Hoppa till innehåll

Foto

Nya Skaven, Nya Regelfrågor/hål

• Please log in to reply
179 replies to this topic

#1 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:

Postad 10 november 2009 - 17:27

I väntan på en officiell FAQ Tänkte jag höra mig för lite hur folk ställer sig till några av de skumma saker som kommit upp iom nya skaven-boken.

1. storm banner.
Tror vi alla vet vad det handlar om. Det står inte explicit att den är "one use only". Dock står det att "the effects of the banner ends", vilket man kan tolka som att det tar slut för alltid. Vad säger folk?

2. Unit strenght på weapon teams och jezzails
De har kavalleri bas, men det står inte att de har US2. Ingår US2 automatiskt i kav-bas?

3. Gutter runners och assassins poisoned attacks
Assassins har "poisoned attacks" och gutter runners kan köpa "poisoned attacks".
Problemet är att det är lite oklart vad detta syftar till (finns ingen sidhänvisningen eller nått åt det hållet).
Det finns en regel i regelboken som heter "poisoned attacks", den ger alla dina attacker, close combat och shooting poison.
Det finns ett item i "the scavenge-pile" som också heter "poisoned attacks", den ger dock bara poison till close combat attacker.

Frågan är, vilken av dessa två identiskt namngädda regler är det som gäller.

4. Slaves i kongaled
Slavar gör ju D6+antal ranker s3 träffar på allt inom D6" när de breakar. I ett kongaled blir det då alltså D6+20 automatiska s3 träffar på dom som breakar dom. Okej knep eller uppenbart att de menar 5 man breada ranker?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#2 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 10 november 2009 - 17:36

1. RAW så kan du slå på banerét om och om igen, tvivlar på att det var tänkt så, men innan vi får en FAQ så är det så det funkar.

2. US2 ingår automatiskt i kavalleribas, se US chart på sidan 71 i stora regelboken.

3. Jag skulle säga att alla deras vapen är förgiftade, både skytte och närstrid.

4. Det skulle vara extremt löjligt om dom menade det som nåt annat än 5 man (minst) breda ranker, men återigen, RAW så räcker det med en conga line.

Skavenboken måste regelmässigt vara den sämst skrivna skiten GW nånsin gett ut.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#3 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:

Postad 10 november 2009 - 19:43

Såg att det under poisoned attacks i regelboken står att man ska kolla i arméboken för att se om det gäller shooting, close combat eller båda, så tror nog gutter runners och assassins får nöja sig med den versionen av poisoned attacks som finns i deras bok.

Funderar på hur det funkar med frenzy rat ogres tillsammans med icke frenzy pack masters när de ska ta panik. Det känns som att man borde köra efter karaktärer bland immune to psychology-reglerna, men pack masters är ju inte karaktärer..

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)

#4 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 448 Inlägg:

Postad 10 november 2009 - 23:27

Gällande stormbanner så är den RAW möjlig att tolka som att den går att starta om. Ska vi spela så skulle den behöva kompstraffas till omöjlighet då den i princip tar bort hela skyttefasen för motståndaren (Vilket är harmlöst om man spelar WoC men lika med automatisk förlust om man spelar dvärgar)

Det är otänkbart att spela den som något annat än one use only.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#5 Dante82

Dante82

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 311 Inlägg:

Postad 11 november 2009 - 08:27

Angående weapon teamen så är ju frågan om inte ett av de nya teamen ska ha en annan bas, och det är därför de inte specat basstorlek under beskrivningen av weapon teamen (dock kunde de väl skrivit den under beskrivningen av varje enskilt weapon team istället, kan man ju tycka)

Skavenboken måste regelmässigt vara den sämst skrivna skiten GW nånsin gett ut.

Tycker den är i nivå med VC-boken, som också hade mycket oförklarliga detaljer som denna bok har.

#6 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 11 november 2009 - 09:20

Som jag ser det är stormbannern effektivt one use only. När effekten har tagit slut (på 1-3), så spelar det ingen roll om man aktiverar den igen då effekten redan är slut.

SKa snacka med Erik, men jag har svårt att se att SWFAQ inte kommer tolka den som one use only.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#7 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 11 november 2009 - 10:15

2. Unit strenght på weapon teams och jezzails
Cav bas = us2. Möjligt att flayern och/eller mortaren kommer på större bas och därmed får US3. Sen finns också frasen "weapon teams fleeing or killed never cause panic" i boken så de kanske har US5... tongue.gif

3. Gutter runners och assassins poisoned attacks
Det är vad jag förstår uppgraderingen från scavenge pile som åsyftas, alltså bara CC.

4. Slaves i kongaled
Ja, varför inte. HUR i allsindar skulle det vara spelbart i en armé som består av 200+ figurer att anfalla någon med kongaled? För att inte tala om att de har LD2 mot panik... För vad? 40pts för att få göra ~20 s3 hits på något och dessutom behöva bygga sin deployment runt det? Charga det löjliga ledet med en bat eller nåt å skratta när den sprängs i hans deployment zone. Den här taktiken kan möjligtvis fungera om man tar jättemycket slaves i skojiga led och fyller resten av armén med stormbanner, cencer bearers och abombs. Och då lär man få fantastisk komp, yessir. tongue.gif
Tror inte någon seriöst kommer försöka det där, men FAQ-a bort den by all means, det är lika bra att vara på den säkra sidan wink.gif

#8 Kryddan

Kryddan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 512 Inlägg:

Postad 11 november 2009 - 10:53

1. http://warhammer.org...php?f=3&t=65622
Förening: Mark of Skåne
Arméer: Beasts of Chaos, Wood Elves
Projekt: Warriors of Chaos

#9 Richard Becker

Richard Becker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 753 Inlägg:

Postad 13 november 2009 - 11:45

Kan lägga till 4 nya frågor:

5. När slår man slinking advance, före eller efter man slagit för vem som börjar?

6. Varför någonsin köpa warpstone tokens när det finns power stones?

7. Shield of Distractrion ger ingen armor save, ska det vara så?

8. Räknas modeler som dör från Banner of the Under-Empire och/eller Shroud of Dripping Death till combat resolution. Träder andra modeler in i deras ställe och slåss (d.v.s om enheten har 5 i front ranken och 2 dör från baneren, får då 3 eller 5 slåss)?

/R

#10 Kasczei

Kasczei

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 13 november 2009 - 11:51

6. Man är självmordsbenägen
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#11 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:

Postad 13 november 2009 - 12:29

Skulle säga:
5. "Immediately after deployment" måste ju vara precis efter, alltså innan man slår om vem som börjar.

6. I kompmall kan det vara en idé om de inte räknas som tärningar smile.gif

7. Jodå, alla sköldar har en inbyggd 6+ save, precis som en magisk heavy armour har en inbyggd 5+ save trots att det inte uttryckligen står så.

8. Woundsen räknas, man ska räkna in alla wounds som gjorts i combaten, spelar ingen roll hur de är gjorda.
Modeller som dör innan de får slå kan inte slåss, ges inga undantag för de som dött på speciella sätt som från impact hits, flaggorna, plague-censers etc.

Ny fråga,
9. Hur långt pursue och flee har en abomination?
RAW borde man ju rulla 3D6, och blev det 7 eller mer har man 3D6 pursue, blev det 6 eller mindre har man 2D6.

Erik Aronson

#12 Richard Becker

Richard Becker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 753 Inlägg:

Postad 13 november 2009 - 12:43

QUOTE (fjugin @ Nov 13 2009, 12:29 ) <{POST_SNAPBACK}>
7. Jodå, alla sköldar har en inbyggd 6+ save, precis som en magisk heavy armour har en inbyggd 5+ save trots att det inte uttryckligen står så.

Namnet är "Shield of distraction" men inget i texten på den säger att det är en sköld. RAI borde den räknas som sköld men RAW är jag inte lika säker

/R

#13 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:

Postad 13 november 2009 - 12:49

QUOTE (Richard Becker @ Nov 13 2009, 12:43 ) <{POST_SNAPBACK}>
Namnet är "Shield of distraction" men inget i texten på den säger att det är en sköld. RAI borde den räknas som sköld men RAW är jag inte lika säker
Jodå.
"any models in base contact wishing to strike the bearer of the shield suffers..."
Tycker det räcker för att kunna hävda att det är en sköld.

Erik Aronson

#14 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 448 Inlägg:

Postad 13 november 2009 - 14:06

Shield of distraction är vidare en magic armour finns det någon magic armour i spelet som inte ger något armour save överhuvudtaget. ?

Klart den ger 6+ AS. Något annat vore ett typiskt exempel på RAW taget för långt. Vi vet ju alla att GW inte klarar av att vara stringenta med sitt bruk av terminologi. Därför bör reglerna inte läsas som OM de verkligen var stringent skrivna.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#15 Flogger

Flogger

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 240 Inlägg:

Postad 13 november 2009 - 19:54

QUOTE (Richard Becker @ Nov 13 2009, 11:45 ) <{POST_SNAPBACK}>

För att dom inte är One Use Only såklart. Står ingenting om det i reglerna om dem. Troligen därför de gått upp i pris.
Om du ser en struts, vad du än gör, förhandla aldrig med den.

#16 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 13 november 2009 - 21:45

5. När slår man slinking advance, före eller efter man slagit för vem som börjar?
Slår? Du får gå precis efter deployment, dvs innan allt som är efter deployment. Före man slår vem som börjar.

För att det är coolare, ofc.

7. Shield of Distractrion ger ingen armor save, ska det vara så?
Lägg ner, nu är du löjlig. Du spelar ju ändå skaven ffs. Lämna såntdär till folk som är så rädda för "return of the SAD" att de måste hitta på vadsomhelst...

8. Räknas modeler som dör från Banner of the Under-Empire och/eller Shroud of Dripping Death till combat resolution. Träder andra modeler in i deras ställe och slåss (d.v.s om enheten har 5 i front ranken och 2 dör från baneren, får då 3 eller 5 slåss)?
Tror inte det räknas, står rätt specifikt när det gör det i resten av boken. Andra halvan av frågan beror på baner, den ena ger 3 s3 i btb, då är det specifikt de figurerna som dör å då tappar man folk som får slå tillbaka. Den andra är hits som shooting så där påverkas inte antalet som får slåss.

#17 Richard Becker

Richard Becker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 753 Inlägg:

Postad 13 november 2009 - 22:30

QUOTE (Zavratatar @ Nov 13 2009, 21:45 ) <{POST_SNAPBACK}>
.....Lägg ner, nu är du löjlig. Du spelar ju ändå skaven ffs. Lämna såntdär till folk som är så rädda för "return of the SAD" att de måste hitta på vadsomhelst...

Måste vi ha denna nivå på allt som sägs? Jag fattar helt att folk vägrar skriva på forum på nätet men jag hoppaeds att efter ca 15 års utveckling av internet så skulle iaf några kunna hålla en sansad och bra nivå på diskussioner.

/R

#18 Guanyin

Guanyin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 148 Inlägg:

Postad 13 november 2009 - 22:31

Tror inte det räknas, står rätt specifikt när det gör det i resten av boken. Andra halvan av frågan beror på baner, den ena ger 3 s3 i btb, då är det specifikt de figurerna som dör å då tappar man folk som får slå tillbaka. Den andra är hits som shooting så där påverkas inte antalet som får slåss.

Chariots randomas som shooting med, men de tar helt klart bort. Tycker inte alls hur banneren funkar är särskilt klart.

#19 Falkman

Falkman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 386 Inlägg:

Postad 13 november 2009 - 22:31

Görs wounds i combatfasen räknas det till resolution.
Kärror gör impact hits fördelade som shooting, dom reducerar antalet modeller som får slå, så ser inte varför flaggan inte skulle göra det.

Västerås Wargaming - Warmachine & Hordes

#20 Zavratatar

Zavratatar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 869 Inlägg:

Postad 14 november 2009 - 09:43

QUOTE (Richard Becker @ Nov 13 2009, 22:30 ) <{POST_SNAPBACK}>
Måste vi ha denna nivå på allt som sägs? Jag fattar helt att folk vägrar skriva på forum på nätet men jag hoppaeds att efter ca 15 års utveckling av internet så skulle iaf några kunna hålla en sansad och bra nivå på diskussioner.

/R

Jag ber om ursäkt, jag var faktiskt rätt otrevlig. Det är däremot i min mening en ganska löjlig och vi behöver ju inte sjunka till samma nivå av uppenbara frågor som FAQ-tråden på the warhammer forum...

QUOTE (Guanyin @ Nov 13 2009, 22:31 ) <{POST_SNAPBACK}>
Chariots randomas som shooting med, men de tar helt klart bort. Tycker inte alls hur banneren funkar är särskilt klart.

I chariot-stycket står det att "like other casualities of close combat, models killed by impact hits do not get to fight". Det står också som du säger att hitsen distribueras som shooting, och där ser jag inte varför just de främre modellerna i ett 20mannablock skulle träffas och sedan inte få slåss, då det likagärna kan vara den andra, statistiskt större massan av figurer som träffas. Jag "känner" dock att det känns helt logiskt att frontranken blir mosad av en chariot och att stycket om shooting-randomization är där för att man inte ska försöka döda karaktärer i enheter med impact hits. Jag tror också att ingen i sverige spelar med att de randomizas 100% och därmed inte påverkar vilka som får slå tillbaka i större enheter.

Samma logiska tänkande går nog att applicera på baneret som är som shooting, då det antagligen är figurerna närmast flaggan som tar stryk. Min tankegång var att det var skillnaden på huruvida modeller i frontranken dog eller inte som var skillnaden på baneren, då det som gör mindre antal hits är dyrare.. smile.gif

I combat result-stycket står det faktiskt att "just add up all the wounds caused by that side in the fight" så Falkman har nog rätt att båda baneren räknas. Jag undrar varför man varit så tydlig på andra ställen, då det tydligen är helt onödigt?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar