Hoppa till innehåll

Foto

Info Gothcon 2014

• Please log in to reply
65 replies to this topic

#1 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 19 januari 2014 - 23:36

Gothcon 2014
Nästa år går Gothcon av stapeln18-20 apriloch även denna gång kommer spelföreningen Ylva arrangera turnering i Warhammer Fantasy.

Arméer
2500 poäng. Tröskelkomp 12, dvs kravet är minst komp 12 därefter ingen påverkan från kompen. http://swfbr.ipbhost...?showtopic=4494

Dogs of War och Chaos Dwarfs är varmt välkomna om någon skulle vara sugen på det.

Vi kommer även använda regeltolkningarna som hör till kompmallen.

Anmälan
Anmälan görs på www.gothcon.se samt till wfb.gothcon.2014@gmail.com

Av anmälan ska framgå namn, eventuell föreningstillhörighet samt aktuellt telefonnummer. Om ni redan nu vet med er vilken armé ni kommer spela är det alltid trevligt att få veta.

Anmälan och inskick av armélista senast den 30 mars. Sent listinskick eller felaktig lista genererar en "prick". Tre prickar ger poängavdrag.

Deltagarantalet är begränsat till 70 platser och kostnaden är 100 kronor per spelare (utöver Gothcons inträdesavgift). Observera att man måste föranmäla sig både till oss arrangörer, och till Gothcon

Sportsmanship
Man skall inte ge sportmanshippoäng efter varje match. Istället ger man poäng efter alla fem matcherna, 3 poäng till den man tycker förtjänar bäst sportmanship, två poäng till den som förtjänar näst bäst och ett poäng till den tredje bästa. Alla de här poängen summerar för att få fram en vinnare.

Målning
All arméer måste vara helt målade, omålade modeller kommer räknas som casualties (gäller även summonade enheter).
Vi kommer att använda en mall med olika kategorier där man kan få olika mycket poäng. Totalt kan man inte få mer än 10 poäng, resten används vid nominering till best painted.

Målningsteknik (enskilda figurer)
Alla modeller är noggrant målade och färgerna är på "rätt" plats 3 poäng
Det finns "högdagrar" (highlights) och skuggning på modellerna 2 poäng
Alla modeller är basade (inte bara målade) 2 poäng
Färgblandning och avancerade målningstekniker (t.ex. s.k. blending) har använts på en majoritet av modellerna 2 poäng
Det finns modeller med "extra" snygg målning (t.ex. frihandsmålning) 1 poäng

Enhetlighet
Alla modeller har samma basning och ser ut att höra ihop målningsmässigt (måste inte vara samma färgschema) 2 poäng
Armén är WYSIWYG (What you see is what you get), magiska items behöver inte visas och man får självklart använda icke GW-modeller, men det måste vara tydligt vilken enhet de representerar 2 poäng

Konvertingar och tema
Det finns en eller flera snyggt utförda konverteringar som passar in i armén 2 poäng
Det finns ett tydligt tema hos armén 1 poäng

Husregler
Kan inte se skogen för alla träd
För skogar på spelplanen gäller att det är skogens platta som avgör om en enhet är i skydd av skogen, inte träden som står på plattan.

Kullar och "impassable terrain" är oändligt höga och blockerar alltså all line of sight.

Sovplats
Detta går att ordna via Gothcon, se www.gothcon.se Räkna med konventstandard, alltså mkt enkla förhållanden.

Schema:

Fredag
12:00-12:15 Samling
12:15-15:30 Match 1
16:45-20:00 Match 2

Lördag
08:45-12:00 Match 3
13:30-16:45 Match 4
17:15 - 20:30 Match 5

Söndag
09:00-12:15 Match 6
12:30 Prisutdelning

Vinster
Priser kommer delas ut tiil

- vinnaren av turneringen
- best painted
- bästa sportsmanship

Scenarion
Alla matcher är battle line men med scenariokort. Ingen terräng är mystisk.

Vi kommer köra med "Scenariokort" dvs varje spelare väljer inför varje match ett av 9scenariokort. Varje kort får bara användas en gång. Om man klarat scenariot får man 3 BP, har man inte gjort det får motståndaren 3 VP. Kort väljs dolt före deployment och avslöjas så snart båda valt. Objektiv hålls av den med flest enheter med en eller fler modeller inom 6". Enheter som kan hålla objektv är enheter med minst fem modeller kvar i enheten (tre för monstrous inf och cav) eller monster. Karaktärer räknas inte, förutom om de sitter mountade på ett monster. Flyende eller summonade enheter kan inte hålla objektiv och varje enhet kan bara hålla ett objektiv.

Scenariokorten är följande:
1. Döda motståndarens general
2. Få sin egen general dödad i närstrid (fly av bordet räknas inte men ikappsprungen efter break/flee charge räknas)
3. Håll ett objektiv i mitten av bordet i slutet av runda 5.
4. Håll flest objektiv i slutet av runda 5 (2 objektiv på mittlinjen 24" från respektive kortsida)
5. Ha minst 2 enheter med flaggor helt inne i motståndarens deployment samtidigt i runda 4, 5 eller 6. (ej BSB. Ambushande enheter måste ha varit i spel i tre rundor för att räknas, dvs går de på runda 2 räknas de tidigast i runda 5)
6. Aldrig ha under 4 fortitude points (ingen enskild enhet kan räknas som mer än 3)
7. Få motståndaren under 4 fortitude points (ingen enskild enhet kan räknas som mer än 3)
8. Motståndarens scenario är värt dubbla poängen. Spelaren som använder detta kort kan tvinga motspelaren att välja ett nytt scenariokort då är det det nya som räknas dubbelt. Endast det nya kortet räknas som förbrukat. Om båda tar detta kort är både förbrukade och båda måste välja ett nytt.
9. Döda 3 av motståndarens flaggor, även BSB räknas.

Följande VP-tabell används i samtliga matcher:

0-200      7-7
201-400  8-6
401-600  9-5
601-800  10-4
801-1100 11-3
1101-1400 12-2
1401-1700 13-1
1701+ 14-0

Kommentarer/förslag mottages tacksamt, ju tidigare desto bättre så det inte blir några för sena förändringar.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#2 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 20 januari 2014 - 13:25

5:an Hur är det med enheter som ambushar, miners och liknande?

8:an Vad händer om båda väljer denna?

#3 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 20 januari 2014 - 13:36

Ta bort tröskelkompen och för 12-18 så man kan spela normala arméer. 12-17 kanske räcker även om det är svårt att göra arméer som kompar så lite som 17.

David "Dangerous" D

#4 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 672 Inlägg:

Postad 20 januari 2014 - 14:20

Ta bort tröskelkompen och för 12-18 så man kan spela normala arméer. 12-17 kanske räcker även om det är svårt att göra arméer som kompar så lite som 17.

+1

Så länge man får en "ärlig bonus" av kompen om man spelar högre, dvs. 100 VP räcker inte.

Blir det stängda listor denna gång? (Hoppas hoppas  ^_^  , det var ju så länge sen sist för min del)

Gillar starkt scenariokorten.

Tror det ska stå att man får 3 BP och inte 3 VP.

Kommer skogarna vara mystiska eller ej?

Don't play with fire, play with trees!

#5 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 20 januari 2014 - 16:20

5:an Hur är det med enheter som ambushar, miners och liknande?
8:an Vad händer om båda väljer denna?

Måste hem å läsa på ambusher reglerna men det lutar åt att de inte heller räknas. Scenariona är skrivna efter att det ska finnas en rimlig chans att både klara och hindra dem. Samtidigt kan ju dvärgarna behöva lite stöd och uppmuntra rörlighet...

om båda väljer åttan måste båda välja nytt scenariokort. Ska förtydliga lite andra grejer på den också. Återkommer.

+1
Så länge man får en "ärlig bonus" av kompen om man spelar högre, dvs. 100 VP räcker inte.
Blir det stängda listor denna gång? (Hoppas hoppas  ^_^  , det var ju så länge sen sist för min del)

Gillar starkt scenariokorten.
Tror det ska stå att man får 3 BP och inte 3 VP.

Kommer skogarna vara mystiska eller ej?

Problemet för mig är att då måste jag bestämma exakt hur mycket som ska kompenseras och hur jag än gör kommer det antingen gynna låg eller högkomp. Det går bygga WE listor med komp 12. Eventuellt är WEs problem att de har ett fåtal bra enheter och dessa är strypta på stora antal. Kanske för strypta för att vara korrekt runt komp 12 men i så fall är det ju ett utmärkt tillfälle att förbättra kompen. Jag tror helt enkelt att det går att bygga WElistor som ligger runt en komp 12 nivå. Evemtuellt har dessa listor just nu inte komp 12 men då får man lösa det i kompmallen. Jag är öppen att omvärdera om jag är helt ute och cyklar men i så fall är det snarare så att kompgränsen höjs.

Det blir stängda listor, det är därför det är ganska långt mellan listinskick och turneringen.

BP... VP... det ska bli 20 poäng per match totalt jag är bara förvirrad :P

Ingen mystisk terräng.

Daniel Gustafsson - YLVA

#6 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 20 januari 2014 - 16:43

Tycker tröskelkomp 12 låter som ett kul koncept.

Lite tankar om scenarion:

8 kort på 5 matcher tycker jag är vettigt, då behöver man inte spela alla kort (och vissa kort är fantastiskt dåliga för vissa arméer, t.ex. döda sin egen gerneral för VC). Dock, med kort 8, som kan tvinga en att välja ett nytt kort kan man bli tvungen att spela ut alla kort (och man kan till och med få slut på kort om man möter tillräckligt många motståndare som spelar detta kort mot en).

Med två scenarion där det är bra med mycket breakpoints (6+7), så vore det kanske en bra idé att ha en scenario där man ska jaga flaggor eller dylikt, för att balansera ut att det blir väldigt bra med mycket flaggor. Även i scenario 5 är snabba (och då ofta även sköra) enheter med flagga väldigt fördelaktigt. Sen är det kanske också lite väl lätt att klara uppdrag 6 om man bygger en deathstar med flagga+general+BSB.

Uppdrag 5 känns också sjukt enkelt för flygande och fast cav enheter (vet inte om dark riders behöver den pushen för att synas på spelplanen :) ). Man får en runda på sig att whipa dom (kanske två om man får börja och dom inte gömmer sig), lyckas man inte med det är springer dom bara runt en. Kan man inte säga "samtidigt efter runda 4" istället?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#7 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 20 januari 2014 - 17:13

Ska förtydliga åttan lite. Tanken är att det bara är den man faktiskt använder som förbrukas.

Ett till scenario där man ska döda ett antal flaggor låter som en bra ide. Förslag på antal? Tre?

Om man bygger en dödsstjärna of doom kommer man nog få svårt med fler än ett scenario :P EDIT: läste fel. Detta är ett generellt problem för breakpoints som scenario. Frågan är väl om dwellers och death är helt borta på komp 12? I så fall kan det bli ett problem.

och jo.. femman kan nog få sig en och annan tweak innan jag är nöjd. Ska fundera lite till

Daniel Gustafsson - YLVA

#8 Niblit

Niblit

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 148 Inlägg:

Postad 20 januari 2014 - 20:57

Tycker det är bra med tröskelkomp så det blir lite förändring mot alla andra kompturneringar

#9 Ranie

Ranie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 218 Inlägg:

Postad 21 januari 2014 - 11:16

Kan en enhet hålla två objektiv i scenario 4?

Och så standardfrågan:

Vad gäller för karaktärer på monster? Räknas de som monster eller som karaktärer för att hålla objektiv (och vad räknas de som om karaktären dör)?

#10 Per Pirat

Per Pirat

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 117 Inlägg:

Postad 21 januari 2014 - 12:11

Vilken kompmall används, vore bra om detta fanns länkat i första posten.

#11 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 21 januari 2014 - 16:52

Yes.. får sluta ta saker för givet. Kompmallen kan komma att uppdateras men jag ska lägga in en länk till rätt forumdel när jag kommer hem.

En enhet räknas bara för ett objektiv, kontrollerande spelarens val.

Ska fundera lite på ridden monsters.. Är sugen på att tillåta det rakt av eftersom drakar mm är balla. Tror inte det blir överdrivet brutet på något sätt. Det är ju generellt rätt så dyra enheter. Återkommer.

Daniel Gustafsson - YLVA

#12 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 21 januari 2014 - 23:10

Tycker det är bra med tröskelkomp så det blir lite förändring mot alla andra kompturneringar

Nu har det ju varit tröskelkomp innan på en turnering för inte så länge sedan även om jag håller med om att de flesta inte har det.

Jag tycker det är bättre när man det är en komp stege så tex 12-18 eller något sådant. För vissa arméer tjänar inte så mycket från att gå från 15 till tolv medan andra tjänar väldigt mycket på det.

Men det skulle vara roligt om ni testa Australiens komp diff så det blir mer spridning på kompen samt att det är roligt att testa något nytt och se om det funkar.

David "Dangerous" D

#13 Zack

Zack

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 900 Inlägg:

Postad 22 januari 2014 - 12:22

Nu har det ju varit tröskelkomp innan på en turnering för inte så länge sedan även om jag håller med om att de flesta inte har det.

Jag tycker det är bättre när man det är en komp stege så tex 12-18 eller något sådant. För vissa arméer tjänar inte så mycket från att gå från 15 till tolv medan andra tjänar väldigt mycket på det.

Men det skulle vara roligt om ni testa Australiens komp diff så det blir mer spridning på kompen samt att det är roligt att testa något nytt och se om det funkar.

Håller med om att tröskelkomp kan slå lite orättvist men samtidigt vet jag inte om det är någon uttalad mänsklig rättighet att kunna spela Wood Elves på alla turneringar, då det är rätt känslig arme som kräver exakt rätt förutsättningar innan de får ny bok :)
/Sebastian Berg - HYMS

"No bastard ever won a war by dying for his country. He won it by making the other poor dumb bastard die for his country."

#14 Grimgor

Grimgor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 132 Inlägg:

Postad 22 januari 2014 - 12:31

Kul att scenariokorten är tillbaka! Gillade dem senast!

#15 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 22 januari 2014 - 12:51

Håller med om att tröskelkomp kan slå lite orättvist men samtidigt vet jag inte om det är någon uttalad mänsklig rättighet att kunna spela Wood Elves på alla turneringar, då det är rätt känslig arme som kräver exakt rätt förutsättningar innan de får ny bok :)

Nu hade jag tänkt lite WoC, var ju länge sedan jag lirade WE.

David "Dangerous" D

#16 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 443 Inlägg:

Postad 22 januari 2014 - 13:01

Om man bygger en dödsstjärna of doom kommer man nog få svårt med fler än ett scenario :P EDIT: läste fel. Detta är ett generellt problem för breakpoints som scenario. Frågan är väl om dwellers och death är helt borta på komp 12? I så fall kan det bli ett problem.

Tror nog man kan förvänta sig en hel del death och dwellers på komp 12. Dock kommer man ju inte välja breakpoint-scenariot när man möter dessa, så kan fortfarande bli väldigt enkelt scenario-kort. Dessutom behöver väl scenarion kanske inte pusha folk mer än nödvändigt mot dessa lores :)

Brukar det dessutom inte vara så att man är breakad när man når 3 break points (inte när man under 3 som här)?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#17 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 22 januari 2014 - 13:09

Dyne, WoC är definitivt ett lag som kan producera hårda listor. Om du anser att de är felkompade runt komp 12 tycker jag du ska bygga en eller flera listor som du tycker borde kompa 12 och sen argumentera för ändringar i kompforumet. Då får vi en bättre komp för alla istället för att jag ska gå in med godtyckliga kompensationsmekanismer som garanterat kommer gynna lika många som de missgynnar.

För WE är det lite annorlunda för de är så pass svaga att de kanske inte KAN bygga listor som är hårda nog för komp 12 och då skulle det finnas ett argument att ändra förutsättningarna för turneringen.

Daniel Gustafsson - YLVA

#18 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 22 januari 2014 - 13:17

Fjugin, det kanske stämmer.. under fyra kanske det borde vara ska kolla det.

Satt igår och funderade på ett alternativt breakpoint system med en gräns på hur många poäng som får räknas från varje enhet samt även kanske räkna monster i sann gothcon anda. Risken med det är väl att "gömma draken" blir lite för bra.. Men en cap som tvingar en att inte bygga dödsstjärnor kan det nog bli iaf.

Daniel Gustafsson - YLVA

#19 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 22 januari 2014 - 15:07

Jag ska se om jag får med alla saker vilket jag tycker talar emot tröskelkomp.

Att svagare arméer kommer få det lite svårare såklart.

Att vissa arméer är bättre på olika kompsteg och det gäller inte bara de svagare arméerna. Vissa av de bättre raserna får in mycket av sina hårda saker på 12 men andra inte kommer nära.

Det tvingar folk att spela med saker man inte vill. Nu är det ju alltid så på komp att man inte kan få med allt och det är inte det jag menar. Låt oss säga att man gör en armé som får med mycket av det man vill och man hamnar på komp 14 men ett gäng poäng över. Man tycker att lista är bra för komp 14 men den kommer ha det svårt mot många komp 12 arméer. Man kan nu ta poäng man ha kvar och trycka ner kompen till 12 men det kommer inte göra listan så mycket bättre. Det innebär att man måste göra en helt ny lista istället för att lira med en armé som man är nöjd med och kompar runt 14 som man kunde ha gjort annars.

Man måste spela väldigt offensiva arméer. Det passar visa raser men inte alla.

Man vet vad väldigt många kommer att spela med vilket gör det tråkigt samt lätt att förutse. Jag har gjort en komp 12 armé som är väldigt bra mot andra komp 12 arméer men skulle få det svårt mot komp 15+ arméer. Med systemet som är nu är det ingen risk att ta en sådan armé men skulle kompen vara 12-18 tex så skulle man vara tvungen att chansa istället för att spela på ett säkert kort.

David "Dangerous" D

#20 Painblom

Painblom

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 720 Inlägg:

Postad 22 januari 2014 - 16:28

Jag e klart för tröskelkomp tycker det är as skönt att slippa bry sig om kompen under mina matcher och bara spela spelet :D

Wood elf kan ju faktiskt bygga as jobbiga listor på komp 12.. som kommer vara svåra att vinna med mot WoC men kommer istället mosa de flesta alver..

60 GG och Level 4 life är svettigt som fan för DE och HE och LM exempelvis

Marcus Engblom

ETC Team 2011  Switzerland Cheerleader
ETC Team 2012  Poland Cheerleader
ETC Team 2013  Serbia OnG
ETC Team 2014  Serbia OnG
ETC Team 2016  Greece Cheerleader
​ETC Team 2017  Spain  OK
ETC Team 2018  Croatia HBE

ETC Team 2019  Serbia TBD  

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar