Hoppa till innehåll

Foto

överskjutning

• Please log in to reply
62 replies to this topic

#41 Joey_Boy

Joey_Boy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 017 Inlägg:

Postad 23 augusti 2007 - 08:15

Jag kommer vara uppen för att låta folk med fluffiga och temade listor bryta mot restriktionerna om dom skickar in sin lista i god tid med en vättig motivering. Jag kommer t.ex inte köpa att det är fluffigt med två steamtanks och 4 cannons i en nuln armé, även om det egentligen är fluffigt så är det inte kul nånstans. Men t.ex nån som spelar en icke maxad temad armé med genomgående starkt tema kan få dispans. Men som sagt detta får folk be om i god tid i så fall.

/Johan R
"I'm a soldier of fortune, I'm a dog of war
And we don't give a damn who the killing is for
It's the same old story with a different name
Death or glory, it's the killing game"

#42 glasman

glasman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 259 Inlägg:

Postad 23 augusti 2007 - 20:18

Tillbaks till subjektiviteten alltså...

Inte för att jag tycker det är fel. Jag upplevde inga problem med kompen på gothcon. Persomligen tycker jag det är bra att man kan ta med vad man vill o sen betala priset i poäng. Vilka dubbla rare choices är det alla tycker är tråkiga? skull catapults, stegadoner, stanks eller organ guns? Jag tog ut två stegadoner i tur ett på gothcon. O så vitt jag såg var de flesta av de bättre placerade arméerna hyfsat snälla.

Och temade arméer, det måste vara svårt att avgöra. Vad sägs om en direwolf armé med wolf-vampyrer? En sådan sparkade röv till nån stor turnering i england, inte ett skelett eller zombie så långt ögat kunde nå.

Vad jag inte förstår är varför folk inte bara kommer med trevliga listor.

PS. tycker fortfarande överskjutning borde vara OK glare.gif

"It is well that war is so terrible, otherwise we would grow too fond of it."

Robert E Lee

#43 Steffo

Steffo

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 1 161 Inlägg:

Postad 23 augusti 2007 - 20:55

Tråden handlar om överskjutning och inte kompen på Gothcon. Back on topic please!

/Moderator

#44 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 12 november 2007 - 21:06

Jag bara skummade igenom den här igen då jag funderare lite kring det här häromdagen. Konsesus som nås är att det alltså är helt okej att skjuta på saker man inte ser(vilket kanske faller inom en gråzon vad gäller regler), så länge man inte överskjuter?
Postad bild

#45 glasman

glasman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 259 Inlägg:

Postad 12 november 2007 - 21:50

Ha Ha den var bra! Att skjuta på saker man inte ser är väl per definition överskjutning, eller?

Sen vill jag bara konstatera att allt som kunde överskjuta på mig på BSK här senast gjorde det. Min Dragon Slayer bakom egna linjer togs ut av en kanon . Min anvil träffades av en dvärgkanon samt en orc lobba som pricksköt på den under hela slaget utan att kunna se den (tur att man slår bra wardsaves). Så det är väl bara att inse att hemma i fåtöljen har folk lätt att sätta sig på höga moraliska hästar, det är värre sen när kulorna flyger om öronen.

Robert E Lee

#46 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 12 november 2007 - 21:52

Med överskjuta menade jag att man medvetet siktar för att hamna bakom figuren man siktar på.
Postad bild

#47 skåningen

skåningen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 155 Inlägg:

Postad 12 november 2007 - 22:13

Är det överskjutning att sikta på ett ställe, försöka träffa det och sen hoppas på en lång studs för att sen ta något som står bakom som man inte ser?
För själv gör jag det ofta.
Alltså brukar jag i alla fall skjuta på en screen för att kunna med lite tur träffa något bakom (oftast en kärra), vilket jag inte tycker är fel.
Overguessing är enligt mig när man med vilje gissar de där tummen för långt så att man har större chans att träffa rakt på saken bakom, eller om den saken man vill träffa står för lågt bort och därför kan man ej träffa den med en studds och därför siktar extra långt, alltså om man med vilje inte försöker skjuta på första modellen utan bara vill ta det bakom.

#48 glasman

glasman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 259 Inlägg:

Postad 12 november 2007 - 23:15

Hur tacklar ni det här med doomdivers? De kan ju styra och träffa nått annat 'medvetet'. Får de inte det då? Eller har de undantag? Börjar bli mycket att hålla reda på. Eller flame cannon, den vill man ju gärna sikta lite längre med, hellre träffa med den lite tunnare delen än inte alls. Med det här 'medvetet' resonomanget blir det även en stor fördel för kanonen jämfört med katapulten. Vill vi verkligen snedvrida det förhållandet ännu mer?

Robert E Lee

#49 Kane

Kane

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 317 Inlägg:

Postad 13 november 2007 - 10:26

överskjutning är man medvetet gissar "fel" för att träffa något man inte kan se. som tex en chariot 10" bakom en enhet.

och det är lika illa oavsett vilket vapen man avnänder. DD är inte alls "medveten" eftersom den använder sig av en tärning för att glida runt.
det gör inte en kanon/stenkastare som siktar på något de inte ser och uppenbart inte kan träffa med normal gissning.

#50 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 13 november 2007 - 10:30

Enligt regelboken får du inte skjuta på något du inte ser. Hur kan det då vara OK att dra en linje genom ett block för att hoppas på att man slår för långt för att träffa det bakom. Enligt mig ska man dra linjen genom blocket på ett sådant sätt att det inte kan träffa det man egentligen vill döda bakom. Det är, enligt mig, fair play.

/H

#51 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 13 november 2007 - 10:41

Det enklaste är väl att lägga skottet i en riktning som ger optimal träff (mitt i) på det giltiga målet. Om motståndaren då bara tänker sig för och inte ställer något rakt bakom den punkten är det lugnt. Funkar utmärkt för stenkastare, svårare att avgöra för kanoner eftersom man ofta får lika många hits oavsett var i enheten man siktar.

Gällande Doom Divers är det samma som för alla andra när man skjuter. Men modifieringstärningen (D3") som kommer efteråt är ingen gissning och får enligt beskrivningen gå åt vilket håll som helst.

#52 Per Pirat

Per Pirat

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 117 Inlägg:

Postad 13 november 2007 - 10:51

QUOTE (Niklas Asp @ Aug 4 2007, 15:24 ) <{POST_SNAPBACK}>
Overguessing är i min bok alltid 1 i sportsmanship.

Håller med, att sen dra det till att man då inte skulle kunna lägga till någon tum för att få in plattan i mitten av en enhet etc. är bara hårklyverier.

#53 N.I.B.

N.I.B.

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 462 Inlägg:

Postad 13 november 2007 - 11:02

QUOTE (Hawk @ Nov 13 2007, 10:30 ) <{POST_SNAPBACK}>
Enligt mig ska man dra linjen genom blocket på ett sådant sätt att det inte kan träffa det man egentligen vill döda bakom. Det är, enligt mig, fair play.

Lika orealistiskt att försöka undvika nåt man inte vet finns, som att försöka träffa det, enligt mig. Varför skulle man vidta åtgärder för att undvika att träffa något man inte vet finns där? I verkligheten dog ledare och generaler på slagfälten av förlupna kanonkulor och annat. Som Gav sa i nån gammal Annual, det är alltid en risk att låta sina karaktärer springa runt på egen hand på ett slagfält när motståndaren har kanoner o dy.

Som Anton sa ovan, så länge man försöker döda så mycket som möjligt av sitt mål, så tycker jag det är helt ok om min motståndare kan dra en linje över karaktären som jag korkat placerat därbakom.
jag kom till makten
jag sa grönt stavas blått
och kvällen är lång
när den siktar mot sin tinning

#54 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 321 Inlägg:

Postad 13 november 2007 - 12:53

QUOTE (N.I.B. @ Nov 13 2007, 11:02 ) <{POST_SNAPBACK}>
Lika orealistiskt att försöka undvika nåt man inte vet finns, som att försöka träffa det, enligt mig. Varför skulle man vidta åtgärder för att undvika att träffa något man inte vet finns där? I verkligheten dog ledare och generaler på slagfälten av förlupna kanonkulor och annat. Som Gav sa i nån gammal Annual, det är alltid en risk att låta sina karaktärer springa runt på egen hand på ett slagfält när motståndaren har kanoner o dy.

Som Anton sa ovan, så länge man försöker döda så mycket som möjligt av sitt mål, så tycker jag det är helt ok om min motståndare kan dra en linje över karaktären som jag korkat placerat därbakom.

Håller med men jag skulle gärna se en regel om att man måste försöka maximera antal träffade på den enheten man skjuter på.

Mvh
Puritan
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#55 glasman

glasman

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 259 Inlägg:

Postad 13 november 2007 - 20:21

Försöka maximera antal träffade. Visst det låter bra men det finns många frågetecken. Låt oss säga att två infanteri units står bredvid varandra med en warmachine emellan. En fientlig kanon kan skjuta på dessa lite från sidan, den ser alla tre, och väljer att dra linjen så att en eller två träffas i den närmaste, sen maskinen och sist en ellr två i den sista. Klokt, regelrätt men inte ett skott för flest träffar. Om en kanon vill skjuta på en warmachine och har valet mellan två crew eller maskinen, måste det bli crew då? Åh - jag måste rädda min sårade hydra, jag ställer båda herdarna så att de kan bli träffade...

Men det är klart ett steg i rätt riktning jämfört med 'motståndaren får gissa'.

Robert E Lee

#56 Sherlocko

Sherlocko

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 815 Inlägg:

Postad 20 november 2007 - 06:44

Förlåt, förlåt, förlåt att jag återigen drar upp den här men jag hade en till fundering.

I reglerna står det att man ska sikta på en modell. Innebär det att man måste sikta mitt i en modell eller är det helt okej att sikta i hörnet på modellen?
Postad bild

#57 Fredrik E

Fredrik E

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 769 Inlägg:

Postad 20 november 2007 - 07:05

Hörnet är OK, det är min uppfattnign.
i have a hunch that this is a plot by the wargamer club known as ylva. well known for rules lawyering, bad sportsmanship, and all-out cheating. // Warseer

#58 Niklas Asp

Niklas Asp

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 532 Inlägg:

Postad 20 november 2007 - 08:27

Regelmässigt tror jag det är ok. Sedan handlar rästen om sportsmanship.
Scissor: Paper is fine! Nerf rock!

Förening: YLVA
Raser: Oger Kingdoms, Daemonic Legion: Tzeentch, och High Elves
Övrigt: Sämst på att åka på konvent.

#59 Jocke Rapp

Jocke Rapp

Member

• Members
  • PipPip
  • 26 Inlägg:

Postad 20 november 2007 - 10:39

QUOTE (Hawk @ Nov 13 2007, 10:30 ) <{POST_SNAPBACK}>
Enligt mig ska man dra linjen genom blocket på ett sådant sätt att det inte kan träffa det man egentligen vill döda bakom. Det är, enligt mig, fair play.

Håller helt med. I nästan alla lägen kan man dra linjen på ett bra sätt genom screenande enheten utan att behöva gå genom kärran bakom. Då bör man göra det.

QUOTE (N.I.B. @ Nov 13 2007, 11:02 ) <{POST_SNAPBACK}>
Lika orealistiskt att försöka undvika nåt man inte vet finns, som att försöka träffa det, enligt mig. Varför skulle man vidta åtgärder för att undvika att träffa något man inte vet finns där? I verkligheten dog ledare och generaler på slagfälten av förlupna kanonkulor och annat.

Vad har verkligheten med regeldiskussionen att göra? I verkligheten fanns inga orcher eller alver.
Och du vet mycket väl att trupperna står bakom, du ska bara låta bli att skjuta på dom.

#60 Da'Ghault

Da'Ghault

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 051 Inlägg:

Postad 20 november 2007 - 12:46

Ledsen, men har aldrig varit med om att folk medvetet siktat bredvid tex en screenad
kärra med en kanon. Kommer heller inte att göra detta med min enda kanon som jag har med mig till
QfA. Ser det som den stora fördelen jämfört med boltthowers. Även om man klantar till med
avståndsbedömingen så kan man träffa något under kulans bana.
Det skulle i extremfall betyda att man inte får skjuta på enheter för att det finns möjlighet att träffa andra bakom.
True line of sight. Vilket lysande påhitt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar