Hoppa till innehåll


Foto

Warpstone Charm


  • Stängt ämne Detta ämne är stängt
75 replies to this topic

#1 Richard Becker

Richard Becker

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 753 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 10 juli 2009 - 10:27

Jag undrar en sak om warpstone charm. Konsensus verkar vara att man endast kan slå om en tärning med denna lilla manick, så om man slår 4 tärningar för en spell så får man använda den och slå om en tärning (en av fyra).

Den exakta wordingen på texten är "The bearer may reroll one single dice roll". Vad i den texten är det som gör att man bara får slå om en tärning? Man kan ju lägga fokus på one single dice roll eller på one single dice roll.

Sen saknas den text som finns/fanns på många andra föremål med liknande effekt som sa att man just kunde slå om en tärning, och att man specifikt kunde plocka en D6 av ett gäng D6:or och slå om bara den.

Slutgiltigen, kan en hero i en enhet med detta föremål använda den för att slå om ett misslyckat panik/fear/break test (som ju egentligen är enhetens, men som påverkar honom)?

/R

#2 fjugin

fjugin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 4 450 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala

Postad 10 juli 2009 - 11:07

Jag har alltid spelat med den som att man får slå om just en tärning, men det mest för att jag inte funderat i dina banor.

Angående Ld-test tycker jag helt klart man får använda rerollen sålänge karaktären är med i enheten som flyr.


En annan sak jag funderat över gällande samma item, funkar den tillsammans med warpstone amulet's "du dör på en 1:a i slutet av matchen"?
DVS är at the end of the game också during the game?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age


#3 Richard Becker

Richard Becker

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 753 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 10 juli 2009 - 11:22

QUOTE (fjugin @ Jul 10 2009, 12:07 ) <{POST_SNAPBACK}>
En annan sak jag funderat över gällande samma item, funkar den tillsammans med warpstone amulet's "du dör på en 1:a i slutet av matchen"?
DVS är at the end of the game också during the game?


Det skulle ha kunnat funka, men det står på warpstone amulet att man dör på en 1:a utan möjlighet till reroll, så nej det funkar inte.

/R

#4 fjugin

fjugin

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 4 450 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Uppsala

Postad 10 juli 2009 - 11:34

QUOTE (Richard Becker @ Jul 10 2009, 12:22 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (fjugin @ Jul 10 2009, 12:07 ) <{POST_SNAPBACK}>
En annan sak jag funderat över gällande samma item, funkar den tillsammans med warpstone amulet's "du dör på en 1:a i slutet av matchen"?
DVS är at the end of the game också during the game?


Det skulle ha kunnat funka, men det står på warpstone amulet att man dör på en 1:a utan möjlighet till reroll, så nej det funkar inte.

Doh!
Note to self, läs hela regelstycket först..

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age


#5 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 10 juli 2009 - 12:18

Jag har alltid tänkt att den rerollar 1 tärning. Men det skulle mycket väl kunna tolkas åt andra hållet också.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#6 Puritan

Puritan

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 10 juli 2009 - 12:25

Jag fick höra ett bra uttryck igår av en vis man i en bil på väg ifrån Stockholm.

OM alla spelar på ett visst sätt och har gjort det år ut och år in utan att det varit en issue, OCH speciellt när regeln egentligen inte säger vare sig bu eller bä så tycker jag man ska låta det vara. Alla, till min kännedom, spelar att man får slå om EN valrfi tärning som berör bäraren.

Tycker inte vi ska krångla till det i onödan.

Speciellt eftersom Becker spelat Skaven sen tiden innan Gud och inte ens försöker få in att det ska vara ett "Dice Roll" så respekterar jag hans lugn.
Förstår hans tanke men känns som att vi vandrar in i ett område som blir ytterst tveksamt.

För att förtydliga, Beast of Chaos BSB får ta ANY banner, dvs inga begränsningar What so ever. Men vill vi verkligen ha en diskussion om det?

Mvh
Puritan

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats


Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"


#7 DHettNeck

DHettNeck

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:
  • Location:Uppsala

Postad 10 juli 2009 - 12:35

Jag måste hålla med Hampus om denna. Här ser jag egentligen ingen ursäkt för att ändra hur den spelas även fast det kan tolkas olika.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

 

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

 

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

 


#8 Zaanash

Zaanash

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 10 juli 2009 - 12:37

Det är en tärning ja, då man egentligen(regeltekniskt) aldrig slår massa tärningar samtidigt. Det är bara nåt som uppstår när vi använder metoden "fast dice rolling" för att snabba upp spelet.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen


#9 Puritan

Puritan

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 10 juli 2009 - 12:43

QUOTE (Zaanash @ Jul 10 2009, 13:37 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det är en tärning ja, då man egentligen(regeltekniskt) aldrig slår massa tärningar samtidigt. Det är bara nåt som uppstår när vi använder metoden "fast dice rolling" för att snabba upp spelet.


Och där fick egentligen den bästa av alla förklaringar... smile.gif

Skrattade lite för mig själv för om man hårddrar det ytterligare så uppstår en annan intressant diskussion.... wink.gif Men vi lämnar det tycker jag....

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats


Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"


#10 Johannes_S

Johannes_S

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 38 Inlägg:
  • Location:Lund

Postad 10 juli 2009 - 13:17

"Fast dice rolling" är bara en rekommenderad metod för att spara tid (BRB, s. XVI). Skulle alltså inte kalla det "den bästa förklaringen".

Samma sida talar om re-rolls. "Note that re-rolling a 2D6 roll means picking up both dice and re-rolling them both, not just one of the dice." Således finns det ett begrepp som heter "a 2D6 roll". Om man vill använda en tärning, säger man "a (1)D6 roll", eller möjligen "a dice roll", men då åsyftar man oftast "a roll", vilket är en bredare term som även inkluderar det mer specificerade "a 2D6 roll". Ett tärningsslag med två tärningar är fortfarande ett tärningsslag.

Om inte itemet säger motsatsen, dessutom, skulle jag vilja påstå att huvudregeln om att man slår om alla tärningar i ett slag gäller.

"Any banner" hör hemma i den här diskussionen lika mycket som analogier till bilar hör hemma i datorkretsar (pun intended).

#11 Zaanash

Zaanash

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 10 juli 2009 - 13:22

Mjo 2d6slag finns ju när man slår ledarskapstest. Dit skulle jag också kunna sträcka det. Dock ej att man får slå om alla sina 4 attacker t.ex. då varje attack är en separat händelse.

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen


#12 eldrak

eldrak

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 10 juli 2009 - 13:34

QUOTE (Zaanash @ Jul 10 2009, 13:37 ) <{POST_SNAPBACK}>
Det är en tärning ja, då man egentligen(regeltekniskt) aldrig slår massa tärningar samtidigt. Det är bara nåt som uppstår när vi använder metoden "fast dice rolling" för att snabba upp spelet.

Nja inte riktigt, för leadership står det att man skall slå en 2D6:a, men det går väl att tolka som en i taget där med kanske. (sid 5)

Hur spelar folk förresten Talisman of Loec, slå om alla eller slå om missar?

#13 uraithen

uraithen

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 10 juli 2009 - 13:42

QUOTE (Richard Becker @ Jul 10 2009, 11:27 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag undrar en sak om warpstone charm. Konsensus verkar vara att man endast kan slå om en tärning med denna lilla manick, så om man slår 4 tärningar för en spell så får man använda den och slå om en tärning (en av fyra).

Den exakta wordingen på texten är "The bearer may reroll one single dice roll". Vad i den texten är det som gör att man bara får slå om en tärning? Man kan ju lägga fokus på one single dice roll eller på one single dice roll.

Sen saknas den text som finns/fanns på många andra föremål med liknande effekt som sa att man just kunde slå om en tärning, och att man specifikt kunde plocka en D6 av ett gäng D6:or och slå om bara den.

Slutgiltigen, kan en hero i en enhet med detta föremål använda den för att slå om ett misslyckat panik/fear/break test (som ju egentligen är enhetens, men som påverkar honom)?

/R


Jag tycker regeln egentligen är glasklar. Jag tycker inte att den ger speciellt mycket öppning för fri tolkning. Den säger att man får slå om ett tärningsslag och inte en tärning.

QUOTE (fjugin @ Jul 10 2009, 12:07 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag har alltid spelat med den som att man får slå om just en tärning, men det mest för att jag inte funderat i dina banor.

Angående Ld-test tycker jag helt klart man får använda rerollen sålänge karaktären är med i enheten som flyr.[/i]?


Och det fjugin säger här tror jag gäller er alla. Han har enbart slagit om en träning för att han aldrig brytt som om att läsa vad det egentligen står. Det står ett tärningsslag och då är det ett tärningslag. Inte en tärning oavsett vad ni skummat igenom regel och uppfattat.

QUOTE (Zaanash @ Jul 10 2009, 14:22 ) <{POST_SNAPBACK}>
Mjo 2d6slag finns ju när man slår ledarskapstest. Dit skulle jag också kunna sträcka det. Dock ej att man får slå om alla sina 4 attacker t.ex. då varje attack är en separat händelse.


Så nu slår vi alltså max 2 och 2 Power Dice eller Dispel Dice när vi ska slå för att se om en spell lyckas eller om vi lyckas dispella den? Och vi slår 1+2 tärningar för alla som flyr etc. med en movement över 6"?
Jag tycker vi har många här som istället för att läsa vad som egentligen står inte vill ändra på det spår som de själv präglat in sig i. Fast dicerolling hör främst till flera shooters och flera slagskämpar (alla med samma stats oftast) och därför gäller nog inte ws-charm dessa gånger heller. Men alla tärningslag som inte involverar att andra modeller slår eller skjuter bör få re-rollas och då även psykologitest eftersom att det inte är ett "fast diceroll" och inte involverar deras induviduella LD-stats


#14 Zaanash

Zaanash

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 3 880 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 10 juli 2009 - 14:04

med 2d6slag syftade jag på enbart ld-slag som exempel ja. Slår du en magi som kräver 5 tärningar är inte detta ett slag som kan slås om man warpstonecharm i min mening nej.
Går att få åt båda hållen och båda är väl rimligen lika rätt egentligen.
Men i såna diskussioner kör jag efter "regeln" att om man lyckas hitta en ny tolkning på en regel, men övriga spelare spelat på ett annat sätt i 1+ års tid, så har man alltid fel oavsett vilka argument man har.(nej jag diskuterar inte vidare på det ämnet)

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen


#15 Puritan

Puritan

    Advanced Member

  • Admin
  • PipPipPip
  • 4 327 Inlägg:
  • Gender:Male
  • Location:Stockholm

Postad 10 juli 2009 - 14:19

@uraithen: Fast detta är ju som med Demonernas BSB, det finns 2 läger. Och finns det två läger tycker du inte det är enklare att följa det som alla spelat det som istället för att skapa nya situationer?

QUOTE
"Any banner" hör hemma i den här diskussionen lika mycket som analogier till bilar hör hemma i datorkretsar (pun intended).


@Johannes: Nej du där tycker JAG bestämt du har så sjukt fel, det är inte regeln i sig utan att om vi ska RAW:a så får BoC välja vilket som helst men hör ingen gasta om det för det är lite VÄL absurt.

Enda skillnaden nu är att vi tagit ner det på en lite petigare nivå, men finns det nån skavenspelare som spelat det annat än som en tärning? Och sen som jag fick en kommentar via MSN, jag skiter i det egentligen, nya boken kommer snart och Arguing on the internet...

Ähhhhh jag skippar nog alla såna här diskussioner framöver, dom blir bara fler och fler.....

Over and Out
Puritan

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - 8:e plats


Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer & Esport

"Stand and die, no death no glory!"


#16 uraithen

uraithen

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 60 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 10 juli 2009 - 14:24

Hur charmigt det än hade varit att avsluta det här ämnet med 13-posts så tycker jag väl inte riktigt att vi kan lämna det så här? Vi har ett helt ämne uppe nu med språkrättningar för att vi är svenskar och tydligen är vi inte så engelskkunniga som vi trodde (inte alla i alla fall). Så jag citerar regeln för oss här och ser till att peka ut vad det är som säger att jag har "rätt" med de andra som argumenterar med mig.

"This item allows its bearer to re-roll any single dice roll once during the game. This can even be used to effectvely cancel a Miscast or cause Irrisistible Force."

Det jag just markerat med fetstil säger att spelaren får "... att rulla om vilket tärningslag som helst". Hade regeln sagt som ni läst den så hade det stått något i stil med:

"This item allows its bearer to re-roll any single dice rolled once during the game..."

Det hade då avsett enbart en tärning. Du kan säkert formulera om det på ett mer korrekt sätt för att få det att betyda att det enbart gäller en tärning. Men som den egentliga regeln säger så är det oemotstridligt ett helt tärningsslag som får slås om.

#17 hagar redbeard

hagar redbeard

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 10 juli 2009 - 14:39

Vad är det att diskutera? Det är väl självklart vad som menas, du får slå om en tärning. Boken har varit ute i 7-8 år nu, och på alla forum som jag har varit på har ingen trott något annat. Det här är bara någon slags "argumentera bara för att argumentera" mentalitet som är sjukt jobbig. Man kan definitivt tolka "any single dice roll" som att man menar en enda slagen tärning, både rent språkligt och ur sammanhanget. I alla fall där man får slå om alla tärningar i ett slag så står det specifiserat, till exempel på talisman of loec så står det "The bearer may reroll all rolls to hit and wound", klart och tydligt, alla tärningar fås slås om. SÅ, inget att diskutera ens, det har spelats så sjukt länge, det går att tolka det så, slutdiskuterat.

Henrik


#18 Johannes_S

Johannes_S

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 38 Inlägg:
  • Location:Lund

Postad 10 juli 2009 - 14:39

QUOTE (Puritan @ Jul 10 2009, 15:19 ) <{POST_SNAPBACK}>
@Johannes: Nej du där tycker JAG bestämt du har så sjukt fel, det är inte regeln i sig utan att om vi ska RAW:a så får BoC välja vilket som helst men hör ingen gasta om det för det är lite VÄL absurt.

Enda skillnaden nu är att vi tagit ner det på en lite petigare nivå, men finns det nån skavenspelare som spelat det annat än som en tärning? Och sen som jag fick en kommentar via MSN, jag skiter i det egentligen, nya boken kommer snart och Arguing on the internet...

Ähhhhh jag skippar nog alla såna här diskussioner framöver, dom blir bara fler och fler.....

Over and Out
Puritan


Haha, men Puritan. Du har blivit en auktoritet i Warhammer-Sverige. Lite attacker får du att stå ut med. wink.gif Och kom igen, lite latitud måste du ge mig nu när jag slutat aktivt käfta emot kompmallen och erbjudit mig att hjälpa till på sättet jag gjort.

BoC har samma wording som Brets och Skaven angående "any banner", och det åtföljs direkt av en parentes som säger "(no points limit)". Jag tycker det är ett bra förtydligande om vad som menas med "any", och det är ju också avsikten med parentesen.

Två frågor: Talesättet är väl lite intolerant mot de som deltar i special olympics, eller? wink.gif Och har "såna här diskussioner" blivit fler och fler sen jag blev aktiv här? biggrin.gif

Ursäkta OT.

#19 Kasczei

Kasczei

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 725 Inlägg:
  • Interests:Warhammer!

Postad 10 juli 2009 - 14:47

Det skulle det stått, om det inte vore så att dice är plural och die är singularis
Må så vara att troll är coola, ashäftiga, snygga och tuffa, men det är min mamma också, och hon får inte heller vara med i min armé. //Akbar

#20 Kane

Kane

    Advanced Member

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:
  • Gender:Male

Postad 10 juli 2009 - 14:49

dice är både plural och singular. smile.gif
Die är bara ett annat ord. One Die, two dice, one dice. two dice.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar