Hoppa till innehåll

Foto

Gothcon 2012 - Info

• Please log in to reply
55 replies to this topic

#21 Magnus C

Magnus C

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 124 Inlägg:

Postad 07 februari 2012 - 09:10

Då har jag spikat poängsumman, se första posten för ändringarna.
Även ändrat schemat så ni får mer tid på lördag, chans att se mer av Gothcon.

#22 Olsson

Olsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 92 Inlägg:

Postad 07 februari 2012 - 15:07

För att vara helt hundra, ni menar att man inte räknar med decimaler i kompskillnaden?

#23 Magnus C

Magnus C

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 124 Inlägg:

Postad 07 februari 2012 - 15:45

Räkna med en decimal, uppdaterat första posten.

#24 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 08 februari 2012 - 00:53

Inga special characters? Vad exakt är en special character?

Jag tänkte ta med en enhet från min armébok, enheten heter Skarsnik och är 0-1.

Om denna enhet inte får tas med blir jag förvånad då denna enhet finns i kompmallen.
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#25 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 08 februari 2012 - 08:48

Bara för att de finns i kompmallen betyder det inte att alla arrangörer måste tillåta dem.. Det var ett av argumenten för att över huvud taget ta med dem: att det står varje arrangör fritt att välja bort dem. Tror vi är rätt många som gärna slipper SC.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#26 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 08 februari 2012 - 09:03

Du skulle ju kunna formulera dig lite trevligare Flogger.

Som med allt annat när det gäller komp bestämmer arrangören hur han/hon vill ha sin turnering.
Tycker det är skönt att det är variation mellan turneringarna så att alla inte är likadana.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#27 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 08 februari 2012 - 09:10

Inga special characters? Vad exakt är en special character?

Jag tänkte ta med en enhet från min armébok, enheten heter Skarsnik och är 0-1.

Om denna enhet inte får tas med blir jag förvånad då denna enhet finns i kompmallen.

Nu är du bara dryg. Alla fattar vad man menar med special chracters.

Bara för att vi har kompat dom betyder det inte att dom kommer vara tillåtna överallt. Det är helt upp till arrangören.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#28 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 08 februari 2012 - 12:44

Och som alltid med restriktioner är det trevligt att höra tankarna bakom dem. Special characters finns inte längre, det finns unika enheter med namn men de är inte mer speciella än andra 0-1 enheter. Lika logiskt som att förbjuda screaming Bell tex.

Ursäkta om jag låter dryg, inte min mening :)

Men men, det blir nog inget gothcon för mig med dessa restriktionerna så kan sluta argumentera nu :)
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#29 Grimgor

Grimgor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 132 Inlägg:

Postad 08 februari 2012 - 21:42

Gillar poängsumman! :)

#30 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 10 februari 2012 - 17:54

Och som alltid med restriktioner är det trevligt att höra tankarna bakom dem. Special characters finns inte längre, det finns unika enheter med namn men de är inte mer speciella än andra 0-1 enheter. Lika logiskt som att förbjuda screaming Bell tex.

Ursäkta om jag låter dryg, inte min mening :)

Men men, det blir nog inget gothcon för mig med dessa restriktionerna så kan sluta argumentera nu :)

"Namngivna karaktärer är inte tillåtna. (Utom möjligtvis med vissa undantag, Fråga om du vill använda en)"

//K

#31 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 10 februari 2012 - 19:30

Jag gillar att ni tänker på oss Beastmenspelare så att vi kan ha dubbla rare :wub:

Special characters finns inte längre

Har du tittat på sidan 134, i rutan som heter "Special Characters" (den finns även listad i indexet)?

#32 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 672 Inlägg:

Postad 11 februari 2012 - 19:18

Jag är väldigt förvånad över två saker:

1. Ska man bara få 100 VP för varje kompsteg man har högre? Borde ju snarare vara 1 BP eller typ 350 VP, enligt mig. Jag har alltid tyckt att GothCon har varit turneringen där man har premierat hög komp, nu känns som det enda vettiga är att spela en komp 12 lista. Men detta avgör såklart ni arrangörer, kändes bara lite oproportionerligt

.

2. Jag antar att det kommer vara scenarion under turneringen, och jag antar att dessa kommer ge VP, då tröskeln på 400 vp för en Draw känns lite hög, speciellt när vi kör mindre poäng än vanligt. Vore trevligt att få reda på vilka scenarion det blir så man har tid att bygga en lista som passar därefter.

Tråkigt att många av veteranerna dissar bara för en lite lägre poängsumma, även om jag också skulle velat ha mer gubbar på planen ;)

/SImon
Don't play with fire, play with trees!

#33 Shadowwolf

Shadowwolf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 56 Inlägg:

Postad 26 februari 2012 - 19:53

Ja, det låter ju lite lite... Bra komp brukar bli roligare matcher.

Appropå roliga matcher; Jag sitter själv i Ylva och stod förra året för väldigt stor del av den nya (och snygga!) terrängen. Det blir säkert en hel del ny terräng även i år, men jag fick en idé häromdan angående det.

Finns det intresse för att spela på specialbord?

Detta skulle kunna vara ett djungelbord med massor av skog och ett par specialregler, objektiv som ger VP eller annat som läggs till för de som spelar på just detta bord. Det finns många andra exempel på vad detta skulle kunna vara för bord, men tanken är att skapa ett lite mer äventyrligt scenario för oss som älskar slaget, spelandet och improvisationen.

Jag antar att det också finns folk som gärna reserverar sig mot att hamna på ett sånt bord, och det vore väl ok, det är ju en turnéring och det finns ju även de som tävlar i detta :-)

Men finns det intresse för detta? I så fall kan jag nog styra upp något snyggt och roligt som kan bryta av alla pitched battles och ge spelarna en minnesvärd session!

#34 adepta

adepta

Member

• Members
  • PipPip
  • 12 Inlägg:

Postad 29 februari 2012 - 23:06

Det skulle vara roligt att spela på ett sådant ord

#35 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 672 Inlägg:

Postad 05 mars 2012 - 00:25

Jag ser helst att det inte ska påverkade match resultatet något avsevärt genom extra poäng eller dylikt (om inte alla bord ska ha något så det blir balanserat, och då inte i något hörn som endast ena spelaren får...).
Klart ni får ha temade bord, men man kan göra det utan att påverka spelet allt för mycket.

Jag räknar mig väl till några av de som är lite mer seriösa med att placera mig bra (även om så inte alltid blir utfallet), dock är ju det viktigaste att ha roligt under matchen!
Och det blir inte roligt om terrängen gör det alldels för orättvist för någon.
(tänkte bara höja ett varnande finger, så ni får lite input från bägge sidor)

/Simon Ström

#36 alltunder

alltunder

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 236 Inlägg:

Postad 05 mars 2012 - 09:50

Hade gärna lirat i turnering nån gång med temade bord, eftersom det ger en extra dimension till spelet så att säga. Men då ska det vara nåt folk känner till på förhand, och så får man försöka göra det bästa av situationen, och kanske ev. ta med i beräkningen för placering på nåt smart sätt (om vi snackar kraftigt temat tex).

Det blir lite trist i längden med typ 2 skogar, en building, 2 walls, 2 hills eller dyl.

#37 Ariell

Ariell

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 672 Inlägg:

Postad 05 mars 2012 - 12:58

Man kan ju variera terrängen rätt mycket utan att det blir extremt. Det viktigaste enligt mig är att det inte sabbar spelet (t.ex. ett bord med "stadsmiljö" där det är typ 6 hus...., eller där typ den som är närmast obelisken får +2 PD och immune mot misscasts osv.).

Riktigt kul att ni fixar ny terräng!!!
Det har tidigare varit lite tråkigt med alla mini skogar som har funnits.
Jag väntar förväntansfullt inför GothCon när man får se hur fin terräng det blev!

#38 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 244 Inlägg:

Postad 05 mars 2012 - 18:25

Jag tycker det låter roligt med bord med lite annorlunda terräng på men jag tycker inte att de borden ska ha några speciella missions eller dylikt.
David "Dangerous" D

#39 Aeterno

Aeterno

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 39 Inlägg:

Postad 14 mars 2012 - 10:49

Vilket LoS system ska man gå efter? Då inget är anget (förutom att vissa saker är oändligt höga vilket är glasklart) antar jag det som beskrivs i regelboken men tycker det är lite flummigt, hade underlättat med nåt mer exact, syftar mest på om eneheter kan blocka LoS eller inte.
Armeér: Dark Elves, O&G

#40 Shadowwolf

Shadowwolf

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 56 Inlägg:

Postad 26 mars 2012 - 20:19

Skogarna är fulla med träd - Det är skogens bottenplatta som avgör om en enhet är i skydd av skogen, inte träden som står på plattan.

Hindrar detta LoS? Eller ger det bara soft cover? Kan man fortfarande skjuta ut ur, genom och in i en skog?

Kullar och impassable-bitar är oändligt höga.

Betyder detta att de blockerar LoS oändligt högt upp, (t.ex. att två jättar inte kan se varandra för att de har anklarna skymda), att flygare inte kan ta sig över en lavagrop och att man behöver oändligt hög move för att ta sig upp på en kulle? Verkar lite märkligt, tycker jag...

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar