Hoppa till innehåll

Foto

Johan Lagmos Rapport Från Lincon

• Please log in to reply
10 replies to this topic

#1 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 090 Inlägg:

Postad 05 juni 2011 - 21:54

Hej!

Tänkte börja med att tacka arrangörer och mina motspelare för en jäkligt trevlig turnering. Tyvärr så höll inte mitt fokus allt igenom de sju matcherna och att det sviktade i femte stressade rundan i sista matchen kostade mig vinsten i turneringen så som jag ser det.

Tänkte börja med lite ris och ros.

Ros

Snygg terräng - Här levererar LBK alltid och jag är mycket stolt över mina gamla vänner och deras insats.
Bra raka domslut - Frågade två gånger om regelfrågor och det var snabba raka besked. Inget trams, det gillar jag
Vettiga restriktioner - Älskar ETC-restriktionerna och önskar att det kommer bli standard i Sverige framöver även fast jag jobbar med kompgruppen.
Ljuset i lokalerna var mycket trevligt och uppiggande

Ris

Även om många gillar 7 matcher tycker jag det blir lite mycket.
Rasterna var långa, men inte så långa att man hann att spela nåt annat spel emellan vilket ledde till en del dötid. Jag gillar dock de ganska långa luncherna vilket nog är smart med tanke på att grillen öppnade ofta i lagom tid tills warhammerlunchen och det blev körisk.

Mina matcher

Match1 mot en trevlig figur jag inte kommer ihåg namnet på sad.gif

Han speladeiaf en lite udda WoC lista med lvl4 fire och lvl 2 fire till fots. Till detta mycket inf och 2 shrines. Han hade även en hellcannon.
Som min andra match med skaven i åttonde editionen kändes listan ganska svår att spela mot. Jag visste att det var en bra matchup men han fick bra tryck med sina block. Jag använde ett hus för att ha som magibunker i två rundor och slängde lite random stek. I runda tre eller fyra fick jag in en dreaded 13th på hans tolv kvarvarande chosen vilket var tur då de var buffade av spells och 2 shrines. Riktigt svåra att ta med något annat än just den spellen. Efter det föll hans högra flank och jag fick i samma runda in en fin träff med Doom rocket på hans warriors. De låstes sedan upp av slavar och stektes ner över resten av matchen. Hans level 4 var lite väl modig och gick utanför blocken vilket ledde till att mina gutter runners kunde skjuta bort honom i slutet av matchen. Overall en mycket trevlig start och skön uppvärmning med råttorna. 17-3 till skaven

Match2 mot Simon?(ber om ursäkt för namn men jag är verkligen dålig på det) från linköping med DE.

Dark elves är alltid jobbigt att möta med alla arméer. De har svar på allting och skadar mer på distans än de flesta arméer. Jag kände mig inte alls säker på den här matchupen med skaven. Han spelade med stubborn damp-lord med dark steed, lvl2 med death, couldron BSB. Till detta två enheter skyttar, en hydra, sex shades, två feta block spearelves, tre kärror och en hord av witch elves. Jag spelar lite för defensivt med bulken i armén och står mest på håll och kastar magi. Han rusar framåt med sin lord mot mitt lordblock men jag blockar av honom så han är "fast". Vi har en liten argaleken tävling i två rundor tills jag bestämmer mig för att testa att dra en cracks call (spellen togs för att kunna döda hydran) på lorden. Den går in och han släpper den. En sexa kommer upp på hans rullade tärningar och vi kollar upp på varandra och båda skakar på huvudet. I samma magifas drog jag iväg min brass orb engineer för att döda couldron. Hit och missfire samtidigt och jag träffar den givetvis pga min placering. Den dör och han torskar lite LD-slag men allt håller sig på planen förutom några harpies har jag för mig. Jag går in för offensivt med mina gutter runners på¨min vänstra flank och jag torksar dem mot has kärror och sådär. WLC gjorde bra ifrån sig och dödade hydran på ett enda skott. Witchelfsen dog av 3 rundor skytte och 2 dreaded. Fick även in en perfekt träff med doom rocket i denna match.
Overall alltså stört tur från min sida men en rolig match och är nöjd över 16-4 till skaven.

Match3 mot Marcus Engblom (trea på turnringen Stort grattis!) Orcher

Ja då var det dags att se om jag hade gjort rätt och tagit råttor istället för demoner för att kunna hantera de nya orcherna. Jag har sett matchupen spelas 3-4 gånger på klubben mellan ETC-spelarna Hanke powergamer och Erik Aronsson (han jag lånade armén ifrån. Jag visste vad som skulle göras och satsade allt på att slå ut war machines och manglers. Jag har rätt tur i början och dödar av mycket. Helt plötsligt har min motståndare bara sin Savage orks enhet kvar som står i ett hus. (runda tre). Det var några lottosaker från min sida och än en gång en perfekt doom rocket. De återstående frenzyorcherna med karaktärer står iaf i huset i tre rundor och öser ut magi. Mitt 2+ ward på greyseer plingar en spell och jag dör rätt mkt. Abo och hjul och lite annat smått o gott. Jag står o bombar dreaded hela tiden men i slutet av matchen finns 12 savage kvar med3 chars i enheten. Även orcherna som stått på andra fkanken hela matchen och blivit stompade av sina egna kamrater finns kvar. De har flytt lite fram o tillbaka men rallas iaf i sista rundan. Det blir en 11-9 vilket kändes snopet med tanke på hur nära jag ändå var en större vinst om bara spellen suttit men overall mkt tärningsgudar på min sida i början så antar att det var rättvist trots allt.

Match 4 Johan med demoner

En ganska standardlista med demoner. Finns postad på forumet.
Det här kände jag innan var en väldigt säker matchup för mig med tanke på hur bra koll jag känner att jag själv har på demonerna och hur det är att möta skaven. Ingen kul upplevelse alls. Det gäller att spara siren songen så länge som möjligt och pressa lagom mycket för blir det för mycket press och man sprider sig tunt och allting som man har commitat försvinner. Det här avr en mycket clutch match eftersom Johan spelade hyperaggresivt med sin BT. Han gjorde en ganska stor riskful satsning då han räknade med att hans furies som chargade mitt hjul i sidan skulle breaka det (vilket de gjorde). Om de inte gjort det hade hjulet haft tre skott i BT rundan därpå och det hade sett riktigt mörkt ut. Han fick dock bra tryck med tanke på satsningen och hans netts pressade på bra framåt. De sirensongade in ett av mina clanrat block med scrollkille+brassorb och började grindingen tongue.gif Jag lyckades rädda den striden med min abo. Johan kände att han började tappa den flanken lite och chargade giant rats framför mitt lordblock för att kunna få en overrun. Dock så tänkte han nog inte på att Abo kom lös i hans samma runda och kunde då rearcharga BTn i min runda. Detta ledde till en mkt död stor demon och min lättnad. Den adnra flanken hade gått ut på att bromsa hordlettersen så mycket som möjligt för att kunna kontrollera netts och BT på ett skönt sett. Under hela matchen gick magiduellen ut på att han bombade dwellers
på min lord och jag bombade 13th på honom. Det slutade med att mina clanrats som räddats från nettsen chargade han magiker och klubbade honom efter lite dansaande. Hans flamers fick äta 13th. Hans letters sköts bort över några rundor av mina gutter runners som kom i på den flanken och grindade så mkt de kunde. Hans fiends chargade mitt lordblock men med BSB och annat statiskt klarade dem sig.
Kvar i slutet hade han sin BSB med 1 wound och 3 horrors om jag inte minns fel. 18-2 till de hungriga råttorna som börjar bli varma i kläderna.

Match 5 mot Henke (P)owergamer (vinnare av turneringen)

Orcher orcher orcher..
Detta var det jag väntat skulle hända på turneingen. Jag visste att jag var tvungen att prestera mot henke för att vinna turneringen. Hans lista är stenhård och jag bestämde mig för att slå ut hans supportsaker för att kunna spela mot en draw. jag deployade väldigt defensivt och tvingade honom att splitta sina två hordblock på varsin sida om ett hus. Jag fördröjda hans savage orks så mkt jag kunde medan jag bombade på hans svarta orcher. Miss med Doom rocket för första gången på turneringen!! men Henke pressade på med orcherna och gjorde enligt mig ett misstag när han chargade slavarna. Jag hade ställt upp mina warpfirethrowers i bra lägen för skott och han bara chargade rätt in. Han bröt ena slavarna och fastnade i nästa. Jag sköt/magiade bort de 30 orcherna på två rundorna medan hans lordblock hade problem att komma framåt på andra flanken. Han dödade av sina mangler vilket ledde till att hans goblinblock panikade och sprang av. Mycket mer hände inte i matchen och jag vann slutligen med 12-8. Kommer inte ihåg mycket av denna match p.g.a. jag var jäkligt trött i skallen efter två matcher tidigare på dagen.

Match 6 mot Dynefors med ödlor.

Match 7 på ledarbordet mot Dennis PalmFIST!! smile.gif

Johan Lagmo
Alla barnen har VM guld utom Kaj, han valde att äta medeltidspaj.
Atlantis
Team Sweden ETC - 2011 DoC
Team Sweden ETC - 2012 OnG

Team Sweden ETC - 2013 Skaven

Team Sweden ETC - 2014 DE 

#2 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 445 Inlägg:

Postad 07 juni 2011 - 05:43

Kul läsning, när kommer resten?

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#3 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 090 Inlägg:

Postad 07 juni 2011 - 16:05

Får se när jag orkar tongue.gif kommer bli deprimerad när jag skriver rapporten mot dennis biggrin.gif

Johan Lagmo
Atlantis

#4 hagar redbeard

hagar redbeard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 614 Inlägg:

Postad 07 juni 2011 - 16:34

Det är ju kul att mitt smeknamn på Dennis har satt sig, men det blir väl så när man säger det ungefär en miljard gånger på en helg thumb.gif

#5 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 08 juni 2011 - 08:34

Oj, nu hade jag missat den här tråden. Skickade precis PM till dig Lagge och svaren på de flesta frågor finns här redan ser jag tongue.gif. Hur var det att spela med skaven rent allmänt? Måste vara lite annorlunda mot demoner kan jag tänka mig smile.gif.
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#6 Lagge

Lagge

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 090 Inlägg:

Postad 08 juni 2011 - 18:48

QUOTE (Mikael.K @ Jun 8 2011, 09:34 ) <{POST_SNAPBACK}>
Oj, nu hade jag missat den här tråden. Skickade precis PM till dig Lagge och svaren på de flesta frågor finns här redan ser jag tongue.gif. Hur var det att spela med skaven rent allmänt? Måste vara lite annorlunda mot demoner kan jag tänka mig smile.gif.

och jag svarade på ditt PM innan jag såg ditt meddelande här^^ fudnerade på att skriva läs tråden men men smile.gif

Det var grymt kul med lite omväxling måste jag säga. Man har ju sötrt mkt bättre kontroll på matcherna som skaven än som demon. Dock moppar demoner upp LIIITe bättre än skaven och inte så kul att torska som jag gjorde mot Dennis men antar att min karma hade byggt upp den oturen under turneringen.

Johan Lagmo
Atlantis

#7 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 08 juni 2011 - 20:42

Ja, skaven har många steadfast block och en hel del hardhitters. Lite jobbigt om de dör tidigt i matchen dock.
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#8 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 381 Inlägg:

Postad 08 juni 2011 - 21:10

inte så kul att torska som jag gjorde mot Dennis men antar att min karma hade byggt upp den oturen under turneringen.

Förstår inte vad du pratar om smile.gif Skall låta dig förklara din vinkling av den "turen" du hade wink.gif

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

#9 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 387 Inlägg:

Postad 08 juni 2011 - 21:45

Jag tror nog Lightnin Canon fungerade fint i turneringen fram tills dess tongue.gif Någon drawback måste den ha!

Var rätt kul att lyssna på er dock medans jag plockade ihop haha, ni stod fan i minuter och funderade på dispelrolls och grejer! biggrin.gif
Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#10 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 09 juni 2011 - 08:43

Har vi ett warplightning cannon relaterat missöde här vill jag höra om det. Jag har en grudge mot dem för vad de gjorde med mina stackars hammerers.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#11 Dennis P

Dennis P

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 381 Inlägg:

Postad 09 juni 2011 - 08:52

Jag har tänkt låta Lagge förklara hur han tappade match+ turnering på de 3 avslutande rundorna. Han förtjänar att förklara detta, då jag tycker lite synd om honom smile.gif Sedan vet man att en råttspelare förklarar alltid situationen bättre

Dennis "Pink Gangster" Palmkvist

Hard core achievment avklarad: "Vaul the Maul" Förstöra 200p magic items på en match
Kalla mig Hobbyspelare :)

ETC 2013- High Elves

ETC 2014- Wood Elves, 1st place!

ETC 2015- High Elves

2nd place 8:e editions rankning (Sverige).

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar