Hoppa till innehåll

Foto

Dwarfs 8Th

• Please log in to reply
755 replies to this topic

#1 fjugin

fjugin

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4 449 Inlägg:

Postad 16 februari 2014 - 19:17

Här fanns en beta mall en gång i tiden, nu är den inte här längre

Erik Aronson

ETC 2011 (Skaven), 2012 (Empire), 2013 (Beastmen), 2014 [1:a plats] (Skaven), 2015 (Skaven), 2017 [2:a plats] (coach)
Svensk Mästare 2011 (High elves)

Författare Swedish Comp System

(en av) grundare The 9th Age

#2 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 448 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 00:02

Kanske bäst att vi diskussionssugna lugnar oss till beta mallen.

En inledande punkt dock. Hur fan kompa mongoregeln ancestral grudge ? I 2/3 av matcherna ger den en trevlig men inte jättestor bonus men i den sista 1/3 är den helt galet bra.

(Som dvärgspelare ogillar jag den här regeln rejält. i 1/3 av matcherna får jag en fet bonus utan att betala något för det. Sjuk påverkan på matchen och mycket orättvist mot min motståndare).

Jag ser två varianter.

1) I Swefaq skriva att man alltid slår snitt, alltså resultat 3-4 och kompa därefter.

2) Fundera på hur den skulle påverka kompen om dvärgarna alltid hatade allt och sedan lägga på 1/3 av det.

PS Min andra fundering är Gyrokoptrarna, de är verkligen bra nu och man skulle kunna kompa dem som örnar men de är också de enda mobila pjäserna i hela boken och vill man uppmuntra "mobila" dvärgarméer kan man inte strypa åt gyrokoptrarna för hårt. En tanke skulle vara att inte ge dem flygarminus utan i stället ett lagom antal WMP så man får välja på maskiner eller gyrokoptrar.

Slår så dåligt att spelaren på bordet bredvid förlorar matchen.

#3 Atnas

Atnas

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 391 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 00:27

Tycker inte swecomp ska ändra på några regler. Varför skulle dvärgarna få 3-4 automatiskt? Ska jag få snittslag på animosity, eller vad?  Det är en dålig regel men det får man leva med, tycker inte den ska tas med i tanke alls när man formar kompen då det blir helt omöjligt att försöka kompensera för den. Finns inget rimligt sätt att inkludera den.

Jag håller med om Gyros. Har redan spelat en match med dem, och att ha minst två (allra helst tre) är i princip ett måste för en dvärgarmé som vill lira offensivt. Dock är de så bisarrt prisvärda att jag inte vet hur de borde kompas... att slännga in dem med WMP skulle kunna funka, speciellt då även gunlines älskar dem som diverters och irritationsmoment.

Tobias Karringer

Dvärgar och Goblins!

#4 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 448 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 01:04

Det är det jag är lite ute efter tar man HE som exempel så kan man strypa örnarna då det finns flera andra enheter som kan fylla samma funktion om än inte lika bra. HE har en jättebra och några bra/ok mobila enheter. Dvärgarna har en sjukt bra och prisvärd enhet men det finns inget annat i boken som ens kan försöka fylla samma roll.

#5 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 06:54

Ancestral grudge ska inte kompas alls. Hade det varit ett tillval så visst men nu är det något dvärgar har och då kompas det inte.

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

High Elves (under uppbyggnad)

#6 Anton

Anton

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 274 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 07:05

Ancestral grudge ska inte kompas alls. Hade det varit ett tillval så visst men nu är det något dvärgar har och då kompas det inte.

Precis som Reign of Chaos då. ;)

#7 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 07:50

Jag tolkade hoffas inlägg lite fel. Men vår hatredregel är inte vass. Den inträffar i snitt 1 gång/turnering. Så att ge minus för den känns väldigt hårt! Isf borde vi få plus för att vi har movement 3!

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

#8 Truant

Truant

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 537 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 07:57

Hatred är otroligt bra!
Det kan jag lova efter att ha spelat en hel edition med hatred och numera med Hatred+ (även kallad ASF :) ).

Dessutom inträffar det väl nästan 2ggr per turnering eftersom det är 33% sannolikhet och du spelar oftast 5 matcher.

Problemet är just hur man ska kompa en enhet som "kan få hatred", kompar man de hårt blir de dåliga när man slår 1-4, och kompar man de snällt blir de brutalt bra när man slår 5-6.

Det här kommer kräva en längre diskussion och jag tror man skulle kunna sätta någon form av minus under generella regler.

"-1 per 15 models with ancentral grudge" eller något. inget stor minus självklart men baserar man armén på enheter med ancestral grudge så får man ta ett minus då slaget påverkar så väldigt mycket.

Best Sportsmanship - Gentlemen's achievements 2012
Förlorad Grudge mot Khaz Modan - Gentlemen's achievements 2012

Best in Race - Dwarfs, QFA 2014

#9 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 09:13

När det kommer till gyros så tycker jag också att man ska få spela några stycken om man inte har så mycket skytte, så det kommer bli helt ok komp på dom, men 3-4 WMP skulle jag gissa.

När det kommer till Ancectral Grudge så kommer det helt enkelt tas med i beräkningen när kompen sätts på varje enhet.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011 (Schweiz) & 2012 (Poland)
Sweden ETC 40K Team 2013/2014 (Serbia) & 2015 (Czech Republic)

Swedish Champion Warhammer 40K 2012 & 2013

#10 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 09:52

När det gäller Ancectral Grudge så borde den varken vara med i ett grund minus eller läggas på enheter.

Det man kan jämföra med är såklart Reign of Chaos. Nu är ju Reign of Chaos ca 78000 gånger bättre och det beror på att man inte vet vad som kommer att hända. Eftersom man vet i början av matchen om hela dvärg armén kommer att ha hatred så kan man räkna på hur hth kommer att gå.

Nu är såklart Ancectral Grudge en bra regel som jag skulle vilja se ett komp minus på i alla andra arméer utom just dvärgar. Jag tycker inte att dvärgarna ska få det och det beror på deras runelords/runesmiths och anvil. Ingen kommer ju spela med anvil nu för tiden men alla måste ju köpa runelords/runesmiths för magiförsvar.

Att köpa magiker som inte kan lägga spells är inte vidare bra och ingen annan armé skulle ju köpa det om de kunde.

David "Dangerous" D

#11 MoQ

MoQ

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1 205 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 11:27

Bästa sättet att kompa gyros tycker jag är ett lågt grundminus och ett ganska högt WMP-minus. Då blir distinktionen mobilitet eller skytte tydligare och det borde gå att få det ganska balanserat.

Daniel Gustafsson - YLVA
Ogre Kingdoms, Empire, Warriors of Chaos & Vampire Counts

#12 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 11:31

Bästa sättet att kompa gyros tycker jag är ett lågt grundminus och ett ganska högt WMP-minus. Då blir distinktionen mobilitet eller skytte tydligare och det borde gå att få det ganska balanserat.

Precis så tänker vi också.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#13 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 448 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 12:23

Det här kommer kräva en längre diskussion och jag tror man skulle kunna sätta någon form av minus under generella regler.

"-1 per 15 models with ancentral grudge" eller något. inget stor minus självklart men baserar man armén på enheter med ancestral grudge så får man ta ett minus då slaget påverkar så väldigt mycket.

Alla dvärgar har ancestral grudge om jag inte minns fel, om man inte gör husregler så måste man baka in det i kompen för vare enskilt entry i armelistan

Alla armespecifika regler kompas väl. Ingen kan väl rimligen mena att t.ex alla HE enheter skulle ha samma komp i fall listan inte hade ASF.  Minuset syns bara inte för att det ligger inbakat

#14 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 448 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 12:26

Precis så tänker vi också.

Det här gillar jag att höra.- Gyron är en nyckelpjäs som öppnar upp nya spelstilar.  Utan gyros kommer dvärgarna bara ha tillgång till samma spelstil som icke-anvil listor hade i gamla boken.

#15 PeZa

PeZa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 826 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 13:00

Som jag sa så tänkte jag fel imorse. Det ska självklart spela in i kompen men absolut inte massor då det trots allt är random och att låg mov T.ex. Inte spelar in gissar jag?

Per Barkestam
HYMS
Ogre Kingdoms

#16 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 14:19

Som jag sa så tänkte jag fel imorse. Det ska självklart spela in i kompen men absolut inte massor då det trots allt är random och att låg mov T.ex. Inte spelar in gissar jag?

Det är väl klart att dera låga move spelar in. Hade dom haft M4 så hade dom självklart kompat mer än dom gör nu.

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#17 Arachnomen

Arachnomen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 421 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 14:27

Det man kan jämföra med är såklart Reign of Chaos. Nu är ju Reign of Chaos ca 78000 gånger bättre och det beror på att man inte vet vad som kommer att hända. Eftersom man vet i början av matchen om hela dvärg armén kommer att ha hatred så kan man räkna på hur hth kommer att gå.

Har väldigt svårt att se hur Reign of Chaos ska vara bättre, faktiskt. Dwarfs rullar en gång i början av spelet, å hur man är vrider och vänder på det så är det bara ett plus (frågan är bara hur mycket!). Daemons däremot kan få både bra och dåliga grejer. När det går bra i magifasen så går det jättebra och när det går dåligt så går det jättedåligt. Spelade precis i en turnering, fick in min dubbelsexa TRE gånger över fem matcher, vilket var otroligt bra! I snitt borde jag ha fått in den en gång under hela turneringen. Däremot så rullade jag många dubbel-ettor och ännu värre så rullade jag ner min wardsave till 6+ ett antal gånger vilket får en väldigt stor impact i alla möjliga faser i spelet.

Reign of Chaos är sämre än Ancestral Grudge imo. Man kan inte jämföra något som bara ger plus och bara behöver rullas på en gång jämfört med att man svettas inför varje roll på Winds of Magic som Daemon-spelare, där man i värsta fall kan förlora sin General/bästa magiker/killing machine (Keeper of Secrets i mitt fall) eller halvera sin enda save army wide för både sin och sin motståndares tur. Skulle hellre ha en Ancestral Grudge-regel i min Daemonarmé alla dager i veckan, så du får gärna komma med 78000 förslag på varför jag inte skulle vilja ha det. :)

Sure, rullar jag 10+ i alla Winds of Magic under hela spelet så är det riktigt trevligt. Fast rent statistiskt så lär jag få flest 7'or, å då händer absolut ingenting.
Ancestral Grudge borde ge något i komp så länge Reign of Chaos gör det (kommer från en som har dvärgar närmare blodpumpen än demoner). Som någon nämnde så ska man inte ta i beaktning de extrema delarna av ett visst spektra, utan istället borde man försöka fokusera på att se en helhet och försöka titta på det i makroperspektiv. Hade varit betydligt enklare ifall D6-table't för dvärgarna såg ut såhär: 1 / 2-5 / 6, där man på average får in något mundant och bara har en sjättedels chans att få något mindre betydelsefullt eller trevligt (character kontra army wide hatred).

Å andra sidan så borde kanske inte AG kompa något då det mer känns som ett inbyggt element i armén jämfört med Daemons som har ett slags "stoppa ner handen i godispåsen utan att titta och hoppas att du får upp något smaskigt". Kanske ska man se det som en random version av en special regel för unitsen, á la Predetory Fighter och Arrows of Asaph osv.

#18 buffy

buffy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 3 249 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 15:03

Det känns som väldigt få personer har spelat med eller mot nya dvärgarna här.

Att ge gyros högt WM är helt värdelöst. Mot säkert hälften av arméerna så spelar de en helt annan roll än vad WM gör.

För att en dvärg armé ska funka så behöver man 2-3 gyrokoptes/gyrobombers samt 2-3 WM.

Nu ska det såklart kompa en del men kompar det för mycket som det kommer att göra med förslaget ovan så kommer det inte att fungera. Då kommer man bara göra som innan mot dvärgar dvs satsa allt på att döda en enhet och undvika resten.

Vad det också kan sluta med är att dvärgar går tillbaka till att vara tråkiga gunline arméer eftersom deras gyros ändå räknas som WM.

David "Dangerous" D

#19 DHettNeck

DHettNeck

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 5 711 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 15:53

Hela poängen med hög wmp och låg grundkomp är ju att främja närstridsdvärgar (där man behöver gyros) men fortfarande ge dom ett lagom högt straff för gunline (där dom är riktigt bra på att köpa extra skytterundor).

Rikard Tröger

Uppsala - Atlantis

#20 Hoffa

Hoffa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2 448 Inlägg:

Postad 17 februari 2014 - 16:05

För gunlines gör väl gyros samma sak som anvil brukade göra. köper extra skytterundor genom att sinka motståndaren med Wrath and ruin.  Lustigt nog gör gyros samma sak som anvil brukade göra för nästridsarmerna också, där fyller de nu samma roll som "jag får en extra movementfas runan"

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar