Hoppa till innehåll

Foto

Lincon 2011 Frågetråd

• Please log in to reply
93 replies to this topic

#1 Malignant

Malignant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 62 Inlägg:

Postad 06 april 2011 - 18:02

Frågor kring LinCon 2011 ställer vi här.

#2 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 06 april 2011 - 18:44

Hej, jag har en liten blygsam fundering....

angående restriktionerna...är det skrivet i sten att ni ska använda er av dessa?
för jag tycker restriktioner bara promotar enformiga listor, och istället för att balansera spelet så förskjuts
obalansen. Fast det kanske bara är jag som tycker ohmy.gif

Sen har jag fått för mig att ETC-mallen är för lagspel? Och vad är tanken bakom line-of-sight a la 7th ed?
det finns ju fler restriktionsmallar, typ RT's http://roguetrader.n....php?f=10&t=306
som inte ändrar regelboken alltför mycket utan istället sätter press på att man inte kan ta med ALLT snusk,
utan bara lite snusk biggrin.gif

Eller kompmallar? det håller ju på att utvecklas en sådan på detta forum...

Nån som vill upplysa en vilsen man om upplägget?

Jag e supertaggad på att spela på lincon, men inte lika taggad på ETC-restriktioner... glare.gif

[inget illa menat, bara frågvis wub.gif ]

//K

#3 JoyPi

JoyPi

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 621 Inlägg:

Postad 07 april 2011 - 09:00

Kan väl bara hålla med Konstantin. Varför ETC som är ett format för lagturnering?

Skulle gärna se en turnering som vill spela med kompen och då får igång comp skrivarna.
Admin här på SWBR.

#4 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 07 april 2011 - 09:58

Som jag förstod det ska linköping arrangera SM senare i år och på SM har alltid ETC gällt (även om jag hatar det). Det här blir som jag förstår det en chans för sm arrangörerna att bekanta sig med ETC mallen.

(Om SM verkligen ska följa den, för singel spel, dötrista etc mallen är en annan fråga men så länge planen för sm är att använda etc så förstår jag varför just årets lincon också vill göra det)

En annan fråga. Nästa draft av ETC mallen lär komma innan lincon. Kommer i så fall den att användas eller är det hugget i sten redan att lincon använder version 5 ?

EDIT. Nästa version (6) av ETC kommer enligt uppgift den 11/4. Borde inte den användas i stället. ?

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#5 Malignant

Malignant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 62 Inlägg:

Postad 07 april 2011 - 11:42

QUOTE (Hoffa @ Apr 7 2011, 10:58 ) <{POST_SNAPBACK}>
Som jag förstod det ska linköping arrangera SM senare i år och på SM har alltid ETC gällt (även om jag hatar det). Det här blir som jag förstår det en chans för sm arrangörerna att bekanta sig med ETC mallen.

(Om SM verkligen ska följa den, för singel spel, dötrista etc mallen är en annan fråga men så länge planen för sm är att använda etc så förstår jag varför just årets lincon också vill göra det)

En annan fråga. Nästa draft av ETC mallen lär komma innan lincon. Kommer i så fall den att användas eller är det hugget i sten redan att lincon använder version 5 ?

EDIT. Nästa version (6) av ETC kommer enligt uppgift den 11/4. Borde inte den användas i stället. ?

Det som Hoffa säger är helt rätt och riktigt det är precis så vi har tänkt när vi valde att använda oss av ETC.

Vi hoppas att även ni som är lite skeptiska till ETC kommer och njuter av snygg teräng och trevligt sällskap!

Om datumet 11/4 stämmer så kommer vi troligtvis att använda oss av de nya restriktionerna. Kommer de senare så blir det lite för tight inpå med tanke på att folk måste få en chans att spika sin lista inför turneringen.

Mvh Magnus

#6 turbotobbe

turbotobbe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 265 Inlägg:

Postad 07 april 2011 - 14:07

Jag har en helt annan fråga en ETC eller ej. Jag är ännu inte 100 säker på att jag kommer kunna komma. Som jag har förstått det så måste man anmäla sig både hit och till Lincon sajten. Frågan är om man måste betala för att räknas som anmäld eller om det räcker att betala på plats så att säga.

#7 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 07 april 2011 - 17:52

hur ska ni göra med tomb kings då?
hitta på egna restriktioner åt dem?

jag tror inte de kommer behöva 200 pts extra efter deras bok släpps inom kort nämligen...
(kolla gw's hemsida varför) heee....he....heeee....

för jag misstänker att orcs kommer få sig en känga i draft 6....

#8 Malignant

Malignant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 62 Inlägg:

Postad 07 april 2011 - 18:27

QUOTE (turbotobbe @ Apr 7 2011, 15:07 ) <{POST_SNAPBACK}>
Jag har en helt annan fråga en ETC eller ej. Jag är ännu inte 100 säker på att jag kommer kunna komma. Som jag har förstått det så måste man anmäla sig både hit och till Lincon sajten. Frågan är om man måste betala för att räknas som anmäld eller om det räcker att betala på plats så att säga.

Att betala i dörren är ok för LinCon, dock blir det dyrare i dörren såklart. Men var snäll och meddela mig så fort du vet om du kan eller inte så vi inte sparar en plats i onödan smile.gif. Men du måste såklart anmäla dig till mig via mail och skicka in lista i tid och så.

QUOTE (Konstantin @ Apr 7 2011, 18:52 ) <{POST_SNAPBACK}>

jag tror inte de kommer behöva 200 pts extra efter deras bok släpps inom kort nämligen...

Det är alltid jobbigt när en lista släpps nära inpå en turnering. Orc's kommer ju troligtvis att hinna få restriktioner men TK får vi ta till en snabb övergriplig lista med restriktioner, ex. Inga dubbla rare etc. Och så får turneringen bli en liten måttstock av vad som behöver strypas mer i framtiden eller tvärt om.

Mvh Magnus

#9 LordWind

LordWind

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Postad 07 april 2011 - 19:19

Tombkings nya regler behöver vi väl inte oroa oss för.
Deras bok släpps 7 Maj.
Turneringen startar den 4 juni.

Om jag inte missminner mig så ska en regelbok ha varit ute minst 1 månad innan turneringen för att legitimt kunna användasi ETC.

Summa sumarum, de bör spela med gamla regler right?

#10 Malignant

Malignant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 62 Inlägg:

Postad 07 april 2011 - 20:25

QUOTE (LordWind @ Apr 7 2011, 20:19 ) <{POST_SNAPBACK}>
Tombkings nya regler behöver vi väl inte oroa oss för.
Deras bok släpps 7 Maj.
Turneringen startar den 4 juni.

Om jag inte missminner mig så ska en regelbok ha varit ute minst 1 månad innan turneringen för att legitimt kunna användasi ETC.

Summa sumarum, de bör spela med gamla regler right?

Det var en skarp observation. Jag hade för mig att den släpptes den siste april. Då var det problemet låst iallafall biggrin.gif

/magnus

#11 LordWind

LordWind

Member

• Members
  • PipPip
  • 14 Inlägg:

Postad 07 april 2011 - 23:37

QUOTE (Konstantin @ Apr 7 2011, 17:52 ) <{POST_SNAPBACK}>

I och med det som skrevs ovan denna post så behöver de nog fortfarande sina 200pts extra för att ta sig igenom turneringen.

#12 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 447 Inlägg:

Postad 09 april 2011 - 12:34

Hej, såg just att ETC spelar med helt öppna listor i år. Alltså alla magic items och liknande ska presenteras för motståndaren vid match start.

Detta antar jag betyder att lincon gör likandant och i så fall föreslår jag att alla ska ha med sig dubbel upplaga av sin armelista. En att spela själv och en att ge motståndaren. (I den motståndaren får bör det finnas en kort sammanfattning av vad alla items gör.)

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#13 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 09 april 2011 - 13:13

När jag läste regelpacket för lincon så tolkade jag det som att det var självklart att det var stängda listor.

Lincon har inte tagit med alla ETC regler utan de som ligger i en annan post.

Men om arrangörerna på Lincon vill att vi ska spela med öppna listor så vore det bra om de meddelade oss om det asap
för då måste man göra om sina arméer helt och hållet.
David "Dangerous" D

#14 Malignant

Malignant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 62 Inlägg:

Postad 09 april 2011 - 13:22

Vi kommer inte att spela med öppna listor. Vi har valt att köra så nära ETC som möjligt för att vi i arrangörsgruppen ska få bekanta sig med materialet. Men öppna listor har vi inte skrivit med i infon så det kör vi inte med. Ber om ursäkt om någon upplevt detta som förvirrande.

Mvh Magnus

#15 Maian

Maian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 365 Inlägg:

Postad 09 april 2011 - 21:23

QUOTE (Malignant @ Apr 9 2011, 14:22 ) <{POST_SNAPBACK}>
Vi kommer inte att spela med öppna listor. Vi har valt att köra så nära ETC som möjligt för att vi i arrangörsgruppen ska få bekanta sig med materialet. Men öppna listor har vi inte skrivit med i infon så det kör vi inte med. Ber om ursäkt om någon upplevt detta som förvirrande.

Mvh Magnus

Bra val!
För övrigt kan jag lägga till att det är skitbra om folk skriver ut en Mundane-lista som dem kan ge till motståndaren. Möter fortfarande många som inte tagit åt sig av denna sjukt bra idén. Do it! smile.gif

#16 Malignant

Malignant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 62 Inlägg:

Postad 09 april 2011 - 22:32

QUOTE (Maian @ Apr 9 2011, 22:23 ) <{POST_SNAPBACK}>
QUOTE (Malignant @ Apr 9 2011, 14:22 ) <{POST_SNAPBACK}>

Mvh Magnus

Bra val!
För övrigt kan jag lägga till att det är skitbra om folk skriver ut en Mundane-lista som dem kan ge till motståndaren. Möter fortfarande många som inte tagit åt sig av denna sjukt bra idén. Do it! smile.gif

Instämmer absolut med detta, det är en jättebra ide smile.gif

#17 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 11 april 2011 - 17:28

ny update på ETC-mallen
http://warhammer.org...hp?f=18&t=85740

tänkte bara säga de thumb.gif thumb.gif

#18 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 11 april 2011 - 18:30

Var inte så många ändringar. Nu får VC ha GG med gw och reg iallafall.
David "Dangerous" D

#19 Konstantin

Konstantin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 694 Inlägg:

Postad 11 april 2011 - 20:35

QUOTE (buffy @ Apr 11 2011, 19:30 ) <{POST_SNAPBACK}>
Var inte så många ändringar. Nu får VC ha GG med gw och reg iallafall.

yes, ingen stor styrka dock, tror man kan få 29 GG med GW med ett trevligt banner med 450-pts gränsen...
inte betryggande 40 st som jag själv gillar på min ost-tallrik smile.gif

#20 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 246 Inlägg:

Postad 13 april 2011 - 13:54

När beräknas missions att komma upp?
David "Dangerous" D

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar