Hoppa till innehåll

Foto

Inga "storm o chaos" listor

• Stängt ämne Detta ämne är stängt
38 replies to this topic

#1 Emil Broberg

Emil Broberg

Newbie

• Members
  • Pip
  • 7 Inlägg:

Postad 14 januari 2005 - 00:09

Sorry boyz... Inga av storm o chaos listorna kommer att tillåtas

Utifall någon skulle missat diskussionen nedan

* Ostade Khemri är bara papir machékärror och dödskallar som är fula i mun.
* Jag ser nog hur det glänser i era skägg när ni för första turneringen på länge får opta hur mycket ni vill.

Seriöst boyz. Om alla andra hade haft kompfritt hade vi nog haft komp, men det är alldeles för roligt att se er bli gråhåriga i försöken att bygga den ultimata slaktarlistan (of doom). Tror faktist att många av "superarméerna" är fulla av överlastade karaktärer, för dyra enheter och för lite flexibilitet.

Kom ihåg: komp är bara ytterligare ett sätt att opta. Nu får ni nöja er med grundböckerna (och kanske petters DoW armé). broilermongolerna är självklart ok.

Självklart kan jag dock inte (trotts att jag gärna spelar) känna till alla kufiska magiska föremåls som alessio spottat fram till nån cynisk säljkampanj. Använd ert sunda förnuft så lovar jag att vara mer övertydlig nästa gång.

Åsså e ju Uppcon ett konvent där varhammer är en viktig, men inte den enda, aktiviteten. Jag tror inte någon av arrangörerna vill mäta sig med GT (fast det enda jag någonsin hör om andra turneringar ät gnäll och fuskande danskar, men jag antar att det är en del av "kulturen":)

See ya

#2 Dilandau

Dilandau

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 175 Inlägg:

Postad 14 januari 2005 - 09:38

Hehe... inga slayers för Henke då. Hur blir det med swissen då?

#3 Johanem

Johanem

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 14 januari 2005 - 09:46

QUOTE (Emil Broberg @ Jan 14 2005, 00:09 )
Sorry boyz... Inga av storm o chaos listorna kommer att tillåtas

Av ren nyfikenhet, varför?

#4 Falahk

Falahk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 227 Inlägg:

Postad 14 januari 2005 - 14:06

QUOTE (Johanem @ Jan 14 2005, 09:46 )
Av ren nyfikenhet, varför?

skulle gisa på att några av dom är ganska oblanserade(sea guard och slayers, iaf skulle de vara min gisning)

#5 bjorn.nilsson

bjorn.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 170 Inlägg:

Postad 14 januari 2005 - 15:45

För att citera en vis man "och därför har vi komp"
"Gentleman, you can't fight here! This is the war room!"
- Dr Strangelove

För närvarande på besök i 40K-träsket. Eldars: 1000+/4000p avklarat.

#6 akbar

akbar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 376 Inlägg:

Postad 14 januari 2005 - 15:52

Komp eller inte (uppcon har inte det förresten), jag är bara glad att slippa möta slayers....
GoB Malmö - We Come In Peace.....

#7 Johanem

Johanem

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 660 Inlägg:

Postad 14 januari 2005 - 16:41

QUOTE (Falahk @ Jan 14 2005, 14:06 )
skulle gisa på att några av dom är ganska oblanserade(sea guard och slayers, iaf skulle de vara min gisning)

Är ju inte ett skäl att stryka alla visserligen, men men...

#8 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 14 januari 2005 - 17:43

Jag tycker personligen att det är ett bra initiativ.

Ett antal av SoC-listorna är obalanserade, och skall man bara stryka vissa så kommer det bli en massa diskussioner om vilka som skall och inte skall vara med.

Så mycket enklare att stryka alla de ihophafsade listorna på en gång så slipper man den diskussionen, oavsett om listan slumpat sig så att den blev riumlig eller inte.

Den enda armén som man EVENTUELLT borde göra undantag för är daemonic legion eftersom det är den enda listan som inte har en "vanlig" armébok där det mesta kan användas. Rena demonarméer med HoC-regler kan väl knappt använda tredjedelen av enheterna och att de är så dåliga har gjort att man knappast någonsin får se sådana listor.

Okay, slayers har väl inte användning flr så mycket heller...annat än ett väääldigt stort farthinder smile.gif Men demär de är bland de första man skall förbjuda

#9 Emil Broberg

Emil Broberg

Newbie

• Members
  • Pip
  • 7 Inlägg:

Postad 14 januari 2005 - 17:59

QUOTE (Dilandau @ Jan 14 2005, 09:38 )
Hehe... inga slayers för Henke då. Hur blir det med swissen då?

Tja... vi spelar swiss, men utan nämda listor. Inte så konstigt. Jag kan tänka mig att ett par spelar blir sura (de som spelar dyl. listor) och en del blir glada (de som möter dem;).

Vill nu kika på foldern finns den under www.gob.nu

#10 Dilandau

Dilandau

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 175 Inlägg:

Postad 15 januari 2005 - 00:36

QUOTE (Emil Broberg @ Jan 14 2005, 17:59 )
Tja... vi spelar swiss, men utan nämda listor. Inte så konstigt. Jag kan tänka mig att ett par spelar blir sura (de som spelar dyl. listor) och en del blir glada (de som möter dem;).

Vill nu kika på foldern finns den under www.gob.nu

Det jag undrade över var om ni hade sätt över erat "swiss" system sedan föra gången? Då en som skulle spela sin 2:a match fick möta en som skulle spela sin 3:e match och dylikt.

/ Davve

#11 Emil Broberg

Emil Broberg

Newbie

• Members
  • Pip
  • 7 Inlägg:

Postad 15 januari 2005 - 03:22

QUOTE (Dilandau @ Jan 15 2005, 00:36 )
Det jag undrade över var om ni hade sätt över erat "swiss" system sedan föra gången? Då en som skulle spela sin 2:a match fick möta en som skulle spela sin 3:e match och dylikt.

/ Davve

Det, mitt gode benrangel, berodde på att vi körde med olika uppdrag. Därmed var vi tvugna att lura ihop folk som inte spelat vissa uppdrag för att ingen skulle få ex. spela "capture" 4 ggr. Pioriterade det över swissen i några fall...

Nå, i år blir det antingen slumpade uppdrag eller inga alls (så du kan se fram emot en förhållandevis vanlig swiss)

Risken om vi slumpar uppdrag är förstås att ovanstående problem uppstår p.g.a. tärningsguden Orgoth, det är bara mer osannolikt.

#12 Dilandau

Dilandau

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 175 Inlägg:

Postad 15 januari 2005 - 22:43

Hehe... "enförhållandevis vanlig swiss" tongue.gif Det låtter bra biggrin.gif

/ Davve

#13 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 16 januari 2005 - 18:34

så man får köra t.e.x. skaven shooty army of death med enorma mängder magi och dussintals med ratling guns,
wood elves med fyra magier, 2 treemen och massor med glade riders och dryader,
lizardmen med 5 magiker med tillsammans 12 powerdice, 12 dispel dices, 6 salamamandrar och resten skirmishing shooters med poisened attacks,
chaos med chaos lord på drake med golden eye of tzeench, en shaggoth, en jätte, och resten kärror,
eller en tzeench beast armee med beastlord och tre wargors med mark of tzeencht och resten kärror,
eller en goblin armee med 4 magiker, 8 bolt throwers, 2 jättar och resten 20 manna nightgobbo enheter med maximalt med fanatics,
men inte med t.ex en archaons horde armee med massor med chaos warriors och marauders,
eller sea guard med några enheter shooters, nån magiker, en merwyrm och en del shipscompany med närstrids vapen,
eller grimgors ard boyz med massor med orcer, några charaktärer och en rock lobba och nån kärra,
eller en cultof slaanesh med ett par magiker, ett par nobles, en massa warriors och devoted of slaanesh och ett par repeater bolt throwers.

konstigt tycker jag, men det är kanske bara jag som ser något underligt i detta.

#14 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 16 januari 2005 - 21:42

Jag skulle kunna göra en egen armélista med ett par rimligt balanserade enheter (samma stats och kostnad som motsvarande enheter i andra armélistor) och ett par riktigt bra saker som är alldeles för billiga.

Därefter kan jag genom att visa en armélista som bygger på rimliga enheter argumentera för att listan borde få användas på turneringar.

Det handlar inte om hur snälla storm of chaos-listorna KAN vara.

#15 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 17 januari 2005 - 14:02

men t.e.x. skaven listan har orimligt billiga och bra enheter/warmachines, chaos har orimligt bra och billiga magic items och karaktärskombinationer, lizardmen har aldelles för lite restriktion på skirmishers, men ändå så säger ni inte att dem ska bort, trots att dem ofta och bevisligen brutits massor med gånger, medans bara sea guard listan brutits en gång, och den är nu ändrad så att den inte längre är riktigt lika bra, så jag tycker fortfarande inte det finns någon som hellst anledning att ta bort tio OFFICIELLA arme listor bara för personliga åsikter hos vissa om att dem bara är "ihophafsade", åsikter som inte har någon grund.

#16 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 17 januari 2005 - 14:50

Jag blir gärna av med SAD-listan, tro inte annat. Men arméböckerna kan man inte ta bort. Återstår komp (vilken de inte vill använda)

Är chaos magic items för bra? Säg isåfall att tzeentch har vissa items som är för bra, men generellt har flera arméer lika bra föremål (Jämför staff of change med knobbly staff tex som är något sämre men kostar mindre. Å andra sidan tar knobbly staff bort den stora nackdelen med waaghmagi, och big waagh-skolan är definitivt bättre än tzeentch-skolan). Hur många exeptionellt bra föremål, så bra att inga andra listor kan matcha dem, kan min khornearmé använda tex?

Hafslistorna kan man däremot ta bort, vilket också är vad man gör.

#17 Dilandau

Dilandau

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 175 Inlägg:

Postad 17 januari 2005 - 15:17

Jag betvivlar att Emil kommer ändra sig angånde SoC. Och vi kan diskuter olika fördelar med de "vanliga" armerna tills vi dör lol tongue.gif

Om Jag kommer till Uppcon kommer jag ta med den mäst ostade Khemri armen ni någonsin kan tänka er. evilgrin.gif Bara för att bevisa hur illa en tunering utan komp blir. Bortsätt från GT som jag tycker är den ända tunering som funkar bra utan komp.

/ Davve som vanligtvis kompoptar sina DE biggrin.gif

#18 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 17 januari 2005 - 18:01

vad sägs om gaze of the gods, armour of damnation och banner of rage.
och golden eye of tzeenzth, staff of change är fler exempel.

och hur vet du att dem är "hafslistor", sitter du inne med kunskap som vi andra inte har, var du kanske där när dem skrev listorna? eller är det kanske bara vad du tror?
och storm of chaos listorna är lika officiella som alla andra listor, om du nu inte har mer information som jag inte har fått veta.

och davve, bra, visa dem att komp är det enda som gäller wink.gif

#19 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 17 januari 2005 - 20:23

Gaze of the Gods: roligt för en 300p karaktär bli en spawn för 60p för ett missat Ld-test?
Armour of Damnation: bra i närstird, skjut ner honom!
Banner of Rage: kostar fortfarande 50p så den är DYR!
Golden Eye och Staff är ju Tzeentch, och de är bara tråkiga! =)
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#20 DGoE

DGoE

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 732 Inlägg:

Postad 17 januari 2005 - 20:44

Hmm, jämför dessa item med jämförbara items hos t.ex. O&G:

Banner of Rage <--> Banner of Butchery
Armour of Damnation <--> Drog's Dead 'ard Armour
Gaze of the Gods <--> (Någon som kan O&G, vad har de för ward saves?)

Personligen tycker jag inte skillnaden är så stor, och vi har nu gått igenom samtliga bra magiska föremål som khorne har tillgång till.
Nu kommer Knobbly Staff, Dangly wootznotz, Itty'ring, Double-doin Doo-dahs och Staff of Sneaky Stealin', och möjligen fler föremål vars existens jag inte känner till.

Jag skulle säkert kunna plocka fram fler liknande föremål för andra arméer om jag iddes. Ville du visa att alla arméer har användbara items?

Du kastar nämligen sten i glashus med tanke på att slayerkombinationerna är grymt mycket värre än något någon annan kan sätta upp. Eller var du bara blygt ute efter att indirekt ge Emil beröm? smile.gif

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar