Hoppa till innehåll

Foto

Hampus High Elves Battle Report

• Please log in to reply
25 replies to this topic

#1 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 28 april 2010 - 12:52

Så snart dags för Lincon och jag blir varje gång så irriterad på mig själv för att jag glömmer att ta kort så jag kan skriva lite battle report.
Speciellt när jag älskar att läsa andras, så genom att starta denna tråd piskar jag mig själv att komma ihåg detta under Lincon.

7 Mysiga matcher ska det bli och jag ser verkligen fram emot detta. (Skulle skrivit Battel report uppe i Umeå men glömde såklart, ja man är ju inte det smartaste fåret i stacken)

Men hursom genom att göra detta så kan folk håna mig om jag glömmer och således är jag piskad till att minnas detta.

Jag kommer som sagt spela High Elves som kompar 19, jag tycker listan är bra balanserad för min spelstil och jag har spelat många liknande armeer, det jag bytt ut i denna är att ändra Archers till Lothern Seaguard samt Dragon Princes till Silver Helms.

Min mundanearme ser ut som följer:

Noble, General, GW, Shield, Longbow, dragon armour
Noble, på Barded Steed, lans, sköld, dragon armour, BSB
Mage lvl2
Mage lvl2

10 Lothern Seaguard Std, Mus
25 Spear Elves FC

18 Swordmasters FC
12 White Lions FC

Tiranoc Chariot
Tiranoc Chariot

5 Silverhelms, std, mus

Bolt thrower
Bolt thrower

Great Eagle
Great Eagle

---------------

Visst armen är ganska lika mångas armeer, men jag spelar på ett visst sätt med mina HE, det kanske är som andra också gör men jag har inte uppfattat det på andra spelare. Ner i bilen åker även Lasse med en Lizardmen-arme som det skulle vara intressant att möta.
Hoppas han också får arslet ur och skriver en egen tråd. Nu är det viktiga att jag får till fotografier så jag kan skriva nått snyggt som ni kommer gilla.

Återkommer när turneringen drar igång...
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2011 - Schweiz - 5:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2012 - Polen - 8:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2013 - Serbien - 11:e plats
Lagkapten ETC WHFB Team Sweden 2015 - Tjeckien - ?? plats

Medlem AR-Com ETC WHFB - 2013

Följ mig på Twitter [at] Hampus_Berg för mestadels Warhammer

"Stand and die, no death no glory!"

#2 Zaanash

Zaanash

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 877 Inlägg:

Postad 28 april 2010 - 13:07

Fan vad du kommer hata silverhelms efter Lincon tongue.gif

Christian Wennberg

ETC-kapten 2017

Jag må vara sämre än Marcus, men jag har i alla fall varit bäst i världen

#3 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 28 april 2010 - 13:22

QUOTE (Zaanash @ Apr 28 2010, 14:07 ) <{POST_SNAPBACK}>
Fan vad du kommer hata silverhelms efter Lincon tongue.gif

Hahaha vaddå efter, hatar dem nu, de är ungefär som Empire Knights vilka jag vet suger.... tongue.gif
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#4 benmannen

benmannen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 552 Inlägg:

Postad 28 april 2010 - 14:12

Jahaja. Här vågas det inte läggas upp magiska föremål. Kom igen vi vill ju tokopta mot din lista Hampan!

Skönt med en lista utan Lordar, jag har detsamma i min DE arme... och kompar också 19!

Roligt initiativ, om vi möts så lovar jag att jag kommer posta en rapport här ut min synvinkel smile.gif

#5 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 29 april 2010 - 13:41

Listan ser bra ut och man kanske kan räkna ut på ett ungefär vad som finns i magic items väg. Om nu inte hampus kör något riktigt oortodoxt tongue.gif. Kul med lite swordmasters också, borde damma av mina egna och spela lite med dem.
Medlem på föreningen Timewarp i Eskilstuna

Spelar Vampire Counts, Dark elves och WoC

#6 Lasse

Lasse

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 881 Inlägg:
  • Interests:WHFB

Postad 29 april 2010 - 16:48

Gillar listan starkt, och har inte askoll på vad man får in i en high elf-armé på 19 men jag misstänker att du kommer trycka iväg en del magi i magifasen ^^ det, samt dina två chariots, boltare och örnar är faktiskt något motståndaren kommer behöva hantera om han ska spöa din lista. Nu känner jag mig också manad att göra en tråd, vilket jag också ska!

Anders Gustavsson

ETC Team Sweden 2011
ETC Team Sweden 2012
ETC Team Sweden 2013
ETC Team Sweden 2014
ETC Team Sweden 2015

ETC Team Sweden 2018

Följ mig på Twitter [at]Lasse_WFB

#7 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 29 april 2010 - 17:26

Ja, man kan ju ana standard setupen på level 2´na och banner of sorcery på swordisarna smile.gif.

#8 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 14 maj 2010 - 22:16

Då var det dags för lite battle report, ska testa och se hur en bild blir i forumformat....

Detta var armen jag spelade med:

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#9 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 14 maj 2010 - 22:40

Match 1 mot Tomas Skoglund Bretonnia

En mycket trevlig spelare med ett konstant leende på läpparna! smile.gif

Då man nästan aldrig minns vad folk spelar med så blir det naturligtvis en del fel, men jag ska göra ett försök i alla lägen att berätta vad motståndaren spelade med.

Enligt mitt minne hade han

Lord på Hippogrif
2 Damsels
1 paladin på Pegasus
1 BSB

1 Grail Knight Buss
1 Nån annan knight Buss
2x 10 Archers
2x 20 Men-at-arms
Trebuchet
1 Fast cav
3 Pegasus Knights

Jag körde Lore of Metal och slog fram
Silverwand-killen: 1,4,6
Seerstaff tog: 4,6

Efter deployment såg det ut som följer:

Jag hade valt uppdraget som går ut på att döda fler karaktärer än motståndaren och således erhålla 500 vp extra.
Jag har svårt att skriva det som skysta rndor så jag beskriver rundorna lite allt eftersom.

Runda 1: Då han ber så får jag börja och väljer då att sätta press mot hans högra flank, dvs min vänstra då den är mycket svag i mina ögon.
Jag trycker fram med WL, SM samt Sperelves och ger mit ett bra läge att få tag i Trebuchet samt utradera den flanken och vrida hela spelplanen.
Jag positionerar Silverhelms, kärror samt örnar och förbereder mig på att gröta ihop klyckan som skapats mellan de 2 husen just för att ge mig så mycket med magi samt bolttid så jag kan decimera hans knights.
Efter runda 1 såg det ut som följer:

I min runda 2 chargar jag ut på trebuchet med BSB och väljer i detta läge att koncentrerar mig på att vrida upp min vänstra flank emot hans övriga arme, WL samt BSB får se till att moppa upp restan.
Jag trycker till med alla magi och slår ut lordens hippogrif, och då jag oroar mig lite för att han ska charga med sina pegasus knights in i mina lother seaguard så lämnar magikern enheten och positionerar sig bakom huset för att kunna fortsätta med sin spirit of the forge. Då hans snygga fast cav kongaline positionerat sig som den gjort så stället jag en örn som marchblockar hela den sidan uta att han kan göra nått åt det uta att charga bort med fast cav som inte ser nått. Vi räknade basen på plattan som hela huset. Jag lyckas även börja gnaga på hans knights vilka blir några färre.

Han väljer nu att charga min BSB i ryggen med pagasus knights med champe där jag väljer challange och han accepterar, efter lite fight och jag poppat in ett wound på honom så står jag på LD 7 med reroll och det känns ganska tryckt. Samt att hans hjälte på pegasus chargar min kärra som väljer att fly och ställa hans hjälte i ett bra öppet vackert läge för min bolters. Han positionerar om sitt fast cav så han ska kunna charga mina Lother seaguard samt ge utrymme för sina bussar.

Jag flyttar nu upp ina silverhelms för att hota hans flanker på bussarna och tvinga honom att röra på sig, inte för att silverhelms i sidan kan anses som ett hot men för att skapa en käsnla av måste.
Mina SM flyttar upp för att stödja BSB då han fortfarande står i fajt med Pegasus Knights. Mina WL väljer att charga Men-at-arms och spearmen vänder upp och fortsätter jaga hans lord med magi samt reaverbow. Hans grailknights chargar nu örnen som står framför dem och jag hoppas naturligtvis att han inte ska kunna springa tillräckligt långt för att nå lothern seaguardsen som står i strid med fast cav
men örnen är heroeisk och står kvar med 1 wound kvar. Hans fast cav som tappat 2 på stand and shott blir slaktade i närstrid innan dom ens får slå, ASF kan vara grisigt.

Han flyger nu tillbaka med sin hjälte på pegg för att hota örnen samt silverhelms men då peggen tagit wound blir den nedknattrad men killen på blir då jätte arg och chargar silverhelms, vi slåss och han dödar 2 silverhelms per runda för att till sist flunka och torska med 2 mot sista silverhelmen med baneret och bli nedsrpungen. smile.gif
SM chargar pegasus knights i ryggen och bjuder på 7 wounds och pegasus knights are no more, Mina WL smeker upp archers i sidan efter dom gjort minced meat av Men-at-arms.
Resten av matchen består i att han chargar med grailknights 2 ggr mot lothern seaguard som flyr första föra tt ralla, sätta upp en rank och sedan invänta 2 grailknights samt damsel, efter en fight står dom kvar på LD 7 och kärran dundrar in i ryggen ch gör processen kort, den andra lansen chargar in i fronten på SM med BSB och det visar sig vara ett dåligt beslut.

Efter allt är klart så har han 20 men-at-arms kvar och jag har tappat följande:
Halva BSB, en kärra, en örn, halva silverhelms

Då jag klarar mitt mission och han misslyckas med sitt får jag 500 vp extra och det slutar, 2823-278vp till mig.....
.... vilket ger en solid 20-0 till mig.

Det börjar bra! smile.gif
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#10 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 14 maj 2010 - 23:52

Match 2 mot Johan Pettersons Brettar

Blev glad då jag endast mött Johan då han spelat brettar och jag Chaos Dwarfs en kombination so inte funkar så bra när min lvl4:a inte får Spirit of the forge. tongue.gif

Nu var läget lite annorlunda då jag hade HE på min sida. Men som vanligt så tappar jag ibland fokus och inte tänker mig för.
I detta scenario skulle jag över till motståndarens sida, trodde jag. tongue.gif men jag hade stoppat fel kort längst fram, det hamnade emellan ett annat kort i min lilla plastficka. Åhhhhhh.....

Jag valde Lore of Metal:

Silverwand fick: 1,3,4
Seerstaff tog: 4,6

I denna match utmanövrerade jag min motståndare på så många olika ställen och på så många olika sätt över planen men allt föll på en liten sak.....som återberättas nu...
Då jag var lite seg öch trött samt tappade fokus så minskade antalet bilder med matcherna som gick, jag hoppas kunna återuppta detta framöver, men det är svårt att komma ihåg när matcherna är så tighta som dom varit.

Min motståndare iaf. smile.gif

http://atlantis.sver...02/IMG_3935.jpg

Hans arme bestod av:

Lord
Hjälte på pegas
2 Damsells
1 BSB
2 Realm bussar
1 Errant buss
1 5:a Grailknights
Grail Reliq
2 Men att arms
3 pegasus knights
Skirmish archers
Trebuchet

Då jag misstagit mig på mitt kort så anade jag inte mitt fel när jag tryckte fram hela min arme då jag borde tagit mig lugnt istället.
Efter deployment såg det ut som följer:

Jag pressar fram med armen i mitten och tar det lite lugnare på högra flankens om består av silverhelms, kärra samt örn, en perfekt blandning för snygga manövrar.
Hotar direkt trebuchet som han väljer att blocka med Pegasus knights, då jag mindes hur det gck med dem förra matchen så dundrar min bsb in där igen, ett klart vinnade koncept.
Örnen landar bakom kullen och marchblockar snyggt. I övrigt inväntar jag hans drag, som består i att på min högra trycka fram båda lansarna samt avakta med fast cav och men-at-arms.
Han ställer lansarna framför mina silverhelms och kärra på högerflanken och min kärra på vänsterflanken. Jag manövrerar undan med kärrorna flyttar undan silverhelms och ställer örnrn ivägen, vackert så vackert.
Allt detta kan illustreras med dessa 4 bilder

Det som händer härnäast är det som gör att min hjärnan tilltade och inte pallade med mer kort, han flyttade runt lite och försökte få till lägen, men mina swordmasters höll vnsterflanken under kontroll, jag behövde nu bara städa upp och vända armen så skulle saken vara biff, min swordmasters chargar hans grail reliq då jag räknade med 3-4 kills och på så sätt vinner stride för att sedan bara slakta bort dem, och counterchargade han skulle jag få 3-4 combatreas från reliqen samt de enxtra jag kunde dunka in på det nya. smile.gif

Men jag flunkar totalt och dödar en, han dödar en tillbaka jag breakar på ld6 med reroll och blir nedsprungen.
Efter detta så blev det till att försvara sig och hålla det under kontroll.

Bilderna nedan visar lite slutbilder:

Matchen slutar med en draw med 72 Vps vinst till Johan, ytterst trist då jag borde kunnat håll mycket mer av armen i liv o S bara låtit bli att flunka, men det visade sig att det inte skulle bli sista gången heller. smile.gif

10-10
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#11 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 14 maj 2010 - 23:55

Är för trött nu så jag återkommer med resten så snart jag pallar med.

Match 3 blir en riktigt kort en, HE vs DE är ingen roligg läsning speciellt när min motståndares arme är perfekt för att möta en som jag har, har man sen inte tur med tärningarna och han har det blir det ju inte bättre. Men återkommer med resten imorgonkväll, vill ju inte berätta för mycket heller så spelare kanske läser detta. smile.gif

Imorgon tror jag det blir skave, usch ve och fasa, hur vinner man mot dem?

Mvh
Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#12 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 15 maj 2010 - 09:08

Mycket trevlig rapport. Mer sånt och lycka till i dag!

/H

#13 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 16 maj 2010 - 18:59

Match 3 mot Christoffer Wedding Dark Elves

Ja som sagt tidigare så var detta en mycket jobbig match för min arme, det är det alltid då eternal hatred mot hela min arme blir lite extra jobbigt. tongue.gif

Han spelade med följande:

Lord på häst med potion of strength
BSB på häst med pendant
Master i kärra
Master på pegasus

Typ 25 Spearmen
Typ 12 Witch Elves
Typ 14 Black Guard
5 Dark riders icke fast cav
5 Dark riders fast cav
2x5 Harpies
Hydra
5 Shades
1 Kärra
10 Crossbowmen

Då jag inte har så många bilder blir det en liten berättelse istället, det jag kan erkänna är att jag dock gjorde 2 misstag i matchen och 1 innan matchen.

Detta var min motståndare:

Så här såg det ut när vi började:

Felet jag gjorde innan matchen var att INTE lite på min intuition, jag har pulat så länge med kompen att jag direkt i ryggraden såg att han antagligen behövde de +400 för ingen magi då han garanterat kittat sina karaktärer, jag visste då också att han inte körde med assassin då han behövde pluset från Black Guard men jag litade inte på mig själv och ville därför veta om ringen fanns där eller ej. Detta skapade misstag 1 samt 2 under matchen.

Han fick första rundan vilket var dåligt för mig då han vill snabbt fram och slåss vilket jag vill undvika såvida inte närstriderna är mycket fördelaktiga för mig, eternal hatred är ett gissel.

Min plan var att magia sönder de små mjuka enheterna och nyttja kärrorna samt örnarna för att ge mig tid och stressa honom, men hans första runda skapade ett läge som i slutändan inte skulle vara fördelaktigt för mig. På min vänsterflank travade BG fram en bit följt av Dark Riders, shades hängde på bakom imp-terrängen. Bakom skogen landade han med pegasus-hjälten, båda harpyorna samt BSB. Mina white lions, med en magiker samt generalen, såg dem och jag valde i runda ett att charga hans pegasuskille, just för att försäkra mig om att knacka bort en eventuell ring.
På andra sidan traskade witch elves samt hydran fram långt ifrån 12 tum från hjältarna så jag gjorde proceduren kort och magiade samt sköt ihjäl hydran första rundan. Det trista var att han lyckades trycka in 3 wounds på en av mina kärror och 2 på den andra vilket gjorde att den med 1 wound kvar chansade på att springa in i bsb, med pendanten så gick det inte, fick in 5 wounds varav 4 kom igenom rustningen men ingen 6 slogs så han klarade sig, hade han haft otur där hade mycket förändrats. Hans pegasus-kille klarade breaktestet och vi stog där ganska kloggade.

Det som hände efter detta och som var av intresse var följande. hans BG samt shades jagade mina Silverhelms som sista rundan inte kom undan.
I ett läge där hans BSB hotade min boltare valde jag att springa ut med min bsb och blocka honom, men med fipplandet med honom hamnade han utanför 12 tum ifrån WL, vilket han inte gjorde där jag första ställde honom, mycket idiotiskt av mig. Det skulle göra så jag tappade matchen mycket större än nödvändigt. I ett läge där hans pegasus-hjälte, nu utan åk stod själv mot WL dundrade hans kärra in i sidan. Det jag behövde nu var att dom stod för Wedding hade inget som kunde hindra mina SM från att springa in i sidan på kärran och således springa in i fronten på hans spjutalver. I samma runda hade min silverhelms chargat hans peg-hjälte med ett wound kvar och jag hade funnit mig en väg ut ur eländet. Det som måste ske var att WL stod kvar en runda, men med BSB utanför 12 tum missade jag första LD8 slaget och dom sprang, hade dom stått hade följande med ganska stor säkerhet skett.
Mina Silverhelms hade chargat hjälten och mina SM kärran, detta i samma strid. Mina SM hade nog petat in ett par wounds på kärran och peg-hjälten med bara 1 wound hade nog dött, då hade kärran med ganska stor säkerhet flytt, jag hade haft outnumber, sida, 2 ranker, baner, typ 3 wounds då hade hans kärra kunnat stå på ld 4 med reroll, mina Suilverhelms hade kunnat spring in i sidan på hans spearmen och hade kärran sprungit hade mina Sm suttit i fronten på spearmen. Men då dom sprang gick det inte längre att rädda, jag hade tanken från början att flytta allt dyrt ¨åt höger efter hydran dog men då jag dummade mig med min charge första rundan fick jag dyrt betala priset.

Wedding spelade tajt och helt korrekt, dock hade han en del tur, med bland annat 2 6:or på sina kärror som chargade, hörde han slog på 6:or på sina kärror mot Viterstedt så hans kärror måste verkligen betalat för sig! smile.gif

Så här såg det ut på slutet:

Han vann med 2127 mot 895 vilket gav 3-17

Jag låg nu på 33p och hade tappat en del mot täten. Inte bra inte bra.

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#14 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 16 maj 2010 - 19:24

Match 4 mot Tobias Forsgren Wood Elves

2:a gången mot Tobias och hans WE och åter igen har jag en mycket bra arme mot hans WE men jag glömmer inte förra matchen så ag skulle ta mig lugnt på denna för att se till att vinsten blev min.

Han spelade med följande:

Wardancer lord
BSB
Scrollcaddy

3x8 Dryader
War dancers
Glade riders
3x4 Treekins
Träman
Örn

Det var många wounds med hög toughness men då det mesta var flaming och han endast hade en scrollcaddy så kändes det bra.
Detta var min motståndare:

Förra gången vi möttes chargade jag med en Chaos Dwarf lord, med hammer of hashut och Great Taurus, på en träman och dunkade in ett wound, det enda som inte fick ske var att han klarade sitt armoursvae på 6+ vilket han dock gjorde annars hade jag haft en mycket trevligt match den gången.

Efter deploy såg det ut som följer:

Mitt scenario var att hålla min 2 billigate scoring, Silverhelms samt Lothern seaguard, vid liv samt döda hans 2 dyraste, dvs treekins. Därav min deployment.

Han tog första rundan och till min förvåning tryckte han fram ganska långt med armen. Hans skytte gjorde inget, det saknades ju helt.

I min första runda såg jag till att decimera hans Glade Riders då jag ville få bprt sånt som kunde jaga mina war machines eller skapa oreda senare.
Min magi tvingade honom att nyttja båda sina scrolls första rundan men fick trots det iväg lite magi som började gnaga på första treekins enheten.

I runda 2 så kunde han fortfarande inte charga och jag hade i detta läge gjort det svårt för honom att ta sig fram då jag dels marchblockade och dels ställde en örn ivägen som han inte kunde charga. Han fixade in 1 wound på min örn och jag fortsatte att smattra in magi samt skytte och lyckades dra in 4 woubnds på trämannen och sklada treekins ytterligare, vid ett visst läge så var han mer eller mindre tvingad att charga med sin träman som dödat min örn med 10 strangle roots och med sina treekins in i mina swordmasters med BSB, detta var då jag skulle fixa matchen.
Jag lyckades slå in 1 wound på hans träman och 2 på hans treekins som slog tillbaka och jag vann matchen men båda stod kvar pga av bsb.

Det som hände resten av matchen var mitt försök att straffa trämannen, han hade nu 1 wound kvar och jag dunkade först in 2 wounds som tog sig förbi armour, det som behövdes var 1 failat 5+ ward så hade mina SM levt och matchen garanterat varit min med råge. Men icke 2 6:or stirrade min i vitögat.

Tillslut bröt han mina SM och mina WL blev uppätna av en treekins enhet då jag inte kund backa upp dem efter att mina SM i 4 rundor inte klarat att knäcka trämannen med 1 wound kvar. Jag beslutade mig för att nu flytta undan och rädda det som gick. Mina spearmen som chargats av 3 dryader samt 1 treekin fick uppbackning av silverhels som fixade biffen så mina spearmen samt silverhelms kunde springa i säkerhet. I slutfasen fick han nu tag i mina boltare men jag sköt ihjäl hans BSB och sprängde en andra treekins enhet och säkrade således 500 vp i scenariot.

Jag lyckades skjuta in en boltare i hans träman vilket han wardade på 5+ IGEN
Och i sista rundan skjöt mina Lothern Seaguard in 3 wound varav 1 slank förbi armourn, nu behövdes det bara 1 fail, men ICKE totalt 4 st 6:or straffade mitt psyke totalt! smile.gif

Matchen slutade med att jag förlorade 2127vp och han 1900vp vilket gav honom 9-11 i matchen.

Jag hade nu 42p och hade tappat rejält mot toppen. Aj aj aj
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#15 Mikael.K

Mikael.K

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 093 Inlägg:

Postad 16 maj 2010 - 19:28

Mycket trevligt med battle reports och bilder smile.gif. Som tidigare inlägg indikerat, mer sånt här! smile.gif.

#16 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 16 maj 2010 - 19:54

Match 5 Klas Robertsson Lizardmen

Detta var en jobbig matchup då hans Slann + Ancient Stegadon med prälle lätt matchade och höjde mot mina 2 lvl 2:or.

Han spelade med:

Slaan
Prälle på Ancient
Saurushjälte på cold one
Skinkhjälte till fots

2 block med saurusar, ett lite mindre och ett med ca 16 st
1 stort cohortblock med skinkar och 2 kroxar
5 st cold one knights
6 st cold one knights
2x10 Skinkar
3 terradoner

Det var nog allt.

Jag bestämde mig för att turtla och spela vad jag trodde var Breakthrough men lyckades åter igen lägga fel kort först, i slutändan hade det kvittat. Kortet det tydligen blev var Flaggor, dvs ha flest, tagna samt egna.
Han tog första rundan och tryckte fram sin arme lite försiktigt då jag hade en ganska bra position nere i mitt hörn. Tyvärr tog jag INGA bilder denna match, det var den sista på Fredagen och jag var mycket trött. Har bara 3 bilder efter matchen. sad.gif

Detta var iaf min motståndare:

Man kan summera ihop denna match med 5 saker som var av intresse. Förutom att min motståndare hade rejält med otur så gjorde han 2 missar. Det ena var att ge mig charge med mina WL mot hans ancient samt att deploya som han gjorde, det gjorde det enkelt för mig att hantera hans arme och jag räknade länge med en draw och om jag kanske fixade mitt scenario skulle jag få en liten vinst.

Hans första runda så misscastade hans prälle och fick bomben vilket decimerade hans skinks samt skadade steggen. Magin gick sådär för honom hela matchen och runda 4 så sprängde han sin Slann vilket gav mit matchen rakt av. Att närma sig en HE arme med SM och underlägset i skytte samt magi är självmord och i sista rundan så fick han sin första stupid på sitt block vilket ledde till att det sprang och jag tog ytterligare poäng.

De 5 sakerna var:
Att misscasta sin prälle runda 1
Att spränga slann runda 4
Att deployen blev som den blev
Att mina WL lyckades knacka hans prälle
Att hans enhet fick stupid och ställde sig framför mina SM med bsb.

Så här såg det ut i slutet:

Han dödade 395vp för mig och med kompdiff och allt fick jag 2621vp

Detta gav mig 19-1 och jag tog in på täten. smile.gif Totalt hade jag nu 61p efter 5 matcher.

Som ni ser på sista bilden så sprang jag över med Silverhelms samt Lothern Seaguard i tron att det var det scenariot. tongue.gif
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#17 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 16 maj 2010 - 20:14

Match 6 Tobias Linde Skaven

Jag funderade mycket på vad man ska göra mot skaven, det är en mycket bra arme på att döda T3 figgar. Scorched är ett gissel.

Min motståndares arme:

Grey Seer
Lvl2:a
BSB

2 clanrat block med Plague mortar samt warpfire thrower
1 block med Stormvermins
1 block med Plaguemonks
2 enheter med slavar
3 swarms
2 Råttpack modell medel
1 Råttpack modell mini
1 enhet med 20 nightrunners
5 jezzails
5 Censers
Doomwheel
Warplightning cannon

Motståndare och deployment:

Jag tog runda ett då jag ville minimera hans övriga skytte innan jag måste koncentrera mig på doomwheelet.
Min magi gjorde inget första rundan. Skyttet tog ut hans plague mortar samt 2 jezzails men de klarade sitt LD slag.
Han tryckte fram sin arme runda ett och skadade mina WL rejält med 6 döda efter scorched. hans Grey seer som kastade Howling Warpgate tog ett wound av warpstone. Hans Doomwheel slog endast 7 och han stannade kvar i säkerheten ett tag till. Najs för mig!

I min runda 3 fick jag in en burning head på hans block med Lvl2:an som slog 11 och sprang av bordet och tog med sig WL-cannon. Detta lättade upp en hel del för mig då båda hans magiker hade Scorched. Jag fortsatte mitt hamrande mot hans småenheter som kunde ställa till det som divertes och hans Jezzails, censers samt Warpfire thrower fick smaka skyttedöden. På min högra flank fixade en örn samt silverhelms så dom sprang igenom swarms och på så sätt hade jag mina silverhels i ett bra läge att ta scenariot. Denna gång visste jag vad jag skulle göra.
Silverhelmsen tvingades fly från hans storm vermins för att sedan ralla inne i en skog som stod i hans deployment. smile.gif Nu behövde jag bara lura resten av hans arme att inte gå tillbaka in i deployment.

Hans Doomwheel hade nu åkt fram 2 rundor och stod i slagläge, det var nu eller aldrig som den måste dö. I min runda chargade jag det minsta råttpacket med en kärra samt in i hans nightrunners som hade 1 rank med den andra kärran, jag hoppades bryta dem och springa in i Plague Priests då hans Seer hade misscastat rundan innan och hade endast 1 wound kvar, slog tyvär bara 2 på impact så det blev en draw. han counterchargade och jag flydde för att sedan ralla och bli chargade av en ensam bsb, fly och sen ralla. Iom detta så arkebuserades BSB:n

Doomwheelet fick smaka all magi samt 2 boltar, 10 skyttar samt reaverbow. Den exploderade vackert! smile.gif

Resten av matchen så sköt jag ut en del saker av honom och han lyckades inte prestera nått mer, kastar in 4 bilder som visar de sista rundorna.

I slutet av matchen såg det ut som följer, jag hade klarat mitt scenario och säkrat en bra seger som var oerhört viktig för mitt avancemang.

Matchen slutade 1721 vp mot 700 vp

vilket gav mig en 14-6 seger jag traskade nu upp på 75 BP

Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#18 Puritan

Puritan

Advanced Member

• Admin
  • PipPipPip
  • 4 323 Inlägg:

Postad 16 maj 2010 - 20:51

Match 7 mot Fredrik Stenbäcker Beastmen

Första gången någonsin mot Beastmen vilket gjorde mig lite orolig, alla har snackat om hur dåliga de är och det var isf upp till bevis.

Min motståndare spelade med följande:

Doombull
Gorebull BSB
2st lvl2:or

4st 5:or med ungors
4 minotaurer med flagga
2 block med gors
7 harpyor
2 jabberslythes

Detta var således min sista motståndare:

Denna match delades upp i 2 delar, halva matchen hade Fredrik riktigt mycket med tur och halva matchen jade jag tur. Tycker vi delade ganska lika på turen. smile.gif
För mig handlade det om att att slå ut jabberslythes samt minotaurernaoch undvika hans karaktärer. Eftersåt var jag glad att jag gjorde det för satan så hård en doombull är!

Jag saknar bilder till denna match eller jag har på de sista rundorna vilket var trist men jag ska sammanfatta det i en berättelse. smile.gif

Han väljer att börja vilket jag gärna hade gjort, hade jag fått börja hade matchen nog svängt ganska mycket till min fördel så för matchen var det roligt att han fick börja. Han trykcte fram med sin arme men avvaktade med jabberslythes då de inte hade nått bra läge. Hans magi sköt ut en kärra och dödade 2 silverhelms. I min runda skadade jag minotaurer och sköt ut 1 ungor-enhet som hotade mina boltare. Han fortsatte trycka fram och jag backade undan lite och slängde fram en örn som tvingade hans frenzyblock samt hans andra block att charga, detta gjordes i kombination med harpyor, jag valde att fly och hans enheter kloggade ihop i en hög (hans harpyor chargade från ryggen). Han flyttade fram båda jabberslythes och i terrortesten så sprang mina Liothern seaguard av planen med en magiker vilket satte mig i ett dåligt läge, hans magi dödade 2 silverhelms och skadade den andra kärran.
I min fas arkebuserade jag en jabberslythe och minotaurerna som blev endast en kvar. han vände upp sina block lite och chargade med den andra jabberslythen i sidan på mina Spearelves, men då han endast har WS 4 så förlorade han med 2 och sprang av planen. Jag försökte nu rädda mina swordmasters genom att offra kärran men då jag spelade lite dåligt så ställde jag den inte tillräckligt nära så hans doombull kunde charga ut på mina SM i sidan. Där slogs vi i ett par combatrundor innan han vann och blev arkebuserad av mitt skytte.

Kastar in de bilderna jag har, hans arme var otroligt snygg!:

2 saker lärde jag mig under matchen, i kompat klimat funkar beastmen utmärkt. Att spelar som står bredvid eller sitter inte ska kommentera matcher, fy fy fy Mister J. Och att man vill börja om man möter Beastmen! smile.gif

Matchen slutade 1703vp mot 1272vp vilket
gav mig en 12-8 seger och totalt 87 BP på turneringen.

Jag slutade 6:a och var ganska nöjd med det.

Har bestämt mig för att skriva battle reports efter de flesta turneringar jag åker på. smile.gif Det är roligt!

Hoppas ni gillat det!

Mvh
Hampus
Hampus Berg
Administratör för SWFBR
Caster Outside The Box

#19 Hawk

Hawk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 899 Inlägg:

Postad 16 maj 2010 - 21:12

Tack för en trevlig läsning och bra foton!

/H

#20 Maian

Maian

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 365 Inlägg:

Postad 16 maj 2010 - 21:24

Instämmer. smile.gif

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar