Hoppa till innehåll


Foto

Nya Skaven, Nya Regelfrågor/hål


  • Please log in to reply
179 replies to this topic

#41 Guanyin

Guanyin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 148 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 16 november 2009 - 09:06

QUOTE (Puritan @ Nov 16 2009, 08:40 ) <{POST_SNAPBACK}>
Måste bara försäkra mig om en sak.
Jag trodde det var som följer:

Large target, kan singlas ut av kanoner och av skytte och får ingen look-out-sir.

US5 får ingen look-out-sir men kan inte singlas ut av vanligt skytte.

Fel eller rätt?

Mvh
Hampus


Nu sitter jag på skolan och har ingen bok med mig, men är ganska säker på att US5 går singla ut med skytte (inte för det är så vanligt med US5 saker i enheter).

Och jag är desutom ganska säker på att har man under 5 US så får man look out sir. Den är beroende av US.

#42 fjugin

fjugin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala

Postad 16 november 2009 - 09:16

QUOTE (Puritan @ Nov 16 2009, 08:40 ) <{POST_SNAPBACK}>
Måste bara försäkra mig om en sak.
Jag trodde det var som följer:

Large target, kan singlas ut av kanoner och av skytte och får ingen look-out-sir.

US5 får ingen look-out-sir men kan inte singlas ut av vanligt skytte.

Fel eller rätt?

Det är fel.
Regelboken sidan 74:
"If a character model (including his mount) has a unit strenght of 5 or more, then he can be picked out as a target regardless of the rules just given*. Enemies may freely choose to either shoot at the character or the unit he has joined."
*Vilka är "man får inte skjuta på karaktärer i enheter-reglerna.

Dock finns det väl inte så många mounts som har US4, inte flying och inte large target.. Rat ogre bonebreaker och carnossaur är de enda jag kommer på.

Regelboken sidan 75:
"If a character model (including his mount) has a unit strenght of 5 or more, then he cannot benefit from the 'look out Sir!' rule."

11.
Jepp, man får fortfarande inte välja vem som flyttas bak, bara att man slipper nackdelarna av att få sin general eller BSB bakflyttad. Generellt en rätt kass regel..

12.
Det är ju ett magic weapon, och det funkar på avstånd, så man får nog anta att det är ett avståndsvapen, alltså används det i shooting-phase. Eftersom det inte har specialregler för att man får marcha och använda den kan man inte det.
"A unit that has marched in the movement phase cannot shoota any misssile weapons during the shooting phase" (Sidan 15 BRB)

13.
Löjligt, och uppenbart att det inte är tänkt så, men kan inte se att RAW skulle kunna bli på något annat sätt.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age


#43 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 16 november 2009 - 09:41

Det är precis samma situation som när en corpse cart helt plötsligt hamnar utanför enheten.

Står på sidan 2 i VC faqn, överst i spalt två.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#44 Brrracka

Brrracka

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 93 Inlägg:

Postad 16 november 2009 - 10:11

14. Vad händer om en Doomwheel flyr in i dom egna leden? Blir det Impact hits?

#45 fjugin

fjugin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala

Postad 16 november 2009 - 10:18

QUOTE (Brrracka @ Nov 16 2009, 10:11 ) <{POST_SNAPBACK}>
14. Vad händer om en Doomwheel flyr in i dom egna leden? Blir det Impact hits?
Den är väl en chariot?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age


#46 Brrracka

Brrracka

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 93 Inlägg:

Postad 16 november 2009 - 11:39

QUOTE (fjugin @ Nov 16 2009, 10:18 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Brrracka @ Nov 16 2009, 10:11 ) <{POST_SNAPBACK}>
14. Vad händer om en Doomwheel flyr in i dom egna leden? Blir det Impact hits?
Den är väl en chariot?


Vart står det att det är en Chariot? Och vad händer om en str7 attack slår på den?

#47 Kasczei

Kasczei

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 16 november 2009 - 11:49

Är inte Screaming Bell och Plague Furnace egentligen monstrous mounts (har för mig att P-Priest kan välja antingen att rida på råtta eller ugn), och då borde de väll inte skjutas ur enheten utan istället ta monster reaction test (har inget Ld, så borde misslyckas automatiskt).

Eller?
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#48 Hoffa

Hoffa

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 449 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 16 november 2009 - 12:16

Problemet är att just att både bell och furnace inte är monstrous mounts. De är inte heller chariots eller något annat. De är en egen unik typ.
(Samma sak gäller corpse cart).

Jag tycker inte att det RAW finns någon regel som säger vad som händer. Reglerna för monstous mounts är inte tillämpbara, inte heller kan man tillämpa corpsecart faq om man vill åberopa RAW. Corpse cart faq gäller corpse cart och inget annat. GW. har flera gånger visat att de inte är konsekventa.
Jämför faq för knights errant med faq för empire demonslayer banner. Reglerna i armeböckerna är identiska men ändå blev det olika tolkning i faq:n.




Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.


#49 fjugin

fjugin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala

Postad 16 november 2009 - 12:27

QUOTE (Brrracka @ Nov 16 2009, 11:39 ) <{POST_SNAPBACK}>
Vart står det att det är en Chariot? Och vad händer om en str7 attack slår på den?

Hmm, jag verkar ha haft fel. Det står ju inte vad den är för type (varken moster eller chariot), så antog att man fick gissa lite, och då verkar chariot vara bästa gissningen då den har charoit-bas, går som en charoit, har crew som en charoit osv. Dock ser jag när jag kollar i andra böcker att alla andra chariots har specialregeln "chariot", doomwheel har inte detta, så då är den nog ett monster ändå.
Det gör den plötsligt mycket bättre, inget auto-dö på styrka 7, US 5 istället för 4, inga impact hits på folk den flyr igenom (det är en special regel för chariots, inte impact hits).

QUOTE (Kasczei @ Nov 16 2009, 11:49 ) <{POST_SNAPBACK}>
Är inte Screaming Bell och Plague Furnace egentligen monstrous mounts (har för mig att P-Priest kan välja antingen att rida på råtta eller ugn), och då borde de väll inte skjutas ur enheten utan istället ta monster reaction test (har inget Ld, så borde misslyckas automatiskt).

Eller?

Efter lite mer funderande kan man tolka det som att klockan inte är ett mousterous mount (det är just det som ställer till problemen).
Klockan är ett "speical kind of mount", inte ett "monsterous mount". Skulle det vara monsterous mount skulle man t.ex. inte behöva regler för att man kan targeta den med shooting. Dessutom verkar det inte som klocklan ska delta i challanges, utan att grey seern är för sig själv där.

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age


#50 buffy

buffy

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 16 november 2009 - 13:53

Det står på doomwhell att den gör impact hits på sina egna enheter med och den kan inte fly utom när den flyr från combat då.
David "Dangerous" D

#51 Falkman

Falkman

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 16 november 2009 - 14:27

QUOTE (fjugin @ Nov 16 2009, 09:16 ) <{POST_SNAPBACK}>
Dock finns det väl inte så många mounts som har US4, inte flying och inte large target.. Rat ogre bonebreaker och carnossaur är de enda jag kommer på.

Vilket ju inte spelar nån roll, dom blir US5 när du sätter dit en karaktär.
Det är US2-3-monster som är den magiska grejen i den här frågan.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes


#52 Kasczei

Kasczei

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 16 november 2009 - 14:28

Okej. Så klockan/ugnen är alltså mounts, men inte monstrous mounts (i.e affectas inte av monster-spells, affectas inte av monster reaction). Har inte reglerboken här, men nyckeln kanske ligger någonstans i mount reglerna. Känns ju löjligt att de skulle auto-dö om karaktärerna dog, känns lika fånigt att de skulle sparkas ut ur enheten eller inte få några negativa konsekvenser alls. Löjliga råttor!
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#53 Cemal

Cemal

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 48 Inlägg:

Postad 16 november 2009 - 14:44

QUOTE (DHettNeck @ Nov 16 2009, 09:41 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det är precis samma situation som när en corpse cart helt plötsligt hamnar utanför enheten.

Står på sidan 2 i VC faqn, överst i spalt två.


Fast där är den ju ett monster/chariot.

Om man ska jämföra med corpse cart så är ju enheten som drar den som de zombies som drar carten. Hoppas att det var så de tänkte men som vanligt så är det inte vad de har skrivit.

Fast o andra sidan så är det frivilligt att leta upp reglerna i boken och då kan man väl cp-RAWa och säga att den in får lämna enheten då tongue.gif
Och på tal om cp-RAW så lär man väl få vänta på faqn innan man får ett svar på hur man ska göra. Som det ser ut nu så lär den ta ett halvår att göra och kan släppas som en bok för 200:- "Frequently asked questions about the Skaven"

#54 Puritan

Puritan

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 16 november 2009 - 14:58

Börjar känna mer på Hawks linje när vi snackade om detta att Erratan snart kommer med hjälp av DireWolf Council, är medlem i deras lista så nått är i görningen iaf. Vi hoppas på en errata innan Jul för då blir kompningen betydligt enklare.

Många kommer ha åsikter men jag kommer basera kompningen mycket på de testspelarna som jag har tillhands samt att dra kompen ett varv bland kompfolket först sen får ni spotta och fräsa på den en sväng också... wink.gif

Mvh
Hampus

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats


Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"


#55 Zavratatar

Zavratatar

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 16 november 2009 - 19:43

Mmm, spottande och fräsande. Som vi längtar, Hampus. smile.gif

#56 Dante82

Dante82

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 17 november 2009 - 12:56

15. Fråga: Doomwheelet går som en chariot, men enligt reglerna för doomwheelet så chargar inte doomwheelet utan det enda som anges är att när den kontaktar med fienden så blir det impact hits. Alltså bör den inte vara bunden till chariots chargeregler och således kan den rulla förbi en enhet, göra en hundraåttiogradare och klippa yttersta modellen i rearrank på ett block som den, om den chargat, hade måstat charga i fronten. Korrekt enligt reglerna eller är det något som stoppar denna taktik i reglerna nånstans som jag missat?

#57 Christoffer w

Christoffer w

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 554 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Halmstad

Postad 17 november 2009 - 13:01

Man får aldrig röra sig inom 1" från en fiendeenhet och om du har deklarerat en charge måste du gå in i rätt "arc". dock kan man charga en enhet bakom en screen och gå runt den och in i enheten även om man inte ser om man har move till det.

Så är det iaf jag tolkar reglerna? Vad tycker ni andra för de är ju knappast tydliga?

En fråga om det, vad händer om doomwheelet failar en charge?

#58 Kasczei

Kasczei

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 17 november 2009 - 13:16

Har inte doomwheel 3d6" movement precis som spawn och dyl med samma egenskaper? eller är det bara jag som antog detta och de glömde skriva ut det?
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#59 fjugin

fjugin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala

Postad 17 november 2009 - 13:16

Som jag tolkar reglerna:
- Doom wheel deklarerar inte charges, om den "råkar" rulla in i något räknas det som en charge.
- I regelboks FAQ:n står det att även saker med compulsory move måste charga saker i rätt arc, det måste ju gälla doom wheel också.
- Skulle hävda att den (och alla andra compulsory move-grejer) måste maximera som alla andra.

Vad säger ni om att rulla to hit för doom wheels blixtar?
Det står att "...and will strike the nearest unit..."
Antyder det att det auto-träffar?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age


#60 Dante82

Dante82

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 17 november 2009 - 13:18

Om man har deklarerat en charge måste man träffa rätt arc naturligtvis, men doomwheelet chargar aldrig fienden enligt sina egna regler. Alla andra enheter jag kan komma på som flyttar med compulsary move har regler om att dom på något sätt chargar ett fiendeblock som de når med sin movement.

Edit: Detta ovan var svar på Chrsitoffer W:s svar.

@Fjugin: Har inte skavenboken här men står det någonstans att den när den rullar in i något så är det som en charge, eller är detta bara något man (och kanske också GW) utgick ifrån att man skulle tolka som en charge då den beter sig precis som om den chargat.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar