Hoppa till innehåll

Foto

Ris Och Ros

• Please log in to reply
58 replies to this topic

#21 PetterL

PetterL

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 020 Inlägg:

Postad 21 april 2014 - 13:43

Fördelen med att använda sig av gothcon är att det underlättar sjukt mycket för arrangörerna då lokalbokning och transport av bord mm sköts av andra helt eller delvis. Jag är lite tveksam till om ylva har organisationen och antalet frivilliga för att ro hem en egen större turnering. Dessutom så har gothcon och ylva en lång historia av samarbete och det hade nog inte varit helt poppis om vi arrade något eget.
Var inne och kollade på ris och ros-tråden på 40k-forumet och folk har nog lite samma åsikter om detta även där. Det hade varit bra med någon gemensam lösning där man hade kunnat ha något specialpris för alla som endast spelar figurspel eller nått.

Förening: YLVA

Arméer: o&g, empire, vc

#22 Ratatatata

Ratatatata

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 297 Inlägg:

Postad 21 april 2014 - 13:47

Var inte med i år heller men jag postar samma fråga som varje år.

Jag Vill slå ett slag för att ni arrar själva!

Det här dyker upp i feedback efter varje Gothcon, varje år tycker flera deltagare att det vore bättre om turneringen inte var en del av Gothcon utan ett eget arrangemang kanske tom på en annan helg och varje år frågas det vad ni egentligen får ut av att vara en del av Gothcon som gör det värt det trotts nackdelarna.

Och varje år säger jag att jag håller med :-) Men.. Vi är två personer på föreningen som gör detta och övriga medlemmar är inte intresserade av att arra. Vilket jag har full respekt för. Men på två pers så får vi så mkt hjälp av Gothcon att det är görbart (lastbil, bärhjälp, fixa lokal, administrera ekonomin, fixa stolar o bord mm) och det skulle bli för mkt för oss två att ta allt det också.

Men som sagt, jag instämmer egentligen i att en skilsmässa från Gothcon vore bra, dock kräver det att fler i vår förening vill va med och arra.

Daniel Terdell, Föreningen Ylva

Wood elves, Tomb Kings

#23 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 21 april 2014 - 14:52

Ros:

Bra lokal

Bra läge

Bra utbud

6 matcher! Gillas!

Roligt när man får välja scenarion och valen är fler än antal matcher.

Ris:

Tycker med den summan som betalas ska de både finnas kaffe och té hela tiden. (Convent personalen).

#24 Mortarion

Mortarion

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 127 Inlägg:

Postad 21 april 2014 - 16:36

Jag har inte så mycket turneringsvana, men jag tycker att det var en väldigt bra turnering.

Bra saker:

- Terrängen (för det mesta). Kul med mycket terräng så att man fick manövrera lite. Några bord såg dock lite skumma ut med stora klumpar av terräng, men det kan ha varit spelare som flyttat runt den.

- Scenariokorten och att de gav så mycket poäng. Sen borde jag kanske tänkt mer på scenariona när jag gjorde min lista, men det är en annan sak...

- Arret runt omkring. Allt flöt på bra.

- Lokalen. Både luftmängd och ljudnivå var helt OK för att vara konvent.

Saker som kan förbättras:

- Något som jag skulle gilla vore om man efter varje namn kunde skriva vilken armé (alltså Skaven, Warriors of Chaos, Empire, osv...) personen spelar. Då kan man direkt se vad man ska möta när lottningen dyker upp.

- Längre tid till matcherna. Vana turneringsspelare har säkert inga problem att hinna klart, men för oss mer ovana blir det stressigt. Speciellt om man möter någon annan som inte har stenkoll på allt.

- Kompen. Det var lite synd att "tvingas" att spela lågkomp. Antingen om man höjde tröskeln eller gav någon form av bonus om man hade högre komp.

- Sen vore det kul om softscores påverkade lite mer. Säg t.ex. att man i målning kunde få 0-15 där tabletop är 10 och 11-12 är något alla kan få om de anstränger sig lite.

Men överlag en bra turnering!

"Nu är du bäst i Sverige!"

-Katarsis

#25 Grimgor

Grimgor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 132 Inlägg:

Postad 21 april 2014 - 19:04

Stort tack för en bra turnering!

+ Gillar skarpt upplägget med scenariokorten. Känns skönt och häftigt att kunna få åtminstone 3 bp genom att lyckas uppnå sitt scenariomål även om man får sin armé massakrerad. Scenariokorten får gärna vara kvar nästa år!

+ Ständigt tillgänglig domare för små och stora regelfrågor

+ Tycker mängden terräng var helt okej och föranledde en hel del manövreringsspel vilket är kul. Dessutom tycker jag terrängen vi har är väldigt fin och stämningsfull, tumme upp för den!

- Jag vet inte om jag är så överförtjust i tröskelkomp 12-upplägget. Det är å ena sidan väldigt praktiskt att man sätter en sådan gräns så att merparten av alla spelare eftersträvar likartad komp, men å andra sidan  tycker jag man ska kunna premiera snällare listor också. Så antingen en tröskelkomp med snäppet högre tröskel eller att man återgår till tidigare års kompensationspoäng för snällare listor.   

Vad gäller Warhammers vara eller inte vara på GothCon kan jag absolut hålla med om att det kan kännas aningen dyrt inträde för enbart tre dagars figurspel där man inte ser mycket av de övriga konventet, särskilt som vi nu ligger ganska avlägset också från resten av konventsfolket och det blir mindre övriga konventsbesökare som dyker upp och hälsar. 

Samtidigt finns det väl ett skönt nostalgiskt känslovärde i att spela turneringen på GothCon som inte ska underskattas och påskhelgen är dessutom en alldeles utmärkt tidpunkt på året för ett tredagarsevenemang. Som nämnts, arrangemangsmässigt är just Ylva inte världens mest aktiva förening - stort tack till er som tar er tid och fixar sådant här för oss mer sporadiskt aktiva - och då är det fördelaktigt med att kunna använda sig av ett stort konvents resurser.

#26 Mad 'At

Mad 'At

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 412 Inlägg:

Postad 21 april 2014 - 22:11

Vill först tacka för en trevlig turnering och för 6 trevliga matcher.

Ris:

- Lite väl stor del av BP som baseras på scenarion, men jag ser att många verkar gilla det så det kanske är bra att någon turnering kör på det.

- För likartade scenariokort. Idén med flera kort som man får i början är bra, men jag tycker de behöver vara mer olika så att man få mer variation i matcher. Främst vill jag ha bort några av motsatskorten, så att det inte blir att alla 6 BP ligger på en enda sak. Jag fick tex en match där alla poäng låg i att jag inte skulle gå under 4 fortitude, och en annan där allt låg i att motståndarens generals öde, plus de två gånger som göra-motståndarens-kort-värt-dubbelt kom i spel. Det blev lite mycket. Jag gillar kortet som gör motståndarens värt dubbelt upp, men då behöver några av de andra försvinna. Så bara ett kort om att komma under 4 fortitude, och bara ett om att döda general (gärna den om att ens egna ska dö, den var kul), och inte ett extrakort om att döda tre av motståndarens flaggor.

- Tyckte det var något konstigt med BP-tabellen, det behövdes så lite för att den skulle ge maximalt utslag. Förstår att det var pga att korten gav BP rakt av, men det kändes underligt att en diff på 2000+ inte gav mer än 1701 gjorde.

- Mycket med dötid. Jag upplevde flera gånger att man fick vänta en bra tag på att få börja spela. Tänker dock främst på att det kom igång så sent på fredagen, särskilt med tanke på att man hade kunnat se mer av restan av konventet om man slutat lite tidigare. Sen har detta också att göra med att jag var dålig på att kolla schemat :p'

- För mycket terräng på många bord. Mina stora block kände sig väldigt instängda när de knappt kunde gå framåt utan att förlora steadfast.

Ros:

+ Nära till hands med regeldommare.

+ Gott om utrymme

+ Bra med avlastningsytor

+ Bra ljus i lokalen

Army of Darkness

Superior Wizarding Hat ^^

#27 Stampede

Stampede

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 555 Inlägg:

Postad 22 april 2014 - 09:42

Skulle vilja tacka för en enormt rolig turnering! Faktiskt en av mina favoritturneringar hittills! 

Vill ge speciellt tack till mina motståndare Marcus, Kalle, Johannes, Björn och Hugo för några riktigt roliga matcher, och speciellt en otroligt nervig sista showdown mellan Lizardmen och Ogre bussen under den sista matchen.

Ros

+ Riktigt roliga scenariokort måste sägas. Föredrar faktiskt just detta upplägg på turneringar, men lite olika saker att välja mellan. Detta gör att arméer som inte är optimala för speciella scenarios får lite mer flexibilitet.

+ Även om vi spelade i en enda stor sal, kände inte jag att vare sig temperaturen, luften eller bullret i salen blev alltför dåligt. Betydligt bättre än jag väntat mig efter att jag först såg spelsalen.

+ Sex matcher var en trevlig ändring från vanliga turneringar, och jag tyckte om det lite lugnare upplägget med bara en intensiv dag och sedan lite lugnare dagar.

Ris

- Den enorma mängden terräng på plan. Just eftersom vi körde med SLOS blev detta upplägg jobbigt för en hel del skyttelistor som var med. Även om jag gynnades rätt starkt av dessa vid ett par tillfället där motståndarens warmachines blev hämmade, kände jag mig lite smutsig ;)

- Priset. Detta har många andra tagit upp, så tänkte bara påpeka att jag håller med.

Daniel Tooke

ETC Sweden 2016 - Sylvan Elves

ETC Sweden 2017 - Undying Dynasties

"If you find yourself in a combat situation, try to look unimportant. Hopefully the enemy will be short on ammo."

#28 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 22 april 2014 - 23:09

Var inte med i år heller men jag postar samma fråga som varje år.

Jag Vill slå ett slag för att ni arrar själva!

Det här dyker upp i feedback efter varje Gothcon, varje år tycker flera deltagare att det vore bättre om turneringen inte var en del av Gothcon utan ett eget arrangemang kanske tom på en annan helg och varje år frågas det vad ni egentligen får ut av att vara en del av Gothcon som gör det värt det trotts nackdelarna.

Och varje år säger jag att jag håller med :-) Men.. Vi är två personer på föreningen som gör detta och övriga medlemmar är inte intresserade av att arra. Vilket jag har full respekt för. Men på två pers så får vi så mkt hjälp av Gothcon att det är görbart (lastbil, bärhjälp, fixa lokal, administrera ekonomin, fixa stolar o bord mm) och det skulle bli för mkt för oss två att ta allt det också.

Men som sagt, jag instämmer egentligen i att en skilsmässa från Gothcon vore bra, dock kräver det att fler i vår förening vill va med och arra.

Först och främst tänker jag att värdet att vara med gothcon inte nödvändigtvis är ekonomiskt eller smidighet utan för communityn  i helhet. Fler deltagare och fler betalningar till gothcon innebär att konventet som helhet kan få ökade möjligheter till att göra alting bättre på olika vis. Dessutom ökar det attraktionskraften för konventet att de kan stoltsera med figurspelsturneringar.

Vad är då värdet med att gothcon blir bättre? Jo; det stärker den generella spelkulturen i Sverige vilken vi är beroende av både direkt och indirekt.   Hursomhelst; det borde gå att fixa det lite billigare men att vara en egen separat tävling utanför gothcon, under gothconhelgen, är högst tveksam ur ett större och långsiktigt perspektiv.

Men det jag egentligen vill ta upp är att jag kan vara med i nästa års arrangörs-grupp. jag är en jävel på logistik och administration och framförallt organisation på plats. Däremot är jag ingen höjdare som regeldomare eller sånt :P Men sköta statistik och tävlingslistor osv... nemas problemas. Anledningen jag inte var med i år var för jag inte visste om att det behövdes folk.

#29 arty

arty

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 677 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 07:41

Ta ett snack med Gothcon och säg som det är. Då kanske de kan tänka sig att sänka priset för oss fantasy/40k spelare.

Vad jag förstår är de ganska många som samåker med andra convent deltagare och tappa dem vore tråkigt.

Sen håller jag med Kane, att finnas på ett stort convent är bra reklam för oss och de behöver vi verkligen. De var väldigt mycket folk inne och tittade till oss under helgen.

Tog kort, funderade och var intresserade. (Som inte spelar själva, än?)

#30 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 08:02

För fantasy-turneringen tillkom ju en extrakostnad på 100 kr. Känns ju lite meningslöst att försöka få till ett billigare inträde för warhammerspelare, bara för att sedan behöva betala extra ändå. Borde inte saker som dessa pengar går till kunna betalas av gothcon direkt? Utan detta skulle priset känts betydligt rimligare.

Sedan skulle arrangörerna gärna kunna påminna om gothcons föranmälingstider här på forumet. För oss som enbart bryr sig om warhammern blir det lätt så att man inte kikar så mycket på gothcons sida, och därmed enkelt kan missa deras tidiga datum för föranmälan till billigare pris.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#31 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 08:53

En tanke kunde kanske vara att om Gothcon tycker att det är bra för dem att ha figurspelen som en del av konventet så måste lokalfrågan lösas så att figurspelarna inte hamnar i en annan lokal långt bort från allt annat. Just nu känns det som att turneringen göder Gothcon med deltagaravgifter utan att spelarna får något för pengarna.  

Jämför med Lincon där Warhammersalarna ligger i samma byggnad som allting annat. Det är aldrig någon som föreslår att den turneringen borde brytas loss.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#32 AlFiKa

AlFiKa

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 09:52

Fast att dem ligger i en vettig lokal är bättre än att de ligger i 5 usla klassrumm brevid lajvspelarna.

Det är en gammal fråga som även jag och Johan brottades med på våran tid som arrangörer, då fick man efter lite förhandlande använda en del av deltagaravgifterna till omkostnader för oss arrangörer och kunde väl vid det tillfället hålla ner WFB avgiften till 50kr, men det känndes som om GothCon som konvent roffade åt sig en stor bit av kakan av WFB och 40ks deltagaravgifter.

Björn Ericson
SWFBR - Admin
The 9th Age - Army Design Team
Förening: GoB Syd

#33 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 09:53

Som jag ser det så ska det arrangeras nått i göteborg under påskhelgen så ska det vara på gothcon. Allt annat skulle kännas som en förolämpning mot allt det arbete alla dessa människor gjort för spelhobbyn. Blir vi fler som hjälps åt är jag öppen för att fixa nån mer turnering vid annat tillfälle dock. Hur är det med er andra spelföreningar/grupper i eller runt Göteborg?

Priset blev som det blev dels för att vi trodde vi skulle behöva tillverka massa terräng och nya bord för att slippa ha så lite som tidigare år och därför tog ut 100 kr för turneringen (av vilka vi får ut 65 kr från gorhcon mot kvitton för övrigt). Och dels på att vi var dåliga med att informera om förtidsinbetalningen. Fixar vi till detta till nästa år och ylva även då inte arrar 40k bör de flesta kunna komma undan med en kostnad på 250-280 kr kanske för en tredagarsturnering med möjlighet till boende och tillgång till konventet (på kvällarna iaf). Det tycker jag är ganska rimligt.

Lokalen tycker jag är bra, det som strulade var att gothcon lovade att de skulle fixa kaffe men det kom inte förrän mycket tjat från mig. Hade vi vetat detta hade jag kunnat ta med min egen bryggare...

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#34 XeoX

XeoX

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 45 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 10:06

Några tankar runt hela konventskopplingen:

Själv hör jag till en av de människor som i första hand åker till GothCon för att åka till GothCon och i andra hand för att spela Warhammer, så jag skulle förstås föredra att ha kvar kopplingen med konventet. Vill man ha en turnering omkring påskhelgen vore det dessutom, som andra har påpekat, rätt konsigt att inte ha det i samarbete med GothCon.

Vad jag minns så förekom det en gång i tiden (flera år sedan, minns inte så noga exakt när) att det fanns en typ av speciellt inträdespris för folk som bara skulle spela Magic på GothCon. Har inte koll på exakt hur det fungerade, men om folk tycker att priset är en ett stort problem kanske det vore ett alternativ att utforska?

När det gäller lokalen ser jag det faktiskt inte som ett stort problem att det ligger en liten bit från resten av konventet. Det är ju ändå inte längre än att man kan traska dit på fem minuter. Framförallt så spelade jag Warhammer på GothCon under den tiden då turneringen inhystes i korridorerna och klassrummen i Norra respektive Vasa och jag måste säga att det är värt den lilla promenaden för att få spela i en såpass bra lokal.

(Apropå det så skulle jag föredra att spela fem slag istället för sex, så att det blev lite tid över att drälla runt på konventet på lördagen också, men det verkar som att jag är i minoritet vad gäller den saken...)

För övrigt var det en väldigt trevlig turnering! Bra lokal, trevligt arrangerat och trevliga motspelare! Tack till alla!

#35 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 10:27

När jag läser AlFiKas och MoQs poster ovan tycker jag mig få bekräftat att Gothcon har en rätt ogin inställning till figurspelarna. Inte ens den deltagaravgift som betalas till turneringen verkar oavkortat komma arrangörerna till godo utan Gothcon förser sig med 35% av de pengarna också ovanpå avgiften till konventet.

Jag inser att en del kommer tillbaka efter som konventet står för ett antal utgifter för lokaler odyl men det känns som att en orimligt stor del av avgifterna från warhammerspelarna går till att subventionerna övriga Gothcon.

En annan sida av det kan vara att turneringen tar upp så pass mycket tid att man inte får mycket tid över till att uppleva övrigt konventet. Detta förstärks sedan av att spellokalen ligger vid sidan av allt annat. (Detta är naturligtvis inte Gothcons fel utan vårt eget men det lär påverka betalningsviljan) 

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#36 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 11:08

Något att ta i beaktande är kostnader för lokalhyror och sånt. Gothcon har etablerade samarbetspartners osv. Jag har inga siffror men jag kan tänka mig att gothcon hyr lokalen det spelas i billigare än om tex Ylva skulle fixa det.

För att inte tala om övrig logistik och marknadsföring. Att ha en skild turnering tror jag blir dyrare än att ingå i gothcon när man sätter sig ner och räknar på det.

#37 Roedskaegg

Roedskaegg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 360 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 11:29

Jag flikar in här som representant för GothCon...

Kommer förmodligen aldrig spela WH-turneringen under GothCon, tyvärr. Jag prioriterar konventet, då jag jobbat där av och till i över 10 år. Dock blir jag glad när jag ser kommentarerna från er som tycker att samarbetet med GothCon är en självklarhet. Figurspelandet är inte på mitt bord i staben, men jag tycker peronligen att figurspelandet är en given del av GothCon. 

Gällande de som bara spelar figurspel; tråkigt att ni inte hinner uppleva mer av konventet när ni betalar för det, verkligen. Såg några av er i cafeterian (där jag var huschef) någon enstaka gång bara. Från GothCons sida sköts det som gäller bord, stolar, lokaler mm, men finns som alltid utrymme för förbättringar och jag är säker på att YLVA-gänget tagit det med ansvariga hos oss. Är det något som inte tas på vårat post-GothConmöte i maj, så kan jag förska föra vidare vad som sagts här i tråden...

Cold Feet Gamers, YLVA

Fantasy: Dwarfs, Wood Elves

40k: Space Wolves, Harlequins, Death Guard

Mordheim: Dwarf Treasure Hunters, Witch Hunters, Chaos Dwarves, Beastmen

Blood Bowl: Norse, Skaven, Dwarfs

#38 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 12:11

Vasalokalerna är inte bra för ett stor arr som fantasy, särskilt inte när det är gött Gotchconväder som i år.

Jag har hört siffror tidigare vad det kostade att hyra kåren där 40k har spelats tidigare och vad jag minns motsvarade det ganska väl vad konventet fick in som deltagaravgift från de som spelade den turneringen. Jag antar att det är liknande nu vilket innebär att figurspelen inte subventionerar övriga spel.

Jag ser gärna att ni kör vidare på samma format.

#39 Svarten

Svarten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 666 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 13:10

Jag har egentligen bara en sak jag tycker vara negativ, och det var att vi började så pass sent på fredagen. Hade vi börjat kring nio, så hade man lätt hunnit med massor av "konventgrejor" på fredagkvällen, då man troligen varit färdig kring tre-fyra.

Annars så tycker jag allt flöt på bra :)

//Tommy

Army of Darkness, Grödinge.

Mina Warriors of Nurgle:
http://s4.zetaboards...opic/9901745/1/

#40 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 23 april 2014 - 13:15

Jag flikar in här som representant för GothCon...

hejsan!  jag är lite av en organisationsnörd så jag undrar om det är möjligt att få ta del av alla gothcons siffror och kalkyler gällande ekonomin? För att ha som framtida referenseuppgifter när jag själv kanske arrangerar något i GbG eller överlag :)

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar