Hoppa till innehåll

Foto

Swfaq 1.2

• Please log in to reply
124 replies to this topic

#121 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 12 maj 2009 - 01:36

av de som röstar. Men inte av spelarna. smile.gif

för övrigt, håller med kazchei.

vad sägs om att diskutera baserna? smile.gif Vart är koncensus för var man mäter på exempelvis kanoner?

#122 BjörnW

BjörnW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 495 Inlägg:

Postad 12 maj 2009 - 06:38

QUOTE (Kane @ May 12 2009, 02:36 ) <{POST_SNAPBACK}>
av de som röstar. Men inte av spelarna. smile.gif

för övrigt, håller med kazchei.

vad sägs om att diskutera baserna? smile.gif Vart är koncensus för var man mäter på exempelvis kanoner?

Isf är ju knappast 17 röster mycket för ja-sidan heller, ska vi helt ignorera omröstningen då?

#123 turbotobbe

turbotobbe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 265 Inlägg:

Postad 12 maj 2009 - 07:32

QUOTE (Kane @ May 12 2009, 02:36 ) <{POST_SNAPBACK}>

Jag skulle ville påstå att det inte spelar någon roll så länge som man klart definerar var man alltid mäter ifrån i början av matchen. Jag spelar ibland med katapulter och säger alltid "Jag mäter från fronten på basen". Tycker för övrigt att det är så man bör göra men säger inte emot om någon iställer vill mäta från en speciell punkt (tex mynningen på cannonen)

#124 toshiro

toshiro

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 178 Inlägg:

Postad 12 maj 2009 - 07:50

QUOTE (@nders @ May 11 2009, 13:44 ) <{POST_SNAPBACK}>
Fast det står ju specifikt i FAQ'n att det inte gäller enheter i närstrid.

Jag tycker det är konstigt att det råder oenighet på TWF ang. detta, kan det vara så att Kane och Toshiro är en utvald skara av WFB spelare som ser saker ingen annan gör. För enligt era argument torde det inte vara någonting alls att vara oenig om.

I FAQn står att man får raisa inom 1" i närstrid; det står ingenting om att man kan flytta enheter för att göra plats för raise. Det betyder att man kan raisa i närstrid trots att man faktiskt har motståndare inom 1", men man kan inte raisa ifall det betyder att modellen inte kan placeras ut pga impossible terrain/andra enheter. Det är min tolkning (högst subjektiv), jag förstår att det kan tolkas annorlunda, vilket gör att oenigheter uppstår. Vad som är rätt respektive fel är det ingen som med säkerhet kan säga. Jag försöker göra en så objektiv tolkning som möjligt; jag utgår ifrån vad som faktiskt står.

Att göra en poll på ämnet tycker jag är ganska irrelevant. Ska vi göra en poll kring varje tveksam fråga och ta hänsyn till resultaten från pollen? Jag tror en överväldigande majoritet skulle vilja att beast herds skulle få ranka upp 5 breda, men bara för den skull kan vi inte gå efter vad spelarna tycker. Annars finns risken att vi i slutändan spelar ett annat spel. (wardagger!!! thumb.gif )

Hur som helst så är jag övertygad om att den nya tolknigen blir bättre än den nuvarande. Jag hoppas bara FAQ-gruppen utgår ifrån vad som faktiskt finns skrivet när regeln ska omtolkas - inte vad som inte finns skrivet.

Ang. baserna håller jag med turbotobbe; så länge som man är konsekvent med sin mätning får dom gärna skjuta från baken för mig. Det är dock bra att man rekommenderar baser även för warmachines som man gjort i FAQn, då det är lättare att mäta charges då. Frågan är om man inte ska skriva att det skall finnas baser; luddiga/frivillga regler på GW-manér alá "Shame on you, bad players!" inte alltid tenderar ha så stor effekt.

Burträsk DM bordtennis 1993 (5a), Burträsk DM bordtennis 1995 (3a), Burträsk DM bordtennis 1995 Dubbel (1a),

Vindelälvsloppet 1999 5,2km (23:40, motvind) Släktkamp Geni 2004 (delad 2a) Svensk mästare ishockey 2013, 2014.

#125 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 880 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 12 maj 2009 - 12:39

satt och funderade lite för mig själv och kom att tänka på en väsentlig skillnad mellan 6.e och 7.e ed; Crossfire. rent crossfiremässigt borde skeletten självdö när de raisas upp under motståndarenheten, nu är det faq:at o klart men jag har börjat köpa utfallet.

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB för gott och blandat Age of Sigmar-hat!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar