Hoppa till innehåll

Foto

överskjutning

• Please log in to reply
62 replies to this topic

#21 Dakoth

Dakoth

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 318 Inlägg:

Postad 05 augusti 2007 - 09:01

På en turnering ska det inte spela någon roll om man har tio polare som styrker att man har rätt.. Det är domaren som kommer avgöra det rimliga i gissningen. Men du har rätt i att domaren med största sannolikhet inte kommer tillåta "medveten" overguessing. Spelar man friendly-games med polarna så ser jag inget fel i att; i demokratisk anda kommer fram till vilka regler man vill spela med.

Vill man vara en git så kan man ju medvetet "gissa" några tum för långt inom ramen för vad som inte är uppenbart fusk. Spelar man empire ofta brukar man ha ett gott öga för sådant. Naturligtvis säger man, då man snipat karaktären bakom, sedan; "oj då, jag som troooode att jag gissade perfekt. Vicken osis". Upp till egna samvetet, som sagt. Se upp för sovothianer bara. unsure.gif

Har man tur och får en 8-10" studs och plockar karktärer/chariot/etc bakom, så är det en annan femma. Det är när man behöver slå 0-2"+ på något placerat några tum bakom en rankad enhet som det är dags att spänna magmusklerna.

Slingshots är inte möjligt, förresten, då ingen modell får gå längre än sitt M (dubbla om man inte är march-blockad) längre. Gör att karaktärer inte kan teleportera sig halva spelbordet längre genom att byta enheter.

Conga-lines är numera ännu värre då GW´s designers bestämde sig för att lapp-around är för svårt för oss spelare att lära sig. Skulle det visa sig vanligt förekommande kommer säkert en turneringshusregel införas för att få bukt med fenomenet. Precis som den mot clipping i 6ed.

/Morgan

#22 eldrak

eldrak

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 481 Inlägg:

Postad 05 augusti 2007 - 10:11

QUOTE (Dakoth @ Aug 5 2007, 10:01 ) <{POST_SNAPBACK}>
Slingshots är inte möjligt, förresten, då ingen modell får gå längre än sitt M (dubbla om man inte är march-blockad) längre. Gör att karaktärer inte kan teleportera sig halva spelbordet längre genom att byta enheter.

Detta är inte sant, det är bara vissa former av movement som är begränsade, tex reform. Om du gör en "add to front" så får de gå längre.

#23 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 05 augusti 2007 - 10:52

Om du gör en "add to front" så får de gå längre.

Du kan bara lägga till 5 modeller (tex. gå från bredd 5 till 10) om du ger upp halva din move. Vet inte hur mycket till "slingshot" det blir.

/H

#24 Scactha

Scactha

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 454 Inlägg:

Postad 05 augusti 2007 - 10:53

@eldrak "Models do not have to move the full distance allowed /.../ but they cannot move further than their normal Move rate unless charging, marching, pursuing or fleeing...". Andra stycket sidan 12 av den lilla boken.

Angående overshot så kan man t.ex. läsa i andra stycket om Cannons, s. 87 i lilla boken, "Declare which enemy model is going to be the target (remember, the target has to be visible from the machine itself) and then declare how far the cannon is going to shoot /.../ try to guess the range as accurately as possible."

Förening: YLVA
Arméer: Beasts
Projekt: WE (när nya boken kommer)
Sålda: 2 x WE, 2 x Beasts, WoC, DE, O&G, LM och DoW

#25 glasman

glasman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 259 Inlägg:

Postad 05 augusti 2007 - 12:08

Nice! Vilken bra tråd det blev. Det får väl bli boltthrowers o organ guns för hela slanten då...

Det är ju bra att de har fixat problemet med xpress move problematiken. Även om jag tycker att det fortfarande återstår problematik över vad är en rimlig gissning o vad inte är (brukar alltid slå två med artillery tärningen!). Återstår då congalinjen, då framförallt med slayers, flagellanter, zombies, skelett o dire wolves antar jag. Även stubborn o deamonic units funkar. Svårt at åtgärda, man kan återuppliva den gamla regeln för raisade units - då 5+ bred.

Vad är en sovothian?

"It is well that war is so terrible, otherwise we would grow too fond of it."

Robert E Lee

#26 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 05 augusti 2007 - 17:22

Håller med det vättiga folket som anser att man bör sovotheras om man overguessas. Jag skulle ge en kraftig varning till den som försöker sig på nått sånt på GothCOn och om dom inte fattar så kommer dom inte få spela nått mer. Det är lyxen med att arra, man kan vara mongo mot saker som man anser är fel smile.gif

Men som sagt det bör vara ett uppenbart, upprepat, fall för att jag skall kasta ut nån. Om nån gissar fel på 4-6" ser jag inte det som overguessing eftersom jag själv inte alltid sätter mina gissningar spot on. En generel regel som jag försöker leva efter när jag spelar är att om jag behöver fråga om nått är moraliskt "rätt" så är det oftast det inte...
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#27 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 06 augusti 2007 - 09:03

QUOTE (glasman @ Aug 5 2007, 13:08 ) <{POST_SNAPBACK}>
Vad är en sovothian?

Det är någon som straffar osportmanaaktigt beteende genom att slå motståndaren i magen och stjäla hans armeväska.
Utrycker kommer upsprungligen från Sovoth på TWF.

#28 Christian

Christian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 288 Inlägg:

Postad 06 augusti 2007 - 13:43

om dom inte fattar så kommer dom inte få spela nått mer. Det är lyxen med att arra, man kan vara mongo mot saker som man anser är fel smile.gif

Ja, gissa varför Gothcon tappar spelare happy.gif

Enligt reglerna verkar det uppenbarligen vara förbjudet att gissa mot någonting annat än första synliga modell i eldlinjen. Allt annat, som att gissa lite längre för att träffa en karaktär bakom, är fusk och regelbrott. Eftersom det dock är omöjligt att kontrollera vad som pågår inne i spelares huvud, hur stort misstag en gissning egentligen är, även om en hel del regimer önskat att motsatsen var fallet, anser jag att den bästa lösning är att komma överens. Är det en omöjlighet, vilket det givetvis är om en spelare händelsevis skulle vara oärlig, kan en domare titta på fallet och avgöra vad som är rimligt.

En enklare lösning vore Crispus, men att ändra på grundreglerna är svårt.

#29 fffrankenstein

fffrankenstein

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 576 Inlägg:

Postad 07 augusti 2007 - 09:23

QUOTE (Christian @ Aug 6 2007, 14:43 ) <{POST_SNAPBACK}>
En enklare lösning vore Crispus, men att ändra på grundreglerna är svårt.

Jag tror dom flesta är med på att övergissningar är fel. Men gränsfallen då, som när man skjuter kanon på ett giltigt mål och gissar det rätta avståndet, men skjuter i en linje som gör att man med lite tur kan träffa ett annat mål bakom enheten.

Jag skulle anse det vara ok iaf.

#30 glasman

glasman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 259 Inlägg:

Postad 07 augusti 2007 - 10:54

Hur långt bakom behöver man stå för att det ska vara orimligt då? 5"?, !0"? Eller måste man även träffa målet man kunde se från början?? Låt oss säga att jag skjuter på en 8 ranks djup goblin unit med en kärra bakom får jag sikta efter den sista ranken? O hur funkar det med säkerhets skott? Inget kan döda dvärgar som en stonethrower! Ibland gissar man lite längre bara för att minimera chanserna att man själv får den i huvudet.

Ska man överhuvudtaget ha några riktlinjer eller ska det alltid vara en domare som avgör? Jag vet inte hur ni har det men jag har sällan en domare till hands. Som om domare vore det optimala i objektivitet... lite skillnad på domare som spelar empire eller beastmen till vardags tror jag.

Till sist tror jag bestämt det finns regler i det här forumet som förbjuder hot med våld.

"It is well that war is so terrible, otherwise we would grow too fond of it."

Robert E Lee

#31 Crispus

Crispus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 173 Inlägg:

Postad 07 augusti 2007 - 11:32

QUOTE (glasman @ Aug 7 2007, 11:54 ) <{POST_SNAPBACK}>
Låt oss säga att jag skjuter på en 8 ranks djup goblin unit med en kärra bakom får jag sikta efter den sista ranken?

Om kanonen inte står på en kulle så kan den inte se figurer i rank 8 (förutsatt att man ser enheten rakt frammifrån). Och om den står på en kulle så är det ju fritt fram att sikta mot kärran från början.
Att man måste sikta på den främsta figuren i en enhet gör visserligen stone throwers sämre. Jag skulle dock inte ha något emot att någon gissar 1-3 tum "för långt" med en stone thrower för att träffa mitten på en enhet. Man får väl ha någon uppfattning om vad som är rimligt.

Blir man utsatt för vad man tror är en översjkutning så hämtar man domaren. Om man spelar en vänskapsmatch så ska man inte behöva känna att man blir utsatt för en överskjutning. Men man kan ju använda den husregeln jag skrev tidigare.

#32 Christian

Christian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 288 Inlägg:

Postad 07 augusti 2007 - 12:31

Till sist tror jag bestämt det finns regler i det här forumet som förbjuder hot med våld.

Nja, det gäller snarare Svea Rikes lag. Dessutom är det inget moraliskt fel i stöld av Orättfärdigas arméväskor.

#33 N.I.B.

N.I.B.

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 07 augusti 2007 - 13:52

QUOTE (fffrankenstein @ Aug 7 2007, 10:23 ) <{POST_SNAPBACK}>
Men gränsfallen då, som när man skjuter kanon på ett giltigt mål och gissar det rätta avståndet, men skjuter i en linje som gör att man med lite tur kan träffa ett annat mål bakom enheten.

Jag skulle anse det vara ok iaf.

Håller med. Jag tycker också att man ska få skjuta mot mitten av en enhet som man ändå kan se, precis som det var i 6th ed.
jag kom till makten
jag sa grönt stavas blått
och kvällen är lång
när den siktar mot sin tinning

#34 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 14 augusti 2007 - 11:23

QUOTE (Christian @ Aug 6 2007, 14:43 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ja, gissa varför Gothcon tappar spelare

Vi växer eller ligger stabilt runt 80-100 spelare varje år som sveriges största tunering. Jag har inget imot att tappa bort ett par spelare som inte uppträder gentlemanna mässigt i mina tuneringar. Detta spelet är ett gentlemanna spel. Förflyttningen, gissningar, LOS allt handlar om att ge och ta samt uppträda som en gentleman när man själv gör nått eller när sin motståndare gör nått.

Jag friar hällre än fäller. Men om folk uppenbart försöker fula sig så får dom ett gult kort följt av en utvisning. För mig är det viktigare att ha kul än att vinna i tennsoldat spel...

/Johan R wub.gif

#35 dorlm

dorlm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Postad 14 augusti 2007 - 14:28

Vi växer eller ligger stabilt runt 80-100 spelare varje år som sveriges största tunering. Jag har inget imot att tappa bort ett par spelare som inte uppträder gentlemanna mässigt i mina tuneringar.
Ha! den var bra den! Kan vi inte diskutera subjektiv komp lite ist unsure.gif

#36 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 14 augusti 2007 - 14:50

QUOTE (dorlm @ Aug 14 2007, 15:28 ) <{POST_SNAPBACK}>
Ha! den var bra den! Kan vi inte diskutera subjektiv komp lite ist unsure.gif

Lätt att vi kan om du är sugen på det smile.gif

Dock så kommer det inte spela nån roll eftersom jag kommer köra på restriktioner och scenarios(antingen vanliga eller kort) nästa GothCon. Jag märkte att vi inte hade tid att gå igenom alla listor ordentligt eftersom folk var mongo och inte sickade in sina listor i tid. Jag pallar inte sitta och försöka göra vättiga bedömningar utan allt underlag framför mig, och det är inte rättvist mot folk eftersom man inte kan göra inbördes bedömningar så som man skall då. Subjektivt is teh shit om folk bara fattar vad ett sista datum för listor är för nått.

#37 dorlm

dorlm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Postad 14 augusti 2007 - 15:08

Dock så kommer det inte spela nån roll eftersom jag kommer köra på restriktioner och scenarios(antingen vanliga eller kort) nästa GothCon
5 tummar upp!

#38 Christian

Christian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 288 Inlägg:

Postad 18 augusti 2007 - 09:36

5 tummar upp!

Bifalles! Den subjektiva kompen hotade att förstöra Gothcon. Förstörde Gothcon. Mycket välkommet och starkt att ni tar ett sådant beslut.

#39 SajberToent

SajberToent

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 63 Inlägg:

Postad 22 augusti 2007 - 11:48

QUOTE (Christian @ Aug 18 2007, 09:36 ) <{POST_SNAPBACK}>
Bifalles! Den subjektiva kompen hotade att förstöra Gothcon. Förstörde Gothcon. Mycket välkommet och starkt att ni tar ett sådant beslut.

Restriktioner e trevligt tycker jag, men för att det ska bli riktigt bra så känns det iaf för mig som att det behövs arméspecifika bestämmelser och inte bara en allmän mall likt GFX's restriktioner. Många temade arméer som inte nödvändigtvis är av ondo ganska hotas att åka ut annars, exempelvis mina egna wolfriders - visserligen tveksamt om jag hade kört med dom ändå men synd om någon ska behövas straffas för det.

Vad gäller overguessing så kan man inte göra mkt mer än att själv vara ärlig och om något nu skulle vara på tok fel så får man ta upp det med domaren, förutsatt att motspelaren inte vill ändra på sig. Något som jag e kinkig e när spelare försöker snipa karaktärer bakom enheter och utanför los genom att vinkla skottet på ett ologiskt sett (inte ute efter max modeller, ngn large target bakom eller champion), vet inte vilket stöd jag har i regelboken men när jag ifrågasatt det så har hittils ingen envisat med det.

- Gillade den husregeln med att motspelaren också får gissa om han tkr det e alldeles fel, men känns lite omständigt att implementera den om det inte upplevs som ett vanligt förekommande problem.

#40 petrus

petrus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 378 Inlägg:

Postad 22 augusti 2007 - 22:58

Jag tycker att enkla restriktioner enligt ETC var bättre än mer ras specifika som kampen om skåne.
När man börjar sätta ras specifika blir det med ens väldigt komplext och man börjar snart närma sig en riktig kompmall.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar