Hoppa till innehåll

Foto

Begränsade föremål

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
65 replies to this topic

#1 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 24 oktober 2004 - 06:12

Skaven
-100 Storm Daemon
-100 Warpstone Charm
-100 Each Extra Warpstone Token
-300 Warpstone Amulet

Dark Elves och Cult of Slaanesh
-100 Heart-Stone of Darkness
-200 Gauntlet of Power
-200 Hydra Banner (mounted model only)
-200 Quickening Blood (model with a great weapon only)

High Elves
(tog bort Armour of the Gods eftersom den bara kan användas av närstridskaraktärer till fots, och sådana är det inte jättegott om i alvarméer)
-200 Seer
-300 Battle Banner (mounted model only)
-300 Ring of Fury
-400 Book of Hoeth

#2 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 24 oktober 2004 - 10:16

Det var mycket minus för Ring of Fury, och Storm Daemon har bara -100. <_<
Tycker att Book of Arkhan är betydligt bättre(som ger samma minus)

-Magnus
Ara är en sann hjälte

#3 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 24 oktober 2004 - 10:28

Att Hydra banner skulle ge samma minus som Banner of butchery är helt befängt. Ett one use only item mot ett som går att använda i varje charge samt påverkar riddjuren också..

seer borde vara stegrande; minus 100 på första (eller rent av vara tillåtet utan minus), minus 200 för andra etc.

Fellblade borde ge minus om ingen restriktion kommer gälla för total antal poäng på magi. Likaså borde andra items som kan choppa upp vad som helst under en närstridsrunda. Att föremålen kostar mkt spelar mindre roll när de kan "ta hand om" betydligt dyrare saker i en närstridsrunda.

DE föremålet som tar bort en spell borde ge minus 100 IMO, eftersom det kan räknas som ett väldigt gott magiförsvar (eller som en scroll kanske).

#4 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 24 oktober 2004 - 11:42

QUOTE (Anton @ Oct 24 2004, 07:12 )
Skaven
-100 Storm Daemon
Det kommer ge mer minus att ta storm deamon än en tredje lvl2 warlock. Minus som är i BSKs kompmall (räknas som två PD) är såpass starka att jag överväger att skippa den till förmån för en lvl1:a (vilket jag inte kommer göra). Mer minus så sitter den definitivt löst och ger den -300 till så kommer jag definitvt sätta in en tredje warlock.
-100 Warpstone Charm
Bara om den sitter på en wizard. Andra karaktärer borde få ha den.
-100 Each Extra Warpstone Token
Jag tycker att en Plague priest med liber bubonic ska få köpa en utan minus. Det blir 50p för att kunna slänga en spell på lvl8 med tre tärningar en gång på spel. Alla andra rundor ska man få in spellen med två träningar. Dessutom kommer man bara kunna lägga spellen en gång då en frenzykaraktär måste vara inom chargeavstånd för att kunna lägga spellen effektivt.
-300 Warpstone Amulet
Om den finns på en grey seer så kommer man ge bort väldigt mycket poäng om man slår en etta i slutet av spelet. En grey seer som är general är värd 400-450 VP. Det borde alltså hända under ett slag på BSK. En warlord är inte värd lika mycket men brukar å andra sidan skyddas bättre av enheter.

#5 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 24 oktober 2004 - 11:46

Sakanr Wand of Karaidon för DE/CoS. Borde ge samma minus som för Storm deamon.

Vambraces of defence (4+ wardsave och reroll armour) för HE är grymt bra också, speciellt jämfört med Warpstone amulet och t.ex. Holy relic.

Bow of the seafarer borde vara restricted i en seaguardarmé med Master of mist.

#6 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 24 oktober 2004 - 11:46

När du pratar om "ta bort en spell" så är det Crystal of midnight jag antar att du pratar om.
Det är en bound spell power level 4 one use only.....
En dispel dice och du kan bli av med den, två du blir det garanterat....den enda armén som kan använda ett sådant föremål är en armé som redan har tung offensiv magi (så motståndaren får slut på dispel dice) och har man redan tung offensiv magi så har man många dispel dice själv......

Crystal of midnight är ett av de där patetiska "one use only bound spells" som DE aldrig använder...för att de är så fruktansvärt kassa.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#7 Mag-El

Mag-El

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 354 Inlägg:

Postad 24 oktober 2004 - 12:11

QUOTE (Steffo @ Oct 24 2004, 11:46 )
Sakanr Wand of Karaidon för DE/CoS. Borde ge samma minus som för Storm deamon.

Vambraces of defence (4+ wardsave och reroll armour) för HE är grymt bra också, speciellt jämfört med Warpstone amulet och t.ex. Holy relic.

Håller med om Wand of Karaidon

Men jag håller dock ej med om Vambracers, därför att alver(inte bara High Elves) inte borde få lika mycket minus för sitt skydd(kostar mer + 3 i T)
Och Vambracers går endast att använda på en Lord.

-Magnus
Ara är en sann hjälte

#8 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 26 oktober 2004 - 12:27

Som truant säger är Crystal of Midnight inget man behöver bötfälla. Den lär inte vara med i alla fall.

När det gäller wand of kharaidon ska man tänka på att den är mycket dyrare är storm deamon. Blockerar i princip alla andra magiska prylar på en karaktär.
Ska man ha jämförande straff kanske den ska straffas, men om man är ute efter att straffa alltför vanliga prylar skulle enligt min mening Seal of Ghrond straffas.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

#9 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 26 oktober 2004 - 12:31

QUOTE (Da'Ghault @ Oct 26 2004, 13:27 )
När det gäller wand of kharaidon ska man tänka på att den är mycket dyrare är storm deamon. Blockerar i princip alla andra magiska prylar på en karaktär.

Fast den riskerar inte att döda magikern som storm deamon gör. Har man stormdeamon och vill vara säker får man köpa på sig en warpstone charm (en reroll per slag) också så är man uppe i 50p för samma effekt som Kharaidon. Dessutom ger kombon charm och deamon -200 komppoäng.

Edit: jag kan tillägga att jag inte kommer spela skaven på gothcon så jag talar inte helt i egen sak.

#10 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 27 oktober 2004 - 06:00

Hydra Banner är väldigt mycket dyrare än Nogg's och kräver en BSB, därför håller jag inte riktigt med om att det är fel att de har samma minus. Största anledningen att straffa det är egentligen att det används till "alla ägg i en korg"-enheter som inte är så roliga.

Vambraces of Defence tog jag inte med av just den anledning som Magnus nämner -- den kostar över 50 och används således bara av alvfurstar.

Begränsningar på magiska bågar i Seaguard-arméer är nog en nödvändighet, det stämmer.

#11 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 27 oktober 2004 - 12:36

När det gäller Wand of Kharaidon så ska man visst bötfälla den prylen om man ska vara rättvis. Samma sak ger samma böter. Vill man däremot bötfälla prylar som är alltför vanliga, så är det helt fel. Gjorde en helt ovetenskaplig undersökning på 20 insända listor (1500-3000 pt) på Druchii.nets armelistforum. Av dessa 20 hade 2 st Wand of Kharaidon. En pryl som tex Dark star cloak(+1 power dice) fanns i princip i hälften av listorna. Jag är mycket medveten att detta inte är speciellt vetenskapligt, men det bekräftar det jag själv anser att Wanden anses som alltför dyr i allmänhet (både när det gäller poäng och blockerande av slot).

Om råttorna inte vågar använda sin magi utan ha en försäkring i bakfickan så är det deras problem. Deras warlocks tillsammans med storm deamon är så pass billiga att man får räkna med lite svinn.wink.gif

Som kuriosa kan jag nämna att hydra banner var taget av en arme som hade den i en infanterienhet.

GW o strike first fanns i ungefär hälften av COS armeerna.

Gauntleten fanns hos många av de som placerade sin lord på ett monster.

#12 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 28 oktober 2004 - 14:19

QUOTE (Da'Ghault @ Oct 27 2004, 13:36 )
När det gäller wand of kharaidon ska man tänka på att den är mycket dyrare är storm deamon.

....

Om råttorna inte vågar använda sin magi utan ha en försäkring i bakfickan så är det deras problem. Deras warlocks tillsammans med storm deamon är så pass billiga att man får räkna med lite svinn.wink.gif

Det var bara en kommentar till att du sa att deamon var dyrare och borde straffas hårdare. Man får vad man betalar för och grundeffekten är samma. Sedan har råttorna rabatt för att grejen rikserar att döda dem, vill de ha samma funktion som DE får de betala 25p mer.

#13 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 28 oktober 2004 - 19:24

QUOTE (Steffo @ Oct 28 2004, 14:19 )
Det var bara en kommentar till att du sa att deamon var dyrare och borde straffas hårdare. Man får vad man betalar för och grundeffekten är samma. Sedan har råttorna rabatt för att grejen rikserar att döda dem, vill de ha samma funktion som DE får de betala 25p mer.

Jag sa att wanden var dyrare och därför kanske inte borde straffas som deamon. Ska man vara petig så har faktiskt råttorna längre räckvidd också. 24" mot 18".
Inser att warlocks kan dö med otur, men deras pris på för en liten snubbe som kan kasta ut en 2D6 S5 på 3 tärningar och en D6 S5 som bound för 95 jämfört med att skapa jämförbar effektivitet med DE trollpackor på 170(lvl2) med wand, tycker jag innebär att wanden är ett mindre effektivt val. Plus att råttan kan för 25 p extra också få en dispel scroll, vilket packan inte kan ta.

Vidhåller dock fortfarande att +1 power dice cloaken kanske borde straffas i stället pga att den är så vanlig.

#14 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 28 oktober 2004 - 20:31

Måste säga att de är underligt att straffa magi items som redan straffas av komp mallen ganska hårt...wanden ger i en 6lvl lista runt 500-600 i minus skulle jag gissa...och storm demon det samma...cloaken ger redan den också ett rejält minus då den i princip bara är intressant för att uppnå 9 PD...vilket är 200-300 minus...och ring of fury skall vi väl inte tala om i denna mall skulle den nog ge som bäst 600 minus...

De är sjukligt mycket...så bra är inte dessa items...

#15 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 315 Inlägg:

Postad 28 oktober 2004 - 21:40

Måste hålla med LC om bound items. Man borde kunna räkna alla bound items som endast en PD och sedan ge de bättre minuspoäng itsället. Boundspell power 4 skulle således kunna ge minus 100pts som kompenstaion att den är svårare att dispella. Ring of fury skulle då kunna ge minus 200/300 beroende på hur "optig" man tycker att den är.

#16 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 31 oktober 2004 - 17:41

QUOTE (Dakoth @ Oct 28 2004, 22:40 )
Måste hålla med LC om bound items. Man borde kunna räkna alla bound items som endast en PD och sedan ge de bättre minuspoäng itsället. Boundspell power 4 skulle således kunna ge minus 100pts som kompenstaion att den är svårare att dispella. Ring of fury skulle då kunna ge minus 200/300 beroende på hur "optig" man tycker att den är.

Håller med på att alla boundspells ska räknas som en tärning oavsett level och sedan lägga individulella minus på dem. Vissa saker kommer folk aldrig ta annars. Ta t.ex. Bands of Power som exempel som har lvl4. Aldrig att någon kommer ta den om man inte har fyra levlar innan och då blir den för dyr kompmässigt.

#17 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 01 november 2004 - 11:57

Risken är att Niklas hoppar så högt att han slår sig om hans magi plötsligt ger 1050 mindre i minus. I övrigt är det en klart bra idé.

#18 LordChance

LordChance

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 393 Inlägg:

Postad 01 november 2004 - 13:35

Tyvärr är de väl också möjligt att hans vanliga lista förtjänar ett par komp poäng mer också...än vad han får nu...

Men de går ju förståss att kompensera genom att ta bort FC på hans horrors då blir de väl ungifär -1000...

#19 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 03 november 2004 - 14:37

Jag tycker inte alls det är befängt att banner of butchery ger lika mycket minus som det där hydra banner. Hydra banner kostar 80. Bortsett ifrån den högre kostnaden i poäng så kan den ENBART användas av BSB. Och den skillnaden är stor!

Personligen så anser jag att banner of butchery är ett av spelets bästa banér (fullt jämförbart med banner of sorcery och empire's gryphon banner, om än det ger en helt annan fördel)

Jag har spelat mot O&G 6 ggr och vad jag minns hade samtliga banner of butchery. Jag har spelat enbart två ggr mot dark elves, som ingen av gångerna hade hydra banner.

Banner of butchery skall enligt min åsikt ge ett rejält kompminus!

#20 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 03 november 2004 - 19:33

Tja, skulle du själv vilja köpa en BSB (95pts utan någon utrustning) med en 80 pts banner (du kommer upp i över 200 med utrustning) som har T3 och 2W, och kan som bäst ha en bra vanlig armour save (ingen ward då han har magiskt standard)....

Jag skulle skratta om jag mötte en sådan motståndare som har en BSB och charga in i regimentet med dark riders och slakta honom och låta mina DR dö, och jag behöver inte ens vara orolig för att de inte ska lyckas då de har 6 attacker (3 S4 och 3 S3) som alla träffar på 4+ (bara 4 attacker om han är till fots, men då har han å andra sidan max 4+ rustning).

Alver tål fruktansvärt lite, och att sätta dem i en position där motståndaren vet från början att du inte har en ward save är som att be om hans död =(

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar