räknar jag inte in 2 magi levlar och annat magiskt junk. Detta kan inte stämma hoppas jag! Tycker det är löjligt när man får 2-3-4 bestraffningar på samma sak från olika delar av komp mallen.
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#52 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 09 februari 2005 - 11:00

Tyckte jag läste någonstanns att wps skulle begagnas på GothCon. Har jag drömt det eller?

#53 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 09 februari 2005 - 11:26

Det är stämmer, om du dessutom har drömt det är mer än jag vet.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar